Jupiler Pro League 2020-2021

Voor welke ploeg supporter jij?

• Totaal aantal stemmers
    226
Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat heeft die eigenlijk vorig jaar gepresteerd? 't waren maar 10 matchen of zo, maar zal toch niet zo geweldig geweest zijn aangezien Genk 8e was? Voor mij ontbreekt het "wow" gevoel een beetje veel bij Onuachu, dat heb ik wel bij Holzhauser, Rafa, Mercier, Golizadeh, Bogonda, Mata...
Onuachu: kalenderjaar 2020: 24 matchen 17 goals en 3 assists ( vorig seizoen nog geen topniveau maar wie wel van de andere spelers en dit seizoen de enige die al van in het begin van het seizoen er staat en nog steeds scoort)
Refaelov: kalenderjaar 2020: 25 matchen 8 goals en 4 assists (qua stats veel minder dan de andere en heeft al zijn 6 goals en zijn assists in Oktober en November behaald, de augustus, september en december amper 2 goals)
Bongonda: 24 matchen 14 goals en 3 assists (1 goal en 0 assists voor eind oktober)
Golizadeh: 28 matchen 5 goals en 7 assists (gewoon minder dan de andere qua stats)
Mercier: half jaar 1B en dan 19 matchen 5 goals 11 assists (sinds november 0 goals en 4 assists)
Holzhauser: half jaar 1B en dan 18 matchen 11 goals en 9 assists (sinds november 3 goals en 2 assists)

Dus Refaelov heeft de zwakste stats van al deze spelers, zou onterecht zijn mocht hij hem krijgen

Mata en Mignolet hebben het idd goed gedaan maar een verdediger/doelman hebben nu eenmaal weinig tot geen kans.

En de Gouden Schoen gaat niet over de meest spectaculaire voetballer of de grootste "wow" speler wel over die speler die in 2020 het beste was en daar lijkt me Onuachu het meest in aanmerking komen

Mata en Mignolet hebben het idd goed gedaan maar een verdediger/doelman hebben nu eenmaal weinig tot geen kans.
Jean-Marie Pfaff, Eric Gerets, Lorenzo Staelens, Paul Okon, Michel Preud'homme, Philippe Albert, Lei Clijsters, Franky Vanderelst, Sven Kums, Axel Witsel,....

Wat heeft leeftijd hier mee te zien? Beste jongeren is de beste speler binnen de hele categorie, en imo is Vanheusden beter en heeft hij al meer getoond, zelfs rekening houdend met zijn blessure. Is kapitein van een PO1 pretendent en het kaarthuisje in Luik is in elkaar gezakt sinds zijn afwezigheid. Zegt genoeg over zijn impact op en naast het veld lijkt mij.
Omdat ik 21 jaar persoonlijk al geen belofte meer vind. Geen idee waar de drempel ligt, Google gaf niet meteen een antwoord.
Standard is op meerdere plaatsen in elkaar gezakt en heeft op Club na nog steeds de beste verdediging. Vooral aanvallend stelt Standard weinig voor, maar bon.

Jean-Marie Pfaff, Eric Gerets, Lorenzo Staelens, Paul Okon, Michel Preud'homme, Philippe Albert, Lei Clijsters, Franky Vanderelst, Sven Kums, Axel Witsel,....
hier praat je over de jaren 80 en begin jaren 90. Kijk gewoon naar de laatste 20 jaar en hoeveel vind je er nog? De laatste verdediger was Kompany in 2004, daarvoor Staelens (en dat was vooral een cadeau aan hem omwille van de farce in 1994). Verder zie ik nog Okon in 1995 en das al 25 jaar terug. En doelman is met Preud'homme al geleden van 1989. Dus ja als verdediger/doelman is het bijna onmogelijk de Gouden Schoen te winnen.

Witsel was nog een aanvallende middenvelder toen en ook Kums is/was bij mijn weten geen verdediger

Ik vind het eigenlijk wel diep triest dat Refaelov hier al 10!!! jaar speelt, waarvan dan ook nog eens echt 10 jaar in hetzelfde landstaal-deel (Vlaanderen).
En nog steeds geen interview geven in een van onze talen. Gebrek aan respect vind ik dat. Niet meer, niet minder.
Ligt ook aan onze clubs dat dit überhaupt mogelijk is. In Nederlands spreken ze na 6 maanden allemaal Nederlands.

Hij zal wel winnen, maar het is dan toch vooral een schoen van de armoede. RIP onze JPL.

