Last.fm

Met zo'n statistieken, tis niet verboden om hier wat ontdekkingen te delen he. Dan profiteren wij hier ook mee ;-)
Het is natuurlijk ook het eerste jaar dat ik scrobble, dan is het al wat minder moeilijk om zoveel verschillende artiesten te scrobblen. Ik luister ook heel zelden volledige albums, bijna altijd playlists of Spotify radio's.
 
Jaaroverzichtje (scrobbles van youtube,mp3 files en spotify)

kmdSdKA.png



Top 10 artiesten

UprVG0V.png



Top 10 albums

Gb2hZoA.png


Top 10 songs

S6LUAE8.png


JpSHZmq.png



nf3JbGB.png
 
Laatst bewerkt:
Exact een jaar aan het scrobblen, en the numbers are in. Minus een weekje ergens in februari waar ik niet had gemerkt dat de scrobbles niet werkten.

Aantal scrobbles: 32.636
Aantal verschillende artiesten: 7719
Aantal verschillende albums: 11.526
Aantal verschillende tracks: 15.366

Top tags (in volgorde): rock, indie, jazz, folk, electronic

Mijn top 10 artiesten zijn (in volgorde): Quantic, Dire Straits, Khruangbin, Altin Gün, Arcade Fire, Public Service Broadcasting, Cochemea, Brutus, The Bongo Hop, girl in red. Enkel Quantic en Dire Straits komen boven de 200 scrobbles uit.

Ik heb naar muziek van uit de hele wereld geluisterd dit jaar, en dat mag je bijna letterlijk nemen. Noot: van de 7719 artiesten zijn er 1264 die geen locatie-tag hebben op last.fm, dus die zijn niet ingekleurd.

1673424938413.png


Hieronder de 3 meest beluisterde artiesten van de 20 meest beluisterde landen (let op, niet geheel accuraat dus gezien er meer dan 1000 artiesten geen tag hebben):
  1. USA: Khruangbin, Cochemea, Gitkin
  2. UK: Quantic, Dire Straits, Public Service Broadcasting
  3. Frankrijk: Manu Chao, Akalé Wubé, Laurent Bardaine
  4. België: Brutus, Gorki, K3 :unsure:
  5. Canada: Arcade Fire, Metric, Sum41
  6. Australië: Alex Lahey, Tame Impala, Xavier Rudd
  7. Mali: Amadou & Mariam, Tinariwen, Sona Jobarteh
  8. Duitsland: Corvus Corax, Derya Yıldırım & Grup Şimşek, The Bacao Rhythm & Steel Band
  9. Brazilië: Bixiga 70, Fabiano do Nascimento, Camarão
  10. Zweden: First Aid Kit, Arc de Soleil, Lilac
  11. Colombia: The Bongo Hop, Ondatrópica, Meridian Brothers
  12. Nederland: The Mauskovic Dance Band, Yin Yin, Felbm (Altin Gün wordt bij Turkije gerekend in de map)
  13. Cuba: Buena Vista Social Club, Orquesta Akokán, Celina González
  14. Kaapverdië: Grupo Pilon, Pedrinho, Tulipa Negra
  15. Japan: SOIL & “PIMP” SESSIONS, Anchorsong, Splash
  16. Zuid-Afrika: The Movers, Honeymoan, Master KG
  17. Senegal: Orchestra Baobab, Cheikh Lô, Mariana Ramos
  18. Nigerië: Tony Allen, Seun Kuti, Sade
  19. Algerije: Imarhan, Sarazino, Ahmed Malek
  20. Peru: Ranil, Los Destellos, Los Wembler's De Iquitos

"Helaas" bestaat er helemaal geen metadata voor gender, tussen aanhalingstekens omdat dat er natuurlijk helemaal niet toe doet ... maar gezien bijna alle muzieklijstjes bijna steeds worden gedomineerd door mannelijke stemmen, ben ik toch eens gaan kijken hoeveel vrouwelijke stemmen er te horen zijn in mijn top 100. Dan kom ik op een 25-tal. Dat kan nog beter dus.
 
Laatst bewerkt:
Tof @Sir.Killalot . In de eerste plaats blij dat iemand anders het ook doet, want anders lijkt het alsof ik de enige ben die dat doet en wordt een last.fm thread snel een laki thread. Maar ik hou van dit soort statistieken, ook al is het niet 100% perfect. Je hebt duidelijk heel breed geluisterd, en 32.000 nummers op 1 jaar tijd is veel, meer dan ik. 7719 artiesten is bijna vier keer zoveel als ik over vier jaar last.fm, al heb ik wel het gevoel dat ik meer iets moet herbeluisteren tegen dat ik een klik maak, dus als ik op jouw manier luister zou heel veel langs me heen gaan. Ik ben iemand die van tijd tot tijd toch echt veel terugkeer naar mijn favorieten, dat is beter dan vijf en tien jaar geleden, maar dat zal altijd wel zo een beetje blijven denk ik, waardoor ik soms te weinig muziek uitprobeer in andere stijlen (zoals hip hop, metal, etc.), en toch het meest vanal in mijn beperkte kring blijf van wat ik al ken en goed vind qua stijlen.

Mijn stats

In totaal:
Aantal scrobbles: 75.316
Aantal verschillende artiesten: 2304
Aantal verschillende albums: 3805
Aantal verschillende tracks: 10.685
Top tags (voor 2022): shoegaze, dream pop, electronic, synthpop, indie

Voor 2022 in spoiler

3h7Szgd.png


pf2LsPG.png


Wq24JI1.png


rRDhzcs.png


VhwU7cb.png


otfpWlH.png

Iets minder geluisterd, wel meer artiesten gescrobbeld dus blijkbaar ietsje gevarieerder dan 2021. Shoegaze ook voor het eerst nummer 1, dat was de voorbije jaren telkens electronic, hoewel soms nipt. Mijn AOTW voor BG was ook mijn meest beluisterde AOTY voor 2022, en nieuwe album dat ik leerde kennen, dus ondanks dat het een zeer recent album was, was het zeker meer dan enkel recency bias voor mij. Mijn meest beluisterde AOTW dat ik niet zelf koos zal MBONGWANA STAR zijn denk ik. Beste nummer v/h jaar was Bites on my Neck voor mij van yeule.

Uit 104 landen nu al muziek beluisterd, give or take want niet alles klopt of is toegevoegd.

fE7FAcS.png


Mijn map ondertussen (1 update per jaar nu, anders is het te veel).

1. Verenigde Staten - 21419 (647) Empress Of, Beach House, Sweet Trip
2. Verenigd Koninkrijk - 15873 (409) Cocteau Twins, Slowdive, Radiohead
3. Canada - 8644 (78) Grimes, Crystal Castles, BRAIDS
4. Frankrijk - 4614 (103) Agar Agar, La Femme, Polo & Pan
5. Japan - 3972 (131) Aya Gloomy, Cuushe, Tokenainamae
6. Zuid Korea - 2985 (32) Yukari/Aseul, Peggy Gou, Park Hye Jin
7. Australië - 2660 (53) Tame Impala, Sewerslvt, Subjoi
8. Singapore - 2533 (5) Yeule, Jasmine Sokko, Sobs
9. Ierland - 1305 (21) My Bloody Valentine, U2, Just Mustard
10. Puerto Rico - 1059 (3) Buscabulla, Bad Bunny, ILE

11. Duitsland - 986 (52) Claes Rosen, Kyodai, Dwig
12. België - 916 (42) Raär, Cabaret Nocturne, Netsky
13. Zweden - 908 (52) The Radio Dept., Evigt Morker, iamamiwhoami
14. Colombia - 886 (15) Kali Uchis, Lido Pimienta, Ela Minus
15. Noorwegen - 805 (30) SMERZ, SASSY 009, Royskopp
16. IJsland - 725 (15) Bjork, Sigur Ros, Vok
17. Brazilië - 551 (29) sonhos tomam conta, CoastDream, Os Tincoas
18. Rusland - 531 (20) Kedr Livanskiy, Pinkshinyultrablast, IC3PEAK
19. Nederland - 522 (57) Olivier Heldens, Showtek, Fatima Yamaha
20. Polen - 391 (14) Coals, Radikal Guru, Lenny Valentino

21. Spanje - 246 (16) ROSALIA, Trobar de Morte, Mecano
22. Hong Kong 242 (4) Lucid Express, The Marshmallow Kisses, Hong Kong Express
23. Maleisië - 164 (8) Tzusing, Youth Portal, Witherspoon
24. Italië - 152 (24) Alborosie, Goblin, Crookers
25. Denemarken - 145 (22) Erika De Casier, MO, Rumskib
26. Turkije - 136 (6) She Past Away, Aleksandir, LALALAR
27. Nieuw Zeeland - 122 (17) Fazerdaze, Tamaryn, Lorde
28. Oostenrijk - 118 (12) Demuja, Camo & Krooked, Cari Cari
29. China - 118 (8) Faye Wong, Default, Railway Suicide Train
30. Venezuela - 102 (4) Arca, MAYE, Mantra

