Regisseur van de maand Jim Jarmusch

Lakigigar

Well-known member
image-original.jpg


Tijd voor de volgende regisseur van de maand, namelijk Jim Jarmusch.

Jarmusch kreeg zijn passie voor film bij wijze van spreke al met de paplepel mee, maar hij was ook geinteresseerd in literatuur en kunstgeschiedenis. Hij zou ook door leeftijdsgenoten of zijn generatie geïnteresseerd geworden zijn in counterculture. Jarmusch bracht namelijk de laatste jaren van zijn jeugd door eind jaren '60.

Jarmusch zijn eerste film kreeg geen grote release en werd grotendeels niet goed ontvangen of genegeerd door critici indertijd. Zijn eerste succes zou zijn tweede film Stranger Than Paradise zijn uit 1984, en zo zou hij langzaamaan de status krijgen die hij nu heeft.

Ik ben geen kenner van deze regisseur, maar wel absoluut van plan om zeker iets te zien van deze regisseur. Mij lijkt het een zeer interessante regisseur om wat meer van te zien en om te volgen. Hij lijkt over de jaren heen een beetje zijn eigen stijl vergaard te hebben, en veel films lijken me absoluut de waarde om eens te zien. De kenners kunnen dat beter toelichten dan ik zou kunnen doen.

FILMOGRAFIE:
Permanent Vacation (1980)
Stranger than Paradise (1984)
Down by Law (1986)
Mystery Train (1989)
Night on Earth (1991)
Dead Man (1995)
Year of the Horse (1997) - docu over Neil Young & Crazy Horse
Ghost Dog: The Way of the Samurai (1999)
Coffee and Cigarettes (2003) - een collectie van 11 kortfilms
Broken Flowers (2005)
The Limits of Control (2009)
Only Lovers Left Alive (2013)
Gimme Danger (2016) - docu over The Stooges
Paterson (2016)
The Dead Don't Die (2019)

met nog tal van shorts ook (sommige daarvan te zien in Coffee and Cigarettes ook).
 
Enkel Ghost Dog en Dead Man gezien, de eerste vond ik heel goed, de 2de niet.
Wat zijn Jarmusch meest toegankelijke films ?
 
Ik ben toch wel een grote fan. Deze dude maakt gewoon heel erg coole films en dat maakt ze voor een wannabe hipster als ik heel leuk om te bekijken. Jarmusch heeft meer interesse in de mood van een film dan in het verhaal en hecht veel belang aan muziek, hij maakt ook zelf muziek in de band SQÜRL.

Veel van zijn films zijn eigenlijk 'hangout movies', waar eigenlijk niet zoveel gebeurt en er gefocust wordt op de interactie tussen personages die wat rond lummelen. Saaiheid wordt soms tot kunst verheven. Zelfs in Down By Law bijvoorbeeld heeft Jarmusch totaal geen interesse in de gevangenisontsnapping die normaal centraal zou moeten staan. Maar ook heel droge humor is een belangrijke eigenschap van zijn werk en dat maakt zijn films heel vlot bekijkbaar.

Ranking is wat me nu te binnen schiet maar eigenlijk een beetje nutteloos omdat de toppers erg dicht bij elkaar liggen en makkelijk door elkaar gegooid kunnen worden.

Only Lovers Left Alive
Down By Law
Dead Man
Patterson
Stranger Than Paradise
Mystery Train
Ghost Dog: The Way of the Samurai
Broken Flowers
Night on Earth
Coffee and Cigarettes
The Limits of Control

Mystery Train en Night on Earth ga ik eens herbekijken, The Dead Don't Die en Permanent Vacation moet ik nog zien.

Eigenlijk is alles tot en met Broken Flowers de moeite, Night on Earth en Coffee and Cigarettes zijn leuk maar niet zo speciaal en The Limits of Control vond ik jaren geleden een teleurstelling maar zou ik ook eens moeten herbekijken. Dead Man is waarschijnlijk zijn "moeilijkste" film waar de meningen het meest uit elkaar liggen. Ik vond die alvast heel goed.
 
Laatst bewerkt:
Enkel 'Broken Flowers' gezien, en die viel me toen tegen. Wss kijk ik er nu anders tegen aan
 
Al redelijk wat Jarmusch gezien, al heb ik ook nog heel wat dat ik moet inhalen. Best wel fan hier, voor alle redenen die @FlyingHorseman aanhaalt.

