Je ergernissen van vandaag - Deel 2

Ik woon al een halfjaar in mijn huidig appartement, het raam van mijn badkamer kijkt uit op enkele bomen van de grond naast het gebouw. Er komen bijna elke avond daar heel wat eksters om hun nacht door te brengen. Naast de privacy dat de bomen boden was het zicht van die vogels ook altijd leuk om te zien.

Maar deze namiddag gemerkt dat ze de grond ferm aan het verbouwen zijn, achter die bomen stond een krot dat wss diende als schuurtje ofzo, die is al helemaal weggehaald + alle bomen. Nu is het niet schoon meer om uit dat raam te kijken.

Vind het spijtiger dan gedacht. :headshake:

PS: Aan het peinzen of ik een voor en na afbeelding zou plaatsen hier.

Ik woon al een halfjaar in mijn huidig appartement, het raam van mijn badkamer kijkt uit op enkele bomen van de grond naast het gebouw. Er komen bijna elke avond daar heel wat eksters om hun nacht door te brengen. Naast de privacy dat de bomen boden was het zicht van die vogels ook altijd leuk om te zien.

Maar deze namiddag gemerkt dat ze de grond ferm aan het verbouwen zijn, achter die bomen stond een krot dat wss diende als schuurtje ofzo, die is al helemaal weggehaald + alle bomen. Nu is het niet schoon meer om uit dat raam te kijken.

Vind het spijtiger dan gedacht. :headshake:

Altijd triest om bomen te zien verdwijnen.
Onlangs tijdens een mtb-rit in Gavere bleek plots een klein bosje waar ik al ontelbare keren heb doorgefietst helemaal gekapt te zijn. Ik was echt in shock.

En vorige en deze week was men ook bezig met het rooien van bomen langs mijn woon-werk traject langs de schelde...

Doen. Gedeeld leed is half leed.

Onlangs tijdens een mtb-rit in Gavere bleek plots een klein bosje waar ik al ontelbare keren heb doorgefietst helemaal gekapt te zijn. Ik was echt in shock.

En vorige en deze week was men ook bezig met het rooien van bomen langs mijn woon-werk traject langs de schelde...
Hier in de buurt enkele jaren geleden ook. Een gezellig speelpleintje omringd door bomen temidden een woonwijk.

Hebben speelpleintje en bomen verwijderd en er een appartementsblok gezet. Past totaal niet in die woonwijk. De privacy in de tuinen van die mensen is helemaal om zeep.

Sinds ik tijdens corona 6 jaar geleden veel meer en regelmatiger ben beginnen wandelen, heb ik hier nog nooit zoveel bomen weten verdwijnen eerlijk gezegd. Misschien dat er wel een goeie reden achter zit, hoewel ik die soms helemaal niet zou kunnen bedenken, maar het blijft pijnlijk om te zien ja.

Voorbeeldjes:
  • Aanleg van een vlonderpad tussen een park en een straat los door groen gebied waar vroeger niks of niemand kwam. Een rij bomen daarvoor gerooid. Zaten regelmatig reeën dus weet niet of die nu nog zo rustig zitten. Bijkomende ergernis is dat er nu regelmatig afval langs het pad ligt. Iets dat vroeger dus nooit kon. En dan ook de vraag waarom. Heb even op Google Maps gekeken en van het beginpunt van dat pad aan een park naar het eindpunt aan een wijk is 450 meter. Er ligt van aan het park al een weg waarmee je bij datzelfde eindpunt kwam. Die is ocharme anderhalve kilometer en voor een groot stuk geasfalteerd. Dus waarom dat extra pad? Denk dat het meer als 400 000 EUR heeft gekost,
  • Langs datzelfde geasfalteerde pad eerst een tiental bomen gerooid. En dan iets verder langs een soort vijver of poel een hele hoop bomen afgedaan. In het kader van de Blue Deal. Volgens mij had nog de helft van die bomen kunnen blijven staan maar bon, wie ben ik?
  • Aan het einde van het vlonderpad stonden nog een drietal bomen. Daarstraks gezien dat ze er ook al een van hadden afgedaan,
  • In de doodlopende straat waar mijn ouders wonen stond op het einde al jaren prachtige en grote populier. Zes jaar geleden beloofde de gemeente nog dat die zou mogen blijven. Vorig jaar afgedaan want erachter komen nieuwe woningen. Staat er al eentje vlak achter waar die populier vroeger stond. Daar kun je niet rondwerken bij het ontwikkelen van die verkavelingen, vraag ik mij dan af?

Enkele jaren geleden had men vanuit de gemeente ook eens 2000 (of meer) boompjes aangeplant. Een maand later konden ze die allemaal wegdoen want aangevreten door konijnen en hazen 🤦‍♂️.

R.I.P. Warre, mijn vrouwelijke baardagaam. Het laatste souvenir uit mijn jeugd/puberjaren.

Altijd spijt van gehad, ik wou dat als 13/14 jarige en gekregen ook, maar eigenlijk is een reptiel in gevangenschap even zielig als een vogel in gevangenschap. Toch zo goed mogelijk voor blijven zorgen, paar maand geleden nog make over van het terrarium gedaan. En vanochtend geen beweging meer.

2009-2026.

Sinds ik tijdens corona 6 jaar geleden veel meer en regelmatiger ben beginnen wandelen, heb ik hier nog nooit zoveel bomen weten verdwijnen eerlijk gezegd. Misschien dat er wel een goeie reden achter zit, hoewel ik die soms helemaal niet zou kunnen bedenken, maar het blijft pijnlijk om te zien ja.
Soms wel. Ik ben lid van Natuurpunt en krijg dus zo de infoblaadjes waarin staat welke werken ze uitvoeren en waarom ze dat doen.
Ik woon vlakbij het antitankkanaal (in de Antwerpse rand). Langs het kanaal is heel veel gekapt, waaronder veel exoten. Dankzij de kap van die bomen krijgen andere soorten planten en struiken meer kans om te groeien, iets wat de biodiversiteit ten goede komt.

Iets verderop is een natuurlijk veen hersteld. Ook daar zijn bomen gesneuveld: die trokken teveel water uit de grond. Verder hebben ze afwatering aangepakt en een dam aangelegd waar door het veen veel beter het vocht kan behouden en zo robuuster wordt.

Imo zeker nuttig en te verantwoorden. Een mooi plein of bos kappen voor een zoveelste appartementsblok, daar heb ik het wel moeilijker mee.

Toch zo goed mogelijk voor blijven zorgen, paar maand geleden nog make over van het terrarium gedaan.
Dat laatste verdient toch een pluim, vind ik. Veel mensen in jouw plaats zouden foert gezegd hebben en dat beestje met minimale verzorging in een kaal terrarium laten verkommeren.

Het is iets wat ik mijn kinderen probeer mee te geven: huisdieren houden allemaal goed en wel, maar een dier moet zijn hele levensduur verzorgd worden, inclusief de minder prettige taakjes en ook nadat je mogelijk de interesse verliest. Landschildpadden en papegaaien zijn daarom dus een big no-no.

Hier proberen ze dan boomkes te zetten en de 'jeugd' doet dan niets liever dan die zo snel mogelijk kapot maken. Van de bomen die ze hier in de buurt vorig jaar plantten schiet er nog maar de helft over denk ik.

Dat laatste verdient toch een pluim, vind ik. Veel mensen in jouw plaats zouden foert gezegd hebben en dat beestje met minimale verzorging in een kaal terrarium laten verkommeren.

Het is iets wat ik mijn kinderen probeer mee te geven: huisdieren houden allemaal goed en wel, maar een dier moet zijn hele levensduur verzorgd worden, inclusief de minder prettige taakjes en ook nadat je mogelijk de interesse verliest. Landschildpadden en papegaaien zijn daarom dus een big no-no.
Ik moet toegeven dat de laatste jaren de verzorging meer is overgenomen door mijn moeder, ik denk dat het voor haar wel een gemis gaat zijn. Eten geven, en dat beest gaf haar een reden om elke week levende voeding te gaan kopen en zo ook nog is buiten te komen.

Maar klopt wat je zegt, je onderschat de levensduur en verlies aan interesse soms. Ik ben nog altijd mega gefascineerd door reptielen, en ook door aquaria, maar wel besloten dat zoiets nooit meer in huis komt.

Ik wil wel binnenkort, na mijn verhuis naar een appartement, een huisdier. Ik had gedacht aan een wandelende tak, of eens een mini aquarium te proberen die zelfreinigend is (met paar garnalen en slakken). Maar daar moet ik nog is over nadenken.

Hier ook, verhuis van groot huis met tuin naar appartement. Al besloten dat mijn kat hier blijft want die zit constant in de tuin. Al gedacht om in het asiel een hele oude kat te gaan halen die niemand wilt, maar wat dan als ik is een dag of 2/3 weg ben...

Doen. Gedeeld leed is half leed.

Hier in de buurt enkele jaren geleden ook. Een gezellig speelpleintje omringd door bomen temidden een woonwijk.

Hebben speelpleintje en bomen verwijderd en er een appartementsblok gezet. Past totaal niet in die woonwijk. De privacy in de tuinen van die mensen is helemaal om zeep.
Allé dan.

Voor :D: https://ibb.co/Kp2M6PGf

Na :( : https://ibb.co/vxSHmKzd

Ik keek er al zo naar uit naar de lente om die bomen weer hun bladeren te zien krijgen, is echt wel schoon om te zien. Helaas... :headshake:

Valt me ook soms op hier, nu ik in de rand van Gavere woon.

2 projecten nabij van zelfde bouwheer, veel bomen gekapt. Waarvan 1/ 5 van een stuk bos. Voor VIER huizen, VIER! Triest.

Volgens iemand verder in de straat heeft die bouwfirma (of had, want andere nu) connecties bij het gemeentebestuur. Dat moet altijd vergund worden via lokale gemeente stad, of natuur en bos moet akoord gaan. Naast de schelde en op bermen is er veel van infra bedrijven zeker (gemeentes, waterwegen ed).
Die man verder in de straat zijn huis stond op een heuvel nabij dat gekapt stuk bos en verkaveling, en door afgraafwerken heeft ie een scheur in zijn gevel nu.

Vooral bij die dikke huizen van welgestelden zie ik veel bomen gekapt worden (voor lichtinval vooral of extra plaats) , of bij projecten dus.
En dan is Gavere een groene gemeente. Sommigen komen dan hier wonen in het groen ... en kappen maar.

Boompjes kappen maar voor wat rijke snobs!

“Ongeziene crisis”: ons land zit met een aardappelberg van 800.000 ton. Hoe komt dat? En worden patatjes dan goedkoper?

Neen ... de verhoging van 2 jaar geleden omdat er een aardappel te kort was is ook gewoon gebleven. En nu met de btw verhoging zal de prijs alles behalve dalen.

Allé dan.

Ik keek er al zo naar uit naar de lente om die bomen weer hun bladeren te zien krijgen, is echt wel schoon om te zien. Helaas... :headshake:
Ja ok, ik begrijp u volledig. Ik zou er ook niet gelukkig mee zijn. Dat groen is zalig om op te kijken.

Achteraan onze tuin staan rijen zilverberken. In de lente/zomer is dat één groot groen gordijn die zorgt voor privacy en gezelligheid. Op vraag van één van de buren hebben ze die komen snoeien. Snoeien als in we zijn dat groen gordijn kwijt voor 6 jaar.

Ik ga nu kijken om steeneiken te laten zetten.

De "vrees" dat er ooit een betonstop komt?

Allé dan.

Amai, sterkte! Ik zou ook gek worden moesten de bomen, en dan vooral de vogels, hier verdwijnen.
Ja ok, ik begrijp u volledig. Ik zou er ook niet gelukkig mee zijn. Dat groen is zalig om op te kijken.

Achteraan onze tuin staan rijen zilverberken. In de lente/zomer is dat één groot groen gordijn die zorgt voor privacy en gezelligheid. Op vraag van één van de buren hebben ze die komen snoeien. Snoeien als in we zijn dat groen gordijn kwijt voor 6 jaar.

Ik ga nu kijken om steeneiken te laten zetten.
Geen idee waar je woont, maar ik woon hier in een van de rijkere maar landelijke buurten rond Leuven. Toen ik jong was noemde ze dat hier ´den boerebuiten´ maar dat is helaas al lang het geval niet meer. Door de ligging is dat hier ook een van de duurste buurten in België.

De laatste jaren is er hier vanwege de prijs een uitstroom van oorspronkelijke bewoners, en wordt alles hier opgekocht door rijke tisten die ´in het groen´ willen wonen. Het eerste wat ze dan doen is alle bomen uit de tuin halen, alle struiken weg want hun robotmaaier komt daarin vast te zitten en daarna nog is hun gras millimeteren.

Rot volk dat ´op den buiten´ wilt wonen en dan maar beslist om alle natuur te verwijderen. Liefst dan nog is in een nieuwe crepi woning met Tesla voor de deur en klagen dat er vogelkak op hangt. Hatelijk.

Terug
Bovenaan