Auto Kilometerheffing? Pro of contra?

Kilometerheffing???

  • Ja

  • Nee


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

R@ndom

Active member
Gebrekkige argumentatie
Geweldig onderwerp, benieuwd naar de meningen, mijn mening is dat het voor de geld hongerige Vlaamse gemeenschap een nieuwe bron van inkomsten waar Jan Modaal weeral de dupe van is. Een veelrijder betaald nu al want veel rijden is veel tanken is veel betalen aan vadertje staat.
Alle NVA fan boys en girls, de NVA loopt hier al jaren op te geilen (want het staat in hun programma) en wil de sponsors( de werkgeversorganisaties) plezieren.
 
Kijk, er moet iets gebeuren, en dan is een kilometerheffing wel een "eerlijkere" methode dan een forfaitair bedrag. Maar dan moet die kilometerheffing er wel komen voor alle weggebruikers, ook de buitenlanders. Want ook zij gebruiken onze infrastructuur, en dragen bij aan de slijtage & beschadiging ervan, dus dan is het alleen maar logisch dat ook zij bijdragen aan het onderhoud ervan.

Maar ja, dàt mag niet van Europa, want dan zouden de Belgen bevoordeeld worden (want kilometerheffing mag geen extra belasting worden, maar een tax-shift, want de jaarlijkse wegenbelasting komt dan te vervallen) tegenover de buitenlanders. Nochtans geen probleem in zowat ieder Zuid-Europees land, waar de snelwegen tolwegen zijn.

Ohja, en de inkomsten van die heffing: gebruik die dan ook voor het onderhoud van het wegennet. En niet om andere putten (pun so much intended) te vullen.
 
Ik wil dat ook niet betalen, maar stiekem besef ik ergens dat dat een heel goede manier kan zijn om files en luchtvervuiling tegen te gaan. Zelfs al zouden ze de accijnzen op brandstof laten vallen en vervangen door een kilometerheffing, waarbij op magische wijze iedereen even veel betaalt onder de streep, dan zou het effect groter zijn omdat je rechtstreeks betaalt voor het verbruik. Als dat onrechtstreeks via accijnzen gaat geeft dat toch nog een andere mindset dan dat je rechtstreeks voor elke gereden kilometer een aantal centen moet dokken.
 
Zou top zijn voor de liefhebbers die hun hobbywagen maar sporadisch gebruiken en geen oldtimer willen :)
 
En over welke bedragen zou het dan gaat per km ?
Moet iemand met een euro 4 meer betalen dan iemand met een euro 5 ?
 
Het grootste probleem hierbij is dat het weer dezelfde mensen zijn die de eindrekening betalen. De mensen die niet het budget hebben om een nieuwere, milieuvriendelijkere wagen te kopen. En dat zijn vaak ook nog eens de mensen die geen glijdende uren hebben en even kunnen beslissen om buiten de piekuren naar het werk te rijden.

En de Vlaamse ondernemers zijn zelf deels de oorzaak aangezien iedereen tussen 06u - 08u moet binnenkomen en ze ondertussen ook het thuiswerk terug aan het afbouwen zijn.

Volgens mij zouden de files sowieso al voor een stuk verdwijnen moest 75% van de bevolking niet als een asociale kloot rondrijden. Om 6 uur 's ochtends moet je op de E313 naar Antwerpen niet tegen 140 per uur links proberen door te rijden en dan maar gaan slalommen. Vertrek een kwartier vroeger en probleem opgelost.
 
De mensen die niet het budget hebben om een nieuwere, milieuvriendelijkere wagen te kopen
Lost ook geen fluit op aan het fileprobleem hé. Uw Tesla of Prius neemt evenveel plaats in als mijn Golf Break... En met al die batterijen zijn ze nog eens zwaarder ook, wat de slijtage aan de weg verhoogt.
 