Chili, Finland en Jamaica komen dichterbij. Uit Niger, D.R. Congo, Kameroen, Egypte, Indonesië, Vietnam, Argentinië en Mexico ook merkbaar vooruitgang gemaakt. Noord-Korea klopt trouwens niet, dat is een Zuid-Koreaanse groep met een Noord-Koreaanse tag op last.fm, anders zitten die ook bijna aan 100. Maar bvb. uit Griekenland heb ik dan weer meer beluisterd dan dat last.fm aangeeft, het geeft maar een indicatie. Hangt af van de tags die ze gebruiken.

Dit is van de periode 2018-2022 ook. In 2022 doen op de usual suspects na Colombia, Japan en Brazilië (relatief) de beste zaak qua aantal scrobbles en laatste twee eigenlijk ook wel aantal artiesten.

En qua aantal albums die ik (minstens) 1 keer luisterde, volgens MuMe (die stats had ik al gepost rond nieuwjaar daar), met tussen haakjes het aantal in 2022.

1. Verenigde Staten: 217 (+59)
2. Verenigd Koninkrijk: 182 (+42)
3. Japan: 46 (+23)
4. Canada: 42 (+6)
5. Frankrijk: 25 (+5)
6. Zuid-Korea: 21 (+6)
7. Australië: 18 (+3)
8. Brazilië: 12 (+10)
9. IJsland: 12 (+5)
10. Ierland: 11
11. Zweden: 11 (+5)
12. België: 7 (+4)
13. Colombia: 7 (+1)
14. Rusland: 6 (+1)
15. Jamaica: 5 (+4)
16. Noorwegen: 5
17. Singapore: 5 (+1)
18. China: 4 (+3)
19. Italië: 4 (+1)
20. Denemarken: 3
21. Hong Kong: 3 (+2)
22. Spanje: 3 (+1)
23. Duitsland: 2
24. Filipijnen: 2 (+1)
25. Nederland: 2 (+1)
26. Nieuw-Zeeland: 2
27. West-Duitsland: 2
28. Angola: 1 (NEW)
29. Argentinie: 1 (NEW)
30. Bahama's: 1 (NEW)
31. Barbados: 1
32. Chili: 1 (NEW)
33. Democratische Republiek Congo: 1 (NEW)
34. Finland: 1
35. Griekenland: 1 (NEW)
36. India: 1 (NEW)
37. Maleisië: 1 (NEW)
38. Mexico: 1 (NEW)
39. Niger: 1 (NEW)
40. Peru: 1
41. Polen: 1 (NEW)
42. Puerto Rico: 1
43. Turkije: 1 (NEW)
44. Venezuela: 1
45. Vietnam: 1 (NEW)
46. Wit-Rusland: 1 (NEW)

En D.R. Congo is met dank aan dit forum.
 
Laatst bewerkt:
al heb ik wel het gevoel dat ik meer iets moet herbeluisteren tegen dat ik een klik maak, dus als ik op jouw manier luister zou heel veel langs me heen gaan.
Moest ik last.fm niet hebben, zou ik vaak begot niet weten naar wie ik allemaal geluisterd heb. Er staat bij mij - altijd - muziek op. Vanaf ik opsta, tot ik ga slapen (vandaag klok ik af op 296 scrobbles, en ik heb ook nog een uurtje naar de radio geluisterd :unsure:) . Maar dat staat altijd op in de achtergrond. Gewoon muziek opzetten en mij met niets anders bezighouden dan naar die muziek luisteren, da's een heel moeilijke voor mij. Ik vind die AOTW-topics prachtige initiatieven, en ik vind het heel knap om te zien hoe veel posters hier daar echt in op gaan en heel die albums analyseren ... maar dat kan ik dus totaal niet.

Ik kom dan ook situaties tegen zoals tickets kopen voor Werchter Boutique omdat je Stromae wil zien, daar een band genaamd "Khruangbin" op de affiche ziet staan, daar "nog nooit van gehoord hebben", om dan te ontdekken dat die tussen je meest gespeelde bands op Spotify staan. :unsure:

Nu met last.fm zie ik ook vaak bands met 20-30 plays staan in mijn weekoverzicht, en heb ik echt geen flauw idee welke muziek ze maken. Maar dankzij last.fm kan ik ze dan later wel nog eens opzoeken en wat bewuster beluisteren.
 
Laatst bewerkt:
Moest ik last.fm niet hebben, zou ik vaak begot niet weten naar wie ik allemaal geluisterd heb. Er staat bij mij - altijd - muziek op. Vanaf ik opsta, tot ik ga slapen (vandaag klok ik af op 296 scrobbles, en ik heb ook nog een uurtje naar de radio geluisterd :unsure:) . Maar dat staat altijd op in de achtergrond. Gewoon muziek opzetten en mij met niets anders bezighouden dan naar die muziek luisteren, da's een heel moeilijke voor mij. Ik vind die AOTW-topics prachtige initiatieven, en ik vind het heel knap om te zien hoe veel posters hier daar echt in op gaan en heel die albums analyseren ... maar dat kan ik dus totaal niet.

Ik kom dan ook situaties tegen zoals tickets kopen voor Werchter Boutique omdat je Stromae wil zien, daar een band genaamd "Khruangbin" op de affiche ziet staan, daar "nog nooit van gehoord hebben", om dan te ontdekken dat die tussen je meest gespeelde bands op Spotify staan. :unsure:

Nu met last.fm zie ik ook vaak bands met 20-30 plays staan in mijn weekoverzicht, en heb ik echt geen flauw idee welke muziek ze maken. Maar dankzij last.fm kan ik ze dan later wel nog eens opzoeken en wat bewuster beluisteren.
Hier is dat compleet andersom, als ik niet bewust naar muziek kan luisteren, zet ik liever niets op. Ik vertrek ook altijd van een album of artiest, ik luister nooit naar 'muziek' maar naar albums.

Tijdens het werk natuurlijk wel maar als de opdracht wat complexer is en ik niet bewust de muziek kan beluisteren gaat het gewoon af.

Misschien de enige uitzondering is tijdens het lopen maar dat werkt dan gewoon ondersteunend om bijvoorbeeld tempo te lopen.
 
Moest ik last.fm niet hebben, zou ik vaak begot niet weten naar wie ik allemaal geluisterd heb. Er staat bij mij - altijd - muziek op. Vanaf ik opsta, tot ik ga slapen (vandaag klok ik af op 296 scrobbles, en ik heb ook nog een uurtje naar de radio geluisterd :unsure:) . Maar dat staat altijd op in de achtergrond. Gewoon muziek opzetten en mij met niets anders bezighouden dan naar die muziek luisteren, da's een heel moeilijke voor mij. Ik vind die AOTW-topics prachtige initiatieven, en ik vind het heel knap om te zien hoe veel posters hier daar echt in op gaan en heel die albums analyseren ... maar dat kan ik dus totaal niet.

Ik kom dan ook situaties tegen zoals tickets kopen voor Werchter Boutique omdat je Stromae wil zien, daar een band genaamd "Khruangbin" op de affiche ziet staan, daar "nog nooit van gehoord hebben", om dan te ontdekken dat die tussen je meest gespeelde bands op Spotify staan. :unsure:

Nu met last.fm zie ik ook vaak bands met 20-30 plays staan in mijn weekoverzicht, en heb ik echt geen flauw idee welke muziek ze maken. Maar dankzij last.fm kan ik ze dan later wel nog eens opzoeken en wat bewuster beluisteren.
Heel erg herkenbaar en dan vooral tijdens het werken. Spotify staat dan open op het tweede scherm en als ik het echt goed vind dan zal ik het liken en eens kijken wie het is, maar echt onthouden doe ik dat nooit :( Daarom ook wel blij dat ik met last.fm gestart ben.
 
Interessante opmerkingen eigenlijk.

AOTW vind ik ook prachtige initiatieven, maar voor mij zou eigenlijk 80-90% van de albums in straatjes liggen waar ik niet thuis in ben, en persoonlijk heb ik het gevoel dat ik niet altijd de tijd neem om zelfs de albums te luisteren waarvan ik vrij zeker weet dat ze wel in mijn straatje kunnen liggen, omdat ik nog bezig ben met andere muziek te luisteren / herbeluisteren. Ik heb bij het "ontdekken van nieuwe muziek" altijd het gevoel dat ik achter de feiten aanloop en te veel moet proberen doen binnen korte tijd en dat dan niet gaat. Over het algemeen heb ik niet het gevoel dat ik opschiet met classics, aan de andere kant bijna alles dat ik bewust luisterde is uit de laatste 6 jaar, dus ik heb misschien ook wel nog de tijd daarvoor. Rome is niet op één dag gebouwd.
 
Terug
Bovenaan