Klimsport (rotsen, zaalklimmen, boulder, etc.)

Ik overleef de winter vooral door weg te dromen en terug te denken aan tripjes (naar massieven in de Alpen of in de Vercors) en plannen te maken :)
Ook los van de kou was het niet optimaal: als een massief afgelopen najaar niet door de jacht afgesloten was, dan wel door maatregelen van de gemeente (Freyr en omstreken) :(
 
Als het een goede dag is, is het meteen ook druk aan de andere massieven.

Momenteel probeer ik thuis wat te onderhouden, maar zonder hangboard is het eigenlijk pure powertraining.

Normaal wordt het in juni een tripje naar Gorges Du Tarn en vanaf het kan met een paar man naar El Chorro. Normaal gingen we daar de week na de eerste lockdown zitten. Still bummed out about it. :D
 
Ik boulder enkel indoor en lig dus al bijna een jaar stil. Niet meer in de klimzaal geweest sinds maart vorig jaar. In de zomer was de zaal wel een tijdje terug open maar die vaste sloten voor reservatie vielen altijd lastig voor mij (nam de trein richting klimzaal) en de kleedkamers waren gesloten, dat vond ik ook maar niets.

Ik vraag mij af wat er van mijn techniek nog gaat overblijven, als die zalen eindelijk terug deftig open gaan. Spieren zijn al helemaal hopeloos, dat wordt terug vanaf nul opbouwen. Het gaat frustrerend zijn om te sukkelen op grades waar ik een jaar geleden normaalgezien mee zou opwarmen.
 
Ik deed/doe boulderen en lengteklimmen, wel op laag niveau want was eigenlijk tussen de lockdowns door begonnen dus was nog maar enkele maanden bezig. Boulderen vind ik echt wel plezant. Het lengteklimmen was om mijn hoogtevrees te overwinnen en net voor de 2e lockdown begon ik het echt leuker te vinden :) De eerste keren had ik eenmaal midden in een klim echt schrik :p

Lengteklimmen niveau was 5A-5B
Boulderen met grootste moeite sommige 6A's.

Boulderen vooral in petite ile in anderlecht, maar ook wel in Rhino in Gent en (leuke zaal @utred? ) Klimax geweest.
Lengteklimmen eigenlijk enkel in Klimax in puurs.
 
Ik klim ondertussen een iets meer dan twee jaar (incl. corona). Hier voornamelijk lengte binnen en op rots. Boulderen voor de kracht en wat puzzelwerk. Graden zit ik in de zaal zowel bij toprope als voorklimmen op 6B+ meestal on-sight, 6C en 6C+ met meerdere pogingen, hangt ook beetje af van welk type route het is. 7A nog nooit kunnen uitklimmen.

Op rots hangt het beetje af, maar 6a lukt goed, 6b is een ander verhaal.

Bouldergrades... geen flauw idee. Laatste tijd ging ik meestal naar Rhino omdat ik de routesetting daar enorm tof vind. Lengtes zo goed als altijd in de Biover in Gent.

Ik begin ondertussen wel zot te worden van niet op een muur te kunnen kruipen en het ziet er niet naar uit dat het snel zal beteren. Tegen dat we kunnen wintertrainen in de zaal zijn de rotsen ook weer goed...
 
Gisteren eindelijk eens The Dawn Wall gezien op Netflix. Free Solo kreeg een pak meer aandacht en erkenning maar ik denk dat ik deze toch nog beter vond. Ik heb het niet zitten timen maar kreeg toch het gevoel dat ik op het einde meer klimbeelden gezien had. En het hele verhaal rond Tommy Caldwell is ook zo aangrijpend, wat een figuur, wat een leven. Ik kreeg er in elk geval veel zin om te gaan klimmen van, zij het iéts makkelijkere grades. :)
 
Ik vond The Dawn Wall ook een aangenamere film. Begin dit jaar nog naar Reel Rock gegaan in de Studioskoop, ook altijd de moeite!
 
Nu Avventura op pensioen gaat en ik mijn vaste winkel in Gent kwijt ben, moet ik op zoek naar een alternatief. Heeft er iemand tips voor goede outdoorwinkels met voldoende klimmateriaal (en bij uitbreiding outdoorgear)?
 
