Kopen jullie nog films/series op disc?

koop je ze nog?

  • ja

    Stemmen: 24 31,2%
  • nee

    Stemmen: 53 68,8%

  • Totaal aantal stemmers
    77
ik heb de BBC Earth (Planet Earth, Blue Planet, Frozen Planet, etc) reeksen en The Lord of the rings box op dvd al ben ik daar nu nog weinig mee, 't is meer als hebbeding. LOTR zenden ze zo dikwijls uit op dvd dat ik die dvd's niet nodig heb. Mijn BBC dierendocu's hoop ik vooral binnen 20-30 jaar nog te kunnen afspelen al is dat misschien tevergeefs
 
Soms koop ik nog eens een film of serie op DVD/Bluray.
Doorheen de jaren is het wel tamelijk geminderd. Nu koop ik enkel nog series die niet op streaming diensten beschikbaar zijn. (of waar ik geen abbo voor heb)

Na één keer te kijken, keer ik nog zelden terug naar een film en dan ligt die daar jaren in de kast.


Qua video games koop ik die wel nog vaak op disc, maar dit verschuift toch ook al meer en meer naar digitaal.
 
Ik heb een bescheiden collectie van om en bij de 225 bluray’s en 50 dvd’s.
Die op dvd zijn films die op bluray niet te vinden zijn of die veel te veel kosten.

Men vader zegt soms dat hij het vreemd vind dat ik nog fysiek koop. Alles staat op streaming…
 
Als keiharde verzamelaar in hart en nieren ( manga, figurines, games, series, films,..) hebben de tientallen re-releases, media changes, ... het opgefuckt voor mij.

voor je het weet heb je 12 versies van dezelfde film .... VHS, DVD, dvd remastered, blu ray, 4k blu ray, 4 k HDR blu ray, 4k hdr blu ray directors cut extended edition, .... blablabla Waar ze dan ook weer elke keer de hoofdprijs voor vragen.

Mij redenering voor dingen op disk te kopen was om altijd de beste en mooiste versie bij te houden maar dat is gewoon niet meer rendabel. Streamingsdiensten zijn een oké alternatief maar die lage bitrates en slecht geluid van netflix, amazon,... zijn wel jammer. een 4K film daar heeft nog niet de helft van de bitrate van een 1080P bluray... vol met compression artifacts in donkere scenes.

Samen opgeteld heb ik 3 of 4 keer de volle pot betaald voor de LOTR collectie om de vorige versie zo goed als gratis weg te geven want niemand wilt die dingen nog eens er een betere versie uit is. Ik heb dan ook 90% van mijn verzameling verkocht en geïnvesteerd in een een Dikke nas en een duurder internet abbo om die 50-100 gigabyte blu ray rips te downloaden. want fuck it. 15-30 euro neerleggen voor een disk die na 2 keer kijken toch weer obeslete is . no thanks.

mijn media server doet het in de beste kwaliteit, met de hoogste efficientie, en het hoogste gebruikersgemak, OP 1 PLEK. Wij hebben hier zowel prime, netflix als disney plus en het is mij al een serieus gekanker geweest om op 3 verschillende plekken met die kut TV remote de naam van een film in de typen en hem nergens te vinden. Enige reden dat die abbonementen nog lopen is omdat ze gedeeld zijn met mijn zus, en dat mijn vriendin veel van die brol kijkt die de disk space op mijn nas niet waard is....

Als er morgen een 4K remastered Blu ray remux verschijnt van een serie/film waarin ik geïnteresseerd ben of een oude film die uitkomt in hogere resolutie, extended edition, whatever... staat die automatisch dezelfde dag nog in mijn blibliotheek op mijn plex/kodi NAS.

En het beste van al is dat ge niet moet liggen kloten met het ongemak van een schifjes in uw blu ray speler te proppen.


echt triest dat anno 2020 de beste manier om van iets te genieten piracy is. ( gaat in grote mate voor games ook op, met cracked versies die beter draaien dan het orignele na dat de slow down DRM er uit gehaald is)


Door mij digitale bibliotheek scrollen geeft mij helaas niet hetzelfde genot als door mijn goedgevulde boeken kast te gaan, maar ik wordt dan tenminste niet droevig wetende dat hetgeen ik in mijn handen heb in de nabije toekomst toch weer vervangen moet worden door een mooiere/betere versie.
 
Als er morgen een 4K remastered Blu ray remux verschijnt van een serie/film waarin ik geïnteresseerd ben of een oude film die uitkomt in hogere resolutie, extended edition, whatever... staat die automatisch dezelfde dag nog in mijn blibliotheek op mijn plex/kodi NAS.

Same here, maar ik koop achteraf wel de films die ik echt wel de moeite vind om op disc te hebben :unsure:
 
Degenen die ik echt goed vind koop ik bij voorkeur op blu-ray. De vriend van mijn zus heeft nu ook wel een heel uitgebreide collectie van blu-rays en dvd's waaronder een hele hoop klassiekers waarvan ik er altijd wel enkele kan lenen ook :).
 
Absoluut. Ik kijk nog altijd liever een Blu-Ray dan Netflix. Wij kochten een klein jaar geleden een 65" 4k tv (komende van 32" 1080p) en de grootste teleurstelling is de kwaliteit op Netflix. Ik kan me echt soms storen aan hoe alles naar de kloten gecomprimeerd is. Een 1080p blu-ray ziet er dan 10 keer beter uit. Ik koop er wel nog zeer weinig moet ik zeggen. Mijn laatste was de 4K Donnie Darko collector's edition of zoiets.

Vroeger kocht ik zelden een DVD, maar sinds ik een PS3 heb koop ik uitsluitend nog blu-ray, en koop ik ook vaker.

Wat ik bv ook doe is een hele serie (bv GoT) illegaal kijken, en daarna de boxset kopen om toch te 'steunen'. Met Fringe bv heb ik dat ook gedaan.
 
Dingen ‘van uit de oude tijd’ of die je niet in hun geheel online kan vinden wel nog. Films op zich hebben wij nooit op DVD gekocht, we streamen al 15 jaar en het is weinig voorkomend dat we echt zo weg zijn van iets dat we het kopen.
Nu wel ons oog laten vallen op verzamelbox Secrets d’Histoire. Dat zetten we vaak op via YouTube en dat kan voor de kinderen ook interessant worden, heel mooie box ook.
 
Films die ik gwn erg veel en graag zie.
3-4 abonnements service vind ik eig te gek voor woorden. En Netflix heeft dan mss wel duizenden films. Het gebeurd toch erg vaak als ik een specifieke film wil zien dat die er niet op staat...

Ok als je wat scrolt vind je wel iets naar je zinmaar toch.

Zo kijk ik graag naar scream/i know what you did last summer en dan vlak erna scary movie. Tja gaat niet op Netflix.

Men duwt dan een look-a-like door je strot. Maar ik wil dan specifiek die film zien.

Vaak denk ik ook dat Netflix te groot is. Ale hun bib. Ik merk dat ik vooral new arrivals in de gaten hou, terwijl vast nog honderden goeie oude films op staan die ik nog nooit voorbij zag razen in hun algoritme. Het bos niet meer zien door de bomen.

Vroeger had je zo prime op Telenet. Was een veel kleinere bib en soms heb ik het gevoel dat ik daar evenveel aan had als Netflix. Films wisselden vaak en de bib was overzichtelijk. Je kon daar echt eens doorbladeren.
 
Je stalt die ook niet echt uit in een living, vind ik, terwijl je dat met een rijkelijk gevulde boekenkast eerder wél doet. Dat geeft nog meerwaarde in een interieur.
hogwash.
Wat is het verschil tussen de ruggen van boeken en die van DVD, blurays of zelfs CDs en LPs om andere voorbeelden te noemen?
 
