Preview: Sons Of The Forest

Sinds 23 februari startte de Early Access-fase van die langverwachte opvolger van de populaire survivalgame The Forest, getiteld Sons Of The Forest. Behalve dan die levensgrote banner welke sporadisch verschijnt wanneer je Steam lanceert, ging dit heuglijke moment toch ietwat onopvallend door. Veel heeft er natuurlijk mee te maken dat we oorspronkelijk een volledig afgewerkte game zouden krijgen op diezelfde datum. Helaas werd dit een dikke njet, dus hier moeten we het voorlopig dan maar mee doen. De voorganger vertoefde nochtans ook erg lang in Early Access, namelijk net geen vier jaar, dus eigenlijk hebben we niet zoveel redenen om te klagen of ontgoocheld te zijn.

Wat echter onweerlegbaar uit de cijfers blijkt, is dat heel veel spelers onmiddellijk in de voorlopige versie van de game gedoken zijn én daar absoluut geen spijt van lijken te hebben. Het perfecte moment om ons ook maar eens aan die sprong te wagen voor een preview zeker?

20230223232618_1.jpg


Gelijkaardig verhaal en dezelfde mechanics als de voorganger

Sons Of The Forest, ontwikkeld door Endnight Games Ltd en uitgegeven door Newnight, kan net als de prequel het best omschreven worden als een survival horrorgame die zowel geschikt is voor single-player als online co-op. In de coöperatieve modus kun je met maximaal acht spelers spelen. Verder zit er ook maar weinig verschil in hoe de overlevingsstrijd van de protagonist begint en zich evolueert. Terwijl je in The Forest het enige overlevende slachtoffer was van een burgervliegtuigcrash midden in een regenwoud waar een kannibalistische stam zich huisvest, ben je daarentegen in de opvolger een lid van een professioneel rescueteam. Per helikopter zijn ze op zoek naar Edward Puffton, een miljardair die vermist wordt sinds zijn bezoek aan een onbewoond eiland. De helikopter crasht echter op het eiland, het is onduidelijk wie dit overleefde en daarbovenop krijg je meteen daarna nog een klap op je hoofd via het pistool van een onbekende, waardoor je even buiten westen raakt.

Hierna start eigenlijk exact dezelfde gameplay als in de voorganger. Natuurlijk wil je uitzoeken wat er allemaal aan de hand is op deze vreemde locatie. Maar deze speurtocht wordt overduidelijk geen missie van korte duur, dus kun je je maar beter focussen om er eerst gewoon te leren overleven. Anders gezegd, je mag meteen beginnen met hout te hakken of takken te verzamelen voor vuur om je te beschermen tegen de koude, een tent in elkaar te steken om te slapen en het spel op te slaan, wapens te vervaardigen om jezelf te verdedigen, en ga zo maar door. Je rugzak oogt nog behoorlijk leeg met slechts die bijl, dat veel te kleine mes én gelukkig die GPS-tracker, welke initieel jouw meest waardevolle apparaat wordt. Voor de rest ben je vooral op jezelf aangewezen, althans in het begin.

20230224234934_1.jpg


Altijd en overal: de Kelvin!

In tegenstelling tot de voorganger kun je in deze game namelijk wel al snel beschikken over een - weliswaar doofstom - hulpje, de Kelvin. Via je notitieboekje geef je door aan Kelvin wat hij precies voor je kan doen, de man knikt even en voert ogenblikkelijk het gevraagde uit. Vis vangen, een tent bouwen, hout sprokkelen: allemaal geen probleem voor Kelvin. Het mag dan niet meteen de meest realistische feature zijn van Sons Of The Forest, maar Kelvin biedt zeker een welkome verademing voor wie even geen zin (meer) heeft in die routineuze, overlevingsgerichte taken. Kelvin is je mantelzorger tijdens de moeilijkste momenten en de all-in-one klusjesman voor wie ondertussen wil verder werken aan andere opdrachten. Waaronder het bemachtigen van speciaal gereedschap zoals de schop of de Rebreather, welke het verhaal doet openbreken. Ook in de multiplayermodus biedt Kelvin overigens zijn veelzijdige diensten aan. Maar op elk moment kun je hem eveneens negeren, netjes afwimpelen of de arme man zelfs doden.

Pantoffelheld Kelvin vergezelt je met plezier, als het bijna perfecte slaafje.


Helaas is Kelvin absoluut geen held, vandaar dat ik hem weigerde te omschrijven als jouw redder in nood. Dit wordt meteen duidelijk wanneer een kannibaal of wild beest jullie beiden aanvalt. Het enige wat Kelvin dan doet, is gewoon wijzen naar het desbetreffende gevaar, waarna hij zich doorgaans terugtrekt naar een veiligere locatie. Wapens vasthouden kan hij niet, je volgen doorheen gevaarlijke grotten durft hij niet. Aan de ene kant voelt de aanwezigheid van Kelvin wat aan als een compromis voor de nog ontbrekende Story Mode. Een feature welke nota bene ook pas na vele jaren aan The Forest toegevoegd werd.

20230225001031_1.jpg


Vaak adembenemend mooi, maar technisch nog werk aan

Qua performantie en stabiliteit staat Sons Of The Forest helaas nog niet helemaal op punt. Geregeld treedt er stutter op, welke gelukkig geringer wordt wanneer je de grafische instellingen wat lager zet en wat zaken uittest met de beschikbare Nvidia DLSS-modi. De multiplayer breekt af en toe zonder aanwijsbare reden af naar het titelscherm en Kelvin durft wel eens doorheen de lucht te zweven. De omgeving oogt wel bijzonder knap met zijn besneeuwde bergen waar je kan genieten van de vergezichten over de uitgestrekte naaldbossen en luid klaterende watervallen. Doordat de verschillende seizoenen elkaar opvolgen met hun bijhorende evoluties van fauna en flora, moet je ook tijdig overschakelen op andere soorten voeding. Ja, deze game biedt misschien wel de meest immersieve ervaring hoe wildlife survival kan aanvoelen, terwijl je tegelijk alle vrijheid krijgt hoe je deze helse opdracht wil gaan aanpakken.

De meest immersieve ervaring hoe wildlife survival kan aanvoelen.


De vijanden blijken opnieuw onverbiddelijk en moeilijk te verslaan zonder de geschikte wapens. Wanneer ze erin slagen je te overmeesteren, word je opnieuw vastgebonden aan een pilaar in een kamp, waar je gelukkig wel telkens nog kan ontsnappen en alles van voren af aan kan beginnen.

Conclusie

Met Sons Of The Forest maakt de franchise op grafisch vlak alvast een mooie sprong voorwaarts. Een aantal technische mankementen - waaronder de grafische stutter, de handige maar zwevende Kelvin en het sporadische afbreken van de multiplayer - rechtvaardigen minstens voor een deel de keuze om nog te wachten met een finale release. De game biedt daarnaast wel één van de meest immersieve interpretaties van wat overleving in zijn puurste vorm kan inhouden. Ik gun daarom Endnight Games alle tijd die nodig is om deze parel in wording nog verder te polijsten.

Over

Beschikbaar vanaf

23 februari 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Genre

  1. Survival

Ontwikkelaar

  1. Endnight Games

Uitgever

  1. Newnight
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan