En als je dan bijv. bij de scouts/chiro zou gaan, zou je dan ook zo'n drama ervan maken als ze je daar vroegen om een scouts of chiro-uniform te dragen? Ga je daar ook klachten bij indienen als ze je vragen om dat te dragen als lid?
Net zoals JPV zou je bij ons de eerste fase van het sollicitatiegesprek al met moeite overleefd hebben, dat ontslag zou dus niet echt een issue vormen.
Goh ik vind dat eerlijk gezegd nog wel een goed gekozen voorbeeld de scouts of chiro. Ik ben er nooit bij geweest maar ik vermoed dat ik het dan wel zou dragen moest ik er bij gewild hebben, ja. Van mij zou dat typische uniform wel zeker niet hoeven.
Ging het hier niet over een arbeider die op werven stond? Dan is het voor mij de normaalste zaak van de wereld dat die mannen werkkledij krijgen van hun werkgever. Je mag dat een uniform noemen als je wilt omdat dat vaak in vaste kleuren en met een logo van de werknemer op is. Dat gaat letterlijk om kleren die vuil kunnen worden tijdens het werken en regelmatig aan vervanging toe zijn. Velen zullen dat in dank aanvaarden.
Edit: Ik miste uw punt blijkbaar. Dus bij dezen: Op grote werven en plekken als bv. een grote haven, een shopping center of zelfs een luchthaven, kan die herkenbaarheid (vanop afstand) echt wel handig zijn, en helemaal als er toevallig veel volk rondloopt.
Meh, als in veiligheidskledij op een werf of in een haven of ... uiteraard geen enkel probleem mee maar dat heeft dan wel een functioneel nut. Omwille van de herkenbaarheid, niet langer eens. Geef ze dan allemaal dezelfde veiligheidshelm of allemaal dezelfde badge of allemaal ... . Bij ons op het werk (federale politie) werken de operationelen uiteraard wel in uniform met wapengordel, kogelwerende vest, ... maar dat heeft dan wel een functioneel nut. Voor de bureaufuncties bv de zuivere operationele planning hebben de mensen bv wel al de keuze tussen een zomeruniform en een winteruniform en zelfs dat zou van mij voor die functies mogen afgeschaft worden want altijd op de bureau aan het werk. Nu bij ons zal het overgrote deel wel fier zijn op hun uniform, en dan dragen ze dat uiteraard wat mij betreft.
bij politie-diensten, privé-bewaking etc is dat gewoon al een vraag op de sollicitatie-documenten, nog vóór je een gesprek krijgt zelfs: ben je bereid een uniform te dragen.
Dat is zo maar dan hebben ze bij ons quasi allemaal wel specifiek die kledij aan omdat dat de ideale kledij is om wapengordels, laderhouders, kogelwerende vest, ... op of aan te dragen. Dat zal in een short en een hemd al een stuk moeilijker zijn.
Je bekijkt het te functioneel.
Uiterlijke zaken dragen een bepaalde atmosfeer uit die een impact heeft op alle leden van je team en op de perceptie door externen. Logisch dat je dit als bedrijf wil sturen dus.
Vakantietype kledij en een ongeschoren baard ademt geen professionaliteit, precisie, serieux, ambitie, compliance,... uit. Mss draagt dat wel bij aan een creatieve setting vandaar ook dat de setting en context relevant zijn.
Typevoorbeeld: begrafenisondernemer . Meeste mensen verwachten daar een serieux en niet wat nonchalance joligheid. Dus kleedt die zich ook zo, zorgt ervoor dat zijn auto netjes geboend is enz..
Idem voor een legal department, ik verwacht daar serieuze en precieze mensen. Geen losbollen on the job. Als iemand begint met zijn bureau vol rommel (snoepwikkels, koffiebekers, mc donalds,.. ) achter te laten dan krijg je ook snel een sfeertje van rommeligheid en nonchalance dat besmettelijk is op heel het team...
Ervoor zorgen dat die mindset er is is cruciaal. Bij de boy scouts is er ook een uniform, dat zorgt o.a voor de juiste mindset eens je dat pak aanhebt. Niet je schoolkledij, maar wel je scoutskledij.
Onderwijs is een zeer goed voorbeeld van hoe decorumverlies heeft bijgedragen aan kwaliteitsverlies...
Vroeger was een onderwijzer een man met getrimde snor in kostuum of een dame met een lange rok en vestje. Nu lopen sommigen erbij alsof ze in de horeca aan het werken zijn. Idem voor de leerlingen BTW. Allemaal prima, maar verwacht niet als iedereen met zijn navel bloot zit en roze pumps aan heeft dat er dan makkelijk een serieuze leersfeer zal hangen...
Heel wat leerkrachten zijn slordiger en nonchalanter dan vroeger, dat is wel zeker. Ook het taaltje dat ze spreken, ver van het A.N....
Op je eerste twee stukken tekst, nee sorry ik begrijp dat niet. Zelfs als die perceptie er nog is dan zou die van mij er absoluut uit mogen.
Voor begrafenisondernemer, dat is nu inderdaad wel een apart beroep en hoewel ik daar zelf weinig tot niks uit zou maken is dat zo'n uitzonderlijke situatie dat ik ietwat sereniteit nog snap, een T-shirt met always look at the bright side of life is daar inderdaad niet per se ideaal, bij een bankier die zijn klanten ontvangt zou me dat dan weer niks kunnen schelen. Voor het legal department voorbeeld snap ik het dus al weer niet meer, als die persoon wat los omgaat met zijn koffiebekers of iets dan heeft dat geen enkel effect op zijn professioneel functioneren. Als de collega's dan gaan redeneren van goh ja nu kan ik zelf alle kantjes er gaan aflopen, dan zegt dat veel over de collega's wat mij betreft. Ik snap dus heel het idee van een "mindset" niet, tis te zeggen ik snap dat er daar een mindset moet zijn maar dan niet één die te maken heeft met kledijvoorschriften of orde in de koffiebekers.
De scouts vind ik zoals hierboven aangegeven ook nog wel een moeilijke. Van mij zou dat uniform niet hoeven maar ik zou het zelf of mijn kinderen wel (laten) dragen uiteraard moesten ze bij de scouts willen.
Bij een leekracht opnieuw, dat A.N. spreken dat vind ik nog wel dat je mag verwachten van een leerkracht, dat hoort toch wel bij zijn taak. Kledij? Nee, een leerkracht kan een veel betere leerkracht zijn in vrijetijdskledij en met een iets wildere baard of een korte rok of een croptop of ... dan een leerkracht in een kostuum of een mantelpak of ... zolang die eerste zijn leerlingen meekrijgt, hen dingen bijbrengt ... . Als die andere de leerlingen niks bijbrengt dan heeft leerkracht één altijd mijn voorkeur.
-----------
Op iedereen hier of toch een aantal mensen, ja akkoord ik geef toe er zijn hier en daar jobs waarbij een bepaalde uniform wel aan te raden is, ik denk aan de politie, ik denk eventueel aan een begrafenisondernemer, en ik denk aan jobs waarin veiligheidskledij moet gedragen worden. Dus tot zover nuanceer ik mezelf zeker en vast. Laat ons zeggen dat ik in het overgrote merendeel van de jobs de meerwaarde niet zie.