Het enige dat ik recent op Blu-ray gekocht heb, zijn de series en films van Ghost in the Shell. Vooral omdat die hier gewoon nergens te streamen zijn, en omdat ik moeilijk deftige rips vond. Voor de rest ben ik nooit een verzamelaar geweest. Nooit de plaats ervoor gehad, en cheap is het ook niet. Star Wars en Battlestar Galactica heb ik nog staan op dvd, maar die zijn qua kwaliteit volledig nutteloos geworden. Behalve mssn voor de extra's.

Ik heb het altijd wat verloren geld en moeite gevonden om te investeren in een medium dat uiteindelijk weer vervangen zal worden door een beter medium. Blu-Ray gaat al ff mee, maar 't is maar een kwestie van tijd tot dat tijdperk er ook op zit. Toch begrijp ik de redenen van de verzamelaars hier wel. Alles beschikbaar hebben en houden zonder afhankelijk te zijn van externe diensten is sowieso een pluspunt. 't Is gewoon een persooijke afweging wat je daarvoor over hebt.

Ik vind m'n goesting meestal op de streamingdiensten, en als ik écht iets specifiek wil zien staat het vaak wel op google/YT om te huren. Da's prijzig, maar dat gebeurt zo zelden dat ik daar ook niet wakker van lig.

Dat de kwaliteit superieur is op schijf valt niet te bewisten, maar dat verschil is voor mij persoonlijk verwaarloosbaar. Beetje hetzelfde met cd's/LP's tegenover Spotify. Ik koop al lang geen cd's meer.

Misschien komt er een dag dat Jen het internet nog eens laat vallen en die afhankelijkheid van online diensten me zuur opbreekt. Maar heel onze samenleving is op dit moment zo versmolten met het www dat als die dag aanbreekt, het niet kunnen kijken van films wsl het minste van onze problemen is :unsure:
 
Mijn redenen voor fysieke media te blijven kopen is niet omdat ik per se een fallback copy wil hebben van die film. Ten eerste, het gaat bij mij vaker om films die in de eerste plaats niet zomaar te bekijken zijn op streamingdiensten. Maar het is vooral omdat ik het gewoon een fijn object vind om in een collectie te hebben. In tegenstelling tot 🧐 Avondland 😛 vind ik het wel mooi om een kast met blurays en DVDs in een brede waaier van kleuren en lettertypes tentoon te stellen in mijn woonkamer of bureau omdat ik het fijn find om daar eens door te snuizen, herinneringen op te doen aan de films en aan het zoeken en aankopen van de films in kwestie.
En een andere zeer belangrijke reden voor mij om ze te blijven kopen, is simpelweg om die industrie te steunen. Want is mete door labels en distributeurs dat films kunnen gerestaureerd worden en opnieuw verdeeld worden zodat oude en/of zeldzame schatten niet verloren gaan. En daarbij, distributeurs ondersteunen betekent natuurlijk ook dat ze meer films kunnen aankopen voor theatrical releases, wat imo nog steeds de allerbeste manier is om een film te zien. Akkoord, filmzalen tegenwoordig zijn zelden nog het gezelligste en voor sommigen met een ziek uitgeruste home cinema is het technische verschil met bioscopen nogal klein, maar cinema is nog steeds de plek waar (bijna) elke cineast zou wensen dat zijn of haar film bekeken wordt, en er is niets beters dan een film in een volle zaal bewonderen en een deel uitmaken van de reactie van het publiek.
 
Koop geen dvd of bluray meer. Plaatsgebrek en verschillende streaming abbo.
Heb laatst stuk of 60 dvd moeten weggeven omdat niemand ze wou kopen.
 
Daar heb je wel een punt, dat is inderdaad niet zo mooi. Criterion is peperduur, klopt, maar je hebt verder nog Eureka, Arrow, Second Run, Artificial Eye, ... er zijn echt wel genoeg kwaliteitsvolle labels die even goede films uitbrengen aan de helft van de prijs van Criterion...
 
Terug
Bovenaan