Klimsport (rotsen, zaalklimmen, boulder, etc.)

'k Ben al een paar weken terug bezig - de klimzaal had een buitenmuurtje gebouwd - maar er nu wel veel te hard in gevlogen. Mijn vingers en spieren kunnen het allemaal vlotjes aan, maar mijn pezen en bindweefsel zijn mij momenteel aan het vermoorden. :unsure:

Wel vlotjes een routes aan het flashen waar ik vroeger even op zou moeten hebben kauwen. Aan de andere kant plots wel meer moeite om mijn topniveau te halen.
 
Hier ook al een paar maand terug bezig omdat ze de buitenmuur hadden geopend. Was enkel voorklimmen, maar eigenlijk was dat niet slecht om eens all the way te gaan qua vallen enzo. :unsure: Klimgraden zijn ondertussen op het niveau pre-lockdown 2, can't complain aangezien ik niet zo heel veel thuis heb getraind.

Momenteel probeer ik 2 keer per week toprope/voorklimmen te doen en 1 keer boulder, als het weer meezit ardennen in het weekend.
 
Zeer zeker! Vorig weekend in De Panne en Blackbox gaan klimmen. Heerlijk om weer grepen te voelen en pumped te zijn 😛
Hoe is de zaal in De Panne?

'k Ben al een paar weken terug bezig - de klimzaal had een buitenmuurtje gebouwd - maar er nu wel veel te hard in gevlogen. Mijn vingers en spieren kunnen het allemaal vlotjes aan, maar mijn pezen en bindweefsel zijn mij momenteel aan het vermoorden. :unsure:

Wel vlotjes een routes aan het flashen waar ik vroeger even op zou moeten hebben kauwen. Aan de andere kant plots wel meer moeite om mijn topniveau te halen.
Wanneer kom je eens meespelen in Gent? De boulderzaal van Rhino zal wel je ding zijn!
 
Morgen dag drie in Berdorf, veel kalmer hier dan normaal door het noodweer dus het is vrij aangenaam klimmen voor een weekend in het hoogseizoen. Mijn vingertoppen zijn er wel alweer volledig aan, zandsteen is schuurpapier.
 
Stel dat ik, tot nu toe enkel boulderaar, ook eens in de ardennen op een muur wil gaan kruipen. Hoe moeilijk is het hele touwen- en harnasgedoe? Kan je dat leren van een vriend met ervaring, of is het aangeraden (of verplicht?) om een cursus te volgen?
 
Als die vriend kan voorklimmen kan dat heel vlot en is er eigenlijk niet per se een cursus nodig. Dan doet die vriend wel alles voor jou :D
Die vriend zekeren is ook niet heel moeilijk.

Je kan als het je bevalt wel de verschillende KVB volgen, zodat je het ook zelf kan:
KVB 1 = Indoor toprope, leert je eigenlijk zekeren, een gordel aandoen en inknopen, ...
KVB 2 = Indoor voorklimmen dus zonder dat er een touw hangt.
Steeds meer klimzalen beginnen 1 of 2 te eisen.
KVB 3 = Outdoor voorklimmen, dus ook meerdere lengtes en verschillende types ankers.
Nergens verplicht natuurlijk, vooral voor jezelf.

Let wel op: de rotsen die eigendom zijn van het KBF/CAB of in concessie gegeven zijn "privé". Je moet een KBF-lidmaatschap (of gelijkaardig) hebben om hier op te mogen en er wordt wel degelijk (af en toe) gecontroleerd. Als die vriend dat heeft kan die jou wel een paar keer per jaar "uitnodigen" en ben je meteen verzekerd. Dit is op voorhand aan te vragen.
 
Ik ben tussen de eerste en tweede lockdown beginnen klimmen in Blackboxboulder in Kortrijk, da's een paar min fietsen voor mij dus wel handig.
Ik kan die losse, gemoedelijke sfeer die er hangt erg appreciëren (da's waarschijnlijk in veel klimzalen zo :) ) en het is een mooie complete sport, ideale afwisseling tussen de duursporten!
 
Stel dat ik, tot nu toe enkel boulderaar, ook eens in de ardennen op een muur wil gaan kruipen. Hoe moeilijk is het hele touwen- en harnasgedoe? Kan je dat leren van een vriend met ervaring, of is het aangeraden (of verplicht?) om een cursus te volgen?
Los van alles wat @StevenP aanhaalt zou ik zeker een kvb1 volgen, gewoon om al wat op endurance te kunnen oefenen aan een langere wand.

Een voorklimmer die kan ombouwen zekeren op een rots vind ik wel tricky als je daar geen ervaring in hebt. Vangen ga je sowieso, maar hoe strak je touw staat kan wel een verschil maken voor de voorklimmer. Ik zou me toch niet volledig op mijn gemak voelen behalve op een lage graad en dan nog. Eigenlijk ga je in dit geval best mee met twee klimmers met ervaring die alles kunnen en jij als toproper er tussen klimt. En dan de cursussen volgen.
 
True, in mijn hoofd klimt de voorklimmer een makkelijke route voor, bouwt de voorklimmer om, rappelt en laat dan de onervaren klimmer topropen. Daarna gaat de voorklimmer terug om af te breken.
 
True, in mijn hoofd klimt de voorklimmer een makkelijke route voor, bouwt de voorklimmer om, rappelt en laat dan de onervaren klimmer topropen. Daarna gaat de voorklimmer terug om af te breken.
En dan twee keer een 4 opwandelen? Je bent zot. :unsure:

Maar inderdaad, only way to go als je met twee bent.

@utred die lessen kan je perfect alleen voor inschrijven, er zit daar altijd volk die ook alleen is.
 
Zo heb ik het al een aantal keer gedaan inderdaad als een ik een rookie meenam :shutup: Niet het meest uitdagende, maar da's dan natuurlijk ook heel snel gebeurd, zeker de tweede keer topropen.
Als het niet te druk is kan je een keer boven ook wat traverseren als de ankers dicht genoeg bij elkaar hangen of met meerdere touwen wat variatie in de routes aanbrengen.
Afhankelijk van wie ik meeheb leer ik hen wel relatief snel zelf heel simpel voorklimmen (op eenvoudige routes lukt setjes inhangen wel, oefenen op een stukje toprope). Eenmaal boven hangen ze dan maar een musketon op de goede manier in (onder even voordoen en oefenen) en het touw erdoor. Ik ga dan zelf wel afbreken maar moet dan maar 1x naar boven.
Als het ze bevalt --> KVB 2 of 3.


Wat ik soms ook doe is de rookie inbinden op het andere einde van het touw, zodra ik boven ben, hem naar boven laten komen terwijl ik hem op de rots zeker en dan samen rappelen.
 
Blijkbaar is rotsklimmen voor veel mensen toch nog een stap te ver...
Ik hoor dikwijls in de klimzaal "ah maar mijn niveau is nog niet goed genoeg om op de rotsen te klimmen hoor".
Grappig wel, want een 3 of 4 buiten is meestal gemakkelijker dan hetzelfde niveau binnen (Durnal).
 
Blijkbaar is rotsklimmen voor veel mensen toch nog een stap te ver...
Ik hoor dikwijls in de klimzaal "ah maar mijn niveau is nog niet goed genoeg om op de rotsen te klimmen hoor".
Grappig wel, want een 3 of 4 buiten is meestal gemakkelijker dan hetzelfde niveau binnen (Durnal).
Vanaf je vlot een 5a klimt kan je al veel leuke routes doen op rots denk ik.

Anyway, ik klim in de zaal om kracht te krijgen om me uit te leven op de rotsen. :unsure:

Nog mensen die zullen kijken naar de Olympische Spelen?
 
Gisteren nog eens gaan lengte klimmen. Mij goed geamuseerd. Toch een niveautje hoger kunnen klimmen (5B allez :unsure:) maar die schrik om te vallen zit er toch nog wat in waardoor ik toch nog wat te geforceerd klim naar mijn gevoel.
 
Vanaf je vlot een 5a klimt kan je al veel leuke routes doen op rots denk ik.

Anyway, ik klim in de zaal om kracht te krijgen om me uit te leven op de rotsen. :unsure:

Nog mensen die zullen kijken naar de Olympische Spelen?
Klopt wel.
Nu, een 4 op een mooie plaat is ook wel anders dan een 4 in Durnal.
Dalle d'Engis bv. is echt hemels. Mooi klimmen, niet het typische dal zoals in Landelies, waar je in een 5 al kaka doet in de broek.

Ik ga het zeker volgen! Sterk mannenteam wel... Ondra en Megos zijn zo wat aan elkaar gewaagd. Narasaki is wel ijzersterk in boulder en speed.
Bij de vrouwen ben ik heel benieuwd naar Rogora, haar prestatie in Briançon was zeer sterk.
 
Terug
Bovenaan