Auto Kilometerheffing? Pro of contra?

Kilometerheffing???

  • Ja

  • Nee


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Hadden ze daar indertijd ook een logische redenering voor? Want vrachtwagens rijden al helemaal niet voor hun plezier.
Tuurlijk niet. Dat was de uitleg, maar in de praktijk was het gewoon de zoveelste extra belasting die doorgerekend werd naar de consument.
 
Tuurlijk niet. Dat was de uitleg, maar in de praktijk was het gewoon de zoveelste extra belasting die doorgerekend werd naar de consument.
Ze hebben toen wel het eurovignet laten vallen natuurlijk, wat voor vrachtwagens die enkel in belgie rondrijden en weinig km doen wel goedkoper uitkwam.
 
Ze hebben toen wel het eurovignet laten vallen natuurlijk, wat voor vrachtwagens die enkel in belgie rondrijden en weinig km doen wel goedkoper uitkwam.
Dat was ook maar voor enkele uitzonderingen interessant, want eens je de grens met Nederland passeerde, moest je dat vignet wel nog hebben. En je raadt het nooit: dat tarief werd niet aangepast. Je betaalt nu nog steeds 1250 euro ervoor, destijds was dat zelfs nog iets minder. Dus gewoon een extra belasting.
Het huidig tarief voor +32T (wat bijna altijd is met een aanhanger) is 16 eurocent voor Euro 6. Dat komt met iets van 7600km per jaar overeen wil je niet meer betalen dan het vignet. Dus ik betwijfel zelfs of er uitzonderingen bestaan die goedkoper af zijn.
 
Dat was ook maar voor enkele uitzonderingen interessant, want eens je de grens met Nederland passeerde, moest je dat vignet wel nog hebben. En je raadt het nooit: dat tarief werd niet aangepast. Je betaalt nu nog steeds 1250 euro ervoor, destijds was dat zelfs nog iets minder. Dus gewoon een extra belasting.
Het huidig tarief voor +32T (wat bijna altijd is met een aanhanger) is 16 eurocent voor Euro 6. Dat komt met iets van 7600km per jaar overeen wil je niet meer betalen dan het vignet. Dus ik betwijfel zelfs of er uitzonderingen bestaan die goedkoper af zijn.
Daarom dat ik zei voor vrachtwagen die enkel in belgie rondrijden. Ik weet wel dat sommige vrachtwagens die enkel in seizoenswerk gebruikt worden nu wel goedkoper rijden (Als bij vlashandelaren, graanwagens, reserve vrachtwagens, bedrijven die een eigen vrachtwagen hebben om enkele keren per jaar in geval van nood achter onderdelen/ orders te rijden, vrachtwagens die enkele rijden tussen 2 vestigingen van bedrijven etc.)
Maar voor echte transporteurs is het inderdaad een platte belastingsverhoging geweest.
 
Daarom dat ik zei voor vrachtwagen die enkel in belgie rondrijden. Ik weet wel dat sommige vrachtwagens die enkel in seizoenswerk gebruikt worden nu wel goedkoper rijden (Als bij vlashandelaren, graanwagens, reserve vrachtwagens, bedrijven die een eigen vrachtwagen hebben om enkele keren per jaar in geval van nood achter onderdelen/ orders te rijden, vrachtwagens die enkele rijden tussen 2 vestigingen van bedrijven etc.)
Maar voor echte transporteurs is het inderdaad een platte belastingsverhoging geweest.
Namen die vroeger dan ook al geen dagpas voor het vignet? Dat deden wij de laatste jaren als we sporadisch nog eens naar Nederland moesten.
 
Namen die vroeger dan ook al geen dagpas voor het vignet? Dat deden wij de laatste jaren als we sporadisch nog eens naar Nederland moesten.
Hier in Belgie kon dat moeilijk naar ik vernomen had. Wel kom je een 10 beurtenkaart verkrijgen waardoor je geen vignet moest betalen, maar als je daar over ging moest je toch een kopen. Wat natuurlijk zorgde voor veel misbruik in de aard van de kaart naast je liggen hebben en vlug invullen moest je denken dat je ging gecontroleerd worden.
 
Hier in Belgie kon dat moeilijk naar ik vernomen had. Wel kom je een 10 beurtenkaart verkrijgen waardoor je geen vignet moest betalen, maar als je daar over ging moest je toch een kopen. Wat natuurlijk zorgde voor veel misbruik in de aard van de kaart naast je liggen hebben en vlug invullen moest je denken dat je ging gecontroleerd worden.
Dat heb ik nooit geweten zelfs, ofwel was 't voor een jaar, ofwel 1 of 2 dagen dat ik dat aankocht. :p
Nu, ik maak me nog de bedenking dat die reservecamions of trekkers die maar sporadisch worden gebruikt, meestal geen nieuwe zijn en dus nog veel meer betalen per km, waardoor ze nog sneller aan dat bedrag komen. Maar goed, 't is zoals je zegt, enkele uitzonderingen gaan er op gewonnen hebben, maar voor de overgrote meerderheid was het de zoveelste extra belasting.
 
De vraag is niet of er een slimme kilometerheffing komt, maar wanneer. We hebben afgesproken om studies te bestellen. We gaan na of de bestaande kilometerheffing voor vrachtwagens uitgebreid moet worden naar bestelwagens. Ook de fiscaliteit van personenwagens zal worden bestudeerd.”

Peeters verwijst daarbij naar Denemarken, dat ze bestempelt als “ons grote voorbeeld”. De auto’s staan daar aan de kant, omdat het bezit duur is en het gebruik nog meer. Daar moeten we naartoe”, meent de minister. “We moeten stoppen met te denken dat iedereen zijn eigen wagen moet hebben.
De melk koe moet en zal verder uitgemolken worden. Geen auto's meer voor het plebs.
Makkelijk gesproken door iemand met een eigen chauffeur natuurlijk.
 
De melk koe moet en zal verder uitgemolken worden. Geen auto's meer voor het plebs.
Makkelijk gesproken door iemand met een eigen chauffeur natuurlijk.
De wagen is geen melkkoe. Dat is gewoon populaire taal die kant nog wal raakt. Wanneer je de volledige kost van het autoverkeer in rekening brengt, is autofiscaliteit niet kostendekkend.
Alleen al de belastingvoordelen voor bedrijfswagens kost de staat meer dan de werking van de lijn.
Het is gewoon de logica zelf dat er een kilometerheffing moet komen terwijl de gewone inschrijvingstaks en autobelasting dienen weg te vallen. Vandaag zit een deel van de variabele km heffing in de accijnzen op brandstoffen, maar met elektriciteit is dat quasi onmogelijk. In de zomer rijd ik op mijn eigen zonne-energie, dan zou ik dus helemaal gratis rijden? Het is dus gewoon tijd om het geweer van schouder te wisselen, en alle wagens te belasten voor het gebruik van ons wegennetwerk én de emissie van schadelijke stoffen die daarmee gepaard gaat. Het zal nog wel even duren voor ze de juiste verhouding vinden tussen beide componenten maar het lijkt me logisch dat er wel wat accijnzen op brandstoffen blijven bestaan als milieuheffing.
 
Ik stel me vooral de vraag hoe ze dat allemaal gaan controleren/implementeren. Er rijden nu al 80000 wagens rond ongekeurd en onverzekerd. Trajectcontroles werken maar half. Wat met secundaire wegen?


Informatief: sinds wanneer zijn de salariswagens eigenlijk beginnen opkomen? Ik kan me niet herinneren dat dat 20 jaar geleden zo verspreid was?
 
Ik stel me vooral de vraag hoe ze dat allemaal gaan controleren/implementeren. Er rijden nu al 80000 wagens rond ongekeurd en onverzekerd. Trajectcontroles werken maar half. Wat met secundaire wegen?


Informatief: sinds wanneer zijn de salariswagens eigenlijk beginnen opkomen? Ik kan me niet herinneren dat dat 20 jaar geleden zo verspreid was?
Bij mijn eerste werkgever had ik (en iedereen die daar werkte) een firmawagen eind jaren 90.
 
De wagen is geen melkkoe. Dat is gewoon populaire taal die kant nog wal raakt. Wanneer je de volledige kost van het autoverkeer in rekening brengt, is autofiscaliteit niet kostendekkend.
Alleen al de belastingvoordelen voor bedrijfswagens kost de staat meer dan de werking van de lijn.
Het is gewoon de logica zelf dat er een kilometerheffing moet komen terwijl de gewone inschrijvingstaks en autobelasting dienen weg te vallen. Vandaag zit een deel van de variabele km heffing in de accijnzen op brandstoffen, maar met elektriciteit is dat quasi onmogelijk. In de zomer rijd ik op mijn eigen zonne-energie, dan zou ik dus helemaal gratis rijden? Het is dus gewoon tijd om het geweer van schouder te wisselen, en alle wagens te belasten voor het gebruik van ons wegennetwerk én de emissie van schadelijke stoffen die daarmee gepaard gaat. Het zal nog wel even duren voor ze de juiste verhouding vinden tussen beide componenten maar het lijkt me logisch dat er wel wat accijnzen op brandstoffen blijven bestaan als milieuheffing.
Mensen met een EV betalen nu al geen inschrijving en geen wegentaks dus daar is het al weggevallen, helaas kan ik op dit moment privé nog geen EV van 70-80k kopen.
Intussen rij ik dan maar met een benzine wagen waar ik dat wel op heb moeten betalen (en ook niks van ga terug zien) betaal ik ook nog accijnzen op mijn benzine ook. Nog een km-heffing en dan voel ik mij 3dubbel gejost ja.
Als ik een EV had die op stroom van mijn zonnepanelen kon rijden zou het mij ook niet boeien en het zelfs "eerlijker" vinden.

Maak het dan al eens simpel en schaf het voordeel op salariswagens af. Mensen die het nodig hebben tot daar aan toe.
Dit is toch helemaal scheefgetrokken intussen.
Ik ben een absolute tegenstander hiervan als ik zie wat er in mijn omgeving gebeurd op dat vlak en in ons gezin. En i know, volledig anekdotisch maar dan kan je het misschien plaatsen.
- 1 kennis die op de logistieke dienst werkt van een verzekeringskantoor, nog nooit een ander kantoor gezien -> DS7
- Vriendin die werkt als verkoopster bij een maaltijdwinkel/slagerij -> mogelijk tot auto in salarispakket want het kon in theorie eens zijn dat ze ooit naar een ander filiaal moet als daar onderbezetting is, in praktijk nooit
- vriend die werkt als arbeider in een staalfabriek. Had reeds een tankkaart voor benzine + kon diesel tanken op bedrijventerrein zelf, kan nu een BMW X2 krijgen. Why? Geen idee.
Kan er nog opnoemen hoor..

Intussen hebben wij dit jaar 15.000km met onze privé auto afgelegd, waarvan +6000Km voor het werk van mijn vriendin (40%) werk-werkverkeer! Dus niks woonwerk hierin.

Wij hebben dus gekozen (moeten kiezen) voor een comfortabele auto want ze rijdt toch wat rond, ze komt op verschillende bedrijven in contact met zaakvoerders en moet collega's kunnen meenemen van tijd tot tijd (anders was er een camionette gekomen en kon ze nog beroepskosten aftrekken)
Zij krijgt dan GEEN Firmawagen want o de ironie, zij werkte voor de federale overheid..
Ze krijgt wel de volle 0,35€c per km, maar dat dekt uiteraard langs geen kanten alle kosten.

Dus dan kan ik wel eens grommelen als die zelfde overheid met zo'n ideeën afkomt dat autorijden nog duurder moet worden, en zijn eigen personeel in de steek laat, maar alle achterpoorten open zet.
Sorry voor de rant 🙂

Edit: en zelfs kon/wou ik een EV kopen, er staan geen laadpalen op de parking en na info te vragen komen er ook geen
En nee, het antwoord "dan moet ze een andere job zoeken" moet niemand mee afkomen. Een job is meer dan alleen een wagen, maar het mag wel wat eerlijker
 
Ik stel me vooral de vraag hoe ze dat allemaal gaan controleren/implementeren. Er rijden nu al 80000 wagens rond ongekeurd en onverzekerd. Trajectcontroles werken maar half. Wat met secundaire wegen?
Die kmheffing op zich? Dat is toch vrij simpel te regelen? Kijk hoe ze het met de vrachtwagens doen in België en Duitsland. Gewoon een OBU verplicht installeren.
 
Ik stel me vooral de vraag hoe ze dat allemaal gaan controleren/implementeren. Er rijden nu al 80000 wagens rond ongekeurd en onverzekerd. Trajectcontroles werken maar half. Wat met secundaire wegen?


Informatief: sinds wanneer zijn de salariswagens eigenlijk beginnen opkomen? Ik kan me niet herinneren dat dat 20 jaar geleden zo verspreid was?

Gewoon een zwarte doos in je auto en klaar? 't is geen echte rocket science.

Het verhaal dat @Silence hier schrijft is iets wat ik in m'n eigen omgeving ook zie.
 
- vriend die werkt als arbeider in een staalfabriek. Had reeds een tankkaart voor benzine + kon diesel tanken op bedrijventerrein zelf, kan nu een BMW X2 krijgen. Why? Geen idee.
Kan er nog opnoemen hoor..

Onderschat ook niet de impact van cafetariaplannen op de vloot van salariswagens.
13e maand erin (wordt dan verhoogd met patronale bijdragen van ik dacht factor 1,27) en ziedaar uw budget voor een auto. Eventueel nog deeltje van bonus erin.

Bv 13e maand 4500 eur, maal 1.27 = 5715 eur budget (476 eur per maand). Doe er nog deel van uw bonus bij eventueel om budget te verhogen...

Keer je dat netto uit, hou je minder dan de helft over. Met die cafetariaplannen kan je heel vaak al een auto(otje) nemen.
 
Onderschat ook niet de impact van cafetariaplannen op de vloot van salariswagens.
13e maand erin (wordt dan verhoogd met patronale bijdragen van ik dacht factor 1,27) en ziedaar uw budget voor een auto. Eventueel nog deeltje van bonus erin.

Bv 13e maand 4500 eur, maal 1.27 = 5715 eur budget (476 eur per maand). Doe er nog deel van uw bonus bij eventueel om budget te verhogen...

Keer je dat netto uit, hou je minder dan de helft over. Met die cafetariaplannen kan je heel vaak al een auto(otje) nemen.
Tuurlijk, het kan/zal inderdaad zowel ergens een regeling zijn.
En het is de overheid die dit soort constructies voorstelt, maar als je voor diezelfde overheid werkt krijg je geen cafetariaplan. Enkel bruto opslag waar je dan een peulschil van krijgt.

Ze doet die job graag hè, maar ik kan me er soms wel in opjagen dat het geld kost om te werken en dan zulke situaties ziet
 
Ze doet die job graag hè, maar ik kan me er soms wel in opjagen dat het geld kost om te werken en dan zulke situaties ziet

Begrijp ik volledig.
Met de huidige brandstofprijzen is het een zware noot om kraken als je je auto nodig hebt voor het werk en uit eigen zak moet betalen. Die 0,35 eur/km en sociaal abonnement dekken zeker de kosten niet.
 
Begrijp ik volledig.
Met de huidige brandstofprijzen is het een zware noot om kraken als je je auto nodig hebt voor het werk en uit eigen zak moet betalen. Die 0,35 eur/km en sociaal abonnement dekken zeker de kosten niet.
Het dekt wel de brandstofkosten, daarvoor is het wel ruim voldoende.
Maar onderhoud, inschrijving, wegentaks, banden, verzekering. Dat is uit eigen zak, aankoop dan nog buiten beschouwing laten.

En dan lees je dat ze nog een km vergoeding willen invoeren dus in dat geval moet zij de km betalen die ze voor de overheid moet afleggen. Veel zotter moet het niet worden.

Dus dan vind ik de auto wel een melk koe (of de eigenaar in elk geval toch)
 
Intussen hebben wij dit jaar 15.000km met onze privé auto afgelegd, waarvan +6000Km voor het werk van mijn vriendin (40%) werk-werkverkeer! Dus niks woonwerk hierin.

Wij hebben dus gekozen (moeten kiezen) voor een comfortabele auto want ze rijdt toch wat rond, ze komt op verschillende bedrijven in contact met zaakvoerders en moet collega's kunnen meenemen van tijd tot tijd (anders was er een camionette gekomen en kon ze nog beroepskosten aftrekken)
Zij krijgt dan GEEN Firmawagen want o de ironie, zij werkte voor de federale overheid..
Ze krijgt wel de volle 0,35€c per km, maar dat dekt uiteraard langs geen kanten alle kosten.

Dus dan kan ik wel eens grommelen als die zelfde overheid met zo'n ideeën afkomt dat autorijden nog duurder moet worden, en zijn eigen personeel in de steek laat, maar alle achterpoorten open zet.
Sorry voor de rant 🙂
Maar als dat zaken zijn die moeten gebeuren voor haar werkgever. Dan kan ze toch een dienstwagen reserveren hiervoor voor die dagen ? En naar ik verstaan heb is dat redelijk standaard voor de verschillende FOD's.

Als jij dan liever uw eigen wagen daarvoor gebruikt, dan is dat een keuze die je doet. Een keuze die ik perfect begrijp. Maar het is wel logisch dat de overheid niet gaat opdraaien voor het feit dat jij die keuze maakt. Desondanks kun je toch voor een bepaalde aantal km's ervoor zorgen dat je daarvoor terugbetaald wordt. Dus ten dele betaald de overheid dan al mee aan de kost van de keuze van uw wagen. Al zit er logischerwijze een limiet op die niet oneindig is.

Al zal die 0.36€/km nu ook wel stijgen rekening houdende met het feit dat de naft zo gestegen is.

PS: die logischerwijze gaat natuurlijk wel uit van het principe dat een salariswagen dikke nonsens is. Maar de lonen zijn wel rekening houdende met de extralegale voordelen die je in de privé kreeg, destijds (1999ish - https://nl.wikipedia.org/wiki/Copernicushervorming) hoger gezet. Ondertussen heeft de private sector dat gat in brutoloon gewoon dichtgereden voor de interessante profielen.
 
Terug
Bovenaan