Classic Artists King Gizzard & The Lizard Wizard

Lol Ween doet dat in 1 plaat :tongue:.
Ik hoorde al dat Ween ook zo'n kameleonband was, had erop gestemd in de Classic Artists 2023 poll...

Zo effe uit mij hoofd:
  • Bands/artiesten die ik even of bijna even eclectisch vind: Mike Patton, Queen, Tom Waits, King Crimson, Jethro Tull, Hank Williams 3
  • Bands/artiesten die ik eclectischer vind: Ween, Bowie, Beck, en opperbaas Zappa
Agreed on some, maar zelfs alles dat je hier noemt kan je op twee handen tellen. Dat zijn er relatief gezien toch absurd weinig?
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Butterfly 3000 en Fishing For Fishies verwerkt, moet je voor in de mood zijn maar goede elpees. Moest af en toe aan Motorpsycho denken.
 
Hell yeah FFF the underrated. Country boogie, blues boogie, eco boogie, rock'n roll boogie, disco boogie, electro boogie...

Plastic Boogie is nog een persoonlijke favoriet voor mij. "Fuck all of that plastic, it's not fantastic!"
 
Butterfly 3000 en Fishing For Fishies verwerkt, moet je voor in de mood zijn maar goede elpees. Moest af en toe aan Motorpsycho denken.
Ik was ook aangenaam verrast door Butterfly 3000, very nice synths op deze!

FFF > Infest the Rat's Nest wat mij betreft als we de albums uit 2019 naast elkaar leggen.
 
Lol Ween doet dat in 1 plaat :tongue:.

Zo effe uit mij hoofd:
  • Bands/artiesten die ik even of bijna even eclectisch vind: Mike Patton, Queen, Tom Waits, King Crimson, Jethro Tull, Hank Williams 3
  • Bands/artiesten die ik eclectischer vind: Ween, Bowie, Beck, en opperbaas Zappa

Ik ga me niet over Ween uitspreken, want ik ken ze niet als band.

Maar ik vind er wel wat voor te zeggen om over de duurtijd van een volledig album een bepaald concept na te jagen ipv om de paar nummers van de hak op de tak te springen.

Bowie deed het ook eerder zo toch. Zelfs Waits
 
Een nieuwe dag, nieuwe Gizz albums!

Flying Microtonal Banana kon meteen mijn aandacht grijpen, zeer goeie plaat. Ik ben sowieso liefhebber van (midden)oosterse muziek dus microtonale muziek is mij absoluut niet vreemd en past ook perfect in bij Gizz muziek. Mocht zelfs nog iets prominenter aanwezig zijn.

Bij Murder Of The Universe en Sketches hebben ze nooit m'n aandacht kunnen pakken. Ik kende de Mild High Club trouwens al sinds ze bij Stones Throw verzeild geraakt waren maar vond hun muziek nooit echt boeiend.
 
Ik dacht dat ik zo goed al rond was, blijken er nog twaalf albums aan te komen :wtf:

Ik begin de omvangrijke discografie wel steeds meer een smet op hun oevre te vinden, ze hebben een paar uitstekende albums gemaakt vandaag was dat onder andere Fishing For Fishies, zeer fris en funky album. Gumbout Soup was ondermaats en Polygondwanaland vond ik eigenlijk niet zo heel speciaal.

De enige albums die echt blijven hangen zijn, zijn Nonagon Infinity, Microtonal Flying Banana en Fishing for fishies. Al de rest gaat van zwak tot boven gemiddeld. Some killer, mostly filler.
 
Tenzij ik hier albums over het hoofd aan het zien ben, zijn er niet nog "maar" 9 albums na Fishing for Fishies? :unsure:
 
Ik dacht dat ik zo goed al rond was, blijken er nog twaalf albums aan te komen :wtf:

Ik begin de omvangrijke discografie wel steeds meer een smet op hun oevre te vinden, ze hebben een paar uitstekende albums gemaakt vandaag was dat onder andere Fishing For Fishies, zeer fris en funky album. Gumbout Soup was ondermaats en Polygondwanaland vond ik eigenlijk niet zo heel speciaal.
Heb er nu in totaal 5 gehoord en das ook wat mijn idee. Als die aan het tempo van andere bands zouden releasen zouden ze uit al die albums zeker 5 parels kunnen puren nu gaat dat wat verloren omdat er zoveel is.
 
Vijf parels hebben ze wel imo. Niet zeker hoe je tot de conclusie kunt komen dat Polygondwanaland niet speciaal is, though.

Tgoh vooral omdat het album in het zelfde bedje ziek is als de hele disco, het is goed maar op een gegeven moment verliezen ze mijn aandacht door iets oninteressants te blijven uitwerken. Ik vond de productie bij momenten ook wat flets, zeker niet bij alle nummers maar toch soms? Een 7 op tien ofzo.

Ik vrees dat ze wel mijn jaar lijstje van 2023 gaan domineren, al 177 scrobbles voor dit jaar :laugh:
 
Ik vrees dat ze wel mijn jaar lijstje van 2023 gaan domineren, al 177 scrobbles voor dit jaar :laugh:
Ik voel de bui ook al hangen.


KG vond ik aangenamer dan Flying Microtonal Banana. Veel relaxter en subtieler met meer aandacht voor het creëren van een breezy pop song ipv de doordrammerige garage rock van FMB.

Het lijkt erop dat ik de latere releases beter vind dan de vroegere albums. Ik had na Polygondwana Land destijds een pauze ingelast, maar veel van wat erna komt heb ik nu al heel aangenaam luisteren gevonden :

KG, Butterfly 3000, Ice Death Lungs... Good stuff.
 
Melting van Flying tonal banana is een topper, de rest van het album is me wat te veel met vooral de stem die me irriteert.

het microtonale gegeven is wel tof voor bepaalde stukjes, maar andere stukjes dan weer zeer bevreemdend. Dat lijkt me opzettelijk, maakt het redelijk afwisselend.

drummer kan er hier zeker wat van.
 
Zonet trouwens Polygondwanaland half geluisterd, klinkt naar meer in elk geval. Zal erna ook banana eens tacklen.
Polygondwanaland is ok, ergens in het midden van wat ik gehoord heb ... denk ik (see below). Flying Microtonal Banana is echter de fucking shit. Holy fuck wat een zalige plaat :love:.
Ice Death Planets Lungs Mushrooms and Lava en Omnium Gatherum ook een relisten gegeven.

Om mijn lijstje te updaten:
  1. Tie:
    1. Butterfly 3000: Veruit mijn favo album in zijn totaliteit. Heeft ook de meeste nummers die ik opnieuw en opnieuw wil horen: Interior People, Shanghai, Yours, Butterfly 3000 zelf.
    2. Flying Microtonal Banana: Holy fuck wat een zalige plaat :love:. Veel en leuke invloeden, en een hoop sounds die ik eigenlijk niet kan herkennen.
  2. Ice Death Planets Lungs Mushrooms and Lava: Zoals ik al dacht is deze een heel deel gestegen in mijn achting. Very groovy plaatje vooral :coolbrows:. Iron Lung blijft mijn favorite, maar Magma en Ice V zijn close second. Mycelium blijft ook genieten.
  3. Polygondwanaland: Eerlijk? Er is bijna niks van die plaat blijven hangen. Tijdens het luisteren vond ik het echt goed. Blijkbaar relisten nodig dus.
  4. Omnium Gatherum: No change.
    Als album is het wat te wisselvallig, zowel in stijl als kwaliteit. Maar de goede nummers zijn ook echt goed: Magenta Mountain, Ambergris, Kepler 22b, Blame it on the Weather.
  5. Oddments: Ik vind de "slechte / goedkope" productie heel effectief. Goede afwisseling van "vuilere" en "mooiere" nummers. Favos: Vegemite, Work this Time, Homeless Man in Adidas
  6. Nonagon

Aan de kenners: Op basis van deze ranking (#1 & 2 vind ik echt goed, 3 & 4 OK, 5 en 6 niet echt), wat is mijn volgende album?
Zonder suggestie ga ik verder met Fishing For Fishies, omdat @willydrama die samen zet met Butterfly 3000.