Pensioen... Echt klote. :(

Net ontdekt dat je de laatste 6 Reel Rock afleveringen gratis kan bekijken op de site van Red Bull:

 
Ahh, toch een klimtopic hier.
Ik mis de klimzaal enorm, zeker nu nog meer omdat de rotsen kletsnat zijn.
Niveau (voor Corona) was 6B+ binnen, enkele 6C's kunnen doen maar niet onsight.
Boulder ongeveer hetzelfde, maar dat doe ik niet heel veel.

Met dat de bekende massieven steeds propvol staan door de sluiting van Freyr, PaL, Durnal, Yvoir, ... ben ik de meer onbekende gaan opzoeken.
Zalig, zo nog pure rots in plaats van de Mozet spiegel.

Vaste klimzaal: Alpamayo Beringen.
Verder ook vaak te vinden in Stordeur, Blackbox, Klimkaffee en Den Oosthoek (De Panne)

Op de planning voor in de zomer, tripje naar La Bérarde om daar wat te multipitchen.
Voor de rest ben ik blij dat ik routebouwer ben in m'n vaste klimzaal, dus op die manier kan ik toch nog af en toe een klimgreep vasthouden.

@Kid_C
Waarschijnlijk niet meteen in je buurt, maar Mounteqshop heeft een groot aanbod klimgerief en outdoorgerief (zou durven zeggen zelfs meer dan Avventura). Ik ga altijd naar Kariboe Hasselt
 
Laatst bewerkt:
Ahh, toch een klimtopic hier.
Ik mis de klimzaal enorm, zeker nu nog meer omdat de rotsen kletsnat zijn.
Niveau (voor Corona) was 6B+ binnen, enkele 6C's kunnen doen maar niet onsight.
Boulder ongeveer hetzelfde, maar dat doe ik niet heel veel.

Met dat de bekende massieven steeds propvol staan door de sluiting van Freyr, PaL, Durnal, Yvoir, ... ben ik de meer onbekende gaan opzoeken.
Zalig, zo nog pure rots in plaats van de Mozet spiegel.

Vaste klimzaal: Alpamayo Beringen.
Verder ook vaak te vinden in Stordeur, Blackbox, Klimkaffee en Den Oosthoek (De Panne)

Op de planning voor in de zomer, tripje naar La Bérarde om daar wat te multipitchen.
Voor de rest ben ik blij dat ik routebouwer ben in m'n vaste klimzaal, dus op die manier kan ik toch nog af en toe een klimgreep vasthouden.

@Kid_C
Waarschijnlijk niet meteen in je buurt, maar Mounteqshop heeft een groot aanbod klimgerief en outdoorgerief (zou durven zeggen zelfs meer dan Avventura). Ik ga altijd naar Kariboe Hasselt
Ik ben in de Berghut beland tegen Sint-Niklaas, topwinkel qua klimmateriaal!

Tips voor massieven die geen schaatspiste zijn mag je altijd doorgeven! Vanaf het een beetje ok temperatuur is en droog trekken we opnieuw naar de rotsen alleszins.

Bouw je nu nog routes?
 
Ik ben in de Berghut beland tegen Sint-Niklaas, topwinkel qua klimmateriaal!

Tips voor massieven die geen schaatspiste zijn mag je altijd doorgeven! Vanaf het een beetje ok temperatuur is en droog trekken we opnieuw naar de rotsen alleszins.

Bouw je nu nog routes?
Ah juist, de Berghut was ik even vergeten.
Topwinkel, heel vriendelijke mensen ook en een ruim aanbod klimgerief!

Mijn topfavoriet is momenteel Rocher de Bretaye (Ozo). Voornamelijk 5de graads met hier en daar een uitschieter in de 6de graad. Is een plaat, maar niet het typische plaatklimmen.
Dan een beetje avontuurlijker (relais ontbreken, haken ontbreken dus trad): La Rochette (Villers-le-temple). Midden in het bos en volgens mij komt daar nooit iemand (vanwege de primitieve behaking). Conglomeraat dus het is eens wat anders.

Momenteel bouw ik nog ja
 
Vorig jaar ben ik vlak na de eerste lockdown begonnen met boulderen in Blok, Hoboken. Vanaf nul begonnen en alles tesamen een vier maand kunnen klimmen, al ging dat door 10-15 jaar gevechtssporten en powerliften wel heel vlot: al drie of vier routes van 6c+/7a kunnen klimmen. Lengtes enkel vorige zomer in Chamonix kunnen doen en hoewel ik gelukkig wel ietwat vertrouwd ben met touwen omdat ik al een paar jaar geregeld eens over gletsjers hos voor niet-technische beklimmmingen, was dat toch een heel ander beestje. Het hielp ook wel niet dat we daar quasi enkel slabs hebben geklommen, mentaal nogal zwaar om als eerste outdoor klimervaring weinig duidelijke holds te hebben als ge nog nooit ne val hebt meegemaakt. :D

Ondertussen zelf een klein klimmuurtje ineen gebokst thuis om wat bezig te blijven. Beste speelgoed in jaren!
 
Vorig jaar ben ik vlak na de eerste lockdown begonnen met boulderen in Blok, Hoboken. Vanaf nul begonnen en alles tesamen een vier maand kunnen klimmen, al ging dat door 10-15 jaar gevechtssporten en powerliften wel heel vlot: al drie of vier routes van 6c+/7a kunnen klimmen. Lengtes enkel vorige zomer in Chamonix kunnen doen en hoewel ik gelukkig wel ietwat vertrouwd ben met touwen omdat ik al een paar jaar geregeld eens over gletsjers hos voor niet-technische beklimmmingen, was dat toch een heel ander beestje. Het hielp ook wel niet dat we daar quasi enkel slabs hebben geklommen, mentaal nogal zwaar om als eerste outdoor klimervaring weinig duidelijke holds te hebben als ge nog nooit ne val hebt meegemaakt. :D

Ondertussen zelf een klein klimmuurtje ineen gebokst thuis om wat bezig te blijven. Beste speelgoed in jaren!

6c+/7a na 4 maanden? :oops: Ik weet uit ervaring dat de grades in den Blok eerder mild zijn, maar da's toch wel heel straf. Ik neem aan dat dat witte routes waren dan?
 
Bij slab heb je inderdaad niet echt iets aan je kracht, dan is het puur techniek en zorgen dat je niet kaka doet in de broek 😛.
Ben zo 1,5 jaar geleden gevallen in La Bérarde, op Deze multipitch. De haakafstand is daar zacht gezegd 'sportief'. Zo zat ik net bij de haak, de vorige haak was ongeveer 5-6m onder mij. M'n voet schoot weg en door dat het slab is, been achter touw geraakt en zo 8m achterover gevallen.
Gelukkig heeft m'n rugzak toen de val gebroken, anders had het er niet goed uitgezien.

En dat was dan nog op pitch 11. 10 pitches vlekkeloos geklommen en dan de voorlaatste
 
5 meter boven je haak naar beneden vallen op slab, the stuff of nightmares... 😂
Geen blessures aan overgehouden?

Laatste sessie in november een viertal meter naar beneden gevallen van een recht stuk op een slab stuk. Mijn voet vond dat niet zo leuk, toch een week liggen manken.

@de Waaslandwolf Zo'n niveau op 4 maand, daar zouden er veel voor tekenen! Benieuwd wat het geeft op lengte, daar kan je niet alleen teren op die explosieve korte kracht die boulder soms vraagt.
 
6c+/7a na 4 maanden? :oops: Ik weet uit ervaring dat de grades in den Blok eerder mild zijn, maar da's toch wel heel straf. Ik neem aan dat dat witte routes waren dan?
Witte routes inderdaad. De eerste had ik al na een maand, maar dat was ne 6b+? start met meteen daarna ne 6c+ move die ik gewoon kon blijven spammen. Had em na 20 pogingen ofzoiets toch eens een paar keer te pakken, en de rest ook op fysiek kunnen uitklimmen. :unsure:

@de Waaslandwolf Zo'n niveau op 4 maand, daar zouden er veel voor tekenen! Benieuwd wat het geeft op lengte, daar kan je niet alleen teren op die explosieve korte kracht die boulder soms vraagt.
Goh, ik merk dat ik ook qua coördinatie, uithouding, vormspanning en grip een serieuze voorsprong heb tegenover andere starters omdat die dingen domweg vasthangen aan een bepaald niveau halen in Judo/worstelen/BJJ/powerliften, dus zuiver alleen explosieve kracht is het niet - al is dat vermoedelijk wel een van mijn sterkste punten. Gooi daar nog vrij lange armen en geen schrik om op een mat te vallen bij, en het gaat sneller. Qua lengtes vermoed ik dat het indoor wel redelijk overdraagt maar outdoor was duidelijk toch een ander paar mouwen. Nog veel te leren, zoveel is zeker. :D
 
Terug
Bovenaan