Lost ook geen fluit op aan het fileprobleem hé. Uw Tesla of Prius neemt evenveel plaats in als mijn Golf Break... En met al die batterijen zijn ze nog eens zwaarder ook, wat de slijtage aan de weg verhoogt.
Nee, maar uw km-heffing ligt wel hoger met uw golf uit 2005 dan uw Tesla uit 2021.
 
Ik heb "neen" gevote omdat ik het als losstaande en bijkomende maatregel niet OK vind, want dan is het onder aan de streep gewoon weer een bijkomende manier om mensen te belasten. Plus het verbetert ook niet magisch iets aan de in mijn ogen zeer gebrekkige situatie rond openbaar vervoer.

Ik vind het daarentegen WEL een goed idee, op voorwaarde dat:
1) Accijnzen op brandstoffen in grote mate wegvallen. Je betaalt nu al een belasting per gereden kilometer, want voor elke liter brandstof die je in je wagen gooit betaal je deze accijnzen. Meer verbruiken is meer betalen, meer rijden is meer betalen, beide in recht evenredige verhouding.
2) Er ook echt goed wordt geïnvesteerd in openbaar vervoer zodat dit een viabel alternatief is in plaats van een noodzakelijk kwaad omdat autorijden te duur wordt.
 
Zou top zijn voor de liefhebbers die hun hobbywagen maar sporadisch gebruiken en geen oldtimer willen :)
Klopt, ik ben ook volledig voorstander om die reden. Het aankopen van een wagen is niet slecht voor het milieu, het is het rijden ermee dat slecht is. Belast dan ook puur dat stuk...
 
Lost ook geen fluit op aan het fileprobleem hé. Uw Tesla of Prius neemt evenveel plaats in als mijn Golf Break... En met al die batterijen zijn ze nog eens zwaarder ook, wat de slijtage aan de weg verhoogt.

Maar er zijn 2 problemen die moeten opgelost worden, neen? Fileprobleem, maar ook het milieu-aspect. Een EV is wel milieuvriendelijker dan een wagen op fossiele brandstof, maar verbruikt ook elektriciteit. En de energiemix om deze te laten rijden is ook nog voor een groot deel niet hernieuwbaar.
 
Pek en veren voor de politici die dit al jaren proberen er door te krijgen ten koste van Jan Modaal ... de taks die de vrachtwagens al jaren betalen. Is er iemand van de politici die durft beweren dat er minder vrachtwagens rijden?
 
Ik vind het een "oplossing" die het symptoom probeert aan te pakken maar niet het probleem.

Probleem is dat hopen mensen zich elke dag een groot aantal km moet verplaatsen. Het voorbije jaar is er bewezen dat dat voor heel veel mensen eigenlijk niet nodig is. Los dat stuk eerst op. LAat de werkgever bewijzen dat iemand daar fysiek moet zijn en belast hen op het niet voorzien van mogelijkheden tot thuiswerk voor jobs waar ( een extern orgaan) bepaalt dat thuiswerk op zijn minst gedeeltelijk ( > 50%) mogelijk is.

Investeer in satelliet kantoren waar mensen kunnen gaan 'thuiswerken' als ze persé hun koffie niet alleen kunnen drinken.

Wanneer het de werkgever significant kost om iemand op kantoor te hebben zullen we pas zien hoe nodig het echt is.
 
Ik vind het een "oplossing" die het symptoom probeert aan te pakken maar niet het probleem.

Probleem is dat hopen mensen zich elke dag een groot aantal km moet verplaatsen. Het voorbije jaar is er bewezen dat dat voor heel veel mensen eigenlijk niet nodig is. Los dat stuk eerst op. LAat de werkgever bewijzen dat iemand daar fysiek moet zijn en belast hen op het niet voorzien van mogelijkheden tot thuiswerk voor jobs waar ( een extern orgaan) bepaalt dat thuiswerk op zijn minst gedeeltelijk ( > 50%) mogelijk is.

Investeer in satelliet kantoren waar mensen kunnen gaan 'thuiswerken' als ze persé hun koffie niet alleen kunnen drinken.

