Laserbehandeling ogen

We spreken hier wel over uw ogen hé en niet over de nieuwste smartphone die ge in 't slechtste geval moet verkopen omdat hij niet aan uw verwachtingen voldoet. Once it's done it's done, no way back.
Het is niet mijn doel om mensen die het laten doen hebben bang te maken. Als je het hebt laten doen, kan je niet meer terug en heeft het ook geen zin om je er druk over te maken. Als je op dit moment geen complicaties hebt, gewoon vergeten wat ik gezegd heb. ;)

Ik wil enkel de mensen die het nog niet laten doen hebben en het wel overwegen de andere kant laten zien. Ik was eerst ook heel overtuigd om het te laten doen, totdat ik die groep begon te volgen en zag waar die mensen dagelijks mee te maken krijgen. Dan besefte ik hoe goed ik het wel niet heb met mijn lenzen. Soms hebben mensen zo'n negatieve verhalen nodig om te beseffen hoe goed hun huidige situatie wel niet is.

Ik begrijp jullie.
Maar het kan iets minder drastisch ook.
Wat is de kans dat je sterft in een auto ongeluk in vergelijking met een complicatie bij een laserbehandeling.
Misschien vanaf morgen toch maar die auto laten staan dan?
 
Ik begrijp jullie.
Maar het kan iets minder drastisch ook.
Wat is de kans dat je sterft in een auto ongeluk in vergelijking met een complicatie bij een laserbehandeling.
Misschien vanaf morgen toch maar die auto laten staan dan?
Dat is helemaal iets anders he. Je moet deelnemen aan het verkeer om ergens te geraken. Je kan de fiets nemen ook voor kortere afstanden, maar dat is imo nog gevaarlijker dan auto rijden. Ook heb je het meeste zelf in de hand in het verkeer als je wat uit je doppen kijkt. Bij een operatie heb je zelf niets in de hand.

Deelnemen aan het verkeer hoort bij ons leven. Een laseroperatie is volgens mij bij niemand echt nodig? Iedereen kan met een bril of lenzen verder. Het is dus een luxe-operatie en dan zijn het mij al die mogelijke bijwerkingen niet waard, zeker niet als ik lees hoeveel mensen die complicaties hebben zelfmoordgedachten hebben of zelfs zelfmoord gepleegd hebben. Dan zijn het toch al geen kleine complicaties meer he.

Ik hoop dat iedereen die zo'n operatie overweegt op z'n minst eens wat leest op die facebook groep. Als ze daarna nog overtuigd zijn dat ze een laseroperatie willen, dan doen ze het tenminste terwijl ze de mogelijke complicaties kennen. Veel mensen hebben hier geen idee van.
 
Akkoord dat het een luxe-operatie is die je goed moet overwegen, maar ik zou dat niet laten afhangen van posts in een Facebookgroep die me enkel schrik aanjagen versus enkele consultaties bij mijn eigen oogarts (≠ de arts die de operatie uitvoerde).
 
De vrouw van men schoonbroer heeft dat ook laten doen. Dacht een dikke 4000€.

Kunde eigenlijk een lui oog ook laten behandelen?
Omdat sommige mensen 2 betekenissen geven aan een lui oog:
- een scheel oog kan je laten opereren, is routine zoals een flapoor laten corrigeren.
- een lui oog als in verminderd zicht, kan je trainen. Ik heb als tiener mijn zicht van 10% naar 60% kunnen trainen met afplakken en oefeningen doen. Daar is 2-3j over gegaan. Maandelijks bij de optometrist gaan. Vroeg enorm veel focus etc, daarom ermee gestopt toen. Tot op heden nog steeds rond de 60% zicht met dat oog.
 
Akkoord dat het een luxe-operatie is die je goed moet overwegen, maar ik zou dat niet laten afhangen van posts in een Facebookgroep die me enkel schrik aanjagen versus enkele consultaties bij mijn eigen oogarts (≠ de arts die de operatie uitvoerde).
Hoeveel belang men hecht aan de ervaringen van mensen in die facebook groep, moet iedereen voor zichzelf uitmaken inderdaad. Dat zei ik ook in mijn post. Er zijn oogartsen die zo'n laseroperatie afraden, dus als je naar de raad van je oogarts luistert zal het afhangen van de oogarts die je hebt. Ik vind het vooral opvallend dat er chirurgen zijn die zo'n operatie's uitvoeren, maar wel zelf een bril dragen...

Ik vind het ook frappant dat de chirurgen die de ingreep uitvoeren, doen alsof er amper tot geen risico's zijn, terwijl er toch een hele groep mensen is waarvan het leven verwoest is door de zogenaamd risicoloze ingreep. Mensen die complicaties hebben door zo'n operatie hebben geen reden om te liegen, chirurgen die zo'n operaties uitvoeren uiteraard wel.

I shared my knowledge, het is aan ieder individu om te kijken wat hij/zij er mee doet uiteraard. De enige vraag die je je imo moet stellen voordat je zo'n luxe-operatie laat uitvoeren: "Zou ik met één van de complicaties kunnen leven?".
 
Het feit dat die chirurgen zelf een bril dragen hoeft niets te zeggen. Niet elke afwijking kan behandeld worden met een laserbehandeling.
 
Hoeveel belang men hecht aan de ervaringen van mensen in die facebook groep, moet iedereen voor zichzelf uitmaken inderdaad. Dat zei ik ook in mijn post. Er zijn oogartsen die zo'n laseroperatie afraden, dus als je naar de raad van je oogarts luistert zal het afhangen van de oogarts die je hebt. Ik vind het vooral opvallend dat er chirurgen zijn die zo'n operatie's uitvoeren, maar wel zelf een bril dragen...

Ik vind het ook frappant dat de chirurgen die de ingreep uitvoeren, doen alsof er amper tot geen risico's zijn, terwijl er toch een hele groep mensen is waarvan het leven verwoest is door de zogenaamd risicoloze ingreep. Mensen die complicaties hebben door zo'n operatie hebben geen reden om te liegen, chirurgen die zo'n operaties uitvoeren uiteraard wel.

I shared my knowledge, het is aan ieder individu om te kijken wat hij/zij er mee doet uiteraard. De enige vraag die je je imo moet stellen voordat je zo'n luxe-operatie laat uitvoeren: "Zou ik met één van de complicaties kunnen leven?".

Da's ook de reden waarom ik mijn ogen nooit zou laten laseren. Je hebt maar twee paar ogen die je niet zomaar kunt vervangen moest er iets mis gaan. Een bril is misschien niet altijd even leuk of handig, maar ik heb er vrede mee ook al heb ik heel dikke glazen.
 
Laatst bewerkt:
Waar ik het laten doen heb wijzen ze goed op de mogelijke gevolgen, moet je een filmpje zien etc.
Dus ze kijken zeker niet enkel naar hun eigen belang of zakken.
 
Ik heb die van mij ongeveer 12 jaar geleden laten laseren. Op dat moment een openbaring na vanaf mijn zes jaar ongeveer een bril te dragen. Heb ook wat miserie met lenzen gehad, mede door fouten van mezelf in die periode. De keren dat ik in het slaap ben gevallen na een nacht uit met maandlenzen in...

Nu, ongeveer 12 jaar zit ik toch op een -1,5 aan beide ogen. Op zich van februari tot oktober geen probleem door meer daglicht. Dat maakt voor mij een wezenlijk verschil.

De -1,5 zou nu stabiel moeten zijn, maar wordt nog wel gecontroleerd.. Maar op het moment van laseren zat ik op 18 jarige leeftijd al aan -7,5. Dus dit is nog steeds een verademing.
 
Ik heb die van mij ongeveer 12 jaar geleden laten laseren. Op dat moment een openbaring na vanaf mijn zes jaar ongeveer een bril te dragen. Heb ook wat miserie met lenzen gehad, mede door fouten van mezelf in die periode. De keren dat ik in het slaap ben gevallen na een nacht uit met maandlenzen in...

Nu, ongeveer 12 jaar zit ik toch op een -1,5 aan beide ogen. Op zich van februari tot oktober geen probleem door meer daglicht. Dat maakt voor mij een wezenlijk verschil.

De -1,5 zou nu stabiel moeten zijn, maar wordt nog wel gecontroleerd.. Maar op het moment van laseren zat ik op 18 jarige leeftijd al aan -7,5. Dus dit is nog steeds een verademing.

Zijn er geen bepaalde voorwaarden dat je bv niet boven een bepaalde sterkte mag gaan?

Momenteel ben ik goed met lenzen maar wil bij mijn volgende oogarts afspraak toch eens informeren of dit een 'langdurige' oplossing is.
 
Ik wacht af, hopend dat mijn ogen alsnog stabiliseren. Hemelse schrik voor progressieve myopie zit er hier zwaar in. Het zou jammer zijn om 2 jaar na de operatie terug een bril te moeten dragen.

Wat die facebook groep betreft. Het blijft een operatie. Zo kunnen er bij elke routineoperatie serieuze complicaties opduiken. Er zijn veel variabelen zoals de arts en het land waarin de operatie uitgevoerd is.

Als je zo begint kan je bijvoorbeeld met lenzen ook serieus in de miserie geraken, en ik kan ervan meespreken. Jaren lenzen gedragen. Ik zag goed en dacht zelfs niet aan een operatie. 's Avonds netjes spoelen en in het potje, 's morgens er weer in. Jaren aan een stuk. Tot mijn oogarts serieuze vaatingroei ontdekt heeft die reeds mijn oog aan het beschadigen was. Vaatingroei is onomkeerbaar btw. Komt door een chronisch tekort aan zuurstof in het oog door het dragen van lenzen. Vaatingroei kan blindheid tot gevolg hebben.

Ik wil maar zeggen, aan alles is een risico verbonden. Dat dat eens uitgebreid op tafel wordt gegooid, ok. Maar je moet de mensen die dergelijke operatie gedaan hebben nu ook geen nodeloze schrik aanjagen.
 
Zijn er geen bepaalde voorwaarden dat je bv niet boven een bepaalde sterkte mag gaan?

Momenteel ben ik goed met lenzen maar wil bij mijn volgende oogarts afspraak toch eens informeren of dit een 'langdurige' oplossing is.
Is afhankelijk van de dikte van uw hoornvlies. Ik ken mensen die -11 konden laten laseren door een abnormaal dik hoornvlies. Er zijn dan ook mensen die miserie hebben met een -5, door een te dun hoornvlies.

De marge is iets groter bij Relex Smile dan bij Femto Lasik.
 
Ik heb maar -0,75 en -1 ofzo, maar zou er toch graag vanaf zijn.
Zet bril enkel op bij autorijden en tv-kijken.

Terug zeker zijn wie aan de overkant van de straat loopt, maar vooral terug scherp zien bij skiën, voetballen, darten,...moet zalig zijn.

Maar de nadelen die ik nu maar miniem heb, wegen vrees ik niet op tegen de nadelen van de operatie:
- duur
- ik heb nu al redelijk veel last van droge ogen, meen dat dit kan verergeren erdoor

Hoe zit dit trouwens met zien in 't donker? Heeft de operatie daar invloed op?
Ik merk nu, ook met bril, dat ik niet de sterkste ben in 't donker in de auto wanneer er tegenlicht is van tegenliggers of felle straatverlichting.
 
Hoe zit dit trouwens met zien in 't donker? Heeft de operatie daar invloed op?
Ik merk nu, ook met bril, dat ik niet de sterkste ben in 't donker in de auto wanneer er tegenlicht is van tegenliggers of felle straatverlichting.
Ik heb daar geen last van. Kort na de operatie waren verkeerslichten wel vreemd, maar nu totaal niet meer. Ik heb altijd wel vrij goed gezien in't donker. Letterlijk het enige wat ik ondervind is dat ik harder moet janken als ik ajuinen snijd.
 
Als je zo begint kan je bijvoorbeeld met lenzen ook serieus in de miserie geraken, en ik kan ervan meespreken. Jaren lenzen gedragen. Ik zag goed en dacht zelfs niet aan een operatie. 's Avonds netjes spoelen en in het potje, 's morgens er weer in. Jaren aan een stuk. Tot mijn oogarts serieuze vaatingroei ontdekt heeft die reeds mijn oog aan het beschadigen was. Vaatingroei is onomkeerbaar btw. Komt door een chronisch tekort aan zuurstof in het oog door het dragen van lenzen. Vaatingroei kan blindheid tot gevolg hebben.

Ik wil maar zeggen, aan alles is een risico verbonden. Dat dat eens uitgebreid op tafel wordt gegooid, ok. Maar je moet de mensen die dergelijke operatie gedaan hebben nu ook geen nodeloze schrik aanjagen.

De nieuwste generaties lenzen laten zoveel zuurstof door, dat dit volgens mij niet meer voorkomt. Je moet sowieso jaarlijks je ogen laten controleren en bij die controle zouden ze dit tijdig moeten opmerken. Je kan altijd stoppen met lenzen dragen na een jaar en terug overschakelen op een bril. Een laseroperatie kan je niet omdraaien.

Ik heb maar -0,75 en -1 ofzo, maar zou er toch graag vanaf zijn.
Zet bril enkel op bij autorijden en tv-kijken.

Terug zeker zijn wie aan de overkant van de straat loopt, maar vooral terug scherp zien bij skiën, voetballen, darten,...moet zalig zijn.

Maar de nadelen die ik nu maar miniem heb, wegen vrees ik niet op tegen de nadelen van de operatie:
- duur
- ik heb nu al redelijk veel last van droge ogen, meen dat dit kan verergeren erdoor

Hoe zit dit trouwens met zien in 't donker? Heeft de operatie daar invloed op?
Ik merk nu, ook met bril, dat ik niet de sterkste ben in 't donker in de auto wanneer er tegenlicht is van tegenliggers of felle straatverlichting.

Ik wil hier niet de doemdenker zijn, maar droge ogen en slecht nachtzicht zijn alarmsignalen waarbij een laseroperatie zéker geen goed idee is. Je droge ogen en nachtzicht gaan er zeker niet beter op worden, waarschijnlijk wel slechter.

"I got LASIK a few years ago and now have worsened dry eyes, and my night vision is significantly impaired. I don't experience severe halos, but enough to make a difference. The worst however is lowered perception of shades of gray/darkness, which makes it more difficult to see clearly in low light conditions." Source
Meer ervaringen kan je vinden op volgende site:
 
Denk dat het bij mij inmiddels ook al 5 jaar geleden is, en begin het zo wat te vergeten dat ik het heb laten doen, wat wel jammer is. 😋
Zo lang actief content zijn met een keuze is wel tof. Elke avond "moet mijn lenzen nog uitd ... ah nee ..." 😁

De voornaamste redenen waren voor mij: sport, sport en sport.
Daarnaast de eeuwige aankopen van imo dure lenzen en brillen, en het gezeul en geleur met potjes, vloeistof, lenzen en brillen, en het gepanikeer wanneer er dan eens iets was vergeten.
En ook de hoofdpijnen die ik kreeg van te brillen door het "onvolledige zicht".
Met een zicht van -4.5 en astigmatisme kun je niet(s) zonder correctie. Als ik -1 of zo had gehad, weet ik niet of ik het zou hebben overwogen.
Ik ervaarde dat slecht zicht echt als een grote handicap.
Ik was wel bezorgd over een nieuw decline in zicht post OP, maar zelfs dan dacht ik, dan heb ik e rnog een paar goeie jaren uigehaald en dan duurt het ook weer even eer het terug zo slecht is als het was.

Was dus mogelijk nog aan het twijfelen, maar na mijn (voor)laatste bril in de jungle te zijn verloren was voor mij de maat vol 😂
Superdom dat ik er dan nog een heb moeten kopen om de weken voor de OP te dragen, maar ergens heeft dat die beslissing ook net weer gesterkt.
 
Staat OOIT op de planning, als ik het geld opzij kan zetten. Ik draag momenteel al bijna 15 jaar lenzen. Aanvankelijk maandlenzen, maar nadien overgestapt naar daglenzen dat ik makkelijker vind in gebruik. Geen gedoe met vloeistoffen en het risico op gescheurde/beschadigde lenzen. Heel blij dat ik het brillendragen tot een minimum kan beperken, ik vond dat altijd vervelend met aandampen, regenweer of bij felle zon. Je kan wel zonnebrillen op sterkte kopen, maar dan moet je de gewone bril ergens kunnen wegstoppen. Enfin, gedoe, geen zin in, dus lenzen. Die draag ik nu enkel als ik last heb van mijn lenzen - wat zelden gebeurt - of 's avonds in bed. -5 en -5,50 alhier, deze waarde is sinds mijn 18 of 19 niet meer gewijzigd.
 
De nieuwste generaties lenzen laten zoveel zuurstof door, dat dit volgens mij niet meer voorkomt. Je moet sowieso jaarlijks je ogen laten controleren en bij die controle zouden ze dit tijdig moeten opmerken. Je kan altijd stoppen met lenzen dragen na een jaar en terug overschakelen op een bril. Een laseroperatie kan je niet omdraaien.
Ik heb altijd gekozen voor lenzen die zuurstof doorlaten. Dat bestaat al heel lang. Zo lang mijn zicht niet slechter was, ging ik niet op controle. Jaren geen oogarts gezien omdat ik nergens last van had.

Je ziet, er zijn veel variabelen. Als ik hier nu mijn verhaal van vaatingroei post, moet je het gehele plaatje wel weten. Net zoals jij die slechte ervaringen quote, moeten we ook wel weten in welk land, door welke arts, etc.

Lenzen laten voor wat het is en enkel een bril dragen is voor mij de hel. Sporten lukt o.a. niet meer, en natuurlijk alle logische nadelen van een bril.
 
Zijn er geen bepaalde voorwaarden dat je bv niet boven een bepaalde sterkte mag gaan?

Momenteel ben ik goed met lenzen maar wil bij mijn volgende oogarts afspraak toch eens informeren of dit een 'langdurige' oplossing is.
Op dat moment werd er gezegd dat ik wel ergens op de limiet zat, maar inderdaad hangt veel af van het hoornvlies. Bij mij was het kantje boord. Ik kan het probleem met de nachtblindheid alleen maar beamen. Ik kan me niet goed herinneren hoe dat ervoor was, maar nu heb ik inderdaad veel problemen. Niet zo zeer de scherpte, maar het lijkt alsof ik geen onderscheid tussen donker en schemer kan maken.
 
Terug
Bovenaan