Kinderarmoede

Ik vind dat precies weinig, klopt dat wel?

Correct me if I'm wrong maar kansarmen hebben ook vaker meer kinderen?
Hebben we enig idee in welke mate die kinderen geboren worden in gezinnen van vluchtelingen bijv?
Shhht. Don't mention the war.

Het is toch geen geheim Dat landen die het ocmw van de wereld spelen meer kansarmoede hebben.

Check de beruchte Brusselse gemeentes vs vlaanderen.
 
Moet zeggen dat ik dit onderwerp mij wel een pak nauwer aan het hart ligt nu ik zelf een kind heb. Vroeger lieten zo'n topics mij daarom niet koud, maar het was wel wat verder van mijn bed en (hoewel ik mij niet in zo'n discussies moeide) was mijn standpunt gelijkaardig aan dat van @KnightOfCydonia .

Nu is 't eerder omgekeerd. Ik besef elke dag dat ik zelf ongelooflijk veel geluk heb gehad om van thuis uit kansen te krijgen, waardoor ik zelf nooit met zo'n situaties ben geconfronteerd op school. En dat ik dat nu kan teruggeven aan mijn dochter.

't Is nu niet dat mijn vrouw en ik zwemmen in het geld, maar we hebben het wel goed. En als mijn dochter dan in haar slaapzakske op zondag tussen haar mama en papa in bed ligt, denk ik soms wel met wat schuldgevoel aan gezinnen die het moeilijker hebben, en kinderen die het met minder moeten doen.
Dat dit in West-Europa, België of zelfs Vlaanderen kan, schokt mij. Geen idee wat het probleem is, nog minder wat de oplossing moet zijn, maar het breekt wel mijn hart om te beseffen dat als er 20 kindjes in mijn dochter haar klas gaan zitten, dat statistisch gezien 5 daarvan honger hebben.

Triest.
 
Tja.

Goederen in de winkel zullen weldra nog duurder worden.
Energie sowieso zal niet bijster goedkoop meer worden.
Vastgoedprijzen swingen de pan uit.
Geheel Europa geraakt wat uitgespeeld op de wereldkaart, dat uit zich overal. Het zal sowieso inbinden worden aan welvaart.
(Meer doen voor minder, flexibeler worden, ...)
We hebben veel armoede geïmporteerd gehad.
We moeten straks voldoen aan ecologische maatregelen die handenvol geld zullen kosten.
...

Veel problemen komen ineens tezamen.

Tja. Het zal ondergaan worden.

Blind blijven voor een waarheid die ons weldra helemaal hard inhaalt, heeft geen zin. En er kan niet veel meer aan gedaan worden.
 
Laatst bewerkt:
@LessThanJake

We importeren kindarmoede.

Sommigen verkiezen "Belgische armoede" boven echte armoede in hun thuisland. Liefst nog met niet werken erbij.

En dat is geen "rechts standpunt", maar zelf de conclusie van Vlaanderen.

 
@LessThanJake

We importeren kindarmoede.

Sommigen verkiezen "Belgische armoede" boven echte armoede in hun thuisland. Liefst nog met niet werken erbij.

En dat is geen "rechts standpunt", maar zelf de conclusie van Vlaanderen.

Dus statistiek Vlaanderen concludeert: Sommigen verkiezen "Belgische armoede" boven echte armoede in hun thuisland. Liefst nog met niet werken erbij ?

Ik zie in die cijfers toch vooral redenen om de regelgeving rond werken voor nieuwkomers te versoepelen... Er is vraag naar uit diverse sectoren, logisch gezien het beste wat je kan doen, en toch is er voorlopig nog niet veel veranderd op dat domein. Dat de grote groep niet wil werken is een huizenhoog cliché, niet mogen werken is een juistere uitspraak.
 
Dus statistiek Vlaanderen concludeert: Sommigen verkiezen "Belgische armoede" boven echte armoede in hun thuisland. Liefst nog met niet werken erbij ?

Ik zie in die cijfers toch vooral redenen om de regelgeving rond werken voor nieuwkomers te versoepelen... Er is vraag naar uit diverse sectoren, logisch gezien het beste wat je kan doen, en toch is er voorlopig nog niet veel veranderd op dat domein. Dat de grote groep niet wil werken is een huizenhoog cliché, niet mogen werken is een juistere uitspraak.
Daarom dat de helft werkloos is van buiten EU27.... en daar 30% in armoede leeft.

Ja, de oplossing is er nog meer binnenhalen...
 
@JPV ik vind zelf niet direct cijfers terug over wat de armoededrempel is voor alleenstaanden MET kinderlast?
Kan jij die vinden?

