Auto Kilometerheffing? Pro of contra?

Kilometerheffing???

  • Ja

  • Nee


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Een wagen moet nog altijd geproduceerd worden hoor. Het zal nog altijd beter zijn om een wagen minder te hebben en er langer mee te blijven rijden.


Verder zou het voor mij ook een mooie manier zijn om buitenlanders te laten betalen voor het kapotrijden van ons wegennet. Maar als iets dat enkel voor Belgen geldt, zou het natuurlijk enkel eerlijk kunnen zijn als het de verkeersbelasting vervangt. Kortom, als je werkelijk mensen meer laat betalen die meer kilometers rijden.

Maar dan bestaat daar eigenlijk al iets voor dat zelfs perfect rekening houdt met hoe zuinig je wagen is: de accijnzen op brandstof :unsure:
Maar alles dat geproduceerd wordt, heeft een milieu-impact of dat nu een wagen of kinderspeelgoed is, maakt in essentie niet uit. Je betaalt ook al belastingen op de aankoop he, de BTW.

De accijnzen op brandstof verhogen, lost maar een deel van het probleem op he. Door PHEV's en EV's ga je daarmee de file niet oplossen.
 
Neen. In een van de zwaarst belaste landen nog een extra taks heffen op iets dat al belast wordt, is gewoon absurd. Het lijkt alsof de enige oplossing voor een probleem in dit land is: wat extra taks heffen! Uiteindelijk gebeurt er ook niets met dat geld dat daadwerkelijk dat probleem oplost, het is gewoon een platte taks erbij.
Er zou veel beter naar alternatieven gekeken worden. Deftig openbaar vervoer aan een aanvaardbare prijs zou al veel doen. Maar dat is in dit land ook zo fantastisch geregeld: niet goedkoop en hopen, dat als je op je bestemming raakt, dit ook niet veel te laat is.
Voor mij is de discussie rond een extra taks dus gewoon een non-discussie. Het gaat de beleidsmakers niet om een probleem oplossen, maar om wat extra gaten te dichten in een slecht werkend overheidssyteem. Als file aanpakken echt de reden zou zijn, dan kwamen er wat meer deftige ideeën omtrent infrastructuur en openbaar vervoer. Als er nu eens iemand met een goed idee aankomt, beslist met 30 jaar later om een onderzoek te laten doen ernaar dat een paar miljoen kost, maar doen het uiteindelijk niet.
Het is eerder ook al aangehaald, maar voor mij is een van de grootste argumenten nog steeds dat die extra belasting alweer gedragen zou worden door de gewone mens die elke dag op een vast uur op zijn werk moet staan. Dat diegene die hier voor de taks pleiten, in andere topics geheel toevallig diegene zijn die geen voeling hebben met de simpele werkmens, verbaast me hoegenaamd niet.
 
Neen. In een van de zwaarst belaste landen nog een extra taks heffen op iets dat al belast wordt, is gewoon absurd. Het lijkt alsof de enige oplossing voor een probleem in dit land is: wat extra taks heffen! Uiteindelijk gebeurt er ook niets met dat geld dat daadwerkelijk dat probleem oplost, het is gewoon een platte taks erbij.
Er zou veel beter naar alternatieven gekeken worden. Deftig openbaar vervoer aan een aanvaardbare prijs zou al veel doen. Maar dat is in dit land ook zo fantastisch geregeld: niet goedkoop en hopen, dat als je op je bestemming raakt, dit ook niet veel te laat is.
Voor mij is de discussie rond een extra taks dus gewoon een non-discussie. Het gaat de beleidsmakers niet om een probleem oplossen, maar om wat extra gaten te dichten in een slecht werkend overheidssyteem. Als file aanpakken echt de reden zou zijn, dan kwamen er wat meer deftige ideeën omtrent infrastructuur en openbaar vervoer. Als er nu eens iemand met een goed idee aankomt, beslist met 30 jaar later om een onderzoek te laten doen ernaar dat een paar miljoen kost, maar doen het uiteindelijk niet.
Het is eerder ook al aangehaald, maar voor mij is een van de grootste argumenten nog steeds dat die extra belasting alweer gedragen zou worden door de gewone mens die elke dag op een vast uur op zijn werk moet staan. Dat diegene die hier voor de taks pleiten, in andere topics geheel toevallig diegene zijn die geen voeling hebben met de simpele werkmens, verbaast me hoegenaamd niet.
Ge beseft dat de kilometerheffing een vervanging is van BIV en Verkeersbelasting he?
 
Ge beseft dat de kilometerheffing een vervanging is van BIV en Verkeersbelasting he?

In deze topic moet ik er dan over gelezen zijn, want nog niet gezien. Wat ik kan afleiden van de topicstarter en daaruitvolgende discussie, gaat het om iets extra.
En geloof je dat BIV en verkeersbelasting volledig gaan wegvallen? Ik zou dat toch eerst moeten zien gebeuren.

Los daarvan blijft het laatste argument wel staan natuurlijk, stel dat men werkt met wisselende bedragen op bepaalde uren, dan blijven de slachtoffers van de maatregel dezelfden he. Gij gaat uw uren wel aanpassen, Marc die om 8u in de fabriek moet staan mag dokken.
 
In deze topic moet ik er dan over gelezen zijn, want nog niet gezien. Wat ik kan afleiden van de topicstarter en daaruitvolgende discussie, gaat het om iets extra.
En geloof je dat BIV en verkeersbelasting volledig gaan wegvallen? Ik zou dat toch eerst moeten zien gebeuren.

Los daarvan blijft het laatste argument wel staan natuurlijk, stel dat men werkt met wisselende bedragen op bepaalde uren, dan blijven de slachtoffers van de maatregel dezelfden he. Gij gaat uw uren wel aanpassen, Marc die om 8u in de fabriek moet staan mag dokken.
Het systeem dat in Brussel werd voorgelegd was in elk geval ter vervanging.
En je zegt hier Marc in de fabriek. Maar in de fabriek werken ze ook in shiften hoor ;) ik denk dat er meer Kantoorjobs zijn die in de fileuren moeten oprijden dan Arbeidersjobs. Daarnaast werken de meeste fabrieksarbeiders in de buurt van hun woonplaats. Dus dat argument houdt vrij weinig steek.
 
Het systeem dat in Brussel werd voorgelegd was in elk geval ter vervanging.
En je zegt hier Marc in de fabriek. Maar in de fabriek werken ze ook in shiften hoor ;) ik denk dat er meer Kantoorjobs zijn die in de fileuren moeten oprijden dan Arbeidersjobs. Daarnaast werken de meeste fabrieksarbeiders in de buurt van hun woonplaats. Dus dat argument houdt vrij weinig steek.
Arbeidersjobs in ploegen zijn nog steeds in de minderheid hoor.
Heb je ook cijfers daarvan eigenlijk of is dat natte vinger werk? Als al die filerijders 's morgen op weg zijn naar kantoor, lijkt het probleem toch sneller op te lossen? Die jobs hebben vaak makkelijk glijdende uren of thuiswerk. Los het zo op ipv een 'taks'.
 
de meeste fabrieksarbeiders in de buurt van hun woonplaats. Dus dat argument houdt vrij weinig steek.
Dat mag je dan al vergeten.
Werkzaam in een grote industriële firma in de Antwerpse haven. Gemiddelde afstand van bedrijf naar woonplaats bedraagt 38km. Tussen 8u en 16u is rond de 70% van de mensen aanwezig op site werkzaam in een normaal uurrooster.
 
Dat mag je dan al vergeten.
Werkzaam in een grote industriële firma in de Antwerpse haven. Gemiddelde afstand van bedrijf naar woonplaats bedraagt 38km. Tussen 8u en 16u is rond de 70% van de mensen aanwezig op site werkzaam in een normaal uurrooster.
Het is niet omdat ze er zijn, dat het plots de grote groep is he. Moest dat zo zijn, dan waren de bedrijfswagens niet de zondebok voor de files ;)
 
Het is niet omdat ze er zijn, dat het plots de grote groep is he. Moest dat zo zijn, dan waren de bedrijfswagens niet de zondebok voor de files ;)
Ik denk dat je serieus onderschat hoeveel mensen er werkzaam zijn in de Antwerpse haven.
Maar veel van deze bedrijven beseffen dat mobiliteit een probleem is. BASF legt al jaren bussen in om werknemers op site te krijgen vanuit elke windrichting, men moedigt dit ook sterk aan om dit te nemen door de auto te nemen af te straffen. En zo zijn er nog bedrijven. Ook zijn er maar weinig bedrijven die geen fietsleaseplan hebben. Bijkomend zet men massaal in op carpooling. Mijn bedrijf heeft een eigen portaal voor carpooling te organiseren en heel veel collega’s zowel in shift als in dagdienst werken doen dit ook.

Het is ook een fabel dat enkel bedrijfswagen in de file staan hoor. Mensen die carpoolen met drie staan evengoed in de file achter drie man in hun bedrijfswagen hoor.
 
Ge beseft dat de kilometerheffing een vervanging is van BIV en Verkeersbelasting he?
Ik betwijfel dat. Ook omdat Europa op zijn achterste poten gaat staan omwille van het voordeel van de Belgen tov de buitenlanders die komen meedokken maar toch nog hun eigen nationale taks betalen. Het zal dus een typische Belgische en-en oplossing worden. Kmheffing bovenop het bestaande systeem.
 
Ik betwijfel dat. Ook omdat Europa op zijn achterste poten gaat staan omwille van het voordeel van de Belgen tov de buitenlanders die komen meedokken maar toch nog hun eigen nationale taks betalen. Het zal dus een typische Belgische en-en oplossing worden. Kmheffing bovenop het bestaande systeem.
Behalve als je de km-heffing enkel voor Belgische wagens maakt...
 
Ik ga ook es van mijn oren maken aan de péage of als ik nog es door de westerscheldetunnel moet richting Zeeland :p
 
Hoe zou dat dan eerlijk zijn?
Omdat de buitenlandse chauffeurs nu ook geen verkeersbelasting voor België betalen...
Budgetair moet de kilometervergoeding gewoon een vervanging zijn van de huidige belastingen. Dus dezelfde populatie die het betaalt.
Alleen zal het meer uitkomen bij dat deel dat veel rijdt, ook meer betaalt.

Maar in praktijk zal het er niet komen, omdat de verkeersbelasting zodanig veel opbrengt dat ge niet over 10c per km gaat praten om dat te compenseren, maar over euro's per km...
 
Dan moet mijne baas 60 000€ per jaar betalen 😂 denk dat ge niet realistisch zijt.
In de file voor de duidelijkheid :p.
In elk geval komt het erop neer dat het er nog niet is in Vlaanderen omdat je echt op belachelijke bedragen uitkomt omdat er nu eenmaal veel mensen amper km's doen met hun wagen. (En die betalen momenteel allemaal volle pot belastingen)
 
Oh, maar de Oosterweel wordt ook een tolweg hoor :p
De tunnel wordt met tol ja :p
De vraag is hoeveel een doorgang zal kosten en of het effectief mensen gaat aanzetten om erdoor te rijden.
Wie rijdt er door de liefkenshoek, mensen met een abonnement van hun werk, truckers die op de Scheldelaan moeten zijn of die hun baas de tol betaalt. Maar ik zie en hoor voor de rest nog veel mensen de Kennedy nemen omdat deze gratis is.
 
Wie rijdt er door de liefkenshoek,
Ge moet er eerst geraken natuurlijk... ik moest vorige week op de Scheldelaan zijn voor mijn werk. Mijnen auto is bijna letterlijk uit elkaar gerammeld in de Beverentunnel. Hoe lossen ze da op? Snelheid beperken tot 70... logisch, als ge 90 rijdt vliegen de brokken beton rond u oren. :unsure:

Alle gekheid op een stokje, ik dacht dat de Kennedytunnel verboden terrein wordt voor vrachtverkeer? Hoe ze dat concreet gaan doen voor alle vrachtverkeer dan vanuit het Waasland naar de A12/E19 moet is mij een raadsel (die moeten dan evengoed heel de ring af) maar het gaat er toch al voor zorgen dan al die hollanders die niks anders doen van heel de dag den E17 kapot te rijden van en naar Frankrijk tenminste niet meer op de ring moeten zijn...
 
Terug
Bovenaan