Je ergernissen van vandaag - Deel 2

ja, zo te zien hopen vlamingen die het willen doen maar het is de schuld van de bedrijven en overheid.
Misschien moeten we straks luid schreeuwen "teij took oor jobs" tegen die buitenlanders.
Sorry maar die sector is echt niet kapot gemaakt door goedkoper te werken, eerder dat wie het werkvolk heeft het kan uitvoeren. Was het niet dat aannemers in wegenwerken etc aan bepaalde klasses moeten voldoen om te zien wie de middelen heeft omt bepaalde werken uit te voeren, er waren er nog meer die op de kar sprongen.
Wat denk je dat al die links bewijzen?

Het feit dat je geen werkvolk vind is net omdat de bedrijven niet voldoende willen betalen om de vlaming warm te maken.
Er zijn geen speciale opleidingsvereisten, het vergt geen zeer zeldzame skills. Het is gewoon cru gezegd een 'kutjob' want lange uren, fysiek hard werken, in weer en wind, ... en allemaal voor een relatief laag loon. De vlaming past hiervoor want die heeft betere alternatieven. De migrant die geen opleiding heeft en de taal niet kent heeft geen alternatieven, dus die slikt dit maar. Waardoor de bedrijven geen incentive hebben om de lonen te verhogen. Om daarna te klagen dat 'de vlaming niet wil werken'. Jawel, maar enkel niet aan jou voorwaarden.

Dus elk knelpuntenberoep is omdat het te weinig betaald wordt? Dan kunnen inderdaad kort door de bocht gaan en zeggen dat het de schuld is van het kapitalistisch business model. Want face it, in veel sectoren zijn er gewoon tekorten. Of is het door die tekorten dat vlamingen een veel beter alternatief hebben. En ik zou graag eens zien waar ik zeg dat vlamingen niet meer willen werken wanneer je me nog eens woorden in de mond legt.
Kleine newsflash: door vergrijzing hebben we volk te kort om alle arbeid te verrichten. En als mensen een beter alternatief hebben ipv de ganse dag met hun rug gebogen in een put te staan kan je ze geen ongelijk geven dat ze liever dat alternatief doen. Maar kom niet janken wanneer migranten die "minderwaardige" jobs wel willen doen met de populistische dooddoener dat ze de markt kapot maken met te goedkoop te werken, alsof die mannen voor hun plezier te goedkoop zouden werken. Die rekenen gewoon de prijs dat de markt wil geven. En als ze dan toch een vlaming zijn werk afnemen omdat die denkt dat meer betaald zou moeten zijn omdat hij vlaming is dan is dat maar zo. Fuck zeg, altijd dat gezaag van zodra er migranten mee gemoeid zijn in de maatschappij. Eerst zagen omdat ze niet werken, dan zagen omdat ze werken, weet wat ge wil he verdomme. Ik heb toch liever een migrant die werkt dan een vlaming die van het systeem profiteert.

Laatst bewerkt:
Dus elk knelpuntenberoek is omdat het te weinig betaald wordt?
Grotendeels ja. In sommige gevallen zijn er specifiek limiterende factoren in het aanbod zoals een beperkt aantal studieplaatsen en je moet de markt tijd geven om te reageren op evoluties in de maatschappij, maar in de meeste gevallen is het inderdaad simpel op te lossen door de lonen te verhogen.

Even extreem gesteld, denk je dat je nog steeds geen sollicitanten zou vinden moest je 10k bruto/maand aanbieden in je vacatures voor rioollegger? Ik denk het wel. Dit is een absurd hoog bedrag inderdaad, maar je kan het gerust wat laten zakken zonder dat je veel sollicitanten verliest. 8k zal nog steeds meer dan genoeg zijn, 7k, 6k, 5k waarschijnlijk ook. Misschien bij 4k dat je wel een mindering in sollicitanten ziet en bij 3k niemand meer? Ergens ligt een grens waarbij je wel voldoende volk vind. Dat die grens hoger ligt dan wat de meeste bedrijven willen betalen kan zijn, maar dan moeten ze maar leren leven met oningevulde vacatures. Of goedkoper volk uit het buitenland halen natuurlijk, want voor hun is die 3k/maand wel voldoende gezien hun gebrek aan alternatieven. En dan komen we terug op mijn eerdere post.

En ik zou graag eens zien waar ik zeg dat vlamingen niet meer willen werken wanneer je me nog eens woorden in de mond legt.
Ik leg je geen woorden in de mond, ik zeg dat er veel stemmen zijn, vnl van bedrijven, die zeggen dat 'de vlaming niet meer wil werken'. Wat doorgaans gewoon betekend 'de vlaming wil niet werken voor het lage loon en slechte arbeidsomstandigheden dat wij aanbieden'.

Grotendeels ja. In sommige gevallen zijn er specifiek limiterende factoren in het aanbod zoals een beperkt aantal studieplaatsen en je moet de markt tijd geven om te reageren op evoluties in de maatschappij, maar in de meeste gevallen is het inderdaad simpel op te lossen door de lonen te verhogen.

Even extreem gesteld, denk je dat je nog steeds geen sollicitanten zou vinden moest je 10k bruto/maand aanbieden in je vacatures voor rioollegger? Ik denk het wel. Dit is een absurd hoog bedrag inderdaad, maar je kan het gerust wat laten zakken zonder dat je veel sollicitanten verliest. 8k zal nog steeds meer dan genoeg zijn, 7k, 6k, 5k waarschijnlijk ook. Misschien bij 4k dat je wel een mindering in sollicitanten ziet en bij 3k niemand meer? Ergens ligt een grens waarbij je wel voldoende volk vind. Dat die grens hoger ligt dan wat de meeste bedrijven willen betalen kan zijn, maar dan moeten ze maar leren leven met oningevulde vacatures. Of goedkoper volk uit het buitenland halen natuurlijk, want voor hun is die 3k/maand wel voldoende gezien hun gebrek aan alternatieven. En dan komen we terug op mijn eerdere post.
Sorry maar dan verleg je gewoon het probleem naar andere sectoren. We zitten in vlaanderen met een parcipatiegraad van 77 procent, bij die 23 procent lijkt mij weinig marge te zitten om nog volk te vinden voor een fysiek zwaar belastende job uit te voeren.
Ik leg je geen woorden in de mond, ik zeg dat er veel stemmen zijn, vnl van bedrijven, die zeggen dat 'de vlaming niet meer wil werken'. Wat doorgaans gewoon betekend 'de vlaming wil niet werken voor het lage loon en slechte arbeidsomstandigheden dat wij aanbieden'.
Ik hoor dat toch meer van boomers dan van bedrijven. De eerder gehoorde klacht van bedrijven is toch de jongere generaties veel meer belang hechten aan hun work-life balance maar dat wat ze doen ze wel goed doen.

Reportage aant kijken over de squatting crisis in tenerife.

Sorry maar wat voor een k*t wetten hebben ze daar.

Als je eigendom wordt overgenomen door squaters dan heb ik je max 48h de tijd om ze eruit te krijgen. Lukt dat niet dan moet het via het gerecht en dit kan maanden duren met de gebruikelijke kosten.

Ondertussen ben je ook nog eens verplicht de nutsvoorzieningen te betalen die de squatters verbruiken, WTF.

Ik vind het zo gestoord dat in veel landen squaters zoveel rechten krijgen. Als ik in een auto inbreek en er begin mee rond te rijden dan is het autodiefstal, joyriding. Ik ga toch ook niet zeggen ma meneer de agent die auto was leeg, niemand was er mee aan het rijden en nu is die van mij. Das toch mijn recht dat ik een vervoermiddel heb, weet je hoeveel het kost om een auto te kopen...!!

Maar als je inbreekt in een huis en zegt die is nu van mij dan ist van how deze persoon heeft wel rechten e.
Ik kom heel regelmatig in Tenerife omdat mijn schoonouders daar intussen vast wonen en ik er een paar keer per jaar les ga geven voor 1 à 2 weken..
Het probleem is begonnen met die AirBNB's en later het systeem met de Golden Visa's. Daarbij moest je minstens 500k€ investeren in vastgoed en in ruil kreeg je een Spaans paspoort (en dus automatisch EU-burger). Je hoeft er geen tekening bij dat dit nogal wat volk van buiten de EU aantrok van wie de herkomst van het geld niet onmiddellijk duidelijk was en dat was blijkbaar ook geen probleem. Dat systeem is intussen gelukkig afgeschaft maar het kwaad is wel geschied met onbetaalbare huizen voor locals waarvan er velen van laag betaalde toeristische jobs moeten leven.
Die krakers zijn in veel gevallen zigeuners of maken deel uit van een bende en komen bijna nooit uit Tenerife zelf. De moderne vakantiehuizen in een gated community zijn veilig omdat er daar bewaking is en ze de kans niet krijgen om toe te slaan. Meestal gaat het om huisjes in een dorp of appartementen in oudere complexen die een groot deel van het jaar leeg staan.
Ik heb weet van een aantal gevallen en het duurt inderdaad immens lang om via wettelijke weg uw rechten op te eisen.
Een 'oplossing' die steeds populairder wordt is het inhuren van knokploegen die deze krakers manu militari buiten zetten. Die bestaan meestal uit lokale low lifes, aan lager wal geraakte avonturiers (meestal Britten) of illegale (Noord-)Afrikanen die een centje willen bijverdienen. Het is illegaal maar het is wel de snelste en al met al goedkoopste weg om uw huis terug te krijgen. Politie laat meestal begaan en komen na een uurtje eens kijken als alles opgekuist is...

Terug
Bovenaan