Ik vind het een "oplossing" die het symptoom probeert aan te pakken maar niet het probleem.
Probleem is dat hopen mensen zich elke dag een groot aantal km moet verplaatsen. Het voorbije jaar is er bewezen dat dat voor heel veel mensen eigenlijk niet nodig is. Los dat stuk eerst op. LAat de werkgever bewijzen dat iemand daar fysiek moet zijn en belast hen op het niet voorzien van mogelijkheden tot thuiswerk voor jobs waar ( een extern orgaan) bepaalt dat thuiswerk op zijn minst gedeeltelijk ( > 50%) mogelijk is.
Investeer in satelliet kantoren waar mensen kunnen gaan 'thuiswerken' als ze persé hun koffie niet alleen kunnen drinken.
Wanneer het de werkgever significant kost om iemand op kantoor te hebben zullen we pas zien hoe nodig het echt is.
Daar bennek volledig mee akkoord. Nu da er minder corona gevallen zijn kan het thuis werken plots niet meer. Terwijl als thuiswerk verplicht was, was er bijna geen kat op de baan.
Wat mij stoort is dat die km heffing totaal geen effect heeft gehad op de vrachtwagens op de baan. Die bedrijven hebben gewoon de kosten doorgerekend en voelen daar dus niks van, iets wat jan modaal natuurlijk niet kan doen en daar dus de duppe van gaat zijn.
Onlangs een file van Herentals tot antwerpen, heel de rechter strook (en ik bedoel ook echt heel de rechterstrook) allemaal vrachtwagens waaronder 50%+ vant buitenland.
Thuiswerk moet gewoon verplicht worden voor alle bedrijven waar mogelijk voor minstens 2 dagen van de week. Uitzonderingen zouden moeten aangevraagd worden behalve bij duidelijke jobs.
Spijtig dat de huidige regering met de groenen op kop te achterlijk is om zover na te denken en gewoon puur anti-auto is juist zoals ze anti kern energie zijn.
True
Die km - heffing daar spreken ze al een tijdje van & is zoals eerder gezegd eerder een anti - auto heffing. Die km heffing gaat juist niemendal oplossen. Juist iemand die het met heel da corona gebeuren, waar alles pokke duur is geworden, nog verder de put in zal duwen om dan op het einde van de maand bijna niets meer over te houden.
We zijn al 1 van de zwarst belaste landen van Europa & dan da nog eens in voeren... Ik denk da ze gewoon zitten na te denken van hoe kunnen we nog meer geld uit de mensen hun zakken halen & het dan goe praten da het voor het milieu is...
Maar met te betalen zijde ervan af é...
Juist zoals in die LEZ zones, ge rijdt met ne euro4, dan is't van aah gij rijdt met ne slechte auto voor het milieu gij moogt hier ni binnen gij ketteraar & alles wa schoon & lelijk is. Aaah maar ge betaald €150 voor binnen te mogen. Komt u gerust binnen, ge stoot nu niets meer uit.
Hoe belachelijk is da??
Maar da's nu naast de kwestie maar gewoon hetzelfde principe als met de km - heffing.
Degene die het openbaar vervoer promoot zouden ze moeten stenigen, da trekt hier op niets. Ik heb 5 jaar het openbaar vervoer gebruikt. Ik vertrok vanuit Gullegem met de fiets naar Kortrijk, nam daar de trein naar Gent & ging dat te voet naar het werk. Ik moest om 5:00 opstaan om rond 7:30 aan te komen.
Ik was ongeveer 1uur 30/45 minuten onderweg, enkele reis. Ik moest zeker tegen 5:45 vertrekken want anders ging ik mijn trein missen.
's avonds hetzelfde liedje, evenlang onderweg. Soms was het 18:30 tegen dat ik 's avonds thuis was. Dit was dan natuurlijk toen ik nog bij mijn ouders woonde, nu met een gezins situatie is dit totaal niet haalbaar. Ik woon nu wat dichter maar ook met de fiets ben ik een klein uur onderweg.
Degene die dit zitten te promoten om alles met de fiets te doen mogen eens de kinderen naar school gaan brengen & dan nog eens een uur rijden om er te geraken & van mijn werkgever mag ik niet stoppen om 15:00 om de kinderen terug te gaan halen van school & mijn werkgever sponsort ook geen electrische fietsen.
Maarja daar in Brussel hebben ze natuurlijk makkelijk praten omda alles voor hun wordt betaald of beter gezegd dat de gewone werkmens het betaald voor hun. Het is niet dat iedereen voor hun plezier om 6:30 opstaat om rond 8:00 aanwezig te zijn op het werk. Moest ge de mensen laten kiezen zouden ze veel liever van thuis werken omda het organisatorisch veel makkelijker is. Ik vind het ook gewoon absurd da ge zou moeten betalen om tot aan u werk te geraken, & dan nog eens veel accijnzen moet betalen op u benzine & da terwijl ge al 1/4 van u bruto loon moogt afgeven voor de belastingen.
Ik ben er ook voor da ge bedrijven zou moeten beboeten & belasten voor het moetwillig mensen naar kantoor te laten komen terwijl er wel degelijk aangetoond is da thuiswerk geen probleem is. Ik sta niet te springen voor full time thuiswerk, zo ergens een paar dagen in de week aanwezig zijn op de werkplaats zelf met een paar dagen in de week thuiswerk een gezonde combinatie van de 2. Bedrijven zullen de kost die ze maken ook wel door rekenen aan de gewone werkmens, resultaat, producten zullen nog duurder worden & de gewone werkmens zal nog eens moeten betalen voor alles die in de winkel ligt & om tot aan zijn werk te geraken.
Zoals eerder ook aangehaald, waarom moeten wij Belgen hier weer voor betalen? Als je rondkijkt zie je zeker 1/3 buitenlanders rond rijden. Zij kunnen hier ook voor betalen. Als ze de km heffing invoeren moeten ze de BIV dan laten vallen & zoda da ge België binnen rijdt, alle autosnelwegen enzo maar tol wegen van maken. In Frankrijk enzo hebde ook zo van die tol wegen, & dan voor alle Belgen ne pas voorzien da ze die gratis kunnen gebruiken.
Het is juist weer ne extra taks die ze gaan gebruiken voor ne andere put die ze gemaakt hebben te vullen. Maar natuurlijk ingekaderd in heel het milieu gebeuren met de groenen op kop. Die willen al langer da de Belgen niet meer met de auto rijden & da iedereen terug met paard & kar rond rijdt.