Auto Kilometerheffing? Pro of contra?

Kilometerheffing???

  • Ja

  • Nee


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Puur economisch gezien is rekeningrijden de meest efficiënte oplossing om fileproblematiek aan te pakken.
Maar een samenleving of beleid kan je helaas niet zo nauw bekijken als puur het economisch optimum.

Ik heb een grote vrees voor de sociaal onrechtvaardige impact van de implementatie van dergelijk systeem. De alleenstaande moeder die enkel met haar klein autootje het gebolwerkt krijgt om haar kinderen op school te krijgen en tijdig bij haar werkgever te arriveren. Met rekeningrijden duw je haar misschien zelfs richting werkloosheid omdat het teveel kost voor dat minimumloon dat zij verdient.

Daarnaast moeten er ook gewoon voldoende alternatieven voorhanden zijn. Nu met de werken aan de Ring in Brussel, is het gewoon altijd file. Ook om 11u, ook op een zondag. Als je capaciteit niet toereikend is, kan je de verkeershoeveelheden moeilijker beter gaan sturen. Dan moeten er alternatieven voorhanden zijn (gezamenlijk vervoer, fietssnelwegen). Ik betwijfel als we daar al ver genoeg in staan.
 
Ik heb een grote vrees voor de sociaal onrechtvaardige impact van de implementatie van dergelijk systeem. De alleenstaande moeder die enkel met haar klein autootje het gebolwerkt krijgt om haar kinderen op school te krijgen en tijdig bij haar werkgever te arriveren. Met rekeningrijden duw je haar misschien zelfs richting werkloosheid omdat het teveel kost voor dat minimumloon dat zij verdient.
Hier gaat dus ook mijn grote vrees naartoe. Persoonlijk, ik heb een speelgoedje staan. In heel corona maar 3 keer mee gereden. Ding staat stil en ik betaal maar taksen. Genoeg om feitelijk de volledige kilometer heffing te kunnen overbruggen moest het mij nu eenmaal wat meer kosten. Dus wat boeit het mij feitelijk. Drie auto's en ik kan er toch maar met één tegelijk rijden. Ik zou er waarschijnlijk nog winst uit halen aan het einde van de rit.

Maar nee ik geloof er met de beste wil van de wereld nog steeds niet in dat we er beter op gaan worden. De alternatieven zijn te weinig, de infrastructuur is te gebrekkig uitgebouwd en ik zie gewoon teveel problemen en zaken die er niet mee opgelost worden.

Als een consultantje per sé een meetingske wil vast leggen om 9u on site. Wat boeit het mij, doe uw meeting eens om 10 of 11u denk ik dan. Dan moogt ge voor mijn part volle pot betalen. Wilt de mémé persé tussen 8 en 9 uur verse croissantjes gaan halen en na elk rond punt tegen 30 tuffen zodat haar profiterollekes voor dezen avond niet omver vallen op de passagiers zetel, voor mijn part mogen ze zo'n mensen 20 euro per kilometer aanrekenen.

Als de baas zegt "9u wil ik iedereen op den bureau zien", dan gaat de gemiddelde (vastgeroeste) loonslaaf zonder opties om 8:30 ferm dokken voor de schoon ogen van zijn baas of die vliegt buiten. Dit is feitelijk een maatschappelijke file kost duwen op iemand die weinig opties heeft.
 
Laatst bewerkt:
Puur economisch gezien is rekeningrijden de meest efficiënte oplossing om fileproblematiek aan te pakken.
Maar een samenleving of beleid kan je helaas niet zo nauw bekijken als puur het economisch optimum.

Ik heb een grote vrees voor de sociaal onrechtvaardige impact van de implementatie van dergelijk systeem. De alleenstaande moeder die enkel met haar klein autootje het gebolwerkt krijgt om haar kinderen op school te krijgen en tijdig bij haar werkgever te arriveren. Met rekeningrijden duw je haar misschien zelfs richting werkloosheid omdat het teveel kost voor dat minimumloon dat zij verdient.

Daarnaast moeten er ook gewoon voldoende alternatieven voorhanden zijn. Nu met de werken aan de Ring in Brussel, is het gewoon altijd file. Ook om 11u, ook op een zondag. Als je capaciteit niet toereikend is, kan je de verkeershoeveelheden moeilijker beter gaan sturen. Dan moeten er alternatieven voorhanden zijn (gezamenlijk vervoer, fietssnelwegen). Ik betwijfel als we daar al ver genoeg in staan.
Maar dat zijn van die extreme voorbeelden die volgens mij amper voor komen. Die alleenstaande moeder die dagelijks 100km in de file gaat rijden voor een minimumloon? In praktijk is die alleenstaande moeder dan vaak een kuisvrouw die rond de kerktoren rijdt. Als je al eens in de file staat, zijn daar toch een paar categorieën die je eruit kan halen, en de armzalige minimumloon trekker, zit daar eigenlijk niet tussen (of het is in een camionette met nog 5 man extra, en die mogen ze van mij gerust vrijstellen van die taks).
 
Het gros van mijn file frustratie zit feitelijk niet op de E/A whatever nummer wegen. Maar op die N-wegjes met tienduizend lichten en bebouwde kommen.

Rond de kerktoren is echt verschrikkelijk. Als ze dat kunnen weghalen ga ik echt een serieus contente mens zijn. Ik ben deze morgen een uur verloren (op een rit van twee uur) aan varia schoolpoorten, rotondes, rode lichten, trakteurs die het gras aan het afrijden zijn en wegenwerken binnen de bebouwde kom.

Ik moest vroeger naar het noorden van het land, en raakte er altijd op tijd. Weliswaar niets anders dan autostrade. Tegenwoordig moet ik binnendoor van bebouwde kom tot bebouwde kom en doe ik er ongeveer een half uurtje langer over voor de helft van de afstand.
 
Het is al een paar keer aangehaald in dit topic, maar BIV en jaarlijkse verkeersbelasting zou verdwijnen in ruil voor kilometerheffing.
Als dat effectief zo zou zijn ben ik voorstander. Puur egoïstisch bekeken wel.

Ik doe 20.000km per jaar waarvan 4000 tijdens spitsuren. En dit op gewestwegen van een niet erg grote gemeente. En een 7000km aan autostrade buiten de spits (E17-R4).

Zou ideaal zijn om als 2e auto een grote oudere zware diesel te kopen als onze Ford de geest geeft. (Genre A6, E, 5, of zelfs een grotere SUV)



Voor de mensen die geen andere keuze hebben dan elke dag naar Brussel te rijden wordt dit financieel wel een ramp.
 
Maar dat zijn van die extreme voorbeelden die volgens mij amper voor komen. Die alleenstaande moeder die dagelijks 100km in de file gaat rijden voor een minimumloon? In praktijk is die alleenstaande moeder dan vaak een kuisvrouw die rond de kerktoren rijdt. Als je al eens in de file staat, zijn daar toch een paar categorieën die je eruit kan halen, en de armzalige minimumloon trekker, zit daar eigenlijk niet tussen (of het is in een camionette met nog 5 man extra, en die mogen ze van mij gerust vrijstellen van die taks).
Die alleenstaande moeder kan evengoed in Zaventem wonen en in Vilvoorde werken hoor. Die is niet geholpen met rekeningrijden, integendeel.
Niet elke verplaatsing gebeurt van een boerengat naar Brussel/Antwerpen.

Het gaat toch ook niet om 100 km afstand? Het gaat om de capaciteit te sturen op de filegevoelige wegen: en dat is zowat elke E en N weg in de Vlaamse ruit, en zowat rond elke Vlaamse stad van meer dan 50k inwoners.

Je kan toch niet enkel een kilometerheffing installeren op de E40 Leuven-Brussel? Terwijl de N-wegen op dat traject nu ook al jaren oververzadigd zijn, en zelfs files opduiken op de sluipwegen naast die N-wegen.
Met rekeningrijden enkel op de autosnelwegen ga je gewoon het lokale verkeer nog verder vast zetten. Hoe men dit budgetneutraal zou kunnen organiseren, daar heb ik in die opzet dan ook grote vraagtekens bij. De maatschappelijke/milieu impact van die (extra) lokale files neemt men dan best ook op in de overweging van al dan niet rekeningrijden.
 
Er is trouwens 1 belangrijk aspect dat over het hoofd gezien wordt volgens mij.
Files kosten ook gigantisch veel geld aan onze economie.
Zou dat eigenlijk in de berekening zitten voor de belastingen budget neutraal te houden?
 