Ik hoorde al dat Ween ook zo'n kameleonband was, had erop gestemd in de Classic Artists 2023 poll...
Ween is ook very good, met ook heel goede muzikanten enzo. Het is wel wat "puberaler" :unsure:.

Agreed on some, maar zelfs alles dat je hier noemt kan je op twee handen tellen. Dat zijn er relatief gezien toch absurd weinig?
Uiteraard, maar dat zijn degene die ik uit mijn hoofd kan opnoemen. Er zullen er nog wel zijn verzekers?
Nu soit, mijn punt was vooral dat King Gizz precies het summun van eclectisisme moest zijn, en dat wou ik toch even tegengaan.


Maar ik vind er wel wat voor te zeggen om over de duurtijd van een volledig album een bepaald concept na te jagen ipv om de paar nummers van de hak op de tak te springen.
Absoluut hoor. Allez de ene manier is niet de facto beter dan de andere imo. Het hangt er maar vanaf wat het beste past bij de band / concept / plaat.
 
Polygondwanaland is ok, ergens in het midden van wat ik gehoord heb ... denk ik (see below). Flying Microtonal Banana is echter de fucking shit. Holy fuck wat een zalige plaat :love:.
Ice Death Planets Lungs Mushrooms and Lava en Omnium Gatherum ook een relisten gegeven.

Om mijn lijstje te updaten:
  1. Tie:
    1. Butterfly 3000: Veruit mijn favo album in zijn totaliteit. Heeft ook de meeste nummers die ik opnieuw en opnieuw wil horen: Interior People, Shanghai, Yours, Butterfly 3000 zelf.
    2. Flying Microtonal Banana: Holy fuck wat een zalige plaat :love:. Veel en leuke invloeden, en een hoop sounds die ik eigenlijk niet kan herkennen.
  2. Ice Death Planets Lungs Mushrooms and Lava: Zoals ik al dacht is deze een heel deel gestegen in mijn achting. Very groovy plaatje vooral :coolbrows:. Iron Lung blijft mijn favorite, maar Magma en Ice V zijn close second. Mycelium blijft ook genieten.
  3. Polygondwanaland: Eerlijk? Er is bijna niks van die plaat blijven hangen. Tijdens het luisteren vond ik het echt goed. Blijkbaar relisten nodig dus.
  4. Omnium Gatherum: No change.
    Als album is het wat te wisselvallig, zowel in stijl als kwaliteit. Maar de goede nummers zijn ook echt goed: Magenta Mountain, Ambergris, Kepler 22b, Blame it on the Weather.
  5. Oddments: Ik vind de "slechte / goedkope" productie heel effectief. Goede afwisseling van "vuilere" en "mooiere" nummers. Favos: Vegemite, Work this Time, Homeless Man in Adidas
  6. Nonagon

Aan de kenners: Op basis van deze ranking (#1 & 2 vind ik echt goed, 3 & 4 OK, 5 en 6 niet echt), wat is mijn volgende album?
Zonder suggestie ga ik verder met Fishing For Fishies, omdat @willydrama die samen zet met Butterfly 3000.

Ik vind het moeilijk, want je hebt voor een aantal albums de omgekeerde mening als ik. Fishing for Fishies lijkt me dan geen slechte keuze, aangezien ik dat een van hun mindere albums vind. :unsure:
Als we die redenering blijven volgen, misschien Made in Timeland? dat album vond ik ook maar niets.

K.G. en L.W. als je meer microtonal goodyness wilt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Terug
Bovenaan