Review: DREDGE: The Pale Reach

Uit het niets doemt in het zuiden van de oceaan een nieuw eiland op. Nieuwe wateren, nieuwe visjes en nieuwe occulte taferelen om op te vissen, redeneert de doorgewinterde visser. Op naar de Pale Reach dan maar!

The Pale Reach is een DLC voor de plezierige vismanagement-game met Lovecraft Lite-trekjes, Dredge. Dit indie-avontuur van Black Salt Games en uitgegeven door Team17 kwam vroeg in 2023 uit en werd positief ontvangen, waaronder in de BeyondGaming review. Mijn ervaring was heel dergelijk en ik heb me met het basisspel erg vermaakt. Jammer genoeg liet dit nieuw stukje content een minder positieve smaak in de mond achter. Bijna als een stuk vis met een mysterieuze aberratie ...


Niets nieuws onder het ijs​

Van zowat eender welk punt in het basisspel kan je na het downloaden van The Pale Reach uit het niets een nieuw eiland vinden in de zuidelijke hoek van de oceaankaart. Het eiland bestaat uit gletsjers en ijsblokken, en wanneer je dichtbij komt, word je door een sneeuwstorm overrompeld. Binnen een ring van ijs bevindt zich een open gebied van ijzige wateren die ontdekt kan worden voor mensen die al elk hoekje van de originele kaart als hun broekzak kennen. Al snel vind je mysterieuze ijskristallen die je aanspreken en je zowat smeken om hen te bevrijden van deze ijzige vorm. Nooit ver daarvandaan kan je de grauwe observaties vinden van de bemanning van een gecrasht schip. Zij werden dieper en dieper het eiland ingelokt tot het voor hen te laat was ...

In dit nieuw gebied zwemmen er allerlei nieuwe vissen, krabben en andere soorten om je zoölogische encyclopedie verder mee te vullen. Alsook de vreemde nevensoorten die zich vanwege duistere corruptie in de wateren begeven. Maar eigenlijk bevat de DLC grotendeels gewoon meer van hetzelfde. Al is er een nieuwe "soort" vis waar je nieuwe gear voor nodig hebt om binnen te halen, ga je nog steeds op dezelfde manier met je omgeving om, en zijn er zelfs geen nieuwe minigames om het vissen wat variëteit te geven. Het gaat uiteindelijk over een open veld van water met bitter weinig nieuws om te doen. In termen van addities kan je rekenen op een boeg die ijsblokken in het water kan doorbreken, het gebruik van aas om een nieuw soort zeewezen (dat je niet eens kan vangen) als een breker van barrières te handhaven, en de mogelijkheid om ijsblokken aan je inventaris toe te voegen zodat je vangst langer vers blijft. Qua content is er dus weinig te bespreken, want zelfs met die schaarse addities heb ik al een groot deel van de expansie gespoilt. Ja, rondvaren in de sneeuwige waters geeft een toffe, onheilspellende atmosfeer. Het breken van ijs met de ijsbrekerboeg is lekker knapperig. En een paar van de nieuwe vis-aberraties hebben leuke designs. Maar is dat echt de standaard voor een goede expansie?

Het stuk content is nauwelijks begonnen, het geeft je weinig nieuws, en voor je het weet is het reeds voorbij.


De volledige DLC-campaign kan in minder dan een uur voltooid worden. Als je de completionist-richting uit wilt, dan krijg je alles gedaan in zo'n twee uur. Normaal beschouw ik kortheid niet als een tekortkoming in se, maar dit is wel uitermate beperkt. Het stuk content is nauwelijks begonnen, het geeft je weinig nieuws, en voor je het weet is het reeds voorbij. Daarbij helpt het niet dat de ontknoping op zowel narratief als mechanisch vlak volledig onbevredigend is. Er is in feite geen climax om te bespreken. Wel zal het vervolledigen van deze missie je met twee stukken gear achterlaten, maar zelfs deze eindverdiensten zijn niets indrukwekkends. Wat ze precies zijn laat ik voor spelers als een laatste mysterie, maar laat het duidelijk zijn dat hun nut buiten de DLC, of wat ze eraan toevoegen, bijna nihil is. Wat blijft er zelfs nog over om te zeggen? Als een gratis extraatje had The Pale Reach een onopmerkelijke maar schadeloze indruk achtergelaten als een deel van het groter geheel van Dredge. Als een stuk betalende content, hoe klein die prijs ook is, mis ik hier een bestaansreden die Dredge-fans echt warm (of liever: ijskoud) zou moeten maken.

Conclusie

Zelfs met een prijskaartje van zo'n zes euro, is er weinig bestaansreden te vinden voor The Pale Reach. Het doet niets verschrikkelijks, maar levert ook niets nieuws of opwindend. Door een anticlimax van een einde en een nutteloze verdienste, voelt de magere twee uur die je in de Pale Reach kan spenderen nog steeds als tijdsverspilling. Enkel aangeraden voor mensen wiens wanhopige dorst naar meer Dredge hun doet scheelzien door alle extra ogen.

Pro

  • Meer van hetzelfde als je daarvan houdt
  • Competent gemaakt en bug-vrij
  • Slechts 6 euro

Con

  • Bitter kort, gebrek aan content
  • Biedt helemaal niets nieuws
  • Mechanisch en narratief anticlimactisch
5

Over

Beschikbaar vanaf

16 november 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Adventure
  2. Simulator

Ontwikkelaar

  1. Black Salt Games

Uitgever

  1. Team17
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan