Preview: Ikonei Island: An Earthlock Adventure

In 2018 bracht Snowcastle Games Earthlock uit, een indietitel geïnspireerd op de klassieke RPG's uit de jaren negentig. Volgend jaar zal de sequel Earthlock 2 verschijnen, maar in de tussentijd kunnen we wel nog steeds op avontuur gaan in deze wereld in Ikonei Island: An Earthlock Adventure. Dit nieuwste spel van de Noorse ontwikkelaar verscheen vorig jaar in Early Access op pc en verschijnt binnenkort ook op de PlayStation- en Xbox-consoles. Een Nintendo Switch-versie is ook in ontwikkeling, maar deze zal op een latere datum verschijnen. Op Gamescom mocht ik alvast even hands-on gaan met het spel.

Zoals de titel doet vermoeden, speelt het spel zich af op een eiland, waar je in de huid kruipt van een van de vier gestrande hoofdpersonages. Ikonei Island: An Earthlock Adventure is echter geen survival game. Het is een cozy lifesim RPG waarin je het eiland verkent, je eigen thuisbasis, tot zelfs je eigen gehucht, opbouwt, gewassen oogst, werktuigen maakt en de lokale inwoners van het eiland bevriend. Dit inclusief de dieren, want een van de bijzonderheden aan dit spel is dat je dieren kan temmen en zij zullen je vergezellen op je tocht. Je zal deze dieren zelfs nodig hebben voor hun speciale eigenschappen, om bijvoorbeeld obstakels te vernietigen waarvoor je zelf te zwak bent. Let wel op dat je jouw diertjes tevreden houdt, want anders zullen ze niet meer naar je luisteren!

ss_a7961e0313f72890be0b15c9e72d836079c87977.1920x1080.jpg

Helende handen​

Waarom je precies op het eiland bent, is nog niet helemaal duidelijk, maar het is al snel zichtbaar dat het veel van zijn glorie verloren heeft. Het is dan ook aan jou om het eiland te herstellen en dit doe je door de schrijnen over het hele eiland te herstellen. Deze schrijnen hebben verschillende functies, en sommige zijn louter decoratief, maar voornamelijk zal je ze kunnen gebruiken om je snel over het eiland te transporteren. Een schrijn herstellen levert je bovendien een nieuw recept op dat je toelaat om steeds iets nieuws te craften. Dit gaat van handige werktuigen zoals een bijl en een houweel, tot spullen voor je huis zoals een bed of andere meer cosmetische items.

Voor fans van spellen zoals Story of Seasons, Harvest Moon of My Time At Portia zal dit uiteraard al snel bekend in de oren klinken.


Mijn halfuurtje met het spel betrof zoals verwacht het begin van het spel. Hier word je alles gradueel uitgelegd. Het grappige is dat je de uitleg krijgt door kikkers op een pedestal te zetten. Na eventjes te spelen, had ik al snel mijn eerste dierlijke metgezel. Wat later maakte ik ook kennis met een van de andere inwoners van het eiland, in de vorm van een jongeman die mij een speciale kist gaf waarin ik spullen kon steken om te verkopen. Voor fans van spellen zoals Story of Seasons, Kitaria Fables of My Time At Portia zal dit uiteraard al snel bekend in de oren klinken. Af en toe zal je ook wat moeten vechten, tegen monsters die ronddwalen op het eiland of tegen de antagonisten van het spel, een bende piraten. Het vechten voelde in dit vroege stadium helaas wel vrij rudimentair aan en er was zelfs nog geen ontwijkingsbeweging aanwezig, iets waarvan me werd verzekerd dat dit nog zal toegevoegd worden aan het spel.

ss_f0c9233c0ed34ce0d41b52740cebd811444ec895.1920x1080.jpg

De ruwe kantjes​

Mijn eerste kennismaking met Ikonei Island smaakte alvast naar meer en de exploratie naar de te herstellen schrijnen en het temmen van de magische dieren zorgen alvast voor enkele leuke toevoegingen aan het genre. De art style van het spel heeft ook bijzonder veel charme. Maar ik hoop dat het spel niet te snel uit Early Access gaat en de makers de tijd nemen om het spel verder te polijsten. De user interface kon duidelijk nog wat werk gebruiken en de plaatsing van de inputprompts was soms wat vreemd. De frame rate was ook verre van optimaal tijdens mijn sessie, met regelmatig een dipje dat merkbaar was. Hopelijk slagen de makers er nog in om dit stabiel te krijgen voor de volwaardige release.

Conclusie

Met Ikonei Island: An Earthlock Adventure nemen de makers van Earthlock ons opnieuw mee naar deze magische wereld. Deze keer krijgen we echter geen RPG voorgeschoteld, maar eerder een lifesim game vergelijkbaar met Story of Seasons/Harvest Moon, met wat extra exploratie en gevechten aan toegevoegd. De makers hebben wel nog wat werk voor de boeg om het spel op te poetsen.

Over

Beschikbaar vanaf

TBA

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Adventure
  2. JRPG
  3. Simulator

Ontwikkelaar

  1. Snowcastle Games

Uitgever

  1. Snowcastle Games
 
Terug
Bovenaan