Als , en ik benadruk als, de kilometerheffing er door komt als een nul operatie en verkeersbelasting en BIV wegvallen koop ik mij direct een vette V8, ik vermoed dat veel autoliefhebbers dat gaan doen. Co2 Who cares :biglaugh: Dodge Challenger Hell cat
 
Laatst bewerkt:
Als , en ik benadruk als, de kilometerheffing er door komt als een nul operatie en verkeersbelasting en BIV wegvallen koop ik mij direct een vette V8, ik vermoed dat veel autoliefhebbers dat gaan doen. Co2 Who cares :biglaugh:

Ik zou ook niet verbaasd zijn dat de CO² uitstoot gaan linken aan iets van auto's. Oftewel hogere kilometerheffing of een extra belasting bij aankoop van wagen.
 
Radicaal tegen aangezien - ik vind dat in deze toch één van de twee olifanten in de kamer - in België een systeem van bedrijfswagens/salariswagens bestaat waarbij sommigen reeds nu al niet de bestaande belasting per km, met name de accijnzen en belastingen aan de pomp betalen.

Een belasting aan de pomp is bovendien efficiënter want als je meer verbruikt betaal je meer, met een kilometerheffing zou een wagen die 5 liter per 100 kilometer verbruikt evenveel betalen als ene die er 10 liter per 100 kilometer verbruikt.

Natuurlijk komt dan het probleem van - de andere olifant - de elektrische wagens binnen een paar jaar, maar ook daar: elektriciteit is in dit land niet bepaald te verkrijgen aan een spotprijsje... enige discussiepunt daar wordt weer dat bedrijfswagens weeral kosteloos op het werk gaan mogen opladen, terwijl andere mensen zelfs al kunnen ze met hun nettoloon een elektrische wagen kopen, de volle pot gaan mogen ophoesten.

Alternatieven zijn in dit land ook schabouwelijk: mijn auto staat in panne, dus ik wou volgende week voor een tweetal afspraken de trein naar Hasselt nemen in plaats van de wagen. Ik denk dat ik beter de fiets kan nemen, want mijn laatste trein terug is al rond half tien 's avonds. Een trein laat op de avond? Vergeet het maar. Bussen in dit land? Geen garantie dat wanneer de laatste bus onverwachts wordt afgeschaft, je alsnog thuisgeraakt (als de laatste trein wegvalt moeten de spoorwegen je een taxi betalen, wat ik in het verleden al heb durven eisen).
 
Radicaal tegen aangezien - ik vind dat in deze toch één van de twee olifanten in de kamer - in België een systeem van bedrijfswagens/salariswagens bestaat waarbij sommigen reeds nu al niet de bestaande belasting per km, met name de accijnzen en belastingen aan de pomp betalen.

Een belasting aan de pomp is bovendien efficiënter want als je meer verbruikt betaal je meer, met een kilometerheffing zou een wagen die 5 liter per 100 kilometer verbruikt evenveel betalen als ene die er 10 liter per 100 kilometer verbruikt.

Natuurlijk komt dan het probleem van - de andere olifant - de elektrische wagens binnen een paar jaar, maar ook daar: elektriciteit is in dit land niet bepaald te verkrijgen aan een spotprijsje... enige discussiepunt daar wordt weer dat bedrijfswagens weeral kosteloos op het werk gaan mogen opladen, terwijl andere mensen zelfs al kunnen ze met hun nettoloon een elektrische wagen kopen, de volle pot gaan mogen ophoesten.

Alternatieven zijn in dit land ook schabouwelijk: mijn auto staat in panne, dus ik wou volgende week voor een tweetal afspraken de trein naar Hasselt nemen in plaats van de wagen. Ik denk dat ik beter de fiets kan nemen, want mijn laatste trein terug is al rond half tien 's avonds. Een trein laat op de avond? Vergeet het maar. Bussen in dit land? Geen garantie dat wanneer de laatste bus onverwachts wordt afgeschaft, je alsnog thuisgeraakt (als de laatste trein wegvalt moeten de spoorwegen je een taxi betalen, wat ik in het verleden al heb durven eisen).
Met bedrijfswagens is er wel iemand die de belasting per km betaalt he, namelijk de werkgever.

Uw 2e voorbeeld wordt opgelost door een CO2-component toe te voegen.

En uw 3e punt wordt opgelost door een basis-bedrag voor km-heffing te gebruiken.
 
Met bedrijfswagens is er wel iemand die de belasting per km betaalt he, namelijk de werkgever.

Met in de praktijk als gevolg dat de ene groep werknemers niet beperkt wordt door een kilometerheffing want ze voelen hem niet tenzij de werkgever een strikt max. zou opleggen (wat in de praktijk zelden of nooit gebeurt) en de andere groep het wél voelt én bovendien deze kilometerheffing ook nog eens moet betalen met reeds belast nettoloon daar waar de belasting van die eerste groep via een fiscaal véél voordeligere route passeert.

Uw 2e voorbeeld wordt opgelost door een CO2-component toe te voegen.

In de realiteit is de CO2-uitstoot vrij direct verbonden met de brandstofconsumptie, de koolstofverbindingen in de brandstof worden verbrand tot koolstofdioxide, het verschil tussen benzine en diesel ligt in de verschillende samenstelling van die brandstoffen, dit kan je nu reeds verrekenen in de accijns.

Het is niet alsof er motoren zijn die magisch veel minder CO2 uitstoten voor eenzelfde hoeveelheid benzine als een andere motor, dit is eigenlijk vrij basis stoichiometrie.

En uw 3e punt wordt opgelost door een basis-bedrag voor km-heffing te gebruiken.

Een basisbedrag zou dat absoluut niet oplossen: de private bezitter betaalt nog steeds de volle pot, de elektrische bedrijfswagen betaalt noch het basisbedrag rechtstreeks, noch het verbruik van elektriciteit. Met wat neoliberale dwaasheid krijg je dan binnenkort nog werkgevers die de elektriciteitsfactuur van hun werknemers mogen betalen als extralegaal voordeel, zeker met wagens die als thuisbatterij kunnen fungeren.
Luminus heeft al een eerst ballonnetje opgelatne in die richting.

Of bedoel je 20 eurocent per keer dat je je wagen opstart of iets dergelijks? Er is ook nog zoiets als privacy natuurlijk, bovendien als ik m'n wagen verzet tussen m'n twee parkeerplaatsen in m'n tuin, dan moet ik ook 20 cent betalen?
 
Die alleenstaande moeder kan evengoed in Zaventem wonen en in Vilvoorde werken hoor. Die is niet geholpen met rekeningrijden, integendeel.
Niet elke verplaatsing gebeurt van een boerengat naar Brussel/Antwerpen.
Genoeg volk in Vilvoorde dat feitelijk niet echt "budget krachtig" is. Laat het mij zo noemen.

Het gaat toch ook niet om 100 km afstand? Het gaat om de capaciteit te sturen op de filegevoelige wegen: en dat is zowat elke E en N weg in de Vlaamse ruit, en zowat rond elke Vlaamse stad van meer dan 50k inwoners.
De capaciteit op sommige autostrades is feitelijk nog een pak beter dan de gemiddelde bebouwde kom doorkruist met een N/E weg met enkele rode lichten op.

Alle wegen rijden naar Rome, echter in het geval van een N/E weg kan men op veel plaatsen dit letterlijk nemen; de enigste weg.

Alle aftakkende woonwijken zijn ontoegankelijk voor niet lokaal verkeer. (Of zo gemaakt doorheen de jaren) Geen enkele mogelijkheid om te kunnen doorsteken naar een andere parallelle baan. In het dorp steevast een bushalte (ofte: "BUS" geschreven op het baanvak vlak voor het rood licht), twee rode lichten die niet op elkaar afgestemd zijn of een rotonde die de tijdelijke rush piek niet kan slikken en één tak zwaar bevooroordeeld en zo de rest van het verkeer professioneel coupeert.

Bonus punten voor een ALDI/LIDL/Renmans waar de Aixammekes om 8:45 persé moeten zijn en moeten stoppen om de baan te kruisen.

Je kan toch niet enkel een kilometerheffing installeren op de E40 Leuven-Brussel? Terwijl de N-wegen op dat traject nu ook al jaren oververzadigd zijn, en zelfs files opduiken op de sluipwegen naast die N-wegen.
Met rekeningrijden enkel op de autosnelwegen ga je gewoon het lokale verkeer nog verder vast zetten. Hoe men dit budgetneutraal zou kunnen organiseren, daar heb ik in die opzet dan ook grote vraagtekens bij. De maatschappelijke/milieu impact van die (extra) lokale files neemt men dan best ook op in de overweging van al dan niet rekeningrijden.
Inderdaad, tevens jaag je alle uitstoot dan maar door de bebouwde kom. Om zo ook nog eens gigantisch veel verkeer langs de scholen te sturen.

