Auto Kilometerheffing? Pro of contra?

Kilometerheffing???

  • Ja

  • Nee


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Contra. Als ge ziet hoe sommige werknemers na bijna 2 jaar corona gigantisch hard liggen te wroeten om iedereen terug naar den bureau te krijgen.

Voor kilometer heffing moet er toch nog veel gebeuren in het koppeke van de gemiddelde werkgever, anders ben je gewoon sluikse belastingen aan het heffen.
 
Contra. Als ge ziet hoe sommige werknemers na bijna 2 jaar corona gigantisch hard liggen te wroeten om iedereen terug naar den bureau te krijgen.

Voor kilometer heffing moet er toch nog veel gebeuren in het koppeke van de gemiddelde werkgever, anders ben je gewoon sluikse belastingen aan het heffen.
Tiens, ik ga nochtans naar de bureau en op mijn (ongeveer) 122km die ik afleg zit geen enkele km die belast kan worden via kilometerheffing. Ik denk dat je ergens een tussenstap vergeet in je redenering.
 
Tiens, ik ga nochtans naar de bureau en op mijn (ongeveer) 122km die ik afleg zit geen enkele km die belast kan worden via kilometerheffing. Ik denk dat je ergens een tussenstap vergeet in je redenering.
De stap waar men werkgevers semi verplicht om in de buurt van openbaar vervoer gevestigd te zijn ?
 
De stap waar men werkgevers semi verplicht om in de buurt van openbaar vervoer gevestigd te zijn ?
Dat is natuurlijk ook een mes dat aan 2 kanten snijdt. Kijk naar Haasrode, daar loopt een spoorweg door het industriepark, maar er komt maar geen station (hoewel het al meermaals beloofd is). Dan kunt ge u ook de vraag stellen wie daar in fout is...
 
Pro mits afschaffing van andere taksen op bezit van wagen.

Wel alle chauffeurs laten betalen ook de buitenlandse en geld dient enkel voor onderhoud van wegennet, uitbreiding van laadpalen en verbeteren van OV.
 
Ik zou de trajectcontroles op de autosnelwegen een tweede functie geven: microboetes geven wanneer je te traag rijdt. Je betaalt bijvoorbeeld 1 cent per kilometer wanneer je gemiddeld trager dan 70 km/h rijdt, 2 cent per kilometer bij <50 km/h en 4 cent per kilometer bij <30 km/h. In de praktijk is dit dus een dynamische kilometerheffing die ontmoedigt om in de spits over dat stuk autosnelweg te rijden.

De afrekening van die microboetes kan op maandbasis gebeuren, of wanneer het opgestapelde bedrag boven de 50 euro komt. Bij die afrekening zit een overzicht van alle files waarin je die maand hebt gestaan en wordt op basis van je rittenprofiel een suggesties gedaan om minder in de file te staan: thuiswerken op de drukste dagen, vroeger of later vertrekken, het openbaar vervoer nemen, de fietsostrade nemen, ... . "Wist je dat de structurele file tussen Herentals-West en Wommelgem oplost vanaf 9u30?"
 
Ik zou de trajectcontroles op de autosnelwegen een tweede functie geven: microboetes geven wanneer je te traag rijdt. Je betaalt bijvoorbeeld 1 cent per kilometer wanneer je gemiddeld trager dan 70 km/h rijdt, 2 cent per kilometer bij <50 km/h en 4 cent per kilometer bij <30 km/h. In de praktijk is dit dus een dynamische kilometerheffing die ontmoedigt om in de spits over dat stuk autosnelweg te rijden.

De afrekening van die microboetes kan op maandbasis gebeuren, of wanneer het opgestapelde bedrag boven de 50 euro komt. Bij die afrekening zit een overzicht van alle files waarin je die maand hebt gestaan en wordt op basis van je rittenprofiel een suggesties gedaan om minder in de file te staan: thuiswerken op de drukste dagen, vroeger of later vertrekken, het openbaar vervoer nemen, de fietsostrade nemen, ... . "Wist je dat de structurele file tussen Herentals-West en Wommelgem oplost vanaf 9u30?"
Dat kan werken, behalve wanneer er bvb werken moeten gebeuren he. Het is ook de bestuurders hun fout niet als er file is omdat er wegenwerken zijn...
 
Ik zou de trajectcontroles op de autosnelwegen een tweede functie geven: microboetes geven wanneer je te traag rijdt.
zou voor zorgen dat iemand die uit voorzichtigheid (héél slecht weer, wegenwerken, onveilige situatie,...) traag rijdt opgejaagd wordt door andere chauffeurs omdat het geld kost.

Hoewel het principe goed in elkaar zit (het is een goeie meting van files), is het uitwerken problematisch denk ik. Dan ben je méér met een iets simpeler principe waarbij je extra betaalt om in de gekende filezones rond Antwerpen, Brussel en Gent tussen 7 en 9 te rijden. Objectiever en beter op voorhand in te schatten door mensen. Een onverwachte file zou je geen geld mogen kosten, anders zullen hulpverleners bedreigd worden als het te traag gaat.
 
Ik zou de trajectcontroles op de autosnelwegen een tweede functie geven: microboetes geven wanneer je te traag rijdt. Je betaalt bijvoorbeeld 1 cent per kilometer wanneer je gemiddeld trager dan 70 km/h rijdt, 2 cent per kilometer bij <50 km/h en 4 cent per kilometer bij <30 km/h. In de praktijk is dit dus een dynamische kilometerheffing die ontmoedigt om in de spits over dat stuk autosnelweg te rijden.

De afrekening van die microboetes kan op maandbasis gebeuren, of wanneer het opgestapelde bedrag boven de 50 euro komt. Bij die afrekening zit een overzicht van alle files waarin je die maand hebt gestaan en wordt op basis van je rittenprofiel een suggesties gedaan om minder in de file te staan: thuiswerken op de drukste dagen, vroeger of later vertrekken, het openbaar vervoer nemen, de fietsostrade nemen, ... . "Wist je dat de structurele file tussen Herentals-West en Wommelgem oplost vanaf 9u30?"
En dan de pechstrook pakken om iedereen in te halen zodat je minder moet betalen zeker? :p
 
En dan de pechstrook pakken om iedereen in te halen zodat je minder moet betalen zeker? :p
Dan kijk je niet enkel naar de snelheid van de eigen wagen, maar ook naar de gemiddelde snelheid van de auto's die rond datzelfde tijdstip door de trajectcontrole reden.
Is die gemiddelde snelheid normaal terwijl de eigen snelheid laag is? Dan zit je niet in een file en is er iets anders aan de hand.
Rijd je zelf 120 km/h terwijl de 50 auto's rondom jou gemiddeld 54 km/h reden? Dan ben je over de pechstrook gereden om de file te ontwijken o.i.d.

Merk op dat ik spreek over microboetes. Weinig mensen gaan zotte/gevaarlijke/illegale/onverantwoorde toeren uithalen om die €0,50 uit te sparen. Maar als je maand na maand 50 euro filetaks moet betalen, ga je misschien toch je verplaatsingsgedrag eens in vraag stellen (of misschien is het je dat wél waard, en dan zal je blij zijn dat anderen hun gedrag aanpassen zodat jij sneller ter plaatse geraakt).
 
Het aankopen van een wagen is niet slecht voor het milieu, het is het rijden ermee dat slecht is. Belast dan ook puur dat stuk...

Als het aankopen van een wagen niet slecht is voor het milieu, waarom hangt er dan op mijn job een poster dat ze pas in 2050 verwachten dat de productie van een wagen 0 gram co2 gaat zijn ?
 
Als het aankopen van een wagen niet slecht is voor het milieu, waarom hangt er dan op mijn job een poster dat ze pas in 2050 verwachten dat de productie van een wagen 0 gram co2 gaat zijn ?
Eender welke productie is slecht voor het milieu. Er is geen enkel product dat je kan produceren zonder een negatieve impact op het milieu te hebben.
Je kan ook fietsen gaan belasten, en treinen, en schoenen, ... Allemaal slecht voor het milieu he.
 
Eender welke productie is slecht voor het milieu. Er is geen enkel product dat je kan produceren zonder een negatieve impact op het milieu te hebben.
Je kan ook fietsen gaan belasten, en treinen, en schoenen, ... Allemaal slecht voor het milieu he.
Maar je orgineel statement was gewoon verkeerd, ook al klopt dit hé. De uitstoot die vrijkomt bij het produceren van een wagen lijkt me redelijk significant (en dat is trouwens iets dat vaak wordt "vergeten" in de bedrijfswagendiscussie), dus het lijkt mij dat de BIV niet compleet absurd is, ook al zal die initieel wel niet ingevoerd zijn voor die reden.
 
Maar je orgineel statement was gewoon verkeerd, ook al klopt dit hé. De uitstoot die vrijkomt bij het produceren van een wagen lijkt me redelijk significant (en dat is trouwens iets dat vaak wordt "vergeten" in de bedrijfswagendiscussie), dus het lijkt mij dat de BIV niet compleet absurd is, ook al zal die initieel wel niet ingevoerd zijn voor die reden.
Ja, ik ben dan ook voor een soort co2 als een factor in te calculeren he, waardoor je niet in de situatie komt dat pakweg EV's niks moeten betalen. En desnoods neem je de uitstoot van de productie ook nog mee als factor (al is die data niet beschikbaar momenteel).
 
Ik zie hier de hele discussie draaien om uitstoot, maar iedereen vergeet natuurlijk een belangrijk aspect van kilometerheffing: onderhoud van de wegen. Wat ook grotendeels betaald wordt met inkomsten van BIV & VKB. Dus daar lijkt mij kilometerheffing wel recht evenredig te staan. Hoe meer kilometers, hoe meer slijt je veroorzaakt aan de wegen.

Maar het zal een moeilijke oefening zijn, met waarschijnlijk een moeilijke formule om te berekenen. Want waar ze (in mijn ogen) rekening mee moeten houden, is (niet in volgorde):
  • Uitstoot, enige manier om dit te doen is volgens de gegevens van de wagen bekend bij DIV.
  • Locatie & tijd, om files tegen te gaan.
  • Effectieve afstand, per wegtype. Dit voor de verdeling, want er zit een verschil op wie verantwoordelijk is voor onderhoud (gewest of gemeente).
  • MTM van het voertuig, een vrachtwagen veroorzaakt meer slijt dan een koekendoos. Al zou het correcter zijn om effectief geladen gewicht te nemen, maar dat lijkt mij zo goed als onmogelijk. MTM beschikt DIV wel over (dacht ik).
  • ...
De 3 puntjes omdat ik hoogstwaarschijnlijk nog factoren vergeten ben, dit is gewoon het eerste wat in mij opkomt.
 
  • MTM van het voertuig, een vrachtwagen veroorzaakt meer slijt dan een koekendoos. Al zou het correcter zijn om effectief geladen gewicht te nemen, maar dat lijkt mij zo goed als onmogelijk. MTM beschikt DIV wel over (dacht ik).
Aansluitend: ik zie op tv vaak dat vrachtwagens aan de kans gezet worden en naar een weegbrug geleid worden om de aslast te bepalen. Zou het technisch moeilijk zijn om dit bijvoorbeeld systematisch aan de opritten van een autosnelweg in te bouwen? Beetje het idee van trajectcontrole.
 
Aansluitend: ik zie op tv vaak dat vrachtwagens aan de kans gezet worden en naar een weegbrug geleid worden om de aslast te bepalen. Zou het technisch moeilijk zijn om dit bijvoorbeeld systematisch aan de opritten van een autosnelweg in te bouwen? Beetje het idee van trajectcontrole.
Voor zover ik weet: ja en nee :p
In theorie, ja. Dit wordt zelfs al toegepast. Maar niet op alle opritten en afritten, maar sporadisch op plekken. Lijkt mij financiëel niet haalbaar om dit systeem overal toe te passen. Om nog maar te zwijgen dat dit niet accuraat genoeg is, daarom nog begeleiding naar de weegbruggen. Dit systeem geeft momenteel maar een indicatie en geen exact resultaat.

 
Voor zover ik weet: ja en nee :p
In theorie, ja. Dit wordt zelfs al toegepast. Maar niet op alle opritten en afritten, maar sporadisch op plekken. Lijkt mij financiëel niet haalbaar om dit systeem overal toe te passen.
Goh, zou in theorie meegenomen kunnen worden bij renovatie van het wegdek. De Via-pass wordt ook op heel veel plaatsen gecontroleerd. Al hoeft daarvoor het wegdek niet open natuurlijk en is er voor de aslast wel iets meer nodig dan camera's.
Om nog maar te zwijgen dat dit niet accuraat genoeg is, daarom nog begeleiding naar de weegbruggen. Dit systeem geeft momenteel maar een indicatie en geen exact resultaat.
Spijtig. Is dit technisch van aard of is het juridisch kader er nog niet?
 
Spijtig. Is dit technisch van aard of is het juridisch kader er nog niet?
Geen idee, zo in detail ken ik die systemen niet ;)

Al vermoed ik vooral technisch, volgende komt van de link van Wegen & Verkeer hierboven:
Door het gebruik van de WIM-systemen als preselectiesysteem, werd de efficiëntie van onderschepping verhoogd tot 83% i.p.v. de gebruikelijke 15 a 20% wanneer de onderscheppingen op visuele basis gebeuren.
 
Tiens, ik ga nochtans naar de bureau en op mijn (ongeveer) 122km die ik afleg zit geen enkele km die belast kan worden via kilometerheffing. Ik denk dat je ergens een tussenstap vergeet in je redenering.
Er zitten even veel tussenstappen in dan de kronkels bij sommige werkgevers. Type: "vanaf datum x vervallen alle tijdelijke corona-thuiswerk maatregelen en vanaf dan is thuiswerken een gunst maatregel die enkel goedgekeurd kan worden door het bedrijf. Dus wij willen iedereen elke dag terug zien op de bureau."

In principe even kort door de bocht. Met de nuance dat wij een beetje kunnen discussiëren over de toch wel grote afstanden die eventueel zonder kilometer heffing gedaan worden. Zolang er aan de top niks aan die kronkel gebeurt gaat er wel wat volk altijd de pineut zijn. En dit gaan meestal wel diegene zijn die het minste slagkracht hebben om eens ne keer op den bureau van de baas te slaan.

De stap waar men werkgevers semi verplicht om in de buurt van openbaar vervoer gevestigd te zijn ?
Wel, met de fiets ben ik er twee keer zo snel dan openbaar vervoer en ik heb maar één vervoersmiddel nodig ipv drie, en geen overstap ipv vier. Maar elke dag 50km heen en elke dag 50km terug door weer en wind is niet echt mijn ambitie.

Ik zou de trajectcontroles op de autosnelwegen een tweede functie geven: microboetes geven wanneer je te traag rijdt. Je betaalt bijvoorbeeld 1 cent per kilometer wanneer je gemiddeld trager dan 70 km/h rijdt, 2 cent per kilometer bij <50 km/h en 4 cent per kilometer bij <30 km/h. In de praktijk is dit dus een dynamische kilometerheffing die ontmoedigt om in de spits over dat stuk autosnelweg te rijden.

De afrekening van die microboetes kan op maandbasis gebeuren, of wanneer het opgestapelde bedrag boven de 50 euro komt. Bij die afrekening zit een overzicht van alle files waarin je die maand hebt gestaan en wordt op basis van je rittenprofiel een suggesties gedaan om minder in de file te staan: thuiswerken op de drukste dagen, vroeger of later vertrekken, het openbaar vervoer nemen, de fietsostrade nemen, ... . "Wist je dat de structurele file tussen Herentals-West en Wommelgem oplost vanaf 9u30?"
Er kunnen natuurlijk ook redenen zijn waarom je trager aan het rijden bent. Ooit al eens duur materiaal vervoerd? An sich kan ik wel ergens begrijpen het principe dat je wilt aanhalen, niet de kilometer maar de minuut gebruik wordt belast.

Maar inderdaad ik ken gigantisch veel structurele files in mijn carrière over het Belgische wegennet. Meestal zitten deze rondom de grens van "ik moet voor 9u op den bureau zijn" en "ik sjot de klein manne af om 8:30u".
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan