Kopen jullie nog films/series op disc?

koop je ze nog?

  • ja

    Stemmen: 24 31,2%
  • nee

    Stemmen: 53 68,8%

  • Totaal aantal stemmers
    77
Voor mij was het simpel: een DVD, blu-ray of CD kopen deed ik vooral omwille van de "betere" kwaliteit.

In het tijdperk van de DVD's was dit de enige manier om een film of concert in betere kwaliteit te zien, dan op de gewone kabeluitzendingen.
Standard definition, maar toch betere beeldkwaliteit en vooral met zeer goed multichannel geluid.

Idem voor blu-ray / 4K blu-ray: tot op heden nog steeds de beste manier om de beste beeld- en geluidskwaliteit in huis te halen (vooral dat laatste, waarbij blu-ray een aantal lossless formaten kan aanbieden).

Audio idem: tot een paar jaar geleden dé manier om de beste kwaliteit in huis te halen.
Maar sedert dat we nu via Tidal in high resolution kunnen luisteren, zou ik maar zot zijn om nu nog een CD aan te schaffen.
Dat is gewoon een grote downgrade.

Dus wat mij betreft zijn CD en DVD afgeschreven.
Blu-ray en 4k blu-ray nog niet omdat dit nog steeds formaten zijn die een bepaalde meerwaarde creëren tov wat je via de andere kanalen (zoals streaming) kan zien of horen....
 
Ik herinner me toen ik ergens rond 2002-2003 mijn eerste DVD speler kocht en daarbij de DVD van Spider-Man. Ik dacht dat de beeldkwaliteit nooit nog beter zou kunnen worden dan dat. :unsure:
 
Lange tijd nog blu ray' gekocht en dvd's, maar nu mijn dochter alles streamt alles proberen verkopen en als ge soms nog ne 1€ krijgt moogde blij zijn.
Wel onlangs een een 4k blu ray gekocht om eens het verschil te zien, hij ligt hier nog altijd in zijn plastiek lol
 
Ik herinner me toen ik ergens rond 2002-2003 mijn eerste DVD speler kocht en daarbij de DVD van Spider-Man. Ik dacht dat de beeldkwaliteit nooit nog beter zou kunnen worden dan dat. :unsure:
Ja, maar die beeldkwaliteit was toen inderdaad ongezien.
Gedaan met de VHS-banden met strepen, schokkende beelden, ... geen terugspoelen meer...

En een DVD kostte toen eer dan 1000 BEF, en zat in een luxe jewel case...
 
Beeldkwaliteit van DVD's zijn gewoon ruk. Ik zie daar het nut niet van in om het allemaal te blijven sparen. Die komen echt nooit van onder het stof. Velen heb ik al verkocht doorheen de jaren maar ik heb hier nog ergens 2 bananendozen waar ik vanaf moet. Aangezien het amper iets opbrengt ben ik te lui om ze online te zetten, misschien eens in een garageverkoop. Het enigste wat ik nog bewaar zijn allerlei boxen van kwalitatieve series, wat nog eens sporadisch gekocht wordt zijn DVD of veel liever BluRay genre Disney voor de kinderen.

Wie DVD's zoekt, in kringloopwinkels smijten ze ermee naar uw hoofd.
 
Ik begin ook te twijfelen aan de meerwaarde ervan. Maar voor een film die wat minder toegankelijk is (dus niet op een streaming service), en misschien niet zo super eenvoudig te vinden, geknoei met subs is het wel handig. Voor Suzhou River (of ter uitbreiding Aziatische films) vind ik DVD's nog altijd een meerwaarde. Voor heel veel commercieel gedoe vind ik zowel de DVD als BR eigenlijk niet de moeite waard meer.

Moesten ze bvb. een HHH of Tsai box uitbrengen, koop ik hem nog altijd direct, maar anders ... zegt het me steeds minder en minder. Maar niet van Criterion, want dat is belachelijk duur, dat een normale mens niet kan aankopen. En de helft van het geld gaat nog meer naar vorm van de box (origami box van WKW) dat na 2 weken al naar de zak is, omdat ze weigeren van normaal te doen.

En blind kopen (zeker nieuw) is ook niet zo verstandig. Want de helft ga je minder goed vinden, en niemand anders wilt die film, en dan doe je er immens verlies op als je hem verkoopt of zit hij stof te rapen in een of andere kast. Oké, ja dan heb je de filmmaker gesteund, maar dat is het dan ook (en het milieu doe je er ook geen plezier mee). Plastic van DVD-doosje, productie/schijfje, transport van uw dvd (vaak via bol.com/post-nl etc. met ook slechte werksomstandigheden voor die mannen) en dan kijk je 1-2 keer en voor de rest niet, en binnen x aantal decennia op de afvalberg ergens of in een kringloopwinkel. Idk hoor.

Ik heb eens wat dvd's te koop geplaatst hier, en ik kreeg er geen reactie op. En in de kringloopwinkel kan je wel makkelijk bekendere films binnenhalen, maar je steunt er ook de filmmakers niet mee (dus wat heeft dat dan voor zin?).

Moesten we nu eens een streaming service hebben dat werkt zoals Spotify, en een beetje talrijker is, en niet alleen hype commerciële boel op hun platform zet, maar echt de aantrekkelijkheid van Spotify overneemt. Je kijkt wat je wilt, hetgeen bekeken wordt, krijgt een bedrag op basis van wat je keek. En je betaalt een maandelijks bedrag zoals bij Spotify, of betaalt 1.99 voor het kijken van een film? Ik zie echt niet waarom daar echt altijd zo een probleem van gemaakt worden, en dan kunnen minder bekende filmmakers ook eens gesteund worden, want hun films staan nooit op iets als Netflix.

Probleem met streaming services is ook ja, je betaalt niet alleen voor de streaming service, de film moet nog altijd gedownload worden van het internet, en dan moet je ook nog eens deftig internet hebben op dat vlak. (dat is voor mij nu wel het geval), maar als dat niet zo is, en je hebt lage downloadsnelheden of een bandlimiet ben je niets met zo een abo. Gebruiksvriendelijkheid moet dan ook een stuk beter.
 
Laatst bewerkt:
Hier hangt al 2 jaar nergens meer een dvd speler aangekoppeld.

Maar oude cowboyfilms~Wo2 films vind je bijna op geen enkel streaming platform.

Al mijn dvd’s digitaliseren naar een Hd hoe koppel ik dit dan eenvoudig aan mijn TV?
 
Hier hangt al 2 jaar nergens meer een dvd speler aangekoppeld.

Maar oude cowboyfilms~Wo2 films vind je bijna op geen enkel streaming platform.

Al mijn dvd’s digitaliseren naar een Hd hoe koppel ik dit dan eenvoudig aan mijn TV?
Dat is niet alleen cowboyfilms enzovoort. Bijna elke film uit de 20ste eeuw, en zelfs heel veel van early 21ste eeuw vind je nergens. Alle Aziatische films buiten Ghibli vind je ook nauwelijks of je moet eens echt vroet veel chance hebben, of puur toeval. 95% van de films die ik wil zien vind je nergens. Het is quasi alleen maar commerciële prut dat je op die streaming services vindt (qua films). Het is maar een selectie van... maar dan ben je dan gebonden aan die films, en dan betaal je daar dan voor, en voel je je geforceerd om iets van dat aanbod te kijken, ook al wil je iets anders zien.

HBOMax had ik misschien nog interessant gevonden, want qua films is dat beter dan Netflix, en heeft het iets meer oudere films, maar Streamz heeft dat gehijacket, en gaat maar een half aanbod op hun service brengen. Echt doodzonde dat we zo een kutbedrijf als Telenet hier hebben. Telenet is a gateway to communism.
 
Terug
Bovenaan