Last.fm

1692999987315.png


Het is nog niet eens september :cry:
 
Tiens, 't is al efkes geleden dat ik lijstjes heb gezien van bandnames die klinken alsof ze door een artyfarty ChatGPT-prompt zijn gegenereerd. Wat is er met Lakgigar gebeurd?
 
Exact een jaar aan het scrobblen, en the numbers are in. Minus een weekje ergens in februari waar ik niet had gemerkt dat de scrobbles niet werkten.

Aantal scrobbles: 32.636
Aantal verschillende artiesten: 7719
Aantal verschillende albums: 11.526
Aantal verschillende tracks: 15.366

Top tags (in volgorde): rock, indie, jazz, folk, electronic

Mijn top 10 artiesten zijn (in volgorde): Quantic, Dire Straits, Khruangbin, Altin Gün, Arcade Fire, Public Service Broadcasting, Cochemea, Brutus, The Bongo Hop, girl in red. Enkel Quantic en Dire Straits komen boven de 200 scrobbles uit.

Ik heb naar muziek van uit de hele wereld geluisterd dit jaar, en dat mag je bijna letterlijk nemen. Noot: van de 7719 artiesten zijn er 1264 die geen locatie-tag hebben op last.fm, dus die zijn niet ingekleurd.

Bekijk bijlage 16482

Hieronder de 3 meest beluisterde artiesten van de 20 meest beluisterde landen (let op, niet geheel accuraat dus gezien er meer dan 1000 artiesten geen tag hebben):
  1. USA: Khruangbin, Cochemea, Gitkin
  2. UK: Quantic, Dire Straits, Public Service Broadcasting
  3. Frankrijk: Manu Chao, Akalé Wubé, Laurent Bardaine
  4. België: Brutus, Gorki, K3 :unsure:
  5. Canada: Arcade Fire, Metric, Sum41
  6. Australië: Alex Lahey, Tame Impala, Xavier Rudd
  7. Mali: Amadou & Mariam, Tinariwen, Sona Jobarteh
  8. Duitsland: Corvus Corax, Derya Yıldırım & Grup Şimşek, The Bacao Rhythm & Steel Band
  9. Brazilië: Bixiga 70, Fabiano do Nascimento, Camarão
  10. Zweden: First Aid Kit, Arc de Soleil, Lilac
  11. Colombia: The Bongo Hop, Ondatrópica, Meridian Brothers
  12. Nederland: The Mauskovic Dance Band, Yin Yin, Felbm (Altin Gün wordt bij Turkije gerekend in de map)
  13. Cuba: Buena Vista Social Club, Orquesta Akokán, Celina González
  14. Kaapverdië: Grupo Pilon, Pedrinho, Tulipa Negra
  15. Japan: SOIL & “PIMP” SESSIONS, Anchorsong, Splash
  16. Zuid-Afrika: The Movers, Honeymoan, Master KG
  17. Senegal: Orchestra Baobab, Cheikh Lô, Mariana Ramos
  18. Nigerië: Tony Allen, Seun Kuti, Sade
  19. Algerije: Imarhan, Sarazino, Ahmed Malek
  20. Peru: Ranil, Los Destellos, Los Wembler's De Iquitos

"Helaas" bestaat er helemaal geen metadata voor gender, tussen aanhalingstekens omdat dat er natuurlijk helemaal niet toe doet ... maar gezien bijna alle muzieklijstjes bijna steeds worden gedomineerd door mannelijke stemmen, ben ik toch eens gaan kijken hoeveel vrouwelijke stemmen er te horen zijn in mijn top 100. Dan kom ik op een 25-tal. Dat kan nog beter dus.

Nu Lakigigar hier niet meer is, is het aan mij om ongevraagd te veel statistieken te posten.

De cijfers dit jaar:
  • 69.854 scrobbles
  • 18.017 artiesten (79% nieuw dit jaar)
  • 29.314 albums
  • 35.220 tracks
De top 10 artiesten dit jaar: The Beaches, Putumayo (label, geen artiest -> slechte metadata), Arlo Parks, Piet Piraat ( :cry: ), Bruce Springsteen, Honeymoan, Khruangbin, Asake, Metric, Royal Otis.

Dit jaar zeker meer vrouwelijke stemmen in de top 100, toch richting de 40%. De wereldkaart ziet er nog redelijk hetzelfde uit, maar wat nutteloos met 7000 artiesten zonder land-metadata.
 
Ik mis @Lakigigar wel, toch een kleurrijk persoon met een heel persoonlijke smaak qua muziek en films.

  • 31.3113 scrobbles afgelopen jaar.
  • 1003 artiesten
  • 1987 albums
  • 18.047 nummers
https://www.last.fm/user/hhendrikk/listening-report/year

Interessant om dat met de posters hierboven te vergelijken, een heel andere manier van beluisteren. Ik ben veel minder gericht op losse nummers en playlists waardoor de hoeveelheid artiesten niet zo heel hoog is. Maar ik luister vrij intensief naar albums, zeker nieuwe, waardoor ik uiteindelijk wel aan veel scrobbles kom. Sinds oktober ben ik ook van "een groot deel van de dag muziek" naar "de hele dag muziek" gegaan dus komend jaar zal ik een pak meer scrobbles hebben.
 
Nog linkje naar de mijne vergeten:

Jullie hebben allemaal geen kinderen zekerst? :unsure:
In mijn top 12 meest beluisterde artiesten staan Piet Piraat, K3 en Kinderen voor kinderen :headshake: . En mijn derde meest beluisterde album was 'De leukste Studio 100 Sinterklaasliedjes' :laugh:


Interessant om dat met de posters hierboven te vergelijken, een heel andere manier van beluisteren. Ik ben veel minder gericht op losse nummers en playlists waardoor de hoeveelheid artiesten niet zo heel hoog is. Maar ik luister vrij intensief naar albums, zeker nieuwe, waardoor ik uiteindelijk wel aan veel scrobbles kom. Sinds oktober ben ik ook van "een groot deel van de dag muziek" naar "de hele dag muziek" gegaan dus komend jaar zal ik een pak meer scrobbles hebben.
Ik luister zelden naar albums, bijna uitsluitend naar genre-playlists.
 

Scrobbles 11,034
Artists 1,792
Albums 2,071
Tracks 6,571

King Gizz meest beluisterde artiest maar 3 van de top 5 artiesten zijn vrouwen. Which is good, eindelijk wat meer balans.

@Obi-Jan Geen kinderen maar een job met veel vergaderingen helpt ook niet.
 

Oei, het valt zo te zien een beetje tegen qua aantal scrobbles. :unsure:
(Deze artiesten/albums staan trouwens in mijn "lijstje".)

Sowieso luisterde ik een jaar of 10 geleden een pak meer naar muziek per dag. (Het gamen dat ik tegenwoordig ook regelmatig doe zal niet helpen.) :unsure:
 
Scrobbles 18,567 (24% meer ivm 2022)
Artists 2,654
Albums 5,1
94
Tracks 5,775

Did you know?
You listened to 219 tracks with the word 'love' in the title in 2023. How romantic 💕
:laugh::laugh::laugh:

Did you know?
The first track you scrobbled this year was Bass by luzi.
746494743244046526.gif
 
Terug
Bovenaan