Zelf denk ik niet ver daar vanaf te zitten (al kan 200 euro per maand wel een hemelsbreed verschil uitmaken voor mensen in armoede natuurlijk) maar ik voel me totaal niet arm, heb de kasten en diepvries vol zitten en hoewel sommige maanden heel krap zijn, is het nooit een situatie van jarenlange miserie geweest op financieel vlak, hooguit enkele maanden.
Nuja, ik heb
1. Ouders gehad die me heel hard gestimuleerd hebben in financieel bewustzijn en prioriteiten stellen.
2. Ik heb een eigendom kunnen kopen in tijden dat je nog aan 100% kon lenen én mijn ouders hebben me geholpen met mijn voorschot te betalen. In uiterste nood kan ik de boel verkopen en een sociale woning scoren.
3. Ik heb samen met mijn vader mijn huis gerenoveerd, dankzij zijn kennis en vaardigheden tientallen duizenden euro's kunnen uitsparen
4. Ik ben niet bijzonder gevoelig voor materieel vertoon of geld = sociale status.
5. In geval van nood, leenden mijn ouders me wel geld.
Om enkele concrete voorbeelden te geven: eerste tewerkstelling in het onderwijs: november. Eerste ontvangen loon: 1 Februari. Je zal maar huur moeten betalen en maanden op je geld moeten wachten...
Jarenlang van interim naar interim in het onderwijs gegaan, dus vaak maanden van 1000 euro loon die 1 of 2 maanden later wél werden rechtgezet. Maar ik heb nog moeten vragen aan mijn ouders om me geld te lenen om benzine te kunnen betalen of mijn trein abonnement om te KUNNEN gaan werken. En natuurlijk schoven ze dan gewoon een bordje bij als ze hoorden dat het weer een krappe maand was. 🤷🏼
Zonder mijn ouders was ik misschien wél een deel van deze statistieken? Of misschien toch niet, ik kan in elk geval niet met zekerheid zeggen "mij zal het nooit overkomen!" Maar wel "ik kan gelukkig heel veel doen om het wél te voorkomen".
Voor jou is de armoedegrens op 1600 euro (belastbaar inkomen, alles samen, dingen zoals vakantiegeld en eindejaarspremie over 12 maanden verdeeld). Kans lijkt me idd dat je eronder zit.

(bron: https://www.iedereenverdientvakantie.be/nl/tabel-armoededrempel , de alleenstaande en 2volw+2kind-bedragen vind ik officieel terug, dit zijn bedragen die ik niet direct elders vind, maar wel logisch lijken)

Maar zoals je zegt:
- maakt enkele tot 200 euro een héél groot verschil, dus elke situatie die je leven wat comfortabel maakt is direct een groot verschil
- is het dus een gigantisch verschil als je een woning hebt/goedkoop kan wonen (gezien je regio) én dat je kon lenen bij je ouders bij nood (waardoor schulden zich dus nooit kunnen opstapelen).
- is Financiële geletterdheid iets dat je véél geld kan uitsparen

Wat dus voor de ene een "comfortabele" 1600 euro is, is voor anderen een ramp, wegens 'slechte' opvoeding etc.

Armoede is een lastige om mee om te gaan en moet vaak persoonlijk bekeken worden. Ik heb mensen gehad die beide voltijds werkten en zonder hun wil in armoede terechtgekomen zijn, ik heb ook alleenstaande vrouwen met kinderen gezien die mooi rondkwamen door geluk/goeie ondersteuning/zelf slim te zijn. Dingen die imho het risico op problemen door laag inkomen sterk kunnen beïnvloeden:

- partner: maakt een gigantisch verschil, als je zélf spaarzaam bent, maar je vriend rookt of vindt die ene gsm toch maar zo belangrijk om te hebben, dan zullen weinigen beseffen hoe vlug ze financieel in de problemen kunnen geraken
- ziekte: nog altijd een manier om zwaar in de problemen te komen: jobverlies, medische kosten, ...
- psychologische problemen: zijn ziektes op zich, maar zet ik toch anders, omdat ze vaak indirect kosten: door pyschologishc diep te zitten een aandacht voor betalingsherinneringen, geen draagkracht om naar OCMW te gaan of om bvb je facturen te herbekijken, ...
- Intelligentie: hoe slimmer, hoe gemakkelijker je alles kan onderzoeken en meer inkomsten kan halen of je kosten kan naar beneden halen.
 
Schoolmaaltijden zijn een lachertje.
Kost voor school: 1 euro
Kost voor ouders: 4 euro

Voedingswaarden zullen we maar niet over spreken
Gelieve zo'n onzin niet te plaatsen. Dit is het overzicht van een stuk van de jaarrekening van school:

1643348604282.png


Bij inkomsten rekenen we alle bijdragen die ouders betalen, bij uitgaven ENKEL de factuur van maaltijden en de kost van personeel (gerekend volgens het aantal uren die ze presteren om de refter klaar te zetten/op te ruimen). Dingen zoals electriciteit, water, gas, 'huur' refter etc worden allemaal niet meegerekend. Mochten we dat doen, zijn de schoolmaaltijden zwaar verlieslatend.
 

Oplossing in zo'n situaties kan echt niet zijn er nog maar eens meer geld tegenaan te gooien, ik zou zeggen: kindergeld eerder verlagen en schoolmaaltijden invoeren.​


Op zich een goed idee, alleen hebben scholen de capaciteit niet om alle kinderen warm* eten te geven. Dat is niet mogelijk omwille van beperkte capaciteit van zalen en mocht je na het vorige te lezen direct het idee hebben dat je dan maar in de klas warm eten moet geven, dan moet je eens laten weten hoe je 1 begeleider per klas zal vinden die over de middag beschikbaar zal zijn om toezicht te houden.

* Koud eten kan natuurlijk ook, maar dan zal je het voordeel van gezond eten kwijt geraken of wordt het héél duur om vers, gezond én gevarieerd eten te voorzien.
 
Worden kinderen dan niet snel geplaatst? Dat de ouders niet snel hulp krijgen is in mijn ogen van ondergeschikt belang.
Na de 21ste klas van m'n vriendin kan ik bevestigen dat kinderen niet snel geplaatst worden. Een kind zijn ouders afnemen (ik zeg het bewust zo) is een ALLERLAATSTE redmiddel om het kind te redden, omdat bindingen kinderen-ouders héél belangrijk is, zelfs al hebben de ouders problemen. Terecht imho, maar de begeleiding is dan natuurlijk cruciaal.
 
Daarom dat de helft werkloos is van buiten EU27.... en daar 30% in armoede leeft.

Ja, de oplossing is er nog meer binnenhalen...
Wow wow dat zijn VB talking points.

Als je zo’n feiten in het parlement zegt, gaat het in terzake de hele week over de racistische vlaming
 
Hier beluister dit eens, misschien dringt het zo wel door:

Is een rapsong uw idee van een inhoudelijke reactie?
Niet iedereen groeit inderdaad op in een even geprivilegieerde situatie, ik leg de schuld daarvoor ook absoluut niet bij de kinderen, maar wel bij de ouders, als ze zoals ik zei niet erin slagen iets basis als een gevulde brooddoos te voorzien wanneer er daarvoor wel degelijk voldoende hulp wordt aangereikt.

Als ik dat liedje hoor, hoor ik bijvoorbeeld een moeder die kinderen heeft met verschillende vaders, een moeilijke jeugd ondanks het krijgen van een huis van het OCMW, drugs/alcoholverslaving/schulden van de ouders, een zanger die dan ook nog eens zijn eigen alcoholmisbruik rechtvaardigt (één keer je oud genoeg bent is er wél zoiets als persoonlijke verantwoordelijkheid natuurlijk).

Dat liedje maakt ook een hoop assumpties die voor velen niet opgaan hoor. Ik en vele anderen die nooit een lege brooddoos gehad hebben zijn nooit in het buitenland op vakantie geweest met hun ouders. Nu ja, ik ben wel één keer met mijn ouders één keer in het buitenland op vakantie geweest (Disneyland Parijs dan nog), that's it. Niet iedereen groeit op als zoon/dochter van een (talent)rijke BV in een villa met reisjes naar 'Les Deux Alpes' of Marbella, dat is natuurlijk een ander extreem.
 
Eigenlijk zijn we het allemaal wel met elkaar eens:
- het is vreselijk dat kinderen hier het slachtoffer moeten zijn.
- het is schandalig dat de politiek hier geen oplossing in voorziet door via school ontbijt én maaltijden te voorzien, liefst gratis door het eventueel van het kindergeld af te houden (zou misschien zelfs sommigen overhalen om kinderen wél naar de kleuterklas te sturen?)
- niemand hier zou het in zijn hoofd krijgen zijn kind zo iets essentieel als eten te ontzeggen.
- vanuit de positie waarin we zitten, kunnen wij ECHT niet beoordelen wat die ouders drijft om dat wel te doen: pure armoede? Nonchalance? Onwetendheid over wat een kind echt nodig heeft (versus: die lust toch chips en een koude frikandel?)? Puur profitariaat genre "ze zullen hem op school wel eten geven, juf Mulan heeft toch altijd brood en beleg in haar klas"?

Ik denk dat dat inderdaad een mooie samenvatting is waar iedereen het eens mee kan zijn. De trieste realiteit lijkt dat als er niets gebeurd, we dit soort artikels opnieuw lezen in 2023, etc.

Ik zou zelfs verder durven gaan dan schoolmaaltijden: openbaar vervoer, laptops, misschien zelfs bepaalde hobby's rechtstreeks vanuit de overheid betalen en niet langer via liquide kindergeld waarmee ouders alles kunnen doen. Zelfs maaltijdcheques of kledingcheques zou ik als optie durven zien.

Op zich een goed idee, alleen hebben scholen de capaciteit niet om alle kinderen warm* eten te geven. Dat is niet mogelijk omwille van beperkte capaciteit van zalen en mocht je na het vorige te lezen direct het idee hebben dat je dan maar in de klas warm eten moet geven, dan moet je eens laten weten hoe je 1 begeleider per klas zal vinden die over de middag beschikbaar zal zijn om toezicht te houden.

* Koud eten kan natuurlijk ook, maar dan zal je het voordeel van gezond eten kwijt geraken of wordt het héél duur om vers, gezond én gevarieerd eten te voorzien.

Fair enough, maar dat kan/mag toch niet het excuus zijn om problemen als dit te laten aanslepen. Ik ben in meerdere scholen geweest waar men echt goede schoolrestaurants had (toegegeven, ook in één waar dit serieus tegenviel). In andere landen zoals Zweden zijn schoolmaaltijden een evidentie, dan zou dat hier ook moeten kunnen (Knack, al walg ik wel een beetje van mezelf van het eens te zijn met die gast maar soit).

Als je dan ziet dat Antwerpen dit probleem wél gaat aanpakken met een project waarin een gezonde broodjeslunch ook een optie is, dan denk ik: beter dat dan een lege brooddoos of een brooddoos gevuld met junkfood. Trouwens een goede kom soep is ook al een mooie tussenvorm, daarvoor heb je niet veel meer plaats nodig dan nu, en je kan samenwerken met lokale initiatieven en sociale economiebedrijven.
 
Wow wow dat zijn VB talking points.

Als je zo’n feiten in het parlement zegt, gaat het in terzake de hele week over de racistische vlaming
De cijfers zijn racistisch?

Ik heb het gisteren nog eens opgezocht. "Buiten EU" participatie graad is 48.9%.

Als je naar hier komt en je werkt niet, wat is daar de oplossing voor? Werken e. Ah ja, moeilijk. Het overgrote deel heeft geen diploma.

Zijn we het ocmw van de wereld?
 
Fair enough, maar dat kan/mag toch niet het excuus zijn om problemen als dit te laten aanslepen. Ik ben in meerdere scholen geweest waar men echt goede schoolrestaurants had (toegegeven, ook in één waar dit serieus tegenviel). In andere landen zoals Zweden zijn schoolmaaltijden een evidentie, dan zou dat hier ook moeten kunnen (Knack, al walg ik wel een beetje van mezelf van het eens te zijn met die gast maar soit).
Ik denk dat het ook afhangt van de regio: in West-Vlaanderen zijn warme schoolmaaltijden quasi overal beschikbaar (toch zeker voor corona), in Antwerpen is dat blijkbaar (alvast bij mijn zus in de Kempen) totaal geen gewoonte.
KoC zei:
Als je dan ziet dat Antwerpen dit probleem wél gaat aanpakken met een project waarin een gezonde broodjeslunch ook een optie is, dan denk ik: beter dat dan een lege brooddoos of een brooddoos gevuld met junkfood. Trouwens een goede kom soep is ook al een mooie tussenvorm, daarvoor heb je niet veel meer plaats nodig dan nu, en je kan samenwerken met lokale initiatieven en sociale economiebedrijven.
soep zou idd ook al goed zijn, maar heb je wel degelijk veel meer plaats nodig tenzij je het doet zoals bij ons buiten op de speelplaats. Maar dat is ook niet evident overal :).

Dat van Antwerpen wil ik nog wel eens concreet zien :)

Er bestaat trouwens iets voor gezond op school: https://www.oogvoorlekkers.be/wat-oog-voor-lekkers/subsidies-en-steun maar zo beperkt...

(bij ons élke dag fruit én elke dag een in de buurt gemaakte maaltijd (door de oprichter van Dranouter folkfestival dan nog, mss zit er nog wat wiet tussen? )
 
De cijfers zijn racistisch?

Ik heb het gisteren nog eens opgezocht. "Buiten EU" participatie graad is 48.9%.

Als je naar hier komt en je werkt niet, wat is daar de oplossing voor? Werken e. Ah ja, moeilijk. Het overgrote deel heeft geen diploma.

Zijn we het ocmw van de wereld?
Ik ga akkoord hoor, begrijp me niet verkeerd :p
 
  • Leuk
Waarderingen: cege
Is een rapsong uw idee van een inhoudelijke reactie?
Niet iedereen groeit inderdaad op in een even geprivilegieerde situatie, ik leg de schuld daarvoor ook absoluut niet bij de kinderen, maar wel bij de ouders, als ze zoals ik zei niet erin slagen iets basis als een gevulde brooddoos te voorzien wanneer er daarvoor wel degelijk voldoende hulp wordt aangereikt.

Als ik dat liedje hoor, hoor ik bijvoorbeeld een moeder die kinderen heeft met verschillende vaders, een moeilijke jeugd ondanks het krijgen van een huis van het OCMW, drugs/alcoholverslaving/schulden van de ouders, een zanger die dan ook nog eens zijn eigen alcoholmisbruik rechtvaardigt (één keer je oud genoeg bent is er wél zoiets als persoonlijke verantwoordelijkheid natuurlijk).

Dat liedje maakt ook een hoop assumpties die voor velen niet opgaan hoor. Ik en vele anderen die nooit een lege brooddoos gehad hebben zijn nooit in het buitenland op vakantie geweest met hun ouders. Nu ja, ik ben wel één keer met mijn ouders één keer in het buitenland op vakantie geweest (Disneyland Parijs dan nog), that's it. Niet iedereen groeit op als zoon/dochter van een (talent)rijke BV in een villa met reisjes naar 'Les Deux Alpes' of Marbella, dat is natuurlijk een ander extreem.
Ik bekamp gewoon uw belachelijk idee dat het iedereen zijn eigen schuld is en dat de armen godverdomme blij moeten zijn met de miserabele "cadeaux" dat ze krijgen, terwijl het systeem en mensen zoals u ze nog wat verder de grond instampen.
 

Wel interessant om te zien.
Qua leeftijd loop je dus als bejaarde het grootste risico om in armoede te belanden, al helemaal als je ook nog eens moet huren dan.

Daarnaast is het even belachelijk om niet-EU bewoners met de vinger te gaan wijzen "dat ze het zelf zoeken" als alleenstaande ouders de schuld te geven omdat ze in armoede zitten.
Soms duurt het jaren eer ze Nederlands kunnen, toch voldoende om actief deel te kunnen nemen aan de maatschappij. Vergeet daarbij niet dat sommige zelfs eerst nog moeten leren lezen en schrijven en wachtlijsten voor basiseducatie lopen soms tot een jaar op.
 
De cijfers zijn racistisch?

Ik heb het gisteren nog eens opgezocht. "Buiten EU" participatie graad is 48.9%.

Als je naar hier komt en je werkt niet, wat is daar de oplossing voor? Werken e. Ah ja, moeilijk. Het overgrote deel heeft geen diploma.

Zijn we het ocmw van de wereld?

Ik vermoed dat @Mini het eens is met jou hoor, anders zou hij de cijfers geen feiten noemen.
De de statistieken van Vlaanderen zelf kan je natuurlijk moeilijk tegenspreken.
De interpretatie die men eraan wilt geven, zal natuurlijk gestuurd worden door politieke visie. Is de migratie-cultuur de oorzaak of is het socio-economische dominant? Als je migreert, zeker zonder enig diploma, ben je natuurlijk 'gedoemd' om onderaan de socio-economische ladder te starten, en als daar reeds te veel volk staat...

Dat besef is gelukkig wel al breder dan Vlaams Belang: ook De Wever heeft dit gesteld bij de vorige burgermeesterverkiezingen in Antwerpen.
Het is moeilijk (kinder)armoede te bestrijden als dit in de praktijk neerkomt op dweilen met de kraan open.

Mijn visie daarop is wél dat die kinderen er geen schuld aan treffen en ook een volle brooddoos/maag verdienen. We kunnen inderdaad echter niet het OCMW van de hele wereld spelen, dus wat mij betreft tegelijkertijd ook de migratiekraan dichtdraaien (i.e. migratiestop), maar dat lukt maar niet helaas... ze kunnen niet eens haatpredikers die terroristen steunen het land uitzetten...
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan