De eigenlijke quote was:
Daar zitten toch twee belangrijke nuances in, maar toch bedankt.
Dat blijven die vreemde kronkels van de Anderlechtkliek hier, ik zal het nooit begrijpen. Ik zou echt eens heel graag jullie forum, of Telegramgroep met Kompanyprofielfoto van toen hij debuteerde als speler bij Anderlecht, meelezen waar jullie elkaar opjutten en dezelfde scheve informatie voeden. Zijn we bij zijn vertrek de inside info van echte ITKs over hoe Kompany beloofd had aan zijn vrouw om terug te keren naar Engeland na enkele jaren al vergeten? Die gefantaseerde propaganda is ondertussen vervangen door Petertjes en Woutertjes en honderd keer "Amuzu, c'est comme Mazzu heeeee", maar het komt op hetzelfde neer: wit goed, zwart fout. Of omgekeerd in Kompany zijn geval. Maar om paars draait het eigenlijk niet.
Het ontgaat me ook hoe het falen van Mazzu het gelijk is van Kompany, iets dat dus het enige is dat van tel lijkt. Ik persoonlijk denk dat Mazzu redelijk begonnen was zonder dat velen hem dat gunden maar nu is dat natuurlijk vrij onhoudbaar, vasthouden aan Hoedt is onbegrijpelijk in welke benarde klassementssituatie dan ook .... maar dat heeft toch niets met Kompany zijn bewind te maken? Hoe verantwoordt Mazzu zijn 16 op 42 in zijn eerste jaar het proces van de vorige drie jaren? Hoe vergoeilijkt derde in de championship met een bende JPL-spelers dat geklooi in de JPL met spelers van Bayern, Fiorentina en ondertussen zelfs Manchester City? PO1 werd enkel gehaald omdat Gent zich voor de duizendste keer liever in eigen voet schoot, één zo een fase in bijvoorbeeld de match tegen Brugge vorige week maakt ook een groot verschil voor de perceptie. Dat Union blijft draaien op dezelfde manier met dezelfde mentaliteit onder een andere trainer, waar is die basis bij Anderlech na het proces? Of is die basis inzakken in de tweede helft en blijven bibberen, want dat is precies wel een rode draad, niet?
Mazzu was in mijn ogen niet de beste keuze door zijn periode bij Genk, dat doet fel denken aan Hein zonder de bombast en het ego dat bij Anderlecht nodig is. Ze hadden gehoopt dat hij bijgeleerd had zoals Hein dat deed bij zijn tweede poging bij een grotere club in Gent, maar dat is niet gebleken. Alleen, dat hij het nu niet goed doet (en dat is het, ook al zit er ook een aardig pak ongeluk en "in de hoek waar de klappen vallen etc" bij) terwijl de spelers wel nog achter hem schijnen te staan, herschrijft nul komma nul van de vorige drie jaren: die waren even onsuccesvol en er waren dezelfde problemen. Ge moet het op het moment zelf absoluut waarmaken, en niet relatief afwegen tegen uw opvolger of uw eigen prestatie in een divisie lager bij een andere ploeg. Want opnieuw: dan draait het weer om Kompany, en niet om Anderlecht.