Wanneer het de werkgever significant kost om iemand op kantoor te hebben zullen we pas zien hoe nodig het echt is.
Volledig akkoord, maar de kilometerheffing heeft natuurlijk wel hetzelfde effect. Want iedereen die naar bureau moet, doet kilometers en dat wordt dus extra belast.

Ze moeten in principe zelfs geen kilometerheffing invoeren, maar puur de taks op brandstof (ook elektriciteit voor auto's, maar dat is technisch moeilijk) de hoogte in gooien (al heb je dan een probleem met mensen die in de buurt van de grens wonen). Ik vind het absurd dat 1.5 jaar lang is aangetoond dat thuiswerk kan, en plots zie je toch een hoop bedrijven terug naar de oude routine gaan. Mijn vrouw moet bvb terug voltijds naar bureau (is hier 500m verder), ze is bewust daar gaan werken omdat het vlakbij was.
Maar een soortgelijke job in Brussel (overheid) verdient een pak meer, en kan je nu plots een stuk van thuis uit doen. Dan gaat de lokale overheid het hier lastig krijgen om iets of wat deftige profielen aan boord te houden...
 
Wat mij stoort is dat die km heffing totaal geen effect heeft gehad op de vrachtwagens op de baan. Die bedrijven hebben gewoon de kosten doorgerekend en voelen daar dus niks van, iets wat jan modaal natuurlijk niet kan doen en daar dus de duppe van gaat zijn.
Onlangs een file van Herentals tot antwerpen, heel de rechter strook (en ik bedoel ook echt heel de rechterstrook) allemaal vrachtwagens waaronder 50%+ vant buitenland.

Thuiswerk moet gewoon verplicht worden voor alle bedrijven waar mogelijk voor minstens 2 dagen van de week. Uitzonderingen zouden moeten aangevraagd worden behalve bij duidelijke jobs.

Spijtig dat de huidige regering met de groenen op kop te achterlijk is om zover na te denken en gewoon puur anti-auto is juist zoals ze anti kern energie zijn.
 
Laatst bewerkt:
Wat mij stoort is dat die km heffing totaal geen effect heeft gehad op de vrachtwagens op de baan. Die bedrijven hebben gewoon de kosten doorgerekend en voelen daar dus niks van, iets wat jan modaal natuurlijk niet kan doen.
Dat is ook omdat die km-heffing niet bedoeld was als sturende maatregel. Die is bewust op een bedrag gehouden zodat het gedrag niet ging veranderen en dus een extra belasting-stroom geeft.
(net zoals bvb de stijgende taksen op tabak ook nooit zo hoog zijn dat mensen zouden stoppen)
 
Volledig akkoord, maar de kilometerheffing heeft natuurlijk wel hetzelfde effect. Want iedereen die naar bureau moet, doet kilometers en dat wordt dus extra belast.

Ze moeten in principe zelfs geen kilometerheffing invoeren, maar puur de taks op brandstof (ook elektriciteit voor auto's, maar dat is technisch moeilijk) de hoogte in gooien (al heb je dan een probleem met mensen die in de buurt van de grens wonen). Ik vind het absurd dat 1.5 jaar lang is aangetoond dat thuiswerk kan, en plots zie je toch een hoop bedrijven terug naar de oude routine gaan. Mijn vrouw moet bvb terug voltijds naar bureau (is hier 500m verder), ze is bewust daar gaan werken omdat het vlakbij was.
Maar een soortgelijke job in Brussel (overheid) verdient een pak meer, en kan je nu plots een stuk van thuis uit doen. Dan gaat de lokale overheid het hier lastig krijgen om iets of wat deftige profielen aan boord te houden...

Het heeft mss wel hetzelfde effect maar ik denk dat 'de gewone man' vaak minder opties heeft dus vaak zal het resultaat zijn minder op het einde van de maand of minder tijd in een dag ( ineffcient openbaar vervoer gebruiken) ipv de impact die we willen zien op de weg/CO2 uitstoot.

Een bedrijf is veel meer flexibel .. of zou het toch moeten zijn.

De impact op het individu is potentieel veel groter dan op het bedrijf.
 
Wat mij stoort is dat die km heffing totaal geen effect heeft gehad op de vrachtwagens op de baan. Die bedrijven hebben gewoon de kosten doorgerekend en voelen daar dus niks van, iets wat jan modaal natuurlijk niet kan doen en daar dus de duppe van gaat zijn.
Onlangs een file van Herentals tot antwerpen, heel de rechter strook (en ik bedoel ook echt heel de rechterstrook) allemaal vrachtwagens waaronder 50%+ vant buitenland.

Thuiswerk moet gewoon verplicht worden voor alle bedrijven waar mogelijk voor minstens 2 dagen van de week. Uitzonderingen zouden moeten aangevraagd worden behalve bij duidelijke jobs.

Spijtig dat de huidige regering met de groenen op kop te achterlijk is om zover na te denken en gewoon puur anti-auto is juist zoals ze anti kern energie zijn.
Als ge wilt dat er minder vrachtwagens rijden moet ge minder kopen. En dan bedoel ik de hele bevolking natuurlijk. Iedereen wil na 20 jaar een nieuwe badkamer, terwijl de oude nog perfect 10 jaar meegaat. En we willen bonen uit Egypte op het moment dat die hier niet groeien. En als ons geld dan nog niet op is gaan we nog naar de Action om te kijken waaraan we de rest van ons budget kunnen besteden, zonder dat we eigenlijk iets echt nodig hebben.

Die zaken komen niet vanzelf in de winkels liggen, dat moet daar dus met de camion naartoe. Zolang de mensheid blijft consumeren, gaan die camions blijven rijden. En zoals ge al zegt zou een extra heffing gewoon doorgerekend worden, want de consumenten blijven toch gewoon kopen.
 
Niet makkelijk, zacht uitgedrukt
  1. Enkel een km -heffing is een moeilijke, cru gesteld zouden mijn grootouders die enkel rond de kerktoren reden tijdens hun laatste levensjaren dan quasi geen bijdrage leveren. Dit terwijl ze eigenlijk wel gebruik maken van de infrastructuur. Ik zou dan eerder kijken naar een km -heffing met een min bedrag of een hoger/lager tarief voor wie minder/meer km rijdt - maar dat laatste zal dan gezien worden als promotie om meer met de wagen te rijden.
  2. Wagens genereren ca 20 miljard euro, zowel thuiswerk, elektrische voertuigen, toegenomen fietsverkeer zijn maatregelen die minder inkomsten betekenen voor de overheid. Oftewel moet men dat gewoon doorrekenen, op zoek gaan naar andere inkomsten of besparen.
  3. Openbaar vervoer is voor een groter deel van de werknemers in de privé (overheden hebben nu eenmaal veel kantoor/thuiswerk en veel van die gebouwen liggen in de nabijheid van een station of centrum) geen optie. Ik zie bvb. weinig openbaar vervoer op industrieterreinen en in héél veel gevallen duurt het ook gewoon langer - ondanks de files.
  4. We zijn een transit land, we plukken daar deels de vruchten van maar daar is nog ruimte voor verbetering.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, ik ben ook volledig voorstander om die reden. Het aankopen van een wagen is niet slecht voor het milieu, het is het rijden ermee dat slecht is. Belast dan ook puur dat stuk...
Een wagen moet nog altijd geproduceerd worden hoor. Het zal nog altijd beter zijn om een wagen minder te hebben en er langer mee te blijven rijden.


Verder zou het voor mij ook een mooie manier zijn om buitenlanders te laten betalen voor het kapotrijden van ons wegennet. Maar als iets dat enkel voor Belgen geldt, zou het natuurlijk enkel eerlijk kunnen zijn als het de verkeersbelasting vervangt. Kortom, als je werkelijk mensen meer laat betalen die meer kilometers rijden.

Maar dan bestaat daar eigenlijk al iets voor dat zelfs perfect rekening houdt met hoe zuinig je wagen is: de accijnzen op brandstof :unsure:
 
Terug
Bovenaan