Album of the week Jex Thoth - S/T

Radbraker

Well-known member
Jex Thoth – S/T (2008)
Genre: doom metal/psychedelic rock


Screen-Shot-2017-01-08-at-19.55.42.png


Net zoals mijn eerste inzending wou ik gewoon een plaat nemen die ik eindeloos kan afspelen zonder beu te geraken. Nog steeds in het metal milieu (alhoewel Puissance & Laibach ook op mijn shortlist staan van mogelijke AOTW kandidaten) maar dan wel een andere subgenre, geen beukende thrash deze keer.
Ik herinner mij nog rond die periode dat occult rock/doom metal behoorlijk hip was met The Devil’s Blood als 1 van de grondleggers waarna nog vele anderen zouden volgen, vooral dan met een zangeres. Voor ons landje hadden we toen Serpentcult met Michelle.

De bekendere en grotere vissen zaten dan meestal bij Van of Rise Above. Later mochten big boys zoals Nuclear Blast en Metal Blade niet ontbreken.
Mijn AOTW werd uitgebracht op het iets minder gekende I Hate van Zweden. Maar hun debuut werd toch een behoorlijk succes met vele concerten en tours zouden volgen. Zelf heb ik al het geluk gehad om ze een drietal keer live te zien met het optreden van op Roadburn 2010 als orgelpunt.
Ze zouden nog actief zijn maar sinds hun laatste EP in 2013 niks meer uitgebracht jammer genoeg.
Hun opvolger Blood Moon Rise was ook zeker de moeite maar kan niet tippen aan deze vind ik.

Muzikaal ergens een mix tussen Black Sabbath, Amon Düül II, Blue Cheer & Blood Ceremony. Vooral de stem doet het toch voor mij. Voor de rest ga ik er weinig woorden aan vuil maken, ik ben niet het type persoon van de ellenlange posts en ontledingen. Enjoy!

PS: cover werd getekend door Albert Witchfinder van Reverend Bizarre.
 
linkje naar Spotify:


Nice, I like it. Ik ken niks van doom metal of psychedelische rock dus een vergelijking kan ik niet maken.
Het is opvallend rustig, bij doom metal had ik zware gitaren verwacht en ik vermoed dat dit dichter tegen psychedelische rock aanleunt. Alles wordt rustig opgebouwd en de stem van de zangeres is een pluspunt.

(alhoewel Puissance & Laibach ook op mijn shortlist staan van mogelijke AOTW kandidaten)
:love:
 
Ha! The Devil's Blood stond op mijn shortlist voor deze AOTW. Occult rock was een tijdlang gehyped toen TDB erg populair werd, maar de druk van die populariteit werd helaas het einde van bezieler Selim Lemouchi.
 
Muzikaal ergens een mix tussen Black Sabbath, Amon Düül II, Blue Cheer & Blood Ceremony.
:love:

Cool!!! Kans is groot dat ik deze zal appreciëren. Door mijn vakantie van vorige week zit ik echter een beetje achter en moet ik het album van vorige week ook nog beluisteren. Ben wel benieuwd!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hah, ook een van mijn favoriete platen, het is voor mij ook zo een plaat die kan blijven opzetten en er van blijf genieten. Top plaat, uitstekende keuze! Deze plaat had ik ook nog wel als AOTW kunnen kiezen.
Ik heb ze ook enkele keren live aan het werk gezien, telkens van genoten. Ik vroeg het me onlangs nog af of ze nog actief waren eigenlijk, want het is toch al zeer lang zeer stil rond de band.
2de album is ook zeker de moeite, al misschien net iets minder als dit album inderdaad.
 
Alvast de previews aan het beluisteren. Klinkt goed. :) Het is dus een zangeres dit keer. Ondanks ik dat altijd wel cool vind (zijn er ooit genoeg vrouwen (geïnteresseerd) in rock en metal?), ben ik altijd moeilijker met vrouwelijke stemmen appreciëren (sorry dames), maar deze zou wel eens in mijn smaak kunnen vallen!
 
En ja, zoals verwacht is dit wel mijn ding, en mijn goede vriend het orgel is ook van de partij zo te horen! :fingerguns_r:
Leuke hoes ook. Na de eerste twee opwarmers zit je er met "Obsidian Night" toch wel in! GROOVY!
Son Of Yule klinkt echt geweldig! Mooie keuze, @Radbraker!
 
En ja, zoals verwacht is dit wel mijn ding, en mijn goede vriend het orgel is ook van de partij zo te horen! :fingerguns_r:
Leuke hoes ook. Na de eerste twee opwarmers zit je er met "Obsidian Night" toch wel in! GROOVY!
Son Of Yule klinkt echt geweldig! Mooie keuze, @Radbraker!
Wel, ik was eerlijk gezegd niet meteen mee, even moeten wennen aan de zang, maar ik kwam er uiteindelijk toch in vanaf Separated at Birth.
Son of Yule is inderdaad een lekker nummer, zowel muzikaal als zang best wel mijn ding. Doet mij ook heel hard aan een ander nummer denken maar ik kom niet direct op hetwelk.
Fijn om een vrouwenstem te horen.
Nu de rest van de week de andere AOTW's beluisteren, maar Bach is ook al de revue gepasseerd!
 
Hah, ook een van mijn favoriete platen, het is voor mij ook zo een plaat die kan blijven opzetten en er van blijf genieten. Top plaat, uitstekende keuze! Deze plaat had ik ook nog wel als AOTW kunnen kiezen.
Ik heb ze ook enkele keren live aan het werk gezien, telkens van genoten. Ik vroeg het me onlangs nog af of ze nog actief waren eigenlijk, want het is toch al zeer lang zeer stil rond de band.
2de album is ook zeker de moeite, al misschien net iets minder als dit album inderdaad.
Laatste show dateert van 2018 zo te zien. Ze hebben wel nog een e-store, het enige actieve jammer genoeg.

Ha! The Devil's Blood stond op mijn shortlist voor deze AOTW. Occult rock was een tijdlang gehyped toen TDB erg populair werd, maar de druk van die populariteit werd helaas het einde van bezieler Selim Lemouchi.
Interessante reportage hier met een sterk uitgesproken mening over de dood.
Dusja, toen het nieuws uitkwam was ik niet meteen verbaasd eigenlijk.

 
Wel, ik was eerlijk gezegd niet meteen mee, even moeten wennen aan de zang, maar ik kwam er uiteindelijk toch in vanaf Separated at Birth.
Son of Yule is inderdaad een lekker nummer, zowel muzikaal als zang best wel mijn ding. Doet mij ook heel hard aan een ander nummer denken maar ik kom niet direct op hetwelk.
Fijn om een vrouwenstem te horen.
Ik moest er zelf ook wat aan wennen omdat ik zoals ik al zei moeilijker ben met vrouwelijke vocals en vond haar soms nog een tikkeltje zeurderig ( :unsure: ), maar in de meeste nummers vond ik haar stem best te pruimen. :)
 
Ik moest er zelf ook wat aan wennen omdat ik zoals ik al zei moeilijker ben met vrouwelijke vocals en vond haar soms nog een tikkeltje zeurderig ( :unsure: ), maar in de meeste nummers vond ik haar stem best te pruimen. :)
Heb je al eens naar Windhand geluisterd? Hun albums zijn een tikkeltje repetitief voor mij, maar toch wel vol steengoede muziek. Probeer Eternal Return eens.
 
Heb je al eens naar Windhand geluisterd? Hun albums zijn een tikkeltje repetitief voor mij, maar toch wel vol steengoede muziek. Probeer Eternal Return eens.
Windhand is inderdaad heel sterk. Hun passage op Desertfest enkele jaren geleden was dik de moeite.

En het eerder vermelde The Devil's Blood natuurlijk. De stem van Farida Lemouchi staat als een dijk.

 
Heb je al eens naar Windhand geluisterd? Hun albums zijn een tikkeltje repetitief voor mij, maar toch wel vol steengoede muziek. Probeer Eternal Return eens.
Bedankt voor de tip! Die eerste naam zegt mij wel iets en het kan zijn dat ik die via @Avondland al eens heb gehoord (ga zijn link hierboven zo meteen even beluisteren).

EDIT: klinkt niet slecht, wel een hoger hardrock-gehalte dan ik dacht (ofwel is dat specifiek dat nummer). Vocals zijn inderdaad wel goed!

Oeps, de link was dus van The Devil's Blood en niet Windhand. Even verwarring. :unsure:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind dit wel echt nice trouwens, Jex Thoth. Ik kende de band totaal niet, en muzikaal doomt het zoals ik wel had verwacht, maar met een totaal andere soort zang dan ik gewoon ben in het genre. De stem van ons Jessica (jawel, intussen zijn we on first name basis) doet me soms denken aan goeie ouwe 60s en 70s rock vocals van Stevie Nicks of Grace Slick, en past heel goed bij deze stijl. Jammer dat er niet meer vrouwenstemmen aanwezig zijn in de doom/sludge scene, want dat voegt toch wel een andere dimensie aan de monotone, diepe sound die het genre anders zo typeert.
 
Heb je al eens naar Windhand geluisterd? Hun albums zijn een tikkeltje repetitief voor mij, maar toch wel vol steengoede muziek. Probeer Eternal Return eens.
Soma is zo goed imo. Toppunt van heerlijke repetiviteit :love:

Deze is ook een topplaat imo. Sta nog wat achter na m'n vakantie, eerst de rest wat bijbenen voor ik hier een uitgebreide post neer pen.
Spoiler: 't zal een lofzang worden!
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan