Je ergernissen van vandaag - Deel 2

ik kan mij voorstellen dat organisaties tegenwoordig belachelijk veel sta-geld vragen aan zo'n kramen, en dat je dat enkel kan bekostigen door uw eten overpriced te verkopen

Waarom kan je op pakweg een avondmarkt of eender welk ander event amper nog een gewone hamburger, hotdog of iets anders kopen aan de gangbare prijzen? Tegenwoordig staan daar enkel nog hippe foodtrucks waar je dan schandalig veel betaalt voor loaded churros en andere exotische spijzen.
Omdat mensen het evengoed kopen, mensen sneller het eens gaan proberen, ze er meer geld mee verdienen en er zo meer variatie van eetkramen mogelijk is.

Niet moeilijk toch, de kraampjes staan er ook niet voor hun plezier; die betalen standgeld en willen winst maken. En momenteel maakt dat meer winst dan een hamburger/hotdogkraam.

Waarom kan je op pakweg een avondmarkt of eender welk ander event amper nog een gewone hamburger, hotdog of iets anders kopen aan de gangbare prijzen? Tegenwoordig staan daar enkel nog hippe foodtrucks waar je dan schandalig veel betaalt voor loaded churros en andere exotische spijzen.
Ondanks dat je geregeld berichten hoort over hoe mensen niets meer kunnen betalen, heb ik de indruk dat die "speciallekes" net beter verkopen. Persoonlijk ben ik ook meer geneigd eens iets te proberen dat ik nog niet ken, i.p.v. een hamburger of hotdog, waarvan 90% ofzo amper de moeite zijn. Altijd nieuwe dingen waar je spijt van kan krijgen!

Laatst bewerkt:
Omdat mensen het evengoed kopen, mensen sneller het eens gaan proberen, ze er meer geld mee verdienen en er zo meer variatie van eetkramen mogelijk is.

Niet moeilijk toch, de kraampjes staan er ook niet voor hun plezier; die betalen standgeld en willen winst maken. En momenteel maakt dat meer winst dan een hamburger/hotdogkraam.
Hamburger en hotdogkramen zijn op grote evenementen nochtans het meest winstgevend (althans voor de Gentse Feesten bieden die de hoogste prijzen om te mogen staan).

is het ook niet dat veel van de oude kralen gestopt zijn en nieuwe starters wat ideologischer zijn en geloven dat ze "meerwaarde" moeten bieden om meer geld te verdienen. Ik heb toch de indruk dat men de laatste jaren nogal veel kak aan catering, eetkramen, frituren etc hangt onder invloed van social media terwijl als je luistert naar wat het best verkoopt dit nog altijd de ouderwetse zaken zijn. Maar mensen zijn precies te beroerd om dat toe te geven. Zaken als een braadworst met ajuin en ketchup of een hamburger zijn precies het aardappelen, groente en vlees van de dagdagelijkse maaltijd geworden. Iets dat we collectief uitspuwen maar stiekem nog altijd wel lusten.

is het ook niet dat veel van de oude kralen gestopt zijn en nieuwe starters wat ideologischer zijn en geloven dat ze "meerwaarde" moeten bieden om meer geld te verdienen. Ik heb toch de indruk dat men de laatste jaren nogal veel kak aan catering, eetkramen, frituren etc hangt onder invloed van social media terwijl als je luistert naar wat het best verkoopt dit nog altijd de ouderwetse zaken zijn. Maar mensen zijn precies te beroerd om dat toe te geven. Zaken als een braadworst met ajuin en ketchup of een hamburger zijn precies het aardappelen, groente en vlees van de dagdagelijkse maaltijd geworden. Iets dat we collectief uitspuwen maar stiekem nog altijd wel lusten.
Ook niet vergeten dat die speciale foodtrucks in veel gevallen (niet altijd) ook gewoon een uitbreiding zijn van een andere zaak; wat het uiteindelijk veel makkelijker maakt.

Ik ken een traiteur die meerdere foodtrucks heeft, alles dat erin verkocht wordt is ook bij de traiteurzaak tekoop. Dit is een mooie aanvulling want is gewoon hetzelfde werk maar op andere uren. En de prep gebeurt gewoon in de zaak.
Idem met restaurant/eetzaken; bv Balls & Glory doet dit ook en ik ken meerdere frituren die ook een foodtruck hebben. Da's dan dingen die in de zaak toch gekocht en prepped worden verkopen.
Sommige dingen zijn gewoon beter dan een simpele hamburger en trekken dan ook meer volk. Dunno of het onder de fancy foodtrucks valt, maar het is geen gewone hamburger. De Spitburger kramen zijn toch even populair of populairder dan hamburgerkramen op de Gentse Feesten of met de Lokerse Feesten. En dat is al jaren een gevestigde waarde (al 30j+ zelfs).

Terwijl een hamburger/hotdog kraam ook enkel maar dat is, met dan nog een aantal verse producten die je waarschijnlijk nergens elders kunt gebruiken.
Op heel grote events (zoals Gentse Feesten dat eerder aangehaald werd), zal dat nog goed draaien en heb je vrij veel zekerheid. Maar op een (avond)markt enzo heeft dat geen plek meer. Bij ons is het zelfs zo dat het hamburgerkraam gewoon weg is van de markt sinds dit jaar, en voorgaande jaren zag ik daar zo goed als niemand aan staan als ik naar de markt ging.

Goh, ik denk dat mensen ook gewoon meer kennen en verwachten door die altijd toegankelijke stroom aan informatie. Dat is niet noodzakelijk slecht lijkt me, maar het maakt een hamburgerkraam dat nog altijd enkel die bordkartonnen burgers aanbiedt die ik anno 2000 rechtover mijn school kon eten heel wat extra concurrentie heeft ten opzichte van vroeger. Maar ik denk dat als die maar een beetje met hun tijd meegaan en misschien iets beter vlees aanbieden dat nog wel meevalt, er zal altijd vraag zijn naar de klassiekers IMO.

Inderdaad heel veel argumenten om ze niet vrij te laten rondlopen. Van honden accepteren we dit ook niet, maar van katten wel? Imo, ofwel hou je ze binnen (tegen hun "natuur" in), ofwel accepteer je dat een kat eigenlijk geen huisdier is, en neem je er geen.
Enkele jaren geleden liepen hier ook 3-4 katten van buren rond, tegenwoordig geen enkele meer. In de periode dat de katten aanwezig waren, zag ik amper (kleine) vogels in de tuin, nu ze weg zijn, zie ik er terug evenveel als vroeger...
Sorry vind dat maar bullshit hoor.
Ofwel dit ofwel dat... :rolleyes: en een gulden middenweg bestaat niet?
Mijn katten zijn ook "huiskatten", maar tegelijkertijd gaan die ook naar buiten en doen hun eigen ding/leventje. niets mis mee toch. Gaan niet gaan kakken bij mijn buren of whatever.
Ik vind het zelfs schattig als er een andere kat van de buren , de onze komt opzoeken.

Maar ja, dat er een deel van de bevolking verzuurt rond loopt, dat interesseert mij eigenlijk niet. Das hun probleem.

Sorry vind dat maar bullshit hoor.
Ofwel dit ofwel dat... :rolleyes: en een gulden middenweg bestaat niet?
Mijn katten zijn ook "huiskatten", maar tegelijkertijd gaan die ook naar buiten en doen hun eigen ding/leventje. niets mis mee toch. Gaan niet gaan kakken bij mijn buren of whatever.
Ik vind het zelfs schattig als er een andere kat van de buren , de onze komt opzoeken.

Maar ja, dat er een deel van de bevolking verzuurt rond loopt, dat interesseert mij eigenlijk niet. Das hun probleem.
Trump fan.. noemt anderen verzuurd, hah :lol:

Zo'n concentratie aan top-predatoren is allesbehalve natuur hoor.
Ja en de mens die is natuurlijk vrij van alle zonden, wat de natuur betreft.

soit, eindeloze discussie, maar denk dat de mens al meer kapot heeft gemaakt, dan de katten die wa vogelkes pakken hoor :sleep:

Als die vogels in mijn tuin komen, ja dan lopen ze een risico.
Als gij ongevraagd in een tuin komt van iemand anders, loopt gij ook een risico.

soit, eindeloze discussie, maar denk dat de mens al meer kapot heeft gemaakt, dan de katten die wa vogelkes pakken hoor :sleep:

Als gij ongevraagd in een tuin komt van iemand anders, loopt gij ook een risico.
the-chair-company-ron-trosper.gif

Stepsapp die graag ballen breekt en ineens 500 stappen verwijderd om ze erna wanneer je een extra 500 stappen hebt gedaan er fijn terug bij telt.

FYI een vogel weet niet wat een tuin is
:unsure:.

In een gemiddelde woonwijk zitten natuurlijk wel geen 50 vossen of wolven in tegenstelling tot katten... Ik blijf erbij, als je een huisdier wil, zorg er dan tenminste voor dat deze niet bij andere mensen of in de openbare ruimte terechtkomt.

Overigens, ik mag onder bepaalde omstandigheden wel in je tuin komen hoor, zonder dat ik een risico zou moeten lopen...
https://www.law.kuleuven.be/home/on...s-slechts-een-voorbeeld-de-wet-is-veel-ruimer

Terug
Bovenaan