Jupiler Pro League 2021-2022

Niet iedereen hier, was nog geen uur later ontkracht. De wet van 78 is trouwens voor contracten van bepaalde duur. Dit komt er op neer dat je bvb geen 20M euro kan vragen voor speler van 1j contract die 5K per maand verdient.

Een speler mag een contract met een club eenzijdig mag opzeggen. Dit geldt echter alleen voor contracten voor bepaalde tijd met een maximum van vijf jaar. De persoon die het contract opzegt, moet wel een schadevergoeding betalen aan de club. Meestal in de vorm van de lengte van het contract x salaris.

Mazzu heeft een contract van onbepaalde duur blijkbaar. Mazzu en Union moeten altijd op een akkoord gooien eerst, dat wordt normaal altijd gedaan door de ploeg die de trainer weghaalt.

@JPV kan hier nog meer over zeggen.

Maar Union heeft dus alle recht om kwaad te zijn. Toont ook gebrek aan klasse of professionalisme van zowel Mazzu en/of RSCA.
 
Los van of het nu om die wet gaat, in de krant staat het fout: wet van ‘78 behandelt ook contracten van onbepaalde duur.
 
Even verduidelijken waarom imho Union absoluut geen recht heeft om kwaad te zijn, tenzij op zichzelf.

Er zijn zoals hier al gezegd is 2 wetten van 78. Die van februari gaat wel degelijk ook over contracten van onbepaalde duur, dus zou op zich ook van toepassing kunnen zijn. Die van juli is de wet op de arbeidsovereenkomsten die geldt voor alle werknemers in België, dus ook voor voetballers en voetbaltrainers.

De wet van FEBRUARI 78 was bedoeld om sport een speciaal statuut te geven en zwaardere opzegtermijnen te regelen/opzegregelingen te beperken. Voetbalploegen vonden dit echter nog te licht en hadden een gentlemens agreement om spelers die die wet gebruiken, nooit aan te werven. Voor buitenlandse transfers gold zelfs nog ergere principes, waardoor tot het arrest Bosman voetbalspelers quasi halve slaven (weliswaar goedbetaald) van hun ploeg waren.

Echter, die wet gold voor voetbalspelers en althans tot ergens begin vorig decennium nooit voor trainers, scheidsrechters, ... . Die uitbreiding is redelijk recent en geldt voor opzegtermijnen/verbreking NIET voor trainers. De gentlemens agreement slaat dan ook enkel op de contracten van (on)bepaalde duur bij voetballers, de relevantie van zo'n gentlemens agreement is er niet bij trainers. Het geven van contracten van onbepaalde duur bij trainers is redelijk recent en is een besparingsmaatregel voor kleine clubs die anders een te zware last hebben als ze een trainer buiten willen.

De wet van JULI 1978 is de wet die voor jou en mij telt en zegt dat je een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur altijd kan verbreken (=ontslagvergoeding betalen) én soms kan opzeggen (= presteren van een opzegtermijn, kan enkel in de eerste helft van je eerste contract). Een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur (waarover het hier gaat) kan je altijd zowel opzeggen als verbreken. Ik ga er vanuit dat Mazzu geen opzeg meer zal presteren bij Union, maar gewoon het contract verbreekt (alhoewel de krant het nu anders zegt, op zich doet het er niet toe).

Als Union en Mazzu er voor gekozen hebben om een contract van onbepaalde duur te hebben, dan zal dit niet zijn omdat Mazzu graag zo'n contract wou, maar omdat Union Mazzu goedkoop wou kunnen ontslaan, gebruik makende van de wet van JULI 1978. Als Mazzu nu hetzelfde doet, dan kan Union dreigen met gerechterlijke stappen, maar dat is wat lachwekkend als er nog geen enkele sprake is van het niet-betalen van de verbrekingsvergoeding/presteren van opzeg.

Dus wie de wetten een beetje kent weet dat Union hier eigenlijk van een té hoge toren blaast. En wie van mening is dat een contract van onbepaalde duur wél door een club verbroken zou mogen worden, maar niet door een trainer, die moet eens denken aan zijn eigen contract. Zou hij dit ook willen toegepast zien op hemzelf als hij graag naar een andere werkgever zou gaan?
 
Laatst bewerkt:
Mazzu heeft Bayat als manager, had er nu iemand gedacht dat dat proper ging gaan ?

@kenneke2.0 ik ben er geen fan van, staat haaks op alles waar Anderlecht voor staat.
Met zijn eerste woorden heeft hij meteen de fans willen sussen en gezegd wat iedereen wilt horen, ik hoop alleen dat hij het ook waar maakt, maar ik vrees er wat voor.

Verbeke en Vandenhaute hebben ook precies wat te lang in de zon gelegen of te hard aan de sangria gezeten
 
@JPV mag mazzu dan beginnen bij RSCA zonder zijn opzeg uit te doen of vergoeding te betalen? Nee toch?
opzeg doen of vergoeding betalen of combinatie van de 2. Maar als Union nog geen opzegbrief ontvangen heeft, weten ze nog niet wat hij zal kiezen + de effectieve betaling van de vergoeding kan wel enkele weken op zich laten wachten.
 
Als dat contract van onbepaalde duur is kan hij idd gewoon opzeggen, niks mis mee.
De hele heisa getuigt wel van weinig klasse maar bon, wie had nog klasse verwacht in het hedendaagse voetbal?

Er ligt nu in elk geval wel enorm veel druk op Mazzu's schouders dus heel dit scenario is compleet gedoemd om te mislukken. Jammer want RSCA was op de goeie weg om terug te komen naar de top.
 
Bestuur van Beerschot laat weten tegen de hervormingen te zijn want met een 1A van 14 clubs is de kans te groot om jojo-club te worden... Verdorie, onder dit bestuur zijn we al een jojo-club en is dat ons hoogst haalbare doel. In het nieuwe format zouden we er tenminste meer geld voor krijgen, betere wedstrijden (want 3 andere 1A clubs die naar 1B gaan en terug een normale competitie format ipv 4x tegen elkaar), meer promotiekansen en het meervoudig stemrecht zou verdwijnen.
Godverdomde idioten.
 
Ik lees dat Union 500.000 euro wou voor Mazzu en zijn drie assistenten terwijl Anderlecht niet hoger wou dan 250.000. Lijkt me eerlijk gezegd de moeite niet om zo'n drama over te maken.

Ofwel betaal je dat gewoon, ofwel laat je Mazzu zijn contract bij Union opzeggen. Hem reeds aankondigen terwijl hij nog onder contract ligt bij Union, vind ik enorm vreemd.
 
Ik lees dat Union 500.000 euro wou voor Mazzu en zijn drie assistenten terwijl Anderlecht niet hoger wou dan 250.000. Lijkt me eerlijk gezegd de moeite niet om zo'n drama over te maken.

Ofwel betaal je dat gewoon, ofwel laat je Mazzu zijn contract bij Union opzeggen. Hem reeds aankondigen terwijl hij nog onder contract ligt bij Union, vind ik enorm vreemd.
Gedrag van rsca gaat ook niet echt helpen als ze nog andere spelers van Union willen overkopen.

Nielsen zou nu in gesprek zijn met Club, zou wel ne zure zijn voor Mazzu om die daarheen te zien gaan.
 
Ik lees dat Union 500.000 euro wou voor Mazzu en zijn drie assistenten terwijl Anderlecht niet hoger wou dan 250.000. Lijkt me eerlijk gezegd de moeite niet om zo'n drama over te maken.

Ofwel betaal je dat gewoon, ofwel laat je Mazzu zijn contract bij Union opzeggen. Hem reeds aankondigen terwijl hij nog onder contract ligt bij Union, vind ik enorm vreemd.
Gedrag van rsca gaat ook niet echt helpen als ze nog andere spelers van Union willen overkopen.

Nielsen zou nu in gesprek zijn met Club, zou wel ne zure zijn voor Mazzu om die daarheen te zien gaan.
De ontslagvergoedingen zou iets minder dan 250.000 zijn, Anderlecht wou nog een geste doen en er 250.000 euro van maken (om de relatie tussen de clubs goed te houden, voor zover dat kan als je een trainer komt wegplukken natuurlijk). Maar het is dus Union dat meer dan het dubbele wou dan de wettelijke vergoeding, tja, dan moet je er niet van verschieten als de tegenpartij daar niet in wil meegaan.
 
De ontslagvergoeding komt in dit geval natuurlijk rechtstreeks van Mazzu, geen idee hoeveel anderlecht zou moeten bijpassen naar 250.000 Euro maar lijkt me zo nihil dat het in principe een extra slap in the face zou zijn.

Wij krijgen anderhalf miljoen van Ajax, voor een coach die we nog geen half jaar gehad hebben. Denk dat ze bij Union daar toch ook wat naar kijken.
 
Ach, geef dat toch gewoon. Wat is 250k extra nu voor een club als Anderlecht. Dat zou pas een geste zijn, omdat je toch een spilfiguur wegplukt bij een kleine club. Als je daarmee alle partijen tevreden kan houden..
 

Nieuwe competitieformat zal dus niet eens gestemd worden. De kleine clubs willen de huidige formule behouden maar de play-offs afschaffen. Geen idee welk plan ze met 1B hebben.
 
Ja bon, de helft van 1B is meegegaan in het verhaal vd kleine clubs... Is dat dan in de hoop om ooit in 1A te geraken en daar dan nooit meer uit te vallen?
 
Dat artikel van Lang in HLN(+) is ook weer helemaal hem ten voeten uit. Normaal gesproken zou ik zeggen dat zo'n gasten daarop 5 jaar later terugkijken en zich een beetje generen voor hun uitspraken, maar met deze kerel ben ik daar niet zeker van. 😅 Beetje nederigheid siert een mens, maar soit.. Hopelijk een goeie transfer.
Heeft er serieus tegen gezeten met Schreuder zo te zien.
 
Dat artikel van Lang in HLN(+) is ook weer helemaal hem ten voeten uit. Normaal gesproken zou ik zeggen dat zo'n gasten daarop 5 jaar later terugkijken en zich een beetje generen voor hun uitspraken, maar met deze kerel ben ik daar niet zeker van. 😅 Beetje nederigheid siert een mens, maar soit.. Hopelijk een goeie transfer.
Heeft er serieus tegen gezeten met Schreuder zo te zien.
Die jongen is gewoon overvol van zichzelf. Ben blij dat hij het Ajax-shirt niet meer draagt. Al hield Tadic hem wel wat kalm. Het enige jammere is dat hij meer had kunnen opbrengen.
 
Haha wat een drama weer over een interview.
Na alle bagger die die jongen 1,5j over zich heen heeft gekregen...
Zijn statistieken zijn onder Schreuder gekelderd, maar heeft zich elke match te pletter gewerkt en geen opstootjes meer gehad.

Die gast is 22 jaar en staat voor een grote transfer, tuurlijk heeft die veel vertrouwen.
En een Nederlander is altijd minder bescheiden dan een Belg, altijd geweest.

En sorry, een Lukaku of een Raman als ik die hoor zwammen in de krant denk ik ook vaak arrogante kwal hoor.
En behalve Genk fanboys en Club haters zijn de meeste mensen er het gewoon over eens dat Lang de GS verdiende, niet Onuachu, die had hem een jaar eerder moeten krijgen.

Haters gonna hate.
 
Als geen Club fan ga je die kerel gewoon haten dat is zo heb daar geen probleem mee heeft met zijn gedrag ook al paar rode kaarten gekregen.
 
Terug
Bovenaan