Classic Artists King Gizzard & The Lizard Wizard

Tot nu toe is het toch al een leuke ontdekkingstocht geweest hoor.

Ik volg voor het moment dit advies van @PBR Streetgang
Yes, meer appreciatie voor microtonal Gizz! Ze hebben na Flying Microtonal Banana hun exploratie van microtonale muziek voortgezet met de twin albums K.G. en L.W.. Deze zijn zeker de moeite, al vind ik dat er op beide albums een paar nummers af mochten en ik had liever een lang dubbel LP gehad met de beste van beide albums. Maar goed, nog steeds steengopede muziek (Automation, Intrasport, Oddlife, If Not Now Then When, KGLW...)

Mijn favoriete manier om naar King Gizzard te luisteren is door hun albums te groeperen volgens stijl en er meerdere na elkaar te luisteren. Bijvoorbeeld:
- "Microtonal Gizzplorations" Flying Microtonal Bamnana, K.G. en L.W.
- "Murder of the Nonagondwana Fuzz": I'm In Your Mind Fuzz, Nonagon Infinity, Murder of the Universe en Polygondwanaland
- Oddments, Gumboot Soup, Omnium Gatherum

Daarnaast zit ook ik nog altijd met deze prangende vraag zoals @Lint:
Als het aan mij ligt King Gizz please. @Kid_C geeft mij gewoon al maar de eerste plaat die ik moet opleggen.

Cruciale vraag: Spreek ik dat uit met een harde of zachte G? Allez ik moet dus weten of het eigenlijk King Jizz is.
Zeker als het ook over een (J?)/Gizzverse gaat. :unsure:
 
I18EH21KGLtLnrT1mH9EYtIP4O9M7o5qxYcLwronjN0.jpg


Gizz before jizz, fellas.
 
Hier een beetje hetzelfde verhaal als bij een aantal anderen. Het meeste wat ik al van de boys heb gehoord is supervet, maar toch lukte het om de één of andere manier (lees: de overload aan albums) nooit om eens écht in hun repertoire te duiken. Straks nog eens proberen!
 
Hier een beetje hetzelfde verhaal als bij een aantal anderen. Het meeste wat ik al van de boys heb gehoord is supervet, maar toch lukte het om de één of andere manier (lees: de overload aan albums) nooit om eens écht in hun repertoire te duiken. Straks nog eens proberen!
efkes offtopic maar:
uwen discogs, pwet
:drool:
 
Sta me even toe om de iets minder bekende Population II (Canadese band met hun eerste release op Castle Face een paar jaar geleden) en Frankie & The Witch FIngers aan te raden, ik denk dat een fan van Oh Sees, Gizz en Ty deze zeker goed zal vinden.
ZAM van Frankie is een meesterwerk en verplicht voor elke fan van Nonagon.
 
1. Quarters
2. Nonagon Infinity
3. Omnium Gatherum
4. Paper Mache Dream Balloon
5. Polygondwandaland
6. Flying Microtonal Banana
7. Infest The Rats' Nest
8. I'm In Your Mind Fuzz
9. Changes


Voorlopige ranking staat hierboven.
Changes vond ik wat tegenvallen. Het zal ook tijd worden om eens enkele albums opnieuw te beluisteren en van daaruit verder te werken.
 
1. Quarters
2. Nonagon Infinity
3. Omnium Gatherum
4. Paper Mache Dream Balloon
5. Polygondwandaland
6. Flying Microtonal Banana
7. Infest The Rats' Nest
8. I'm In Your Mind Fuzz
9. Changes


Voorlopige ranking staat hierboven.
Changes vond ik wat tegenvallen. Het zal ook tijd worden om eens enkele albums opnieuw te beluisteren en van daaruit verder te werken.
Opvallend lage ranking voor Mind Fuzz als je 2 en 3 bekijkt. Specifieke reden voor?
 
Ik ben nu twee nummers ver in I’m In Your Mind Fuzz en ik kan concluderen dat dit nu al ontelbaar keer beter is dan is dan die eerste vier albums.

Zijn we eindelijk vertrokken?
 
Tot nu toe fan van:

Nonagon
I'm in your mind fuzz
Polygondwanaland
Quarters

Maar zeker nog lang niet alles beluisterd. Van Omnium bijvoorbeeld enkel het fantastische The Dripping Tap.
 
Boy er is veel, die mannen hebben echt wel een bizar hoge output. Ik had geen idee waar te beginnen, dus dan maar Nonagon als eerste genomen zoals sommigen aanbevolen.

Dat was geen home run eigenlijk. Leuk hoor, en ik apprecieer de spacy psych hardere rock insteek, maar de omschrijving als "rommelrock" van @NDEFCB vind ik heel goed passen. Het is duidelijk dat die mannen muziek kunnen spelen. Vooral de drummer steekt er constant bovenuit imo. Maar uiteindelijk komt dit wat rommelig binnen.
Al bij al vind ik dit zeker "best ok", maar op de gimmicks na ook vergeetbaar.


Dan ben ik eens op shuffle beginnen luisteren (que barrage aan verontwaardigde reacties in 3...2...1...).
Wat mij dan opviel:
  1. Hier zit VEEL meer tussen dat ik echt goed vind, vooral de meer mellow spacy nummers vallen goed bij mij.
  2. Ze zijn vooral heel erg groovy, maakt niet uit op welke plaat. Ze hebben een heel fijn en speciaal gevoel voor ritme.
  3. De drummer steekt er veel bovenuit, en is vaak de reden voor mijn vorige opmerking.
  4. Bij meerdere songs moest ik spontaan aan Zappa denken.
  5. Ik vind dat jullie sterk overdrijven ivm de "eclectiek" van de band. Uiteindelijk hoor ik vaak dezelfde trukjes terug, en is het psych invloeden + een 4tal variaties van toevoeging.
  6. #5 Zegt niks over de kwaliteit hé, die is merkbaar hoog en genietbaar.
  7. Veel songs op Spotify hebben echt coole visualisaties. Vooral album Butterfly3000 is awesome.

Op basis van mijn shuffle heb ik dan uiteindelijk 4 platen geluisterd (+ Nonagon is 5), en die zou ik zo ranken (nummers in bold zijn mijn favos):
  1. Butterfly 3000: Veruit mijn favo album in zijn totaliteit. Heeft ook de meeste nummers die ik opnieuw en opnieuw wil horen: Interior People, Shanghai, Yours, Butterfly 3000 zelf.
  2. Omnium: Als album is het wat te wisselvallig, zowel in stijl als kwaliteit. Maar de goede nummers zijn ook echt goed: Magenta Mountain, Ambergris, Kepler 22b, Blame it on the Weather.
  3. Oddments: Ik vind de "slechte / goedkope" productie heel effectief. Goede afwisseling van "vuilere" en "mooiere" nummers. Favos: Vegemite, Work this Time, Homeless Man in Adidas
  4. Ice etc: Ik gok eigenlijk dat deze plaat veel hoger komt te staan voor mij, maar daar moet ik hem nog eens voor luisteren. Voorlopig zijn Iron Lung en Mycelium al op geslagen in mijn Spotify.
  5. Nonagon

Sowieso is alles hierboven maar door oppervlakkige luister sessies. Ik behoud mij het recht om nog 100% van mening te veranderen.
 
...
  1. Ik vind dat jullie sterk overdrijven ivm de "eclectiek" van de band. Uiteindelijk hoor ik vaak dezelfde trukjes terug, en is het psych invloeden + een 4tal variaties van toevoeging.
  2. #5 Zegt niks over de kwaliteit hé, die is merkbaar hoog en genietbaar.
  3. .....

Agreed.

Fishing For Fishies en Infest The Rat's Nest zijn wel leuke uitstapjes maar die eerste vind ik niet zo geslaagd.
edit: en natuurlijk Made In Timeland.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
the fuck gasten?
Surf rock, spoken word narration, jazz, thrash metal, doom metal, boogie, garage rock, microtonale muziek, dream pop, house (of wtf zijn Acarine en Cyboogie?), folk, hip-hop, ... Hoe veel andere bands zijn er die in zo veel verschillende genres uitstapjes hebben gemaakt?
 
Laatst bewerkt:
  1. Ze zijn vooral heel erg groovy, maakt niet uit op welke plaat. Ze hebben een heel fijn en speciaal gevoel voor ritme.
  2. De drummer steekt er veel bovenuit, en is vaak de reden voor mijn vorige opmerking.
op veel van hun albums zijn het ook gewoon 2 drummers. ze zijn een paar jaar geleden pas met een 1 drummer door gegaan. voor mij kwam net heel veel van hun energie van die dubbele drums.

1 van mijn favoriete bands ook, 3x live gezien ook, 2x pukkelpop, 1x AB.
Ik ben vooral fan van Polygondwanaland, en Banana, maar al hun platen waar ze hun typische energie op kwijt kunnen vind ik top.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Boy er is veel, die mannen hebben echt wel een bizar hoge output. Ik had geen idee waar te beginnen, dus dan maar Nonagon als eerste genomen zoals sommigen aanbevolen.

Dat was geen home run eigenlijk. Leuk hoor, en ik apprecieer de spacy psych hardere rock insteek, maar de omschrijving als "rommelrock" van @NDEFCB vind ik heel goed passen. Het is duidelijk dat die mannen muziek kunnen spelen. Vooral de drummer steekt er constant bovenuit imo. Maar uiteindelijk komt dit wat rommelig binnen.
Al bij al vind ik dit zeker "best ok", maar op de gimmicks na ook vergeetbaar.


Dan ben ik eens op shuffle beginnen luisteren (que barrage aan verontwaardigde reacties in 3...2...1...).
Wat mij dan opviel:
  1. Hier zit VEEL meer tussen dat ik echt goed vind, vooral de meer mellow spacy nummers vallen goed bij mij.
  2. Ze zijn vooral heel erg groovy, maakt niet uit op welke plaat. Ze hebben een heel fijn en speciaal gevoel voor ritme.
  3. De drummer steekt er veel bovenuit, en is vaak de reden voor mijn vorige opmerking.
  4. Bij meerdere songs moest ik spontaan aan Zappa denken.
  5. Ik vind dat jullie sterk overdrijven ivm de "eclectiek" van de band. Uiteindelijk hoor ik vaak dezelfde trukjes terug, en is het psych invloeden + een 4tal variaties van toevoeging.
  6. #5 Zegt niks over de kwaliteit hé, die is merkbaar hoog en genietbaar.
  7. Veel songs op Spotify hebben echt coole visualisaties. Vooral album Butterfly3000 is awesome.

Op basis van mijn shuffle heb ik dan uiteindelijk 4 platen geluisterd (+ Nonagon is 5), en die zou ik zo ranken (nummers in bold zijn mijn favos):
  1. Butterfly 3000: Veruit mijn favo album in zijn totaliteit. Heeft ook de meeste nummers die ik opnieuw en opnieuw wil horen: Interior People, Shanghai, Yours, Butterfly 3000 zelf.
  2. Omnium: Als album is het wat te wisselvallig, zowel in stijl als kwaliteit. Maar de goede nummers zijn ook echt goed: Magenta Mountain, Ambergris, Kepler 22b, Blame it on the Weather.
  3. Oddments: Ik vind de "slechte / goedkope" productie heel effectief. Goede afwisseling van "vuilere" en "mooiere" nummers. Favos: Vegemite, Work this Time, Homeless Man in Adidas
  4. Ice etc: Ik gok eigenlijk dat deze plaat veel hoger komt te staan voor mij, maar daar moet ik hem nog eens voor luisteren. Voorlopig zijn Iron Lung en Mycelium al op geslagen in mijn Spotify.
  5. Nonagon

Sowieso is alles hierboven maar door oppervlakkige luister sessies. Ik behoud mij het recht om nog 100% van mening te veranderen.
luke-sky-walker.gif
 
1 van m'n favo bands van de laatste jaren. Extreem veelzijdig en bijna lachwekkend productief. Blij dat ik ze binnenkort voor de eerste keer live ga zien.
 
op veel van hun albums zijn het ook gewoon 2 drummers. ze zijn een paar jaar geleden pas met een 1 drummer door gegaan. voor mij kwam net heel veel van hun energie van die dubbele drums.

1 van mijn favoriete bands ook, 3x live gezien ook, 2x pukkelpop, 1x AB.
Ik ben vooral fan van Polygondwanaland, en Banana, maar al hun platen waar ze hun typische energie op kwijt kunnen vind ik top.
Makes sense.
Zonet trouwens Polygondwanaland half geluisterd, klinkt naar meer in elk geval. Zal erna ook banana eens tacklen.


the fuck gasten?
Surf rock, spoken word narration, jazz, thrash metal, doom metal, boogie, garage rock, microtonale muziek, dream pop, house (of wtf zijn Acarine en Cyboogie?), folk, hip-hop, ... Hoe veel andere bands zijn er die in zo veel verschillende genres uitstapjes hebben gemaakt?
Lol Ween doet dat in 1 plaat :tongue:.

Zo effe uit mij hoofd:
  • Bands/artiesten die ik even of bijna even eclectisch vind: Mike Patton, Queen, Tom Waits, King Crimson, Jethro Tull, Hank Williams 3
  • Bands/artiesten die ik eclectischer vind: Ween, Bowie, Beck, en opperbaas Zappa

Van deze ken ik niet genoeg, maar ik gok dat ze ook onder 1 van deze 2 categorieën zullen vallen: Bjork, Radiohead, Prince


Grappige gif enzo, maar ge kunt toch onmogelijk vinden dat alles wat ik zei fout is?
 
Terug
Bovenaan