Klimaatregelen





Heel de supply chain wordt hoe te meer kreupel.
Bedrijven komen stil te liggen, gewassen verdorren, ...



Extra onbalans in de natuur brengen als oplossing. Absurd eigenlijk dat men het al zover moet drijven.
Ergens wreekt het zich elders weer uiteindelijk op 1 of andere manier.

Dat doen ze in de USA ook hoor.
 
Dat doen ze in de USA ook hoor.
Het is ook niet zo'n science-fiction als men graag doet uitschijnen. Een faseverandering wordt vaak beschreven volgens een 2-steps mechanisme waar je nucleatie/kiemvorming hebt en dan groei. Je moet dus eerst een energiebarrière overwinnen om nucleatie te krijgen, te kleine nuclei lossen terug op, en boven een kritische grens zijn die stabiel en kunnen ze dan verder groeien. Dit gaat ook op voor lucht die water bevat, die afhankelijk van omstandigheden (% water, temperatuur, druk, ...) dan spontaan vloeistofdruppels kan vormen met dat mechanisme.

Echter kan die energie-barrière verlaagd worden door onzuiverheden die eigenlijk als een soort nuclei kunnen dienen, waardoor het hele proces makkelijker gebeurt (dat heet dan hetereogene nucleatie). In de natuur zijn dat bijvoorbeeld stofpartikels. Dus wat doet men hier, men gaat zelf stof/kristallen in de wolken loslaten, die dan als nuclei/kiemen kunnen dienen voor waterdruppels.

Ik vermoed dat op heel grote schaal dat wel zou zorgen dat andere streken minder water krijgen.
 

Dat doen ze in de USA ook hoor.
Ja i know.
Ook reeds in andere landen waaronder Israël die er al vrij lang mee bezig zijn.
Waardoor ze ruzie kregen met de buren van hey jullie stelen ons water. (tot hoever dat dat dan allemaal geclaimed kan worden weer)


China wilt tegen 2025 blijkbaar een grootschalig weer-beïnvloedingssysteem uitrollen.



We gaan dus effectief naar een toekomst waar landen gewoon water van elkaar gaan kapen.
En waarbij de groten uiteraard winnen.



"You stole my cloud!"

"It was above my head!"
 
Ja i know.
Ook reeds in andere landen waaronder Israël die er al vrij lang mee bezig zijn.
Waardoor ze ruzie kregen met de buren van hey jullie stelen ons water. (tot hoever dat dat dan allemaal geclaimed kan worden weer)


China wilt tegen 2025 blijkbaar een grootschalig weer-beïnvloedingssysteem uitrollen.



We gaan dus effectief naar een toekomst waar landen gewoon water van elkaar gaan kapen.
En waarbij de groten uiteraard winnen.



"You stole my cloud!"

"It was above my head!"
Gelukkig is er Gerard Butler die ons gaat redden van de Geostorm. :unsure:

Ik neem aan dat het nog niet goed geweten is wat voor effect dit allemaal kan hebben op globale schaal als men met goede bedoelingen het weer gaat beïnvloeden? Het is niet zo dat weerpatronen rekening houden met landsgrenzen.
 
Wel ik heb daar toch serieuze problemen mee, ik geloof dat we onze politiekers betalen om beleid te voeren en om dat beleid te gaan controleren. Niet om rancuneus te zijn en een "ander het nu maar eens te laten bewijzen dat ze het wel kunnen". Imo wordt iedere politieker dik betaald om zijn werk zo goed mogelijk te doen. Maar dat is jammer genoeg de dag van vandaag zo te zien bijzaak. Het enige wat bewezen moet worden is dat een ander het niet beter kan.

Mja, lijkt mij een beetje het gevolg van ons stemgedrag. Je zou kunnen zeggen dat men het jaar na jaar geprobeerd heeft in het verleden, en desondanks werd goed bestuur afgestraft door de kiezer dan populaire oneliners.

Uiteindelijk kun je ook maar zolang het juiste doen, totdat je capituleert en zegt van foert... laat hen hun claims nu ook maar bewijzen. Aan de andere kant, is dat toch ook al meerdere keren geweest hetgeen men stelde over het VB. Laat hen meedoen, laat zien dat ze het toch niet beter doen, en die volledige oppositie die ons met populisme onder druk zetten zijn weg.

Want laat ons eerlijk zijn, met rede, ratio of discussie win je het niet van de extreme ideologen binnen een partij. En dan maakt het niet uit of we hier over PVDA, VB, NVA, VLD of überhaupt SP, allez vooruit spreken en mogelijk zelfs ook CDV (ook al zijn ze in de meeste gevallen een grijze muis, is het toch die grijze muis die mijn voorkeur heeft als uiteindelijk beleid...).
Maar grijze muizen en aanhang vinden is niet evident. Net zoals je ook geen deftige discussieprogramma's of mensen met gewoon deftige dossierkennis naar boven ziet komen. Maar wel de haantjes de voorste, de witte konijnen / BV's of de influencers die het breed laten hangen.

Dat is nu eenmaal hetgeen aantrek heeft op de menselijke psyche. Niet het betrouwbare maar saaie individue.

Je kunt dan zeggen van, jamaar dat mag niet. Boeh. Dan bewijs je enkel dat een ander het niet beter kan. Uiteindelijk is dat de consequentie van ons stemgedrag. Wil je dat aanpassen, dan moet je het stemgedrag aanpassen zodanig dat men terug saaie betrouwbare personen kiest of moet je het systeem aanpassen.
En ik geloof gewoonweg niet in het feit dat de bevolking daar gaat op stemmen.

Ik verwacht ook dat iedereen in de regering (en bij uitbreiding de politiek ) zich professioneel gedraagt maar gezien wat voor cinema we de laatste jaren te zien krijgen is dat een grote utopie. Men houdt zich meer bezig met te wijzen naar anderen dan dat men effectief probeert vooruitgang te boeken en goed te doen voor de bevolking. Ik durf gerust zeggen dat peilingen en verkiezingsresultaten voor de overgrote meerderheid van de politiek belangrijker is dan goed te doen voor het volk. Zoals hier maar weer eens tentoon gespreid geweest is: experten, engie, bedrijfsleiders en hopen anderen hebben meerdere keren aan de alarmbel getrokken en het enige wat de rest van de regering gedaan heeft is mooi achterover leunend en glimlachend in de zetel zitten kijken hoe Tinne haarzelf en haar partij in de vernieling storte. Hoeveel mensen hebben niet zitten roepen dat onze premier zich moest bemoeien met hetgeen gaande was? Het enige wat we te zien gekregen hebben is een mooi staaltje verrottingspolitiek en de bevolking is er de dupe van.
Tuurlijk. En hoe verwacht jij dat we dat gaan oplossen ? Allemaal stemmen voor het VB?
Een nieuwe partij uit de grond stampen die zegt wij staan voor verandering ? Dat is al eens geweest. En uiteindelijk komen we tot dezelfde conclusie... die change was ook maar gewoon totdat ze aan de knopjes konden draaien. En dan was het belangrijker om andere prioriteiten naar voor te schuiven dan kernenergie. Juist omdat kernenergie ook niet sexy is. Zeker niet na fukishima...

Want laat ons eerlijk zijn, de partij die dat had naar voren geschoven, had 1 van zijn andere punten moeten laten vallen.
Misschien dat CD&V dat kan gebruiken om zich te positioneren, dus een betrouwbare energiebevoorrading. Dan hebben ze tenminste iets...

Aan de andere kant, wij kunnen wel staan roepen van aan de zijlijn dat de premier moest tussenkomen. Maar wij weten nu ook niet wat dat de groenen tegen de premier hebben gezegd natuurlijk intern... doe dat en wij trekken het stopcontact uit de regering. En is dat dan beter ? Toch ook niet... dan is het soms beter om de druk te laten opbouwen zoals er nu gebeurd is, met evaluatiemoment na evaluatiemoment waarna de druk zo groot is op die bepaalde partij dat ze niet anders kunnen dan buigen.
En laat ons eerlijk zijn, dat is er uiteindelijk gebeurd. Groen kon onder die druk zich gewoon niet verder permitteren en is uiteindelijk bezweken.

Maar als je dat 6 maand eerder zou zijn geweest... dan had de premier eventueel zelfs de naam gekregen dat hij het was die zich wilde laten gelden en zich niet hield aan de afspraken en de verantwoordelijke was dat het stopcontact er was uitgetrokken. Net zoals dat NVA ook omtrent de marrakech deal het stopcontact er had uitgehaald. En ik laat in het midden of dat al dan niet correct was.

Maar voor beterschap zorgt dat ook niet. je blijft nu eenmaal met dezelfde spelers zitten. En deze keer heeft men ipv opnieuw met NVA erin te stappen, de gedachte gehad dat het beter zou gaan met groen. Pech onderweg zullen we maar zeggen... maar dan enkel omdat energie zo'n heikel punt is geweest.

Aan de andere kant, moeten we ook eerlijk zijn dat er voldoende experten op TV zijn verschenen, ik kijk hier oa. naar johannes Lavyn (sp!), die duidelijk stelde dat een oplossing met hernieuwbaar en gas een perfect haalbare kaart is. En die zelfs gedurende de start van het conflict nog altijd een gelijkaardige opinie bestierde terwijl jij doodleuk vermelde dat het een perfecte storm was met als ultiem standpunt naarmate de tijd vorderde dat het een politieke keuze is. En niet een technische keuze.
Zoveel hoor je hem nu niet meer. Nergens heb je hem ergens iets horen zeggen over het feit dat je u hierbij geopolitiek kwetsbaar opstelde en dat dit eventueel iets was wat je mee diende te overwegen bij de oplossing.
Dus ja... kun je het al de politiekers dan echt kwalijk nemen dat die een andere richting kiest ? Ik heb daar mijn twijfels over.
Uiteindelijk ligt de voornaamste verantwoordelijkheid voor mij dan op dat moment, bij de minister van Energie. En of die nu groen, paars, rood, bruin of whatever is maakt mij op dat moment niet uit. Die is binnen de regering degene die de eerste en voornaamste verantwoordelijkheid draagt hiervoor. Al de rest gaat zich in normale omstandigheden niet op het domein van een andere minister bemoeien... dat hoort nu ook eenmaal niet. En daar sta ik persoonlijk, ook nog altijd achter.

Of misschien moeten we ipv een ander kiessysteem te willen eens een andere mentaliteit nastreven. Ipv maar altijd weer goedkeurend te glimlachen en te zeggen "ja het is waar" wanneer een bepaalde politicus zit te zwarte pieten naar anderen moeten we misschien eens zeggen "en waar was jij toen dat allemaal gebeurde en waarom heb je er verdomme niks aan gedaan?" De politiek komt gewoon veel te makkelijk weg met alles, van zodra een zondebok gevonden is is het probleem opgelost. En om uw vergelijking met de bedrijfswereld door te trekken, als de boel verkeerd loopt in een bedrijf en men stelt een nieuwe CEO aan zal deze toch schoon schip moeten maken bij de rest die daar werkt in dat bedrijf, doet hij dit niet dan is dat bedrijf gedoemd om terug de zelfde kant op te gaan als welleer. Dan is het aan de raad van bestuur om niet enkel de CEO te vervangen maar ook de rest van de bedrijfsleiding. Ook de raad van bestuur moet natuurlijk de zaken in het oog houden en aangeven of ze akkoord gaan met de gang van zaken.

En daar zeg je het. En zit je met het probleem. De bevolking is de raad van bestuur. En voor CEO is het de raad van bestuur die de kaarten schudt. Maar wie effectief de CEO wordt, wordt onderling afgesproken binnen de partijen.

Het is niet alsof we kunnen zeggen shot al die partijen maar buiten. Want zo werkt het niet. Die blijven nu eenmaal op hun positie. Je zet er gewoon een andere persoon op met een ander karakter. Maar de onderliggende intenties of overtuigingen blijven hetzelfde.

Dan is het moeilijk om schoon schip te maken. Dan is het moeilijk om te doen wat jij zegt. En dan is het ook oneerlijk om dat te verwachten. Ons systeem werkt zo niet. En zal ook nooit zo werken. Zoiets zie je enkel in een dictatuur. Niet in een democratie al moet ik eerder zeggen particratie.

Het beste dat je kunt verkrijgen is dat de partijen die aan de macht zijn iets anders doen. Maar als je op voorhand al zegt van met x of y of z daar speel ik niet mee samen. Dan is het verdomd moeilijk om zo'n wijziging ooit nog gedaan te krijgen. En dan eindig je uiteindelijk met het probleem dat we nu hebben (of je moet een beetje hun hand dwingen)... juist omdat de grootsten waarvan je normaliter verwacht dat die hun verantwoordelijkheid nemen hun onenigheden tbv het goede bestuur van het land aan de kant schuiven en hun verantwoordelijkheid opnemen dit gewoon niet meer kunnen. Doordat niemand iemand anders nog het licht van de zon gunt. Want zoals je zelf hebt gezegd, mijn resultaat voor de volgende verkiezing!!!! Dat is nog het enigste dat telt. Ook omdat met dat resultaat ook macht en een mogelijks zelfs extreem inkomen gelinkt is (met daarnaast nog eventuele uitwijkmogelijkheden naar Europa)... dus ja... misschien cynisch van mij. Maar ik zie geen andere uitkomst.

Dus mijn idee erover, al is dat hier een beetje veel offtopic, is dan ook dat we dat er nooit in een democratie er gaan uithalen. En dat je dus als enige optie terug moet kijken naar het verleden waarbij je ofwel een partij de meerderheid had waarna een andere partij erna een meerderheid had of dat de concencus die men kan maken tussen partijen beperkt is door een beperking aan het aantal spelers. Met als belangrijkste onderdeel van die beperking, dat het aantal kiezers dat dan uiteindelijk een regering vormt beter of zwaarder vertegenwoordigt is. Lost dat alles op... hell neen. Mensen kunnen nog altijd idiote keuzes maken. Maar uiteindelijk is dat dan wel het beste wat je in mijn ogen van die staatsvorm kunt maken. Want verwachten van mensen om onbaatzuchtig te zijn of om bepaalde overtuigingen te laten vallen voor hun land, daar geloof ik niet echt in. Wat niet wil zeggen dat die er niet zullen zijn. Maar verwachten dat die het zullen halen... nope dat is in mijn ogen een pipedream. En dus moeten we het in mijn ogen doen met het beste wat we kunnen.
 
En daar zeg je het. En zit je met het probleem. De bevolking is de raad van bestuur. En voor CEO is het de raad van bestuur die de kaarten schudt. Maar wie effectief de CEO wordt, wordt onderling afgesproken binnen de partijen.

Het is niet alsof we kunnen zeggen shot al die partijen maar buiten. Want zo werkt het niet. Die blijven nu eenmaal op hun positie. Je zet er gewoon een andere persoon op met een ander karakter. Maar de onderliggende intenties of overtuigingen blijven hetzelfde.

Dan is het moeilijk om schoon schip te maken. Dan is het moeilijk om te doen wat jij zegt. En dan is het ook oneerlijk om dat te verwachten. Ons systeem werkt zo niet. En zal ook nooit zo werken. Zoiets zie je enkel in een dictatuur. Niet in een democratie al moet ik eerder zeggen particratie.

Het beste dat je kunt verkrijgen is dat de partijen die aan de macht zijn iets anders doen. Maar als je op voorhand al zegt van met x of y of z daar speel ik niet mee samen. Dan is het verdomd moeilijk om zo'n wijziging ooit nog gedaan te krijgen. En dan eindig je uiteindelijk met het probleem dat we nu hebben (of je moet een beetje hun hand dwingen)... juist omdat de grootsten waarvan je normaliter verwacht dat die hun verantwoordelijkheid nemen hun onenigheden tbv het goede bestuur van het land aan de kant schuiven en hun verantwoordelijkheid opnemen dit gewoon niet meer kunnen. Doordat niemand iemand anders nog het licht van de zon gunt. Want zoals je zelf hebt gezegd, mijn resultaat voor de volgende verkiezing!!!! Dat is nog het enigste dat telt. Ook omdat met dat resultaat ook macht en een mogelijks zelfs extreem inkomen gelinkt is (met daarnaast nog eventuele uitwijkmogelijkheden naar Europa)... dus ja... misschien cynisch van mij. Maar ik zie geen andere uitkomst.

Dus mijn idee erover, al is dat hier een beetje veel offtopic, is dan ook dat we dat er nooit in een democratie er gaan uithalen. En dat je dus als enige optie terug moet kijken naar het verleden waarbij je ofwel een partij de meerderheid had waarna een andere partij erna een meerderheid had of dat de concencus die men kan maken tussen partijen beperkt is door een beperking aan het aantal spelers. Met als belangrijkste onderdeel van die beperking, dat het aantal kiezers dat dan uiteindelijk een regering vormt beter of zwaarder vertegenwoordigt is. Lost dat alles op... hell neen. Mensen kunnen nog altijd idiote keuzes maken. Maar uiteindelijk is dat dan wel het beste wat je in mijn ogen van die staatsvorm kunt maken. Want verwachten van mensen om onbaatzuchtig te zijn of om bepaalde overtuigingen te laten vallen voor hun land, daar geloof ik niet echt in. Wat niet wil zeggen dat die er niet zullen zijn. Maar verwachten dat die het zullen halen... nope dat is in mijn ogen een pipedream. En dus moeten we het in mijn ogen doen met het beste wat we kunnen.
Net daarom vind ik het ridicuul om maar te blijven hameren op de verantwoordelijkheid van groen terwijl de andere partijen net evengoed een serieuze verantwoordelijkheid hebben in hetgeen gebeurd is. Ik weet dat het niet van de ene dag op de andere kan opgelost worden maar laat ons misschien nu eens beginnen met te zeggen tegen die andere actoren: "wel ook jij hebt een verantwoordelijkheid en gelieve die op te nemen." Daarvoor moet je helemaal niet op het VB of PVDA gaan stemmen, men kan gerust duidelijk maken aan de partij waar men op gestemd heeft dat het anders moet. Door gewoon nog maar te stemmen op de personen op de lijst die buiten de regering zitten, door bij de volgende verkiezingscampagne eens het vuur aan de schenen te leggen van wie in de huidige regering zit. We mogen als bevolking gerust wat meer onze stem laten horen buiten het stemlokaal. Nu geloven we nog altijd veel te veel dat we enkel in het stemhokje kunnen beslissen terwijl er de dag van vandaag zoveel meer mogelijkheden zijn om ons ongenoegen te uiten over de gang van zaken. Ik weet dat het nogal lauw klinkt maar als we verandering willen gaat het toch vanuit de bevolking moeten komen en niet hopen dat het zal komen van enkele politici met holle slogans. Daarom heb ik het ook zo moeilijk met dat continue zwarte pieten, het is gewoon weer de uitgelezen kans van diegene die het doen om hun verantwoordelijkheid te ontlopen en te kunnen verder doen zoals ze bezig zijn.
 
Gelukkig is er Gerard Butler die ons gaat redden van de Geostorm. :unsure:

Ik neem aan dat het nog niet goed geweten is wat voor effect dit allemaal kan hebben op globale schaal als men met goede bedoelingen het weer gaat beïnvloeden? Het is niet zo dat weerpatronen rekening houden met landsgrenzen.
"to cover area larger than India"

Als men over zo'n grootorde spreekt.

Elders zal men ervoor boeten.

Datzelfde elders zal machteloos staan.
 
Laatst bewerkt:
Blij dat jij terug maar eens weet waar ik zou voor staan. Helemaal top, kwestie van alles in het juiste hokje te kunnen opdelen en verder de kloof tussen goed en slecht uit te diepen, dat zal ons hier zeker verder brengen. Speel het spel gewoon fair en als ge mensen door de mangel wil halen, hanteer dan ook dezelfde criteria voor anderen, anders heeft het nogal veel weg van "niet mijn regering" O ja en nog een klein puntje, misschien eens wat onderzoek doen en leren dat Tinne niet opkomt voor groen maar op de lijst van ecolo stond.
Als je pagina's lang op deze manier reageert is het niet moeilijk om te weten waar je voor staat he.
Iedere post waarin het woordje 'groen' voorkomt (wat niets eens persé verwijst naar de partij Groen) kan steevast rekenen op steeds dezelfde 'stop met zwarte pieten' afgewisseld met 'het is de schuld van ALLE partijen' alsof een collectivering van de schuld het argument @Tinne haar adres weerlegt.
Ja, niet alleen groen is schuldig. Maar afkomen met 'tu quoque' of van de hak op de tak springen dat Tinne op een Ecolo lijst stond omdat de partij Groen nu eenmaal niet in Brussel opkwam (alsof daarover ook maar iets in mijn post stond) is weinig relevant.
Zij, en zij alleen, is uiteindelijk DE energie minister van deze federale regering en het parkoer dat ze tot nu toe afgelegd heeft is niet fraai en met de huidige crisis randje boordje politieke zelfmoord geworden.

Maar waar heel de discussie mee gestart was was eigenlijk @zwarten die stelde dat je als burger iets voor het klimaat kan doen door op groen te stemmen. Deze regeringsdeelname spreekt dat tegen want de beleidsbeslissingen die gepusht worden blijven de CO2 uitstoot de hoogte injagen terwijl daar openlijk over gelogen wordt 'want ETS'.

En NVA mag dan wel voorstander zijn van kernenergie, maar met enkel en alleen te pleiten om de kerncentrales open te houden 'aka niets doen' gaan we er niet geraken. Er moet gepleit worden om erbij te bouwen terwijl getalm maakt dat dit hoe dan ook pas post-2030 realiseerbaar geworden is.
Ook de houding van de federale partners van partij Groen is er imo eentje uit electoraal belang om Ecolo en Groen voor de volgende verkiezingen te decimeren door Tinne een ramkraak te laten rijden. Ze hebben dat eerder met Agalev in de regeringsdeelname ook gedaan met de verkiezingsnederlaag in 2003 als gevolg.
Daarom dat mijn standpunt blijft dat geen enkele partij op dit moment ook maar iets van concrete klimaatmaatregelen onderneemt.

