Laserbehandeling ogen

Beste beslissing óóit van mij.

Voor laseren was mijn hoornvlies te dun en niet aan te raden bij bureauwerk want er is ook een verhoogd risico op droge ogen.

Weet de prijs niet meer exact maar ik denk een jaar of 8 geleden ongeveer 3000 in totaal betaald te hebben. Inmiddels terugverdiend want lenzen + bril kosten meer dan 300 per jaar.

Serieus, met lenzen en/of bril zit ge elke dag meerdere keren te kloten. Ik kan maar weinige dingen bedenken die een betere return on investment/comfort bieden.

Als ik het goed begrepen heb, zijn uw natuurlijke ooglenzen vervangen door kunstlenzen? Hetzelfde principe zoaks men doet bij klassieke cataractoperaties wanneer de eigen ooglens troebel is geworden.

Een natuurlijke ooglens is in staat om te accommoderen (= het aanpassen van de lenssterkte om scherp te kunnen zien op elke afstand).
Accommodatie gaat zonder nadenken, maar bij ouder worden vermindert het vermogen om te accommoderen, zodat velen een leesbril nodig hebben.

Een kunstlens kan zichzelf niet aanpassen, waardoor de chirurgen meestal kiezen om bifocale (of zelfs trifocale lenzen) in te planten (zo heb je een goede scherpte op twee of drie afstanden en moeten uw hersenen aanleren om het juiste beeld te kiezen).

Hoe heb jij dat ervaren, @Vierkant ?
Lukt het voor jou bijvoorbeeld perfect om auto te rijden en vlot te wisselen tussen verzicht (de weg) en middelgrote afstand (dashboard)?

Als ik het goed begrepen heb, zijn uw natuurlijke ooglenzen vervangen door kunstlenzen? Hetzelfde principe zoaks men doet bij klassieke cataractoperaties wanneer de eigen ooglens troebel is geworden.

Een natuurlijke ooglens is in staat om te accommoderen (= het aanpassen van de lenssterkte om scherp te kunnen zien op elke afstand).
Accommodatie gaat zonder nadenken, maar bij ouder worden vermindert het vermogen om te accommoderen, zodat velen een leesbril nodig hebben.

Een kunstlens kan zichzelf niet aanpassen, waardoor de chirurgen meestal kiezen om bifocale (of zelfs trifocale lenzen) in te planten (zo heb je een goede scherpte op twee of drie afstanden en moeten uw hersenen aanleren om het juiste beeld te kiezen).

Hoe heb jij dat ervaren, @Vierkant ?
Lukt het voor jou bijvoorbeeld perfect om auto te rijden en vlot te wisselen tussen verzicht (de weg) en middelgrote afstand (dashboard)?
Niet veel tijd om te antwoorden maar ik kreeg enkel een mini-incisie om de lens in te brengen. De lens zit dus voor mijn natuurlijke lens. Bij cataract is dat anders. Wat betreft jouw vraag heb ik dus geen enkel probleem met focussen, dat is 100% zoals het moet zijn. In het kort is het dus zoals gewone lenzen maar dan beschermd door het hoornvlies.

Laatst bewerkt:
Niet veel tijd om te antwoorden maar ik kreeg enkel een mini-incisie om de lens in te brengen. De lens zit dus voor mijn natuurlijke lens. Bij cataract is dat anders. Wat betreft jou vraag heb ik dus geen enkel probleem met focussen, dat is 100% zoals het moet zijn. In het kort is het dus zoals gewone lenzen maar dan beschermd door uw hoornvlies.
Oh ja, dat is nog een andere oplossing dan.
Uw natuurlijke ooglenzen zullen dus inderdaad nog de scherpteregeling opvangen.
Merci voor de reactie!

Vraag me wel af of dit dezelfde oplossing is als de operatie van Geubels en Van Looy, waar veel over te doen was in de pers...

Oh ja, dat is nog een andere oplossing dan.
Uw natuurlijke ooglenzen zullen dus inderdaad nog de scherpteregeling opvangen.
Merci voor de reactie!

Vraag me wel af of dit dezelfde oplossing is als de operatie van Geubels en Van Looy, waar veel over te doen was in de pers...
Yep, exact hetzelfde. Allebei super content blijkbaar. Geen nadelen dus moest ge het geld hebben zou ik niet twijfelen.

Yep, exact hetzelfde. Allebei super content blijkbaar.
Zouden ze bij Van Looy ook een voorzetlens geplaatst hebben?
Gezien hij rond de 60 is, zou het kunnen dat ze misschien al geanticipeerd hebben op een mogelijke ontwikkeling van cataract en onmiddellijk zijn natuurlens vervangen hebben?

Kan die voorzetlens er van jou nog uit?
Stel dat je bijvoorbeeld op latere leeftijd toch een cataractoperatie zou nodig hebben?

Puur vanuit medisch standpunt adviseert mijn oogarts om voorlopig niks te doen, maar het comfort is natuurlijk ook wel wat waard.
Lijkt mij wel zalig, vooral voor zaken waarbij je moeilijk lenzen inkan (bijvoorbeeld zwemmen enzo).

Ik zou het ook nog overwegen, zal sowieso eens een afspraak moeten maken bij de oogarts voor nieuwe brilglazen omdat mijn huidige versleten zijn, zal me dan toch eens informeren...
3000-3500€ voor 2 ogen te laten laseren , dat heb ik er wel nog voor over. Ik ben nu 36 dus nu heeft het nog zin denk ik, moet er ook niet mee wachten tot mijn 45. Als ik zeker een jaar of 10 verder kan zonder bril daarmee dan is dat zijn geld waard.

Hopelijk snel beterschap en op zijn minst een stabiel zicht @Mr.Anderson!
Ik twijfel maar zo'n situaties schrikken me wel af en dat je niet weet hoelang het goed zal blijven (en de prijs).

Even een update: tot nu toe geen al te leuke ervaring. Afgelopen weekend was mentaal heel zwaar.

Operatie op vrijdag is heel vlot verlopen en ik had eigenlijk zo goed als geen stress voor de operatie zelf. Heel veel stress voor het permanente resultaat, dat wel. Er werd me gezegd dat er kans was dat ik zaterdagochtend zelf naar de eerste controle zou kunnen rijden. Er werd ook gezegd dat ik gerust een uurtje TV mocht kijken 's avonds, indien dat lukte. Na de operatie huiswaarts en direct in bed gekropen voor een uur of 3. Dan opgestaan en iets gegeten + wat TV gekeken. Daarna terug in bed. Tv kijken lukte, maar met een heel blurry vision welteverstaan.

Zaterdagochtend opgestaan, dubbelzicht, blurry, milky,... zicht. Op controle. Ik moest de kleinste lijn lezen met 5 letters waarbij ik zwaar moest gokken bij iedere letter. Een X en K, een H en N, een P en F, een E en B op zo'n kaart lijken sterk op elkaar. Alles was heel wazig en ik zag absoluut niet scherp. Van de 5 letters had ik er toevallig 1 verkeerd gegokt. 1 foutje maar! Je hebt een 9/10! Daarop zei ik direct dat ik niet vind dat ik 9/10 zie. Dat was bij de assistente.

Even later bij de oogarts zelf wist zij me te zeggen dat ik met beide ogen op -0,5 zit. Het kan misschien heel onnozel klinken, maar op dat moment zakte mijn wereld even in elkaar en ben ik alles wat daarna verteld geweest is, zo goed als kwijt. Wel herinner ik mij nog dat verteld werd dat het zicht veel langer de tijd nodig heeft om te stabiliseren bij een SMILE behandeling i.t.t. een gewone Lasik en dat ik geduld moest hebben. Komende zaterdag vindt weer een controle plaats en die zou al veel meer duidelijkheid moeten scheppen.

Eens thuis ben ik direct in bed gekropen om dan in de namiddag serieus te beginnen panikeren. Ik zag geen 4 meter ver, alles wazig, mistig, enz. Beginnen lezen op Reddit om wat soortgelijke ervaringen te vinden. Bad idea, maar 't was het enige wat ik had op dat moment. Zo kwam ik er inderdaad achter dat het zicht veel meer tijd nodig heeft om te verbeteren i.v.m. Lasik.

Als ik zou weten dat die -0,5 nog kan verbeteren, zou dat al een pak schelen in moraal. Maar voor zover ik weet zal dat niet meer verder naar de 0 gaan, in tegendeel, het kan nog wat zakken naar -0.75. Dat las ik toch altijd bij Lasik. Geen idee of je dat kan en mag vergelijken met Relex Smile.

Ondertussen zijn we dag 3 post-op, ik merk heel lichte verbetering. Maar het zicht schommelt alle kanten uit. Heel vreemd en beangstigend.

Hadden al die zaken op voorhand deftig gecommuniceerd geweest, had ik waarschijnlijk niet gepanikeerd. Zaken zoals: je zal al zelf kunnen rijden, je kan zonder problemen gaan werken, enz. scheppen nu eenmaal verwachtingen. Dan mogen ze dat achterwege laten en dat scheelt al een pak.

I'll keep you guys posted.
Ik heb de mijne in 2019 laten laseren en bij mij heeft het ook wat geduurd voor het in orde was, eerste week dacht ik echt dat ik de zeldzame pechvogel was bij wie het misgelopen was maar daarna was het wel in orde, sommige ogen hebben gewoon meer tijd nodig.

Komt wel goed, toch?

Hopelijk snel beterschap en op zijn minst een stabiel zicht @Mr.Anderson!
Ik twijfel maar zo'n situaties schrikken me wel af en dat je niet weet hoelang het goed zal blijven (en de prijs).
Dank u wel!

Edit: Ik denk wel dat m'n ogen stabiel zullen blijven (ik ben er 34). Prijs was € 2000 per oog waarvan ik € 100 per oog terugkrijg via de ziekenkas.

Ik heb de mijne in 2019 laten laseren en bij mij heeft het ook wat geduurd voor het in orde was, eerste week dacht ik echt dat ik de zeldzame pechvogel was bij wie het misgelopen was maar daarna was het wel in orde, sommige ogen hebben gewoon meer tijd nodig.

Komt wel goed, toch?
Blij dat te horen.

Even een update:
Eind dag 4 post operatie was geen pretje. De hele dag computerwerk en tegen 's avonds had ik barstende koppijn en was ik heel misselijk. Zicht voelde aan alsof ik een -4 had. Contact opgenomen met de oogarts en al m'n zorgen gecommuniceerd. Oogarts wou mij, na mijn klachten, z.s.m. zien.

Gisteren mocht ik langsgaan in het ziekenhuis op de dienst oftalmologie waar de oogarts werkt. Alles werd gecontroleerd. Ogen zijn goed aan het genezen en de operatie is vlekkeloos verlopen. Pathologisch lijkt dus alles in orde te zijn met mijn oog.

Er moet bij dergelijke operaties een restdikte van het hoornvlies gerespecteerd worden, om de stevigheid (vermijden van ectasie) te garanderen. Mijn hoornvlies was dunner dan gemiddeld. Wat wil zeggen dat ik maar tot een bepaalde sterkte kon gelaserd worden (de sterkte die ik heb viel net binnen de veilige grens). Daarbij speelt de pupilgrootte ook een rol. Een grotere pupil vraagt een grotere optische zone, wat dan weer wil zeggen dat men uiteindelijk dieper moet gaan laseren. Mijn pupillen waren groter dan gemiddeld, wat ook weer in m'n nadeel speelde.

Kortom: ik ging zeker geen overcorrectie halen want dat viel buiten de veilige grens. En dat wist ik. Maar, ik zit met een ondercorrectie. Zaterdag was die -0.5 in beide ogen, gisteren was dan -0.25 in beide ogen (subjectieve testen).