Onuachu: kalenderjaar 2020: 24 matchen 17 goals en 3 assists ( vorig seizoen nog geen topniveau maar wie wel van de andere spelers en dit seizoen de enige die al van in het begin van het seizoen er staat en nog steeds scoort)
Refaelov: kalenderjaar 2020: 25 matchen 8 goals en 4 assists (qua stats veel minder dan de andere en heeft al zijn 6 goals en zijn assists in Oktober en November behaald, de augustus, september en december amper 2 goals)
Bongonda: 24 matchen 14 goals en 3 assists (1 goal en 0 assists voor eind oktober)
Golizadeh: 28 matchen 5 goals en 7 assists (gewoon minder dan de andere qua stats)
Mercier: half jaar 1B en dan 19 matchen 5 goals 11 assists (sinds november 0 goals en 4 assists)
Holzhauser: half jaar 1B en dan 18 matchen 11 goals en 9 assists (sinds november 3 goals en 2 assists)

Dus Refaelov heeft de zwakste stats van al deze spelers, zou onterecht zijn mocht hij hem krijgen

En de Gouden Schoen gaat niet over de meest spectaculaire voetballer of de grootste "wow" speler wel over die speler die in 2020 het beste was en daar lijkt me Onuachu het meest in aanmerking komen
Onuachu zal wel topschutter worden, da's dan ook de beloning voor veel goals.

Onuachu zal wel topschutter worden, da's dan ook de beloning voor veel goals.

Het blijft gewoon frappant hoe de Vlaamse journalistiek zich constant in allerhande bochten moet wringen om hun voorkeuren toch maar te vergoeilijken. Het ene jaar is het zogezegd de statistieken die doorwegen ... tot het niet meer in hun kraam past (Vanaken/Pozuelo vs Onuachu nu). Het andere jaar is het winnen van een prijs zogezegd de doorslaggevende factor... tot het niet meer in hun kraam past (De Bruyne, Courtois en Vossen zijn alledrie kampioen geworden en vertrokken zonder GS). Het andere jaar is het zo dat "ge moet een heel jaar presteren"... tot het niet meer in hun kraam past (Suarez vs Witsel en De Bruyne, die alle drie een half jaar aan topprestaties op hun conto hadden toen).

Uiteraard zal mijn voorkeur voor mijn team mijn mening kleuren. Maar niemand kan ontkennen dat de gemaakte redeneringen zich meer en meer beginnen tegenspreken en het meer en meer een farce wordt. Het was al dikwijls "questionable" (al van de De Bilde tijden) maar na de winst van Suarez boven Witsel of De Bruyne was het duidelijk dat er echt niets "100% eerlijk" is aan die prijs. Er speelt in de pers al jaren meer mee dan zou moeten en gezien daar absoluut geen tegenreactie komt van de clubs zelf zijn ze gewoon zo erover aan het gaan dat het al even lachwekkend is. Ik moet al niet verder denken dan de pers die in ons kampioenenjaar bij de winterstop bij een voorsprong van ons van 8 of 10 punten nog droog verkondigde dat de kampioen van dat jaar voorbij Brugge moest of hoe het seizoen erna Brugge meerdere keren in de pers "landskampioen" werd genoemd.

Op dat vlak toch respect voor Standard dat nu al jaren op de voet van oorlog leeft met de pers. Soms denk ik ook dat Genk eens een hoop van die kwiepen (met die Vandamme en Lagae vooraan de rij) uit ons stadion zou moeten weren. Het is niet alsof we dan zoveel positieve pers gaan missen :)

kan dit eigenlijk alleen maar beamen
Behalve dan dat ik Lagae door Keygneart zou vervangen

Hoe kon ik die naam vergeten!
Maar Lagae hoort er echt 100% bij. Ik snap dat hij Club-watcher is, maar die gast baat quasi zijn eigen fanpagina uit. Daar zit echt niets neutraals meer in. Vandaag slaagde hij er zelfs in om te zeggen dat "we" Vanaken niet op STVV gemist hadden. Of zijn tweet over hoe na de aankoop van Denswil Brugge over één van de sterkste spelerskernen sinds de eeuwwisseling beschikte. Na tonnen van reacties (waarin oa het RSCA van Antheunis, het Standard van Witsel/Defour aangehaald werden) ging hij het toch even nuanceren tot "spelerskernen van Club Brugge".

Bij zulke prijzen gaan er altijd discussies zijn tenzij er 1 iemand echt met kop en schouders bovenuit steekt. Het is niet iets dat je op basis van pure statistieken kan beslissen en emoties spelen ook mee want we blijven mensen. En daarbij gaan mensen ook niet meer elke match weten of zelfs gezien hebben.

Om eerlijk te zijn, Mata is één van de beste spelers in onze competitie. Velen zullen dat ontkennen omdat ze amper wedstrijden van Club bekijken en alleen (hoogstens) samenvattingen zien. Ik was blij dat Verheyen dit onlangs tijdens een wedstrijd nog eens aanhaalde dat hij echt een onderschatte speler is onze competitie en naar een sterkere competitie moet. Dat die amper in de lijstjes verschijnt is imo dan ook schrijnend.

Als verdediger & keeper maak je gewoon geen kans meer in de Gouden Schoen, alleen Belgen kunnen nog een streepje voor hebben. Zo goed als alleen aanvallende spelers maken nog een kans, omdat die veel over de tongen gaan in o.a. de pers en alle niet kenners.

Maar laten we nu eerlijk zijn, de gouden schoen is toch een echte non verkiezing en één grote kutshow? Eigenlijk zouden we er zelf niet moeten over discussiëren.

Mata is ook één van de besten in de competitie. Zonder twijfel. Indertijd vond ik ook echt dat we die moesten vervangen aangezien Maehle imo nog niet klaar was. Genk gokte en won gelukkig genoeg.

Maar idd als verdediger... Indertijd liep Koulibaly bij ons rond en die was toen al zo goed dat die (op Zulte) bewust een hele match tegen zijn voet speelde omdat die daarin wilde groeien. En nog speelde die alles kapot vanachter. Maar die werd pas naar waarde geschat na enkele jaren Napoli. Zelfs bij ons door velen, hoor. En samen met Vanheusen is Mata de beste verdediger die in ons land rondloopt. Lucumi is ook heel goed en die gaat het ver schoppen, maar zijn nonchalance verhindert die om echt bij die top te zitten.

Hoe kon ik die naam vergeten!
Maar Lagae hoort er echt 100% bij. Ik snap dat hij Club-watcher is, maar die gast baat quasi zijn eigen fanpagina uit. Daar zit echt niets neutraals meer in. Vandaag slaagde hij er zelfs in om te zeggen dat "we" Vanaken niet op STVV gemist hadden. Of zijn tweet over hoe na de aankoop van Denswil Brugge over één van de sterkste spelerskernen sinds de eeuwwisseling beschikte. Na tonnen van reacties (waarin oa het RSCA van Antheunis, het Standard van Witsel/Defour aangehaald werden) ging hij het toch even nuanceren tot "spelerskernen van Club Brugge".
da's gewoon de ziekte van de tijd he, bij vele sportjournalisten: ze willen er allemaal graag zo veel mogelijk bij horen. Alsof ze mee verantwoordelijk zijn voor de prestaties
Voorbeelden genoeg: Karl Vannieuwkerke, Ruben Van Gucht, Stijn Vlaeminck, Keygnaert, Lagae, etc etc

Bij zulke prijzen gaan er altijd discussies zijn tenzij er 1 iemand echt met kop en schouders bovenuit steekt. Het is niet iets dat je op basis van pure statistieken kan beslissen en emoties spelen ook mee want we blijven mensen. En daarbij gaan mensen ook niet meer elke match weten of zelfs gezien hebben.
Dit dus.
En draai het of keer het, maar de ploeg die op dat moment de "grootste" is levert gewoon 10-9 de GS. En dat is de laatste jaren Club. Ervoor was dat RSCA, en Standard heeft ook eens een paar boerenjaren gehad. Je moet als speler al heel zot doen om hem te halen als je bij een andere club speelt dan diegene die op die moment "hot" is.
Uiteindelijk heeft Kums hem ook gewonnen omdat Gent toen net "hot" was en Hazard heeft hem ook gehaald in dat zotte jaar dat Zulte Waregem kampioen kon spelen zeker? Laat Gent die titel nog missen en Z-W een match of 4 eerder uitgeschakeld zijn en ze hebben hem alletwee niet. Of sterker nog: laat op die moment een speler van de "grote 2" ook echt goed presteren, zodat er niet gekeken dient te worden naar andere ploegen en tis al zover.

Ergens logisch ook. Zoiets is nu eenmaal subjectief en die "grootste" krijgt meer media aandacht en blijft dus beter hangen bij iedereen.

Het feit dat er nu geen Club speler er echt bovenuit steekt (en je hem echt geen 3 keer na elkaar aan Hans kan geven, zeker omdat het vorig jaar eigenlijk al kantje boordje was) zorgt er waarschijnlijk ook voor dat er geen enkele belofte kans maakte op die trofee buiten CDK.
Neemt niet weg dat de jongen hem niet zou verdienen trouwens, maar er zijn er nog die zeker aanspraak zouden maken. Zeker als je echt enkel naar de competitie kijkt.

Tzal wel Refaelov worden. Club en Anderlecht hebben, buiten mss Mignolet, niemand die in aanmerking komt dus moeten ze gaan rondzoeken. Antwerp was vorig jaar, deels terecht, pissed dat Mbokani ernaast greep dus ze gaan die gewoon iets gunnen. Voor de rest schiet er toch niks over als je de logica van de vorige jaren volgt. Genk heeft namelijk al véél betere spelers gehad die ook geen schoen kregen (vraag me niet waarom) en ze gaan die trofee écht niet geven aan een speler van een club die vorig seizoen nog in 1B speelde en dus, bij een normale gang van zaken, dit jaar niet eens in eerste zou uitgekomen zijn.

Waarom wordt hier zo veel ruchtbaarheid gegeven aan de Gouden Schoen? De Profvoetballer van het Jaar, that's where it's at. Gekozen door mensen uit het voetbal zelf, in plaats van een populariteitswedstrijd die door de journalisten in een bepaalde richting wordt gestuurd. (zie begin december de push van Gazet van Antwerpen voor Ritchie De Laet)

En trouwens, statistieken zijn niet alles. Akkoord dat Refaelov mindere statistieken heeft, maar die heeft zijn ploeg echt vaak over de rand gebracht. Net als Mata en Mignolet, die defensief hun team overeind hebben gehouden. Onuachu verdient hem sowieso ook, want hij doet perfect wat een spits moet doen: scoren. Gholizadeh heeft ook een enorme impact op het spel (duidelijk onderschat Charleroi, zie punten voor Belhocine). Holzie en Mercier hebben pech dat ze alleen in de tweede helft van het jaar te zien waren.

Soit, vandaag tussen de lijnen een aantal dingen bevestigd gezien die ik al een paar keer had horen vliegen. Ik denk dat de ambities voor de komende vijf jaar effectief enorm groot zijn. De infrastructuur is tijdens de periode in 1B al volledig up to date gebracht, tot in die mate dat we eigenlijk gewoon top zijn in België op dat vlak. De jeugdwerking is ook enorm gegroeid de voorbije jaren, waarbij ze een gigantisch netwerk aan het uitbouwen zijn in Vlaams-Brabant in samenwerking met ondertussen al meer dan 20 lokale clubs. En als er de komende jaren nog eens in de kern, die nu eigenlijk al meer dan behoorlijk is, geïnvesteerd wordt.. Dromen mag!
Ben echt wel verschoten gisteren van wat ik hoorde over OHL, had geen idee dat die zo ambitieus waren ... ik begin wel te snappen dat er een aantal van de G5 wat zenuwachtig op hun stoel gaan beginnen schuifelen, want als die nog wat talentjes zoals die Sowah krijgen dan spelen die gewoon playoff 1 dit jaar... en nu ze zo kort staan gaat King Power misschien wel een efforke willen doen om OHL Europees te krijgen

Ben echt wel verschoten gisteren van wat ik hoorde over OHL, had geen idee dat die zo ambitieus waren ... ik begin wel te snappen dat er een aantal van de G5 wat zenuwachtig op hun stoel gaan beginnen schuifelen, want als die nog wat talentjes zoals die Sowah krijgen dan spelen die gewoon playoff 1 dit jaar... en nu ze zo kort staan gaat King Power misschien wel een efforke willen doen om OHL Europees te krijgen
't is zoals Puni zegt he: het is een 'monster' dat de G5 zelf mee gecreerd heeft. Door dat onoverleefbare 1B systeem hebben ze een aantal clubs in buitenlandse handen geduwd. Velen daarvan waren eerder op zijn minst van bedenkelijke aard, maar in OHL is het tegenovergestelde gebeurd

't is zoals Puni zegt he: het is een 'monster' dat de G5 zelf mee gecreerd heeft. Door dat onoverleefbare 1B systeem hebben ze een aantal clubs in buitenlandse handen geduwd. Velen daarvan waren eerder op zijn minst van bedenkelijke aard, maar in OHL is het tegenovergestelde gebeurd
Stond vanmorgen in de krant dat zelfs Anderlecht aan het uitkijken is naar een buitenlandse investeerder ... maar ja, da's daar zo ne wespennest, goed zot om daar als buitenstaander in te investeren als je het er niet volledig voor het zeggen krijgt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan