Laserbehandeling ogen

Het was ook letterlijk zo. Ik kwam binnen, ging gaan liggen op de tafel onder dat machien.
Ze doen een klem (die geen pijn doet) op uw oog, zodat ge niet begint te knipperen. Daarna houdt de arts uw hoofd lichtjes vast, terwijl ge 10 seconden in een rood laserlichtje moet kijken. Ge krijgt voor en na de behandeling verdovende oogdruppels dus je voelt niks. Je hoort enkel de laser die nogal rumoerig is. De behandeling stelt eigenlijk niets voor.

Het enigste nadeel aan transpr tegenover lasik is dat het een langere recovery period vraagt. Meestal met lasik zijt ge de dag erna weer good to go. Maar in mijn geval was ik in de autorit naar huis al aan het kermen van het ongemak in mijn ogen. Tot 3 dagen na de behandeling was ik zo goed als blind. Ik kon wel zien maar ik kon mijn ogen niet opendoen door het ongemak/pijn. Het enigste dat ik kon doen is liggen op mijn bed in het donker en naar muziek luisteren. En natuurlijk om de zoveel tijd druppelen. Ik moest ook paracetamol nemen voor tegen de pijn. De weken erna moest ik ook nog elke dag zitten druppelen. Maar een week na de "operatie" was ik gewoon waar aan het werk en aan het rondrijden.

Na die 3 dagen ging het wel stukken beter en sindsdien is het gewoon top :coolbrows:. En ge loopt ook nie rond met het idee van "er zit een flapje op mijn oog", want transprk is gewoon het oppervlak van uw oog "bijlaseren" als het ware. Die Smile is ook een optie, maar dat is een nieuwere techniek met een grotere kans op fouten/complicaties, dus daar ben ik niet voor gegaan. Plus het is een stuk duurder.
Wow, amai, dat wist ik niet. Dan zou ik eerder tekenen voor een 2de keer lasik dan hiervoor. Ik kon op de weg naar huis al vrij deftig zien zonder bril of lenzen.
 
Wow, amai, dat wist ik niet. Dan zou ik eerder tekenen voor een 2de keer lasik dan hiervoor. Ik kon op de weg naar huis al vrij deftig zien zonder bril of lenzen.
Sjah, ik kon gewoon niet leven met het gedacht van een flap te hebben op mijn ogen die los kan komen (in zeldzame gevallen, maar dan nog). Al de technieken om uw ogen te laseren zijn veilig, maar toch tis het gedacht :biglaugh:
Ik heb ook droge ogen, dus lasik werd mij afgeraden.

Het enigste wat ik wel heb sinds de behandeling is dat als ik wakker kom 's ochtends, mijn ogen "toegeplakt" zijn door droogte en ik ze moet opendoen met mijn vingers anders krijg ik ze niet open :biglaugh: Tijdens de dag heb ik geen droogteproblemen wel, dus soit :biglaugh:
 
Het was ook letterlijk zo. Ik kwam binnen, ging gaan liggen op de tafel onder dat machien.
Ze doen een klem (die geen pijn doet) op uw oog, zodat ge niet begint te knipperen. Daarna houdt de arts uw hoofd lichtjes vast, terwijl ge 10 seconden in een rood laserlichtje moet kijken. Ge krijgt voor en na de behandeling verdovende oogdruppels dus je voelt niks. Je hoort enkel de laser die nogal rumoerig is. De behandeling stelt eigenlijk niets voor.

Het enigste nadeel aan transpr tegenover lasik is dat het een langere recovery period vraagt. Meestal met lasik zijt ge de dag erna weer good to go. Maar in mijn geval was ik in de autorit naar huis al aan het kermen van het ongemak in mijn ogen. Tot 3 dagen na de behandeling was ik zo goed als blind. Ik kon wel zien maar ik kon mijn ogen niet opendoen door het ongemak/pijn. Het enigste dat ik kon doen is liggen op mijn bed in het donker en naar muziek luisteren. En natuurlijk om de zoveel tijd druppelen. Ik moest ook paracetamol nemen voor tegen de pijn. De weken erna moest ik ook nog elke dag zitten druppelen. Maar een week na de "operatie" was ik gewoon waar aan het werk en aan het rondrijden.

Na die 3 dagen ging het wel stukken beter en sindsdien is het gewoon top :coolbrows:. En ge loopt ook nie rond met het idee van "er zit een flapje op mijn oog", want transprk is gewoon het oppervlak van uw oog "bijlaseren" als het ware. Die Smile is ook een optie, maar dat is een nieuwere techniek met een grotere kans op fouten/complicaties, dus daar ben ik niet voor gegaan. Plus het is een stuk duurder.
Voor die drie dagen last zou ik het bv al niet doen... :(
 
Nog altijd 1 van de beste beslissingen die ik ooit gemaakt heb hoor. No pain, no gain zoals ze zeggen zeker?
Idem.
Beste investering ooit. :tongue:

M'n papa vroeg vorige week toen ik op bezoek was, "zeg, die klein lettertjes op de verpakking van de hesp, kunt gij soms lezen tot wanneer die goed blijft?"
- "Awel, als extralegaal voordeel van mijn oogoperatie zal ik u dat eens zeggen, se. :coolbrows:"

Hij had me een deel geld geleend voor de operatie, dat intussen terugbetaald is, maar ik wou gewoon met een dwaas antwoord laten blijken dat ik nog steeds dankbaar was daarvoor.
 
Nog altijd 1 van de beste beslissingen die ik ooit gemaakt heb hoor. No pain, no gain zoals ze zeggen zeker?
Kan ik mij gerust inbeelden! Call me chickenshit 😝
Heb in het verleden al een aantal keren cysten moeten laten verwijderen op mijn oogleden, laat ons zeggen dat ik dat ook al geen leuke ervaring vond en dat was noodzakelijk terwijl een oogcorrectie optioneel is.
 
Na die 3 dagen ging het wel stukken beter en sindsdien is het gewoon top :coolbrows:. En ge loopt ook nie rond met het idee van "er zit een flapje op mijn oog", want transprk is gewoon het oppervlak van uw oog "bijlaseren" als het ware. Die Smile is ook een optie, maar dat is een nieuwere techniek met een grotere kans op fouten/complicaties, dus daar ben ik niet voor gegaan. Plus het is een stuk duurder.
De Relex Smile behandeling wordt net aangeraden als je al last hebt van droge ogen. Een hogere kans op fouten/complicaties, dat moet je mij toch ook eens uitleggen?

Aangezien mijn gevechtssport zal ik normaal voor de Smile gaan. Trans PRK was ook een optie, maar stel dat m'n ogen binnen 10-15 jaar toch nog achteruit gaan, wil ik alsnog terug lenzen kunnen dragen. Bij Smile lukt dat, Trans PRK niet.

Ik heb een dunnere cornea dan gemiddeld waardoor ik geen marge meer heb om m'n huidige sterkte te kunnen corrigeren. M.a.w. mogen m'n ogen niet meer achteruit gaan. Daar ik vrees voor progressieve myopie, wil ik dat m'n ogen toch minimum 2 jaar stabiel zijn. In augustus zijn we 2 jaar verder en so far so good.
 
Zelf een aantal jaren geleden ook de keuze genomen om mijn ogen te laten laseren. (LASIK)
Had iets van -4,5 / -5,5.
Had er toen minstens 4 jaar over getwijfeld, want er is altijd het risico dat het verkeerd loopt (dat heb je immers bij elke operatie) en het kost behoorlijk veel geld.

Ik heb het uiteindelijk laten doen omwille van volgende redenen:
- een paar mensen in mijn omgeving hebben het ook laten doen en waren er tevreden over (geen complicaties op langere termijn)
- een aantal maanden na de operatie had ik een verre reis geboekt. Een reis zonder bril, lenzen(vloeistof) maakt het alleen maar gemakkelijker
- het leven zou algemeen gemakkelijker zijn (bv. uw lens kan niet verkeerd zitten of verliezen, je kan zwemmen en goed zien)
- kostprijs is inderdaad hoog, maar als volgens mijn berekening haalde ik dat op lange termijn er zeker uit (geen lenzen, geen vloeistof, geen nieuwe bril/ bril dat kapot kan gaan, niet regelmatig naar oogarts gaan ...)

Mijn twijfels/opmerkingen:
- op internet informatie gezocht zodat ik meer 'zicht' kon krijgen waarover het ging. Helaas staat er op internet ook heel veel slechte reviews waarbij het is misgelopen, maar dit is slechts een zeer grote minderheid tov praktijk.
- mijn eigen voorwaarde is dat mijn ogen minstens 2 jaar stabiel moesten zijn + minstens 30 jaar was (ergens gehoord dat vanaf dan de kans dat je ogen nog meer achteruit gaan kleiner is, kan ook iets rond 27ste zijn ofzo)
- LASIK was toen een operatie dat enorm begon op te komen. Dankzij persoonlijke ervaringen (reeds meerdere jaren ervoor) en meer positieve onderzoeken er toch voor gegaan. Als dit een operatie was dat volledig nieuw zou zijn, had ik het wss niet gedaan.
- wat als er iets mis loopt ? Bij de oogarts waar ik het zou doen, zou er sowieso een gratis 2de operatie volgen moest het nodig zijn. Ik heb uiteindelijk gezegd tegen mezelf: go for it, al kan ik begrijpen dat dit de grootste drempel is voor twijfelaars.

Ik heb het laten doen door mijn oogarts die een operatiezaal / laser huurt in Antwerpen. Zeer vriendelijk geholpen door de verpleegster!

Praktijk
1) Oogarts - ogen laten nakijken of het kon. Blijkbaar was mijn hoornvlies redelijk dik en was de kans op mislukking kleiner.
2) Antwerpen - operatie. Paar dagen voor de operatie mag je geen lenzen in doen. Operatie zelf duurt zelf niet zolang. Het is vreemd (zie andere reacties) maar je voelt er niet zoveel van. Voor je het weet is het gedaan.
3) de dag zelf voorzichtig moeten zijn. Enkele nachten erna met ooglappen moeten slapen (er mag niets in je oog kruipen). Die dagen voelen wel vreemd aan. Ook last van droge ogen (moest elke keer iets inspuiten) maar na enkele weken is alles normaal.

Kostprijs
- Zelf 3000 EUR betaald, achteraf te horen gekregen van anderen dat je ook cash kon betalen (2700 EUR) maar voor de zekerheid toch met kaart betaald.
- Opmerking: oogarts wou me geen officiële factuur geven van bewijs ...
- Via mutualiteit kan je soms iets terugkrijgen. Voor mij was dat iets van 100 EUR, maar omdat oogarts geen officieel factuur wou geven, kon ik naar dat bedrag fluiten.

Aanvullingen:
- ik heb een ziektebriefje kunnen krijgen van oogarts waardoor ik 2 (of 3?) dagen niet moest werken (dus moest geen verlof nemen)
- er werd me gezegd dat ondanks de operatie rond je 45ste nog wel de kans hebt om een leesbril te moeten gebruiken, dus raad men het aan om niet tot bv. je 44ste te wachten.

Algemeen deel ik de meningen dat dit 1 van mijn beste investering was omdat je er zoveel voordelen terug voor krijgt. Een leven met bril/lenzen kan ik me nu zelfs niet meer voorstellen :)

Voor diegene die het gaan doen: good luck and enjoy your view !
 
Moest ik het kunnen betalen direct lazeren, draag nu al 17 jaar lenzen ( 32€ per maand ) ik kan enkel tegen daglenzen. Mijn vrouw doet met haar lens 1 maand.
probleem is door het slapen krijg ik allemaal zo een waterachtige licht gele afscheiding en tegen s' morgens zijn mijn ogen dicht geplakt met korstjes.
AL het s' avond donker is beginnen mijn ogen ook wat zwaarder te worden op den duur lijkt het of ik half aan het slapen ben. Echt vervelend constant die vraag krijgen zijde moe ?
 
Wie geen 2000 euro op zijn rekening heeft, is toch niet goed bezig imo.
En er bestaat ook zoiets als persoonlijke leningen. Meestal geen goed plan maar dit is een investering/besparing op lange termijn.

2000 op 2 jaar is 88 euro per maand*, lijkt me voor de meeste werkende mensen toch echt niet onbetaalbaar?
*Als je het volledige bedrag leent want kan me niet voorstellen dat je 0 op je rekening hebt en/of niet een jaar o.i.d. kan sparen. De aanloop tot aan de operatie is al gemakkelijk een half jaar.
 
Wie geen 2000 euro op zijn rekening heeft, is toch niet goed bezig imo.
Het gaat niet altijd over om dit op je rekening te staan hebben, het gaat er eerder over om het opzij te houden voor in geval van nood en niet voor iets dat eigenlijk niet noodzakelijk is.
Ik spreek in dit geval niet over mij maar er zijn genoeg gezinnen en/of alleenstaande ouders die elke euro 2 keer moeten omdraaien! Zeker tegenwoordig met alle prijzen die overal omhoog gaan!
 
Het gaat niet altijd over om dit op je rekening te staan hebben, het gaat er eerder over om het opzij te houden voor in geval van nood en niet voor iets dat eigenlijk niet noodzakelijk is.
Ik spreek in dit geval niet over mij maar er zijn genoeg gezinnen en/of alleenstaande ouders die elke euro 2 keer moeten omdraaien! Zeker tegenwoordig met alle prijzen die overal omhoog gaan!
88-32 (wat je bespaart) is een dikke 50 euro per maand dus als je het écht wilt dan is dat ne halve dag per maand een flexjob doen :wink:
 
Wie geen 2000 euro op zijn rekening heeft, is toch niet goed bezig imo.
Ik zie niet in waarom wij hier de rekening van iemand anders moeten maken. Als @Kenneke10 aangeeft dat het te duur voor hem is, dan zal dat wel met reden zijn.

Een persoonlijke lening kan, maar dan zit je ook weer met een eindbetaling die duurder is en zo brengen veel mensen zich nog meer in de miserie. Ik vind hert al heel wat dat iemand gewoon voor zichzelf kan uitmaken dat het voor hem te duur is en niet het kosten wat het kost wilt.
 
88-32 (wat je bespaart) is een dikke 50 euro per maand dus als je het écht wilt dan is dat ne halve dag per maand een flexjob doen :wink:
Het is allemaal gemakkelijk gezegd natuurlijk. Je zult er maar als ouder alleen voor staan, geen opvang hebben omwille van weinig familie/vrienden. Daar sta je dan natuurlijk met je halve dag flexi-job.
 
Ik zie niet in waarom wij hier de rekening van iemand anders moeten maken. Als @Kenneke10 aangeeft dat het te duur voor hem is, dan zal dat wel met reden zijn.

Een persoonlijke lening kan, maar dan zit je ook weer met een eindbetaling die duurder is en zo brengen veel mensen zich nog meer in de miserie. Ik vind hert al heel wat dat iemand gewoon voor zichzelf kan uitmaken dat het voor hem te duur is en niet het kosten wat het kost wilt.
Dat het totaal terugbetaald bedrag (slechts 100 euro) hoger ligt maakt geen fluit uit want je bespaart daarna elk jaar 400 euro.

Het is allemaal gemakkelijk gezegd natuurlijk. Je zult er maar als ouder alleen voor staan, geen opvang hebben omwille van weinig familie/vrienden. Daar sta je dan natuurlijk met je halve dag flexi-job.
Inderdaad gemakkelijk gezegd en iedereen moet zijn eigen rekening maken. Alleen zit ge nu wel het meest pessimistische scenario te schetsen.
 
Terug
Bovenaan