Vluchtige ranking:
Stranger than Paradise (1984): Waits :love:
Mystery Train (1989): Waits EN Strummer :love:
Night on Earth (1991): Zeer onderschatte anthology film, geweldige muziek ook (Waits weer natuurlijk)
The Dead Don't Die (2019)
Broken Flowers (2005)
Dead Man (1995)
Ghost Dog: The Way of the Samurai (1999)
Coffee and Cigarettes (2003) - een collectie van 11 kortfilms



Deze moet ik nog zien, vooral Only Lovers kijk ik naar uit:
The Limits of Control (2009)
Only Lovers Left Alive (2013)
Paterson (2016)



En zijn docus interesseren mij niet echt:
Year of the Horse (1997) - docu over Neil Young & Crazy Horse
Gimme Danger (2016) - docu over The Stooges
 
Die film is de reden dat ik jarenlang geweigerd heb nog een film met Adam Driver (of zoals ik hem noemde omdat ik zijn naam niet kon onthouden: Paterson Paterson) te zien. Ik kan tegen films met weinig plot en ben een gigantische literatuurfanaat, maar als ik nog 1 extra scene had moeten doorstaan waar die vrouw lelijke gordijnen zat te verven, ging ik schreeuwen.

Misschien toch eens een andere film van hem proberen.
 
Alleen Only Lovers Left Alive (2013) en Paterson (2016) gezien van hem.

Beide zijn goede films, maar Lovers in particular was ongelooflijk straf.
 
Down By Law - Tweede maal dat Jarmusch een meesterlijke film aflevert wat mij betreft, de eerste twee-drie minuten met Tom Waits en een meerijdende camera die het leven en de woonst van de gemiddelde arme Amerikaan (al dan niet vrijwillig) toont zijn beter dan heel wat films kunnen brengen in hun volledige speelduur. Maar daar stopt het niet natuurlijk, fantastisch gebruik van zwart-wit (of donkere tinten toch klassiek zwart-wit is het ook niet), met schaduwen, licht en op een bepaalde manier dus eigenlijk zelfs kleur. Onwaarschijnlijk goede timing. De stijl druipt er vanaf en het acteerwerk is heerlijk ongeremd, Benigni je moet er voor zijn maar hoe grappig is die mens. Verhaal is ondergeschikt aan de rest maar ook dat is in orde.

Héérlijke rit.

Bij zijn overzicht films vergeten dat niet alleen Ony Lovers van hem is (andere meesterlijke film) maar ook Dead Man die nog zeer te pruimen was, enkel Paterson had me niet helemaal mee voorlopig.
 
Only lovers left alive is een pracht van een film, ook door de magistrale muziek van Jozef van Wissem. Die heb ik enkele jaren geleden nog zien optreden op Desertfest in Trix, Antwerpen. Paterson vond ik ook wel fijn, vooral omdat zelf eens de bus heb genomen vanuit NYC naar de wat kleinere dorpjes langs de Hudson (wel andere kant uit, maar 'small town America' is charmant).

Van Dead Man ken ik enkel dit mooie nummer:

 
Jaja, toch wel enorme fan. Ik heb enkel Night on Earth nog niet (helemaal) gezien. Voor de rest al zijn speelfilms wel, maar Ghost Dog en Coffee and Cigarettes zijn zo lang geleden dat ze niet meer vers in mijn geheugen zitten.

Only Lovers Left Alive
Dead Man
Paterson
Down By Law
Broken Flowers
Ghost Dog: Way of the Samurai
Mystery Train
The Limits of Control
The Dead Don't Die
Permanent Vacation
Coffee and Cigarettes

en er zit geen slechte tussen, met enkele straight-up meesterwerken ertussen.

Ik zou alle Jarmusch fans ook doorverwijzen naar de volgende films:
- Slacker
- A Girl Walks Home Alone at Night
- Beau travail
- The American Friend
- Paris Texas
- The Killing of a Chinese Bookie
 
Laatst bewerkt:
Nog niets van gezien. Ik dacht eigenlijk Only Lovers Left Alive op DVD te hebben maar dat blijkt niet het geval te zijn. Ik heb ooit wel lang geleden een stuk van die film gezien (op Canvas?) maar toen bleek dat niets voor mij te zijn. Daardoor wellicht wel films van deze regisseur uitgesteld. Paterson en Only Lovers Left Alive kijk ik wel zeker nog eens, maar nu heb ik eventjes wat minder zin en tijd in film kijken.
 
Terug
Bovenaan