De bal ligt in het kamp van Groen. Zij promoten zichzelf als de klimaatpartij. Als er nog een anti-nucleaire achterban bestaat, dan is het nu het moment om daarmee te breken in het belang van het klimaat. Want anders kunnen ze straks alweer een nieuwe partijnaam verzinnen.
 
Klimaat gaat verder dan enkel elektriciteitsopwekking.
Natuurlijk, maar energie-opwekking speelt er wel een centrale rol hierin. Zodra je je opstelt tegen kernenergie (zoals groen/agalev) altijd al heeft gedaan en je pleit voor een combinatie van alternatieve (wind/PV) bronnen in combinatie met gascentrales, dan komt daar een CO2 prijskaartje bij kijken.

Nee die technologie is er en moet niet meer uitgevonden worden. Ik wil groen niet verdedigen maar vooral uitleggen dat andere partijen geen haar beter zijn.
Qua energiebeleid ben ik hier niet mee akkoord. Groen! had zich gerust minder pejoratief kunnen opstellen tegen kernenergie en dat vanuit een wetenschappelijk (ipv ideologisch) standpunt kunnen bekijken en dan oordelen wat het beste was geweest voor het milieu/klimaat. De NVA had hierin een veel realistischer standpunt, dat minder CO2 uitstoot teweeg brengt en goedkoper was geweest voor iedereen.
 
Ik snap ook niet goed waarom sommigen zich opjagen in het feit dat er in hier een link wordt gelegd tussen Groen! en het bouwen van extra gascentrales.
Opnieuw, mijn frustratie staat los van mijn mening of die van de poster, mijn frustratie zit echt in de low-effort one-liner die om de x posts gedropt wordt door iemand die denkt het wiel te hebben uitgevonden.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Opnieuw, mijn frustratie staat los van mijn mening of die van de poster, mijn frustratie zit echt in de low-effort one-liner die om de x posts gedropt wordt door iemand die denkt het wiel te hebben uitgevonden.
En het bijhorende applaus van de massa voor diegene die het uitbraakt. Alsof we echt nog meer populistische praat nodig hebben in de wereld. En al zeker als het uit een politieker zijn mond komt. De tijd van de problemen te "benoemen" mag nu wel eens voorbij zijn. Men mag nu wel eens beginnen met de problemen aan te pakken en beleid te voeren ipv holle slogans te verzinnen en te kijken naar anderen en waar het misloopt. Doe er verdomme iets aan ipv te zitten leuteren. Of om een holle slogan van groen te gebruiken: wat minder blabla en wat meer boemboem. Na 17 jaar is er op dat gebied nog altijd niks gewijzigd.
 
Klein (of eerder groot) schandaal over windturbines.

Stoten de zeer schadelijke stof SF6 uit. 22.000 zo krachtig als co2.

De stelling was dat dat telkens maar zeer kleine hoeveelheden waren, mits correcte ontmanteling.

Toch zit men met te hoge concentraties ervan in de atmossfeer binnen Europa.

Het probleem ligt bij de ontmanteling, de producent is er niet meer voor verantwoordelijk.
(De slijpschijf wordt boven gehaald:fingerguns_r:)

Inaccurate data on actual emissions According to this data reported by the industry, only a small amount of SF6 is currently escaping into the air. Nevertheless, these volumes contribute more to the greenhouse effect in Germany than all domestic German air traffic. When scientists from various globally dispersed universities and authorities compared the actual concentrations in the atmosphere with the reported data a few years ago, they came to the conclusion: In Europe, there is almost 50 percent more SF6 in the air than would be possible according to reported emission data.



We blijven het verpesten in het kwadraat.
 
Exact wat ik zeg dus. Milieu was toen een veel groter punt van de partij dan enkel klimaat
Klopt, maar de standpunten van groen zijn ook in dat licht nog steeds onlogisch.

Gascentrales zijn niet alleen slecht voor het klimaat, ze zijn ook nog eens slecht voor het milieu. Het burenprotest tegen de gascentrales is er omdat mensen geen fijnstof in hun longen willen. Iets waarin vooral groen de laatste 10 jaar ironisch rond gesensibiliseerd heeft voor de lokale verkiezingen met succes. Het is ongelooflijk hoe niemand van die partij dan bedenkingen kreeg over de duw achter gascentrales of dat alleszins zomaar gepasseerd is. Dus het is niet dat dat opeens wel strookte met hun principes als milieupartij.

Hoe dan ook, vanaf het moment dat je groene politici meestappen in de klimaatmars, verwachten mensen dat je er iets voor gaat doen en vervallen historische standpunten. Er was ook ooit een tijd dat agalev de partij van de dierenrechten was. Maar dat moet dan zodanig wijken voor andere electorale prioriteiten dat uitgerekend Ben Weyts daar uiteindelijk stemmen mee kon scoren.

Maar goed. Het is wel duidelijk dat Groen ook intern enorm verdeeld was over de vele tegenstrijdige standpunten. Na de afrekening van de verkiezingsuitslag mocht Calvo op strafkamp in Nederland en ook de poten onder Almaci haar stoel werden doorgezaagd.

Ik denk dat iedereen binnen Groen zichzelf grote vraagtekens begon te stellen over Tinne haar missie rond het doorduwen van gascentrales tegen het gezond verstand.
Vorige week werd hier nog Schroder aangehaald die na het doorduwen van Nordstream vanuit zijn politieke functie bij Gazprom een functie kreeg.
Tinne werkte dan weer in een advocatenkantoor Blixt oa. voor dochterbedrijf van Gazprom, neemt ontslag, verkoopt haar aandelen en is de volgende dag energieminister die kost wat kost gascentrales pusht.
De huidige crisis heeft de vraag of dat voor het klimaat of russische belangen was in ieder geval weer zeer actueel gemaakt.
 
Dus de oplossing is hier dus om de producent dus ook verantwoordelijk te maken voor de ontmanteling. 1 extra lijntje in het lastenboek, en boem probleem opgelost.

Behalve dat de gekende realiteit gaat zijn dat die producenten die informatie niet krijgen, en dat voor de goedkoop die dan worden afgebroken door de eerste de beste die dat wil doen. Zoals het met alles is ;p.
 
We consumeren al veel te lang veel meer dan de aarde produceert, dat kan niet blijven duren.
De wetenschap heeft het al lang begrepen, de wereldpolitiek bijna. Nu jij nog.
Maar sinds een paar jaar produceren we veel meer met veel minder oppervlakte. De landbouw is vandaag gewoon heel inefficiënt georganiseerd. Daar zijn gigantische winsten te boeken de dag van vandaag, maar dan zijn er wel enorm veel heilige huisjes die we moeten loslaten.

Soit, het ga je goed, hopelijk gooi je ooit het onnodige fatalistische juk van je af, want de feiten zijn rooskleuriger
 
Op een Nederlands radioprogramma (ja ik reed door Nederland :p) had men het over de huidige veranderingen en toenemende milieudrama's.
Met bovenal de nodige centen die er tegenover staan telkens.
In het kort: eigenlijk is er geen geld voor. Delen zullen zich wel veiligheid kunnen kopen, zij die veel geld hebben uiteraard.

Soit, het best benaderende artikel is eigenlijk dit:
Climate change is contributing to rise in billion-dollar disasters


Eens zien hoe men ooit nog uit de rollercoaster van climate-gone-wrong-berichten geraakt.
Vrij vers van de pers. Hier:
Al bijna 1.200 mensen zijn omgekomen bij de overstromingen die de Pakistaanse premier Shehbaz Sharif omschreven heeft als de ergste in de geschiedenis van het land.

Elders op +- hetzelfde moment brandt men weer:
Naar verwachting zullen de komende week temperaturen worden gemeten van meer dan 43 graden en zullen hitterecords sneuvelen.

Nog meer van de pers net gerold:
“It’s dead ice. It’s just going to melt and disappear from the ice sheet,” Colgan said in an interview. “This ice has been consigned to the ocean, regardless of what climate (emissions) scenario we take now.”
Study lead author Jason Box, a glaciologist at the Greenland survey, said it is “more like one foot in the grave.”
The unavoidable ten inches in the study is more than twice as much sea level rise as scientists had previously expected from the melting of Greenland’s ice sheet

Begin maar aan infrastructuurplannen die voor de meeste mensen/landen totaal niet haalbaar zijn.
 
Laatst bewerkt:
Duitsland is ook verwarrend

(nov 2021)


Germany will give 700 million euros ($811.65 million) towards helping South Africa phase out the use of coal, the German delegation at the COP26 climate talks in Glasgow said on Tuesday.

The aim is to mobilize a total of 8.5 billion dollars together with the World Bank and private investors to promote developing renewable energy sources in the country, said Maria Flachsbarth, Germany's parliamentary state secretary for development aid.

(aug 2022)


Coal sales fro, South Africa to Europe rose eight-fold during the first six months of 2022 compared with last year as demand for the fossil fuel surged ahead of a ban on Russian coal according to Thungela Resources, a South Africa-based thermal coal exporter.

The European Union banned Russian coal imports in response to the invasion of Ukraine in April but it was not until 10 August that the ban fully took effect as part of the wide ranging sanctions.

European countries, which previously imported 45% of their coal from Russia and have been switching away from expensive natural gas to coal, ahead of the ban, started to source the fossil fuel from other countries. That has included Colombia, Australia and the United States and also South Africa.

Thungela, a leading South African coal exporter said Europe was competing with Asia for South African coal.

The Netherlands, Germany, Poland, Denmark, France, Italy and Ukraine are among European countries were importing growing quantities of coal from South Africa.

In the first five months of this year, European countries imported more than 3 million tonnes of coal from South Africa. This is over 40% more than the total volume in 2021.

Misschien dat we toch een beetje hypocriet zijn.
 

Ik denk als we klimaatverandering willen stoppen dat het effectief van dit soort projecten gaat moeten komen. Anders zal het niet gebeuren. Ambitieuze (geo-engineering) projecten. Het huidige "kleine beetjes" beleid is vrij ineffectief. Zaken als carbon tax zijn bijvoorbeeld niet effectief omdat het enkel vliegreizen duurder maakt, en niet het verkeer verminderd. Het is niet dat taksen op roken voor een rookvrije maatschappij heeft gezorgd bijvoorbeeld.

Mijn voorstel van bvb. 1/500de van de Sahara te voorzien van zonnepanelen valt daar ook onder. Dat zou de hele wereld van energie kunnen voorzien, enig problemen zijn dan nog de transport, opslag van energie, en geopolitieke stabiliteit van die regio (alsook dat één regio dan zeer machtig kan worden, net zoals olie dat ook al soms doet voor golfstaten). En uiteraard is het in de Sahara ook soms nacht, en hoewel het bijna altijd zonnig is, is dat het ook niet altijd (maar vandaar opslag v. energie).

Is een soort van mini dyson sphere, maar dan opgevangen vanuit Aarde (en een bepaald percentage van de zon komt maar op de Aarde neer, en een bepaald percentage vang je dan op, maar zelfs dat zeer kleine percentage is genoeg om de volledige wereld probleemloos te voorzien van energie en diens noden op dit moment).

Een dyson sphere zelf is niet realistisch, ook op lange termijn, en eigenlijk ook niet gewenst, want je blokkeert alle sterlicht (je moet dat al in een ander sterrenstelsel doen). En in het zonnestelsel is er gewoon niet eens genoeg materiaal aanwezig om zoiets te bouwen, tenzij misschien dan in de Oortwolk. Maar dat is niet realistisch, en eigenlijk ook totaal niet nodig. Je zou miljarden Aardes kunnen bevoorraden met 1 dyson sphere.

A Dyson sphere with 25% efficiency would produce:

The world's total electricity consumption per year is about 21,000 TWh, or 2.1e16 Wh x 3600 s/h = 7.6e+19 J. That means that a Dyson sphere with 25% efficiency would produce about one million years of electricity every second.

1/500de van de Sahara is voorlopig genoeg... denk ik dan.
 
Laatst bewerkt:

Ik denk als we klimaatverandering willen stoppen dat het effectief van dit soort projecten gaat moeten komen. Anders zal het niet gebeuren. Ambitieuze (geo-engineering) projecten. Het huidige "kleine beetjes" beleid is vrij ineffectief. Zaken als carbon tax zijn bijvoorbeeld niet effectief omdat het enkel vliegreizen duurder maakt, en niet het verkeer verminderd. Het is niet dat taksen op roken voor een rookvrije maatschappij heeft gezorgd bijvoorbeeld.
De vraag is, welk land gaat hier vrijwillig voor betalen? Once again een prisonners dilemma.

Mijn voorstel van bvb. 1/500de van de Sahara te voorzien van zonnepanelen valt daar ook onder. Dat zou de hele wereld van energie kunnen voorzien, enig problemen zijn dan nog de transport, opslag van energie, en geopolitieke stabiliteit van die regio (alsook dat één regio dan zeer machtig kan worden, net zoals olie dat ook al soms doet voor golfstaten). En uiteraard is het in de Sahara ook soms nacht, en hoewel het bijna altijd zonnig is, is dat het ook niet altijd (maar vandaar opslag v. energie).
Drie fundamentele problemen waar nog geen oplossing in zicht is, afdoen als "enige" problemen, dat is nogal minimaliseren.
 
Terug
Bovenaan