Oogarts denkt dat mijn accommodatievermogen nog niet overweg kan met de ondercorrectie, als ik het goed begreep. Dat zal komen. Waardoor ik gewoon heel slecht zie en mijn ogen niet scherp kunnen stellen. Geduld, was de boodschap. @Slyke jij haalde dat accommodatievermogen enkele posts terug aan, wat is dat eigenlijk precies? Ik was daarin niet helemaal mee.

Sowieso zal ik moeten leven met die ondercorrectie. Had ik het op voorhand allemaal geweten, dan had ik enkele weken lenzen gedragen die eigenlijk -0.5 of -0.25 te weinig sterk waren om te zien of dat doenbaar is.

Voorlopig zie ik nog slechter dan die -0.5 restwaarde. Dus ik kan het nog niet weten. Het kan weken tot maanden duren volgens de oogarts. Ook werd gezegd dat maar weinig mensen perfect op de 0 uitkomen, geen idee wat ik daarvan moet geloven.

Zaterdag opnieuw controle.

Als ik zowat op Reddit lees, zegt men daar dat je toch zeker een maand moet wachten vooraleer je conclusies kan trekken. Een maand zal nog nooit zo lang geduurd hebben. O, en verder 'graven' op Reddit was het slechtste idee ooit.

Laatst bewerkt:
Sterkte! Hopelijk ga je op termijn het gewenste resultaat hebben.
Na jouw verhaal te lezen ben ik nog meer overtuigd van het niet te doen.
Ik ben ondertussen 44 jaar en draag al sinds de lagere school een bril en zal het ook zo houden. Ook al zou ik zooooo graag geen bril meer dragen, dit heb ik er gewoon niet voor over.

Hier ook al enkele jaren aan het twijfelen en steeds maar uitstellen...
Vroeger droeg ik continu lenzen, maar verdraag het nu niet meer.
Af en toe steek ik ze wel eens een dag in, maar tegen de avond al redelijk wat irritatie.

Oogarts denkt dat mijn accommodatievermogen nog niet overweg kan met de ondercorrectie, als ik het goed begreep. Dat zal komen. Waardoor ik gewoon heel slecht zie en mijn ogen niet scherp kunnen stellen. Geduld, was de boodschap. @Slyke jij haalde dat accommodatievermogen enkele posts terug aan, wat is dat eigenlijk precies? Ik was daarin niet helemaal mee.

Het accommodatievermogen is effectief het vermogen om scherp te stellen op om het even welke afstand.
Een natuurlijke ooglens doet dit continu, zonder dat je daarbij moet nadenken.
Bij een normaal oog kan je bijvoorbeeld gemakkelijk focussen dichtbij en in een fractie van een seconde scherp stellen voor veraf.

Zolang de ooglens behouden blijft (wat bij jou bij een laserbehandeling wel degelijk het geval is), veronderstel ik dat het accommodatievermogen ook in tact blijft, dus ik zou nog niet wanhopen.

Als ik het goed begrepen heb, zijn het kleine oogspiertjes die dit proces regelen.
Wanneer iemand ouder wordt, kunnen deze spiertjes minder goed aanspannen, waardoor iemand een leesbril nodig heeft.

Ondertussen weten ze ook dat het accommoderen een rol speelt bij progressieve myopie.
Doordat een gecorrigeerd (op volle sterkte) bijziend oog moeite moet doen om scherp te stellen dichtbij, is dit een trigger om het oog verder te doen groeien (dus meer myoop).
Door de myopie verder te laten toenemen, heeft het myope oog minder moeite om te accommoderen en scherp te stellen dichtbij.
Resultaat is dan echter wel dat het oog minder goed ziet voor ver en de dioptrie terug moet worden aangepast.

Jammer dat ze dit niet vroeger wisten, want dit zou heel veel leed kunnen bespaard hebben voor iedereen hier van onze generaties.
Tegenwoordig beginnen ze bij kleine kindjes met myopiecontrole waarbij er een leesbril wordt gegeven voor dichtbij (dus constant switchen tussen 2 brillen) of speciale muktifocale glazen.
Er bestaan ook druppels die de spiertjes lam leggen, maar die methode is nog wat omstreden.

Het accommodatievermogen is effectief het vermogen om scherp te stellen op om het even welke afstand.
Een natuurlijke ooglens doet dit continu, zonder dat je daarbij moet nadenken.
Bij een normaal oog kan je bijvoorbeeld gemakkelijk focussen dichtbij en in een fractie van een seconde scherp stellen voor veraf.

Zolang de ooglens behouden blijft (wat bij jou bij een laserbehandeling wel degelijk het geval is), veronderstel ik dat het accommodatievermogen ook in tact blijft, dus ik zou nog niet wanhopen.

Als ik het goed begrepen heb, zijn het kleine oogspiertjes die dit proces regelen.
Wanneer iemand ouder wordt, kunnen deze spiertjes minder goed aanspannen, waardoor iemand een leesbril nodig heeft.

Ondertussen weten ze ook dat het accommoderen een rol speelt bij progressieve myopie.
Doordat een gecorrigeerd (op volle sterkte) bijziend oog moeite moet doen om scherp te stellen dichtbij, is dit een trigger om het oog verder te doen groeien (dus meer myoop).
Door de myopie verder te laten toenemen, heeft het myope oog minder moeite om te accommoderen en scherp te stellen dichtbij.
Resultaat is dan echter wel dat het oog minder goed ziet voor ver en de dioptrie terug moet worden aangepast.

Jammer dat ze dit niet vroeger wisten, want dit zou heel veel leed kunnen bespaard hebben voor iedereen hier van onze generaties.
Tegenwoordig beginnen ze bij kleine kindjes met myopiecontrole waarbij er een leesbril wordt gegeven voor dichtbij (dus constant switchen tussen 2 brillen) of speciale muktifocale glazen.
Er bestaan ook druppels die de spiertjes lam leggen, maar die methode is nog wat omstreden.
Dank u voor de uitgebreide reactie!

Oogarts zei me dat stress en gespannen rondlopen het proces ook niet zal versnellen. Ze raadde me aan om zaken te doen om te ontspannen (voor mij is dat trainen en gaan lopen enz.). Waardoor die spiertjes ook wat sneller zouden beginnen reageren.
Met ouder worden viel het mij op dat, wanneer ik mijn lenzen droeg, heel dichtbij kijken iets moeilijker was. Dat zou dus te wijten zijn aan mijn leeftijd en het accommodatievermogen?

Zij was redelijk tevreden met een ondercorrectie van -0.5, een overcorrectie van bijvoorbeeld +0.25 of meer zou er alleen maar voor zorgen dat ik heel snel een leesbril zou nodig hebben. Met een ondercorrectie is dat wat vertraagd.

Als ik het goed begrijp is het dus beter om een ondergecorrigeerde bril te dragen om progressieve myopie tegen te gaan?

Alé, een lichtpunt, voor presbyopie moet ik mij voorlopig nog geen zorgen maken.

Als ik het goed begrijp is het dus beter om een ondergecorrigeerde bril te dragen om progressieve myopie tegen te gaan?
Dat is de tegenstrijdigheid in het verhaal, want veel studies tonen aan dat ondercorrigeren ook niet de oplossing is in de strijd tegen myopie.
Bij ondercorrectie zou je terug wat meer inspanning moeten doen in het scherp stellen voor ver, wat dan terug een trigger is voor toenemende myopie.

Laatst bewerkt:
Met ouder worden viel het mij op dat, wanneer ik mijn lenzen droeg, heel dichtbij kijken iets moeilijker was. Dat zou dus te wijten zijn aan mijn leeftijd en het accommodatievermogen?
Mogelijks, alhoewel de afnemende capaciteit in principe pas begint vanaf de leeftijd van 45 jaar.

Maar er zijn altijd uitzonderingen.
Collega van mij heeft perfecte ogen (geen bijziendheid) en heeft nu ook een leesbril vanaf zijn 40ste.

Een verminderde accommodatie heeft trouwens voor de rest totaal geen impact op de rest van de gezondheid van het oog. In dat opzicht is een leesbril misschien wel de minst erge oogaandoening dat je kan overkomen, dit in tegenstelling tot myopie dat heel wat andere problemen kan veroorzaken op latere leeftijd.

Mogelijks, alhoewel de afnemende capaciteit in principe pas begint vanaf de leeftijd van 45 jaar.

Maar er zijn altijd uitzonderingen.
Collega van mij heeft perfecte ogen (geen bijziendheid) en heeft nu ook een leesbril vanaf zijn 40ste.

Een verminderde accommodatie heeft trouwens voor de rest totaal geen impact op de rest van de gezondheid van het oog. In dat opzicht is een leesbril misschien wel de minst erge oogaandoening dat je kan overkomen, dit in tegenstelling tot myopie dat heel wat andere problemen kan veroorzaken op latere leeftijd.
We zijn misschien wat aan het afwijken, maar welke complicaties kunnen voortkomen uit myopie?

We zijn misschien wat aan het afwijken, maar welke complicaties kunnen voortkomen uit myopie?
Netvliesaandoeningen (bloedingen, loslating, ...), verhoogde oogdruk en cataract zijn de voornaamste.
Maar niks zegt dat je die ook daadwerkelijk zal tegenkomen in je leven.
Mijn grootmoeder had ook een hoge myopie en heeft in haar leven zelfs geen cataract gekregen (en ook geen andere problemen).

Misschien nog belangrijk om te vermelden dat een laserbehandeling of het vervangen van een ooglens, het oorspronkelijke myopieprobleem niet oplost.

In deze behandelingen gaan ze gewoon het brandpunt gaan verleggen, zodat het beeld terug op de juiste plaats op het netvlies valt (principe camera obscura).
Idem gebruik brilglazen of contactlenzen.

De bijziendheid (namelijk het oog dat te lang is geworden) kunnen ze helaas niet "genezen".

Dit is minder goed nieuws.
Na een operatie van de lenzen, is er inderdaad een verhoogd risico op netvliesloslating en andere netvliesproblemen.

Of dit in zijn geval nu verband houdt met zijn eerdere operatie, is niet duidelijk, te meer omdat die al van een half jaar geleden is.

Denk dat het een zaak is van aanvaarden wat kan komen? Ik ben 30 en heb -6 & -6,5 en hoornvlies is te dun om te laten laseren dus ik ga de rest van mijn dagen een bril & lenzen moeten dragen. Ik draag nu lenzen, da's perfect. Ik hoop wel dat ik lenzen ga kunnen blijven dragen en later niet terug moet overstappen op een bril, is dat iets dat gebeurt, dat je ogen stoppen met lenzen te verdragen?

Daarnaast, ik heb nu ook al een paar jaar wat zwarte rondzwevende vlekken in mijn zicht. Ook totaal onschadelijk maar zou wel gelinkt zijn aan de bijziendheid. Valt ook niks aan te doen, behalve het vocht uit de oogbol halen als het te erg wordt en er nieuw vocht inspuiten (???) maar hopelijk blijf ik daar nog een tijdje van gespaard. Ik zie uiteindelijk, mits bril/lenzen, perfect. Dat er hier en daar wat zwarte vlekken ronddolen in mijn zichtsveld boeit me niet (meer).

Uiteindelijk went je brein aan alles @Mr.Anderson vandaar ook niet panikeren, dat komt wel in orde, uw lichaam moet nog wat wennen aan de nieuwe situatie.

Het enige waar ik schrik van heb is om blind te worden. Als je je ogen lasert heb je terug wat marge denk ik, maar als je zoals mij betrekkelijk sterk bijziend bent kan het enkel nog slechter worden. En ik ga hoop en al nog een tijdje leven :D @Slyke wat zijn zo de kansen om blind te worden?

Terug
Bovenaan