Auto Kilometerheffing? Pro of contra?

Kilometerheffing???

  • Ja

  • Nee


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Hoe gaan ze dit eigenlijk controleren?
Wanneer moet je uw kilometers doorgeven?
Ik vermoed ofwel via camera's die alles registreren ofwel met een gps tracker zoals bij de vrachtwagens.
Want als je pas achteraf je km's moet doorgeven, kunnen ze nooit controleren of je tijdens files gereden hebt of niet.
 
Puur economisch gezien is rekeningrijden de meest efficiënte oplossing om fileproblematiek aan te pakken.
Maar een samenleving of beleid kan je helaas niet zo nauw bekijken als puur het economisch optimum.

Ik heb een grote vrees voor de sociaal onrechtvaardige impact van de implementatie van dergelijk systeem. De alleenstaande moeder die enkel met haar klein autootje het gebolwerkt krijgt om haar kinderen op school te krijgen en tijdig bij haar werkgever te arriveren. Met rekeningrijden duw je haar misschien zelfs richting werkloosheid omdat het teveel kost voor dat minimumloon dat zij verdient.

Daarnaast moeten er ook gewoon voldoende alternatieven voorhanden zijn. Nu met de werken aan de Ring in Brussel, is het gewoon altijd file. Ook om 11u, ook op een zondag. Als je capaciteit niet toereikend is, kan je de verkeershoeveelheden moeilijker beter gaan sturen. Dan moeten er alternatieven voorhanden zijn (gezamenlijk vervoer, fietssnelwegen). Ik betwijfel als we daar al ver genoeg in staan.
Als er nu 1 plaats is waar er voldoende alternatieven zijn, dan is het wel Brussel. Er zijn massa's treinen naar Brussel en de reistijden naar Brussel vallen best mee ivm de auto. Zélfs vanuit mijn hellhole :p.

Wat wél een probleem is:
- geen enkel vervoersmiddel (behalve taxi voor wie de luxe zou hebben :p) is beter dan een bedrijfswagen qua comfort en kostprijs. Je moet niet overstappen, kan niet nat worden, het is het goedkoopste, ...
- de ruimtelijke ordening is crap waardoor de meeste bedrijventerreinen aangelegd zijn in functie van de wagen en niet in functie van het openbaar vervoer. Het is eigenlijk veelzeggend dat dé terreinen die eigenlijk voor mensen uit provincie Antwerpen en Vlaams-Brabant/Limburg goed gelegen zijn qua openbaar vervoer ingenomen zijn door de Vlaamse overheid en dat die dat nog relatief gemakkelijk en goedkoop kon in de jaren 90. Werkgevers waren niet geïnteresseerd omdat hun bedrijventerreinen gemakkelijk bereikbaar zijn met de auto en ze geen werknemers hadden die met de trein wensten te komen. En dat los je niet op door busjes/treinen te voorzien naar die bedrijventerreinen.
 
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) legt het zogenaamde rekeningrijden op tafel bij de Vlaamse ministerraad. Dat zegt ze aan VTM NIEUWS. Een slimme kilometerheffing in plaats van een algemene verkeersbelasting dus. “We zullen dit nu opstarten om in de volgende regering door te voeren.”
De Vlaamse overheid ziet rekeningrijden als een oplossing voor de files. Door de burger te laten betalen voor het aantal kilometer dat hij aflegt, zou de verkeersdrukte tot 30 procent kunnen dalen, klonk het eerder. De tarieven zouden variëren afhankelijk van welke weg u neemt – snelweg, secundaire weg of gewestweg – en op welk tijdstip u dat doet. Tijdens de spitsuren zou autorijden dus bijvoorbeeld een pak meer kosten als tijdens het weekend of ’s nachts. Bovendien bestaat de kans dat regio’s rond grote steden als Gent, Antwerpen en Brussel iets duurder zullen zijn dan andere Vlaamse wegen.

Door de slimme kilometerheffing zou de jaarlijkse verkeersbelasting dan wegvallen, bevestigt Peeters
Toch wel benieuwd naar de tarieven die ze in hun hoofd hebben.
En als snelweg duurder zal worden dan secundaire wegen, hoeveel mensen gaan dan geen sluipwegen gebruiken ?

Goedkoper zal het allesinds niet worden voor vele van ons volgens mij
 
Dit aanzien als oplossing voor de files is toch een grote drogreden. De hoofdreden om hier werk van te maken is de transitie naar EV-verkeer en dus het mislopen van de brandstoftaksen/accijnzen. Ze willen dit er gewoon door krijgen nog voor dat de massa is overgeschakeld op EV.
 
Ik ga zo goed als altijd met de fiets gaan werken, maar ik heb nog een 2e wagen in de garage staan voor als het erg slecht weer is, het zou sneeuwen, fiets in panne, eens iets wat groter meenemen,...
In het huidige systeem betaal ik dan de volle pot voor iets dat ik heel weinig gebruik. <5000km per jaar
Openbaar vervoer is hier een ramp. Mijn werk is 20km verder en ik zou meer dan 2 uur onderweg zijn en dan nog een dikke kilometer mogen wandelen. Ook is er maar 1 mogelijkheid in de voormiddag om de correcte aansluitingen te hebben om er te raken.

Dusja, voor mij zou dat rekeningrijden vast goed uitkomen. Dan kan ik weer een oude bak kopen als de huidige de geest geeft.

Nu leef ik met de vrees voor de dag dat mijn huidige wagen de geest geeft en ik weer met een hoop kosten zit, en voor wat?
 
Wees er maar zeker van dat er een forfaitair bedrag komt per voertuig, en dat "de eerste X km zullen dan "gratis" zijn

Ik vrees dat je wel eens gelijk zou kunnen krijgen.

Stel je voor dat het profijtig werd om een wagen te bezitten :)
 
Het gaat hem om de centen en Jan met de pet verder te pluimen, de auto brengt vele miljarden in de schatkist.
Kilometerheffing voor vrachtwagens...rijden er nu minder vrachtwagens?
Er zal geen meter minder file staan en de veronderstelling dat er 30% minder file gaat staan is gewoon wishful thinking.
De partijen die dit doordrukken tegen de zin van de meerderheid van de Vlamingen (teller op HLN staat momenteel op 77% tegen) zal bij de stembusgang in 2024 de prijs betalen.
Ik zie Somers en Peeters al staan, met het zweet op het voorhoofd, zich afvragend hoe het komt dat de liberalen de kiesdrempel niet of amper halen en radicaal rechtse partijen weeral gestegen zijn. De dag dat ze het er doordrukken koop ik mij een vette Dodge Ram met torenhoge Co2 uitstoot want men gaat niet meer het bezit maar wel het gebruik van een wagen belasten... Yeah sure da's zoals de belofte met de terugdraaide teller, wie gelooft die mensen nog?
 
Ik reken het gewoon door aan mijn zaak, zoals vele bedrijven zullen doen. Ook voor motorrijders mag ik hopen, want het gaat niet alleen om files maar ook om uitstoot verminderen, en die dingen stoten meer uit dan een wagen.

Misschien ook is wat meer thuiswerk verplichtingen oploggen, corona heeft duidelijk geleerd dat dat mogelijk is voor vele bedrijven.
 
Het gaat hem om de centen en Jan met de pet verder te pluimen, de auto brengt vele miljarden in de schatkist.
Kilometerheffing voor vrachtwagens...rijden er nu minder vrachtwagens?
Er zal geen meter minder file staan en de veronderstelling dat er 30% minder file gaat staan is gewoon wishful thinking.
De partijen die dit doordrukken tegen de zin van de meerderheid van de Vlamingen (teller op HLN staat momenteel op 77% tegen) zal bij de stembusgang in 2024 de prijs betalen.
Ik zie Somers en Peeters al staan, met het zweet op het voorhoofd, zich afvragend hoe het komt dat de liberalen de kiesdrempel niet of amper halen en radicaal rechtse partijen weeral gestegen zijn. De dag dat ze het er doordrukken koop ik mij een vette Dodge Ram met torenhoge Co2 uitstoot want men gaat niet meer het bezit maar wel het gebruik van een wagen belasten... Yeah sure da's zoals de belofte met de terugdraaide teller, wie gelooft die mensen nog?
1) Dit soort topics gaat geen effect hebben op stemmen
2) Ge gaat u een Dodge RAM kopen, een model waar ge nu al amper belastingen op moet betalen?
 
Amper ? Als natuurlijk persoon voor een 6.0 liter V8 (bron: simulatie Vlaams belastingportaal)

Jaarlijkse verkeersbelasting € 6.634,09
Belasting op inverkeerstelling € 11.556,92

Valt allemaal weg met de kilometerheffing, niet het bezit maar het gebruik telt ....
 
Amper ? Als natuurlijk persoon voor een 6.0 liter V8 (bron: simulatie Vlaams belastingportaal)

Jaarlijkse verkeersbelasting € 6.634,09
Belasting op inverkeerstelling € 11.556,92

Valt allemaal weg met de kilometerheffing, niet het bezit maar het gebruik telt ....
Ik denk dat je eens het concept lichte vracht moet opzoeken ;).
 
Ik vraag me af hoe ze dat allemaal gaan meten. Als dat via de camera's gaat zijn die nu op de autosnelwegen aanwezig zijn, gaat dit echt enorm veel sluipverkeer veroorzaken.
Kilometerheffing voor vrachtwagens...rijden er nu minder vrachtwagens?
Dat is toch nooit de bedoeling geweest? Ze wilden gewoon dat buitenlandse vrachtwagens zouden meebetalen aan de wegenbelasting.
Ik kan me niet herinneren dat ze dit ooit ingevoerd hebben om het vrachtverkeer te verminderen.
 
Veel mensen kunnen toch ook niks veranderen aan hun gedrag, mensen rijden niet voor hun plezier in de spits. Als je tijdens de kantooruren moet werken, dan zit je nu eenmaal in de file, hoeveel het ook kost. Ik woon op 35 km van mijn werk, openbaar vervoer is een zeer slechte verbinding (fiets + 2 treinen + bus = 1.5-2 uur enkel) en om te fietsen is het te ver. Dusja. Enige oplossing is de werkgevers dwingen om hun personeel van thuis te laten werken, dat is een veel betere oplossing voor het fileprobleem dan dat rekeningrijden.
 
Gaat verdwijnen voor natuurlijke personen he. Enkel nog met btw nummer.
Dat klopt (al is het er volgens mij nog niet door). Maar het punt van "dan koop ik mij een Dodge RAM ze, want dan moet ik daar weinig belastingen op betalen" is een beetje belachelijk aangezien die al jaren in een gunstregime zit. Dat zijn van die reacties van "ah, ze gaan x belasten, en y niet meer. Nu ga ik y doen om ze te kl*ten ze", wat gewoon kinderachtig gedrag is imo.

Let op, als de kilometerheffing er komt, koop ik mij ook een 911 ze. Maar dat is omdat ik een 911 wil en vind dat die belasting nu te hoog is, niet om "de regering te kl*ten".
 
Dat klopt (al is het er volgens mij nog niet door). Maar het punt van "dan koop ik mij een Dodge RAM ze, want dan moet ik daar weinig belastingen op betalen" is een beetje belachelijk aangezien die al jaren in een gunstregime zit. Dat zijn van die reacties van "ah, ze gaan x belasten, en y niet meer. Nu ga ik y doen om ze te kl*ten ze", wat gewoon kinderachtig gedrag is imo.

Let op, als de kilometerheffing er komt, koop ik mij ook een 911 ze. Maar dat is omdat ik een 911 wil en vind dat die belasting nu te hoog is, niet om "de regering te kl*ten".
Een V8 zou hier toch ook hoog op de planning staan als de veellitertaksen wegvallen
 
Ik heb eigenlijk ook wel wat schrik over kilometerheffingen in verlof. Als je bv naar zee wilt op een zonnige dag, dan ontstaan er ook soms files.
Gaat verdwijnen voor natuurlijke personen he. Enkel nog met btw nummer.
Bron dat het nu echt gaat gebeuren? Ze roepen dat al decennia lang.
 
Het gaat hem om de centen en Jan met de pet verder te pluimen, de auto brengt vele miljarden in de schatkist.
Kilometerheffing voor vrachtwagens...rijden er nu minder vrachtwagens?
Zoals reeds gezegd, was ook niet direct de bedoeling, en is ook vooral een vergroening geweest aangezien oudere vrachtwagens meer moeten betalen. Hier is een heel duidelijk effect.
Er zal geen meter minder file staan en de veronderstelling dat er 30% minder file gaat staan is gewoon wishful thinking.
De partijen die dit doordrukken tegen de zin van de meerderheid van de Vlamingen (teller op HLN staat momenteel op 77% tegen) zal bij de stembusgang in 2024 de prijs betalen.
Ik zie Somers en Peeters al staan, met het zweet op het voorhoofd, zich afvragend hoe het komt dat de liberalen de kiesdrempel niet of amper halen en radicaal rechtse partijen weeral gestegen zijn. De dag dat ze het er doordrukken koop ik mij een vette Dodge Ram met torenhoge Co2 uitstoot want men gaat niet meer het bezit maar wel het gebruik van een wagen belasten... Yeah sure da's zoals de belofte met de terugdraaide teller, wie gelooft die mensen nog?
En dan ga je bewust nog een stuk meer betalen om dwars te liggen? Genereus van je. Je gelooft toch zelf niet dat er geen onderscheid zal zijn op vlak van vervuiling? Bij vrachtwagens is dit ook al. En ja, dat is een enorm goed systeem, als je al kunt zorgen dat de veelrijders minder milieu belastend zijn, daarmee bereik je het grootste effect.
 
Zoals reeds gezegd, was ook niet direct de bedoeling, en is ook vooral een vergroening geweest aangezien oudere vrachtwagens meer moeten betalen. Hier is een heel duidelijk effect.
Vrachtwagens worden sowieso om de zoveel tijd vervangen, dat heeft niets met die taks te maken. Dat er nu meer Euro 6 rond rijdt dan voor de invoering is niets anders dan normale evolutie die er ook zou geweest zijn zonder de kmheffing. Toen die heffing begon, ging het om files verminderen en groter budget voor wegherstellingen te krijgen. Nu doen alsof het een groen idee was, is niet correct.
 
Terug
Bovenaan