Ik zie geen positieve evolutie in het feit dat men het hier nog drukker zou maken. Jan modaal stopt nu al niet als je met een baby staat te wachten aan het voetpad. Enfin als men kan rijden, want als iedereen binnen de bebouwde kom vast staat kan je er wel deftig door.

Kilometer heffing is en blijft bij mij een probleem aan het einde van de ketting proberen op te lossen terwijl de problemen een pak hoger liggen:
- De over-subsidiëring van de salariswagen (desondanks dat ik een bedrijfswagen heb, heb ik hier geen probleem om dit te erkennen)
- Te beperkende infrastructuur, invalswegen en onnoemelijke werken
- Slecht functionerende openbaar vervoer (die à propos anno 2020-2021 dankzij COVID op een zeer harde mokerslag mag rekenen)

In het verleden heeft men al eens geprobeerd om aan het einde van de ketting het rijden oninteressanter te maken door de diesel gelijk te stellen aan benzine. Resultaat? Ik denk niet dat er minder kilometers gereden zijn. En zij zonder bedrijfswagen betalen de prijs aan de pomp.
 
Laatst bewerkt:
Maar de meesten gaan er niet veel uit maken om een hogere kilometerheffing te betalen voor hun weekendauto hoor.
Idd als ik met mijn weekend Dodge kan rondrijden en dat kost me dan maar enkele centen per km meer, so be it, ik betaal voor het gebruik van mijn wagen niet voor het feit dat ik een wagen bezit.
Maar dan niet afkomen met Co2 taksen etc ... omdat ik in een 6.0 Ltr V8 wil rijden en er voor betaal per kilometer, want BIV en verkeersbelasting ging afgeschaft worden in de voorstellen, het ging een nul operatie worden en volgens sommige politieke partijen zouden de files als bij toverslag verdwijnen toch?
Ik ga nog gelijk krijgen, de inhalige staat en Vlaamse gemeenschap zorgen er wel voor dat het een EN EN verhaal gaat worden en niet OF OF.
Men zoekt gewoon een manier om Jan met de Pet verder te pluimen...
 
Er blijft hier wel veel doorgeduwd worden over mensen met een weekendwagen. Dat is niet de standaard he jongens. Natuurlijk dat die er op gaan winnen, maar de doodgewone pendelaar met 1 auto niet he.
 
Er blijft hier wel veel doorgeduwd worden over mensen met een weekendwagen. Dat is niet de standaard he jongens. Natuurlijk dat die er op gaan winnen, maar de doodgewone pendelaar met 1 auto niet he.
Klopt, de pendelaar met 1 auto (of 1 auto per persoon) zal verliezen als het huidige gedrag behouden blijft. Maar dat is toch ook net de reden van het systeem...
Maak het duurder om in de spits en/of met een "vuile" wagen op het werk te komen, en misschien denken werkgevers dan ook 2x na over hoe ze dat kunnen oplossen.

Eigenlijk is dat nu net het probleem, de mensen die rond de kerktoren toefen, dragen evenveel bij als iemand die 60000km/jaar doet.
 
Garages en zo zullen dit wel verplicht moeten doorgeven.

An sich ben ik er wel voor te vinden maar het zal er toch sterk vanaf hangen hoe ze het zullen uitwerken. Sowieso zul je er mogen van uit gaan dat de factor 'milieu' zeker een rol zal spelen (lees: duurder tarief bij een meer vervuilende wagen) en dan voor de sossen zal er zeker een sociaal tarief moeten in zitten. Want veel van het armere deel van de bevolking rijdt met een oudere wagen zonder bv roetfilter etc, anders verplicht je die dan bijna van ofwel zonder auto te zitten of een veel te dure lening te moeten aangaan.

Wat ik me ook afvraag, is hoe ze die overgang zouden regelen. Je kan toch maar moeilijk zeggen dat je in december nog BIV moet betalen en vanaf januari niet meer. De autoverkoop stuikt dan gewoon voor enkele maanden in elkaar.
Misschien met een regeling dat je de km vergoeding niet moet betalen tot je aan het bedrag van je BIV zit. Eventueel met een degeneratief tarief, dus je auto is 1 jaar oud, dan kun je slechts 90% van de biv tellen, 2 jaar oud -> 80%, ...
 
Terug
Bovenaan