Nineshots
Well-known member
Hadden ze daar indertijd ook een logische redenering voor? Want vrachtwagens rijden al helemaal niet voor hun plezier.Toen die heffing begon, ging het om files verminderen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Hadden ze daar indertijd ook een logische redenering voor? Want vrachtwagens rijden al helemaal niet voor hun plezier.Toen die heffing begon, ging het om files verminderen
Tuurlijk niet. Dat was de uitleg, maar in de praktijk was het gewoon de zoveelste extra belasting die doorgerekend werd naar de consument.Hadden ze daar indertijd ook een logische redenering voor? Want vrachtwagens rijden al helemaal niet voor hun plezier.
Ze hebben toen wel het eurovignet laten vallen natuurlijk, wat voor vrachtwagens die enkel in belgie rondrijden en weinig km doen wel goedkoper uitkwam.Tuurlijk niet. Dat was de uitleg, maar in de praktijk was het gewoon de zoveelste extra belasting die doorgerekend werd naar de consument.
Dat was ook maar voor enkele uitzonderingen interessant, want eens je de grens met Nederland passeerde, moest je dat vignet wel nog hebben. En je raadt het nooit: dat tarief werd niet aangepast. Je betaalt nu nog steeds 1250 euro ervoor, destijds was dat zelfs nog iets minder. Dus gewoon een extra belasting.Ze hebben toen wel het eurovignet laten vallen natuurlijk, wat voor vrachtwagens die enkel in belgie rondrijden en weinig km doen wel goedkoper uitkwam.
Daarom dat ik zei voor vrachtwagen die enkel in belgie rondrijden. Ik weet wel dat sommige vrachtwagens die enkel in seizoenswerk gebruikt worden nu wel goedkoper rijden (Als bij vlashandelaren, graanwagens, reserve vrachtwagens, bedrijven die een eigen vrachtwagen hebben om enkele keren per jaar in geval van nood achter onderdelen/ orders te rijden, vrachtwagens die enkele rijden tussen 2 vestigingen van bedrijven etc.)Dat was ook maar voor enkele uitzonderingen interessant, want eens je de grens met Nederland passeerde, moest je dat vignet wel nog hebben. En je raadt het nooit: dat tarief werd niet aangepast. Je betaalt nu nog steeds 1250 euro ervoor, destijds was dat zelfs nog iets minder. Dus gewoon een extra belasting.
Het huidig tarief voor +32T (wat bijna altijd is met een aanhanger) is 16 eurocent voor Euro 6. Dat komt met iets van 7600km per jaar overeen wil je niet meer betalen dan het vignet. Dus ik betwijfel zelfs of er uitzonderingen bestaan die goedkoper af zijn.
Namen die vroeger dan ook al geen dagpas voor het vignet? Dat deden wij de laatste jaren als we sporadisch nog eens naar Nederland moesten.Daarom dat ik zei voor vrachtwagen die enkel in belgie rondrijden. Ik weet wel dat sommige vrachtwagens die enkel in seizoenswerk gebruikt worden nu wel goedkoper rijden (Als bij vlashandelaren, graanwagens, reserve vrachtwagens, bedrijven die een eigen vrachtwagen hebben om enkele keren per jaar in geval van nood achter onderdelen/ orders te rijden, vrachtwagens die enkele rijden tussen 2 vestigingen van bedrijven etc.)
Maar voor echte transporteurs is het inderdaad een platte belastingsverhoging geweest.
Hier in Belgie kon dat moeilijk naar ik vernomen had. Wel kom je een 10 beurtenkaart verkrijgen waardoor je geen vignet moest betalen, maar als je daar over ging moest je toch een kopen. Wat natuurlijk zorgde voor veel misbruik in de aard van de kaart naast je liggen hebben en vlug invullen moest je denken dat je ging gecontroleerd worden.Namen die vroeger dan ook al geen dagpas voor het vignet? Dat deden wij de laatste jaren als we sporadisch nog eens naar Nederland moesten.
Dat heb ik nooit geweten zelfs, ofwel was 't voor een jaar, ofwel 1 of 2 dagen dat ik dat aankocht.Hier in Belgie kon dat moeilijk naar ik vernomen had. Wel kom je een 10 beurtenkaart verkrijgen waardoor je geen vignet moest betalen, maar als je daar over ging moest je toch een kopen. Wat natuurlijk zorgde voor veel misbruik in de aard van de kaart naast je liggen hebben en vlug invullen moest je denken dat je ging gecontroleerd worden.
De melk koe moet en zal verder uitgemolken worden. Geen auto's meer voor het plebs.De vraag is niet of er een slimme kilometerheffing komt, maar wanneer. We hebben afgesproken om studies te bestellen. We gaan na of de bestaande kilometerheffing voor vrachtwagens uitgebreid moet worden naar bestelwagens. Ook de fiscaliteit van personenwagens zal worden bestudeerd.”
Peeters verwijst daarbij naar Denemarken, dat ze bestempelt als “ons grote voorbeeld”. “De auto’s staan daar aan de kant, omdat het bezit duur is en het gebruik nog meer. Daar moeten we naartoe”, meent de minister. “We moeten stoppen met te denken dat iedereen zijn eigen wagen moet hebben.
De wagen is geen melkkoe. Dat is gewoon populaire taal die kant nog wal raakt. Wanneer je de volledige kost van het autoverkeer in rekening brengt, is autofiscaliteit niet kostendekkend.De melk koe moet en zal verder uitgemolken worden. Geen auto's meer voor het plebs.
Makkelijk gesproken door iemand met een eigen chauffeur natuurlijk.
Bij mijn eerste werkgever had ik (en iedereen die daar werkte) een firmawagen eind jaren 90.Ik stel me vooral de vraag hoe ze dat allemaal gaan controleren/implementeren. Er rijden nu al 80000 wagens rond ongekeurd en onverzekerd. Trajectcontroles werken maar half. Wat met secundaire wegen?
Informatief: sinds wanneer zijn de salariswagens eigenlijk beginnen opkomen? Ik kan me niet herinneren dat dat 20 jaar geleden zo verspreid was?
Mensen met een EV betalen nu al geen inschrijving en geen wegentaks dus daar is het al weggevallen, helaas kan ik op dit moment privé nog geen EV van 70-80k kopen.De wagen is geen melkkoe. Dat is gewoon populaire taal die kant nog wal raakt. Wanneer je de volledige kost van het autoverkeer in rekening brengt, is autofiscaliteit niet kostendekkend.
Alleen al de belastingvoordelen voor bedrijfswagens kost de staat meer dan de werking van de lijn.
Het is gewoon de logica zelf dat er een kilometerheffing moet komen terwijl de gewone inschrijvingstaks en autobelasting dienen weg te vallen. Vandaag zit een deel van de variabele km heffing in de accijnzen op brandstoffen, maar met elektriciteit is dat quasi onmogelijk. In de zomer rijd ik op mijn eigen zonne-energie, dan zou ik dus helemaal gratis rijden? Het is dus gewoon tijd om het geweer van schouder te wisselen, en alle wagens te belasten voor het gebruik van ons wegennetwerk én de emissie van schadelijke stoffen die daarmee gepaard gaat. Het zal nog wel even duren voor ze de juiste verhouding vinden tussen beide componenten maar het lijkt me logisch dat er wel wat accijnzen op brandstoffen blijven bestaan als milieuheffing.
Die kmheffing op zich? Dat is toch vrij simpel te regelen? Kijk hoe ze het met de vrachtwagens doen in België en Duitsland. Gewoon een OBU verplicht installeren.Ik stel me vooral de vraag hoe ze dat allemaal gaan controleren/implementeren. Er rijden nu al 80000 wagens rond ongekeurd en onverzekerd. Trajectcontroles werken maar half. Wat met secundaire wegen?
Ik stel me vooral de vraag hoe ze dat allemaal gaan controleren/implementeren. Er rijden nu al 80000 wagens rond ongekeurd en onverzekerd. Trajectcontroles werken maar half. Wat met secundaire wegen?
Informatief: sinds wanneer zijn de salariswagens eigenlijk beginnen opkomen? Ik kan me niet herinneren dat dat 20 jaar geleden zo verspreid was?
- vriend die werkt als arbeider in een staalfabriek. Had reeds een tankkaart voor benzine + kon diesel tanken op bedrijventerrein zelf, kan nu een BMW X2 krijgen. Why? Geen idee.
Kan er nog opnoemen hoor..
Tuurlijk, het kan/zal inderdaad zowel ergens een regeling zijn.Onderschat ook niet de impact van cafetariaplannen op de vloot van salariswagens.
13e maand erin (wordt dan verhoogd met patronale bijdragen van ik dacht factor 1,27) en ziedaar uw budget voor een auto. Eventueel nog deeltje van bonus erin.
Bv 13e maand 4500 eur, maal 1.27 = 5715 eur budget (476 eur per maand). Doe er nog deel van uw bonus bij eventueel om budget te verhogen...
Keer je dat netto uit, hou je minder dan de helft over. Met die cafetariaplannen kan je heel vaak al een auto(otje) nemen.
Ze doet die job graag hè, maar ik kan me er soms wel in opjagen dat het geld kost om te werken en dan zulke situaties ziet
Het dekt wel de brandstofkosten, daarvoor is het wel ruim voldoende.Begrijp ik volledig.
Met de huidige brandstofprijzen is het een zware noot om kraken als je je auto nodig hebt voor het werk en uit eigen zak moet betalen. Die 0,35 eur/km en sociaal abonnement dekken zeker de kosten niet.
Maar als dat zaken zijn die moeten gebeuren voor haar werkgever. Dan kan ze toch een dienstwagen reserveren hiervoor voor die dagen ? En naar ik verstaan heb is dat redelijk standaard voor de verschillende FOD's.Intussen hebben wij dit jaar 15.000km met onze privé auto afgelegd, waarvan +6000Km voor het werk van mijn vriendin (40%) werk-werkverkeer! Dus niks woonwerk hierin.
Wij hebben dus gekozen (moeten kiezen) voor een comfortabele auto want ze rijdt toch wat rond, ze komt op verschillende bedrijven in contact met zaakvoerders en moet collega's kunnen meenemen van tijd tot tijd (anders was er een camionette gekomen en kon ze nog beroepskosten aftrekken)
Zij krijgt dan GEEN Firmawagen want o de ironie, zij werkte voor de federale overheid..
Ze krijgt wel de volle 0,35€c per km, maar dat dekt uiteraard langs geen kanten alle kosten.
Dus dan kan ik wel eens grommelen als die zelfde overheid met zo'n ideeën afkomt dat autorijden nog duurder moet worden, en zijn eigen personeel in de steek laat, maar alle achterpoorten open zet.
Sorry voor de rant