Je ergernissen van vandaag - Deel 2

Dat pushen van AI-functies. Ik doe een .pdf open van 6 pagina's: "dit lijkt een lang document, spaar tijd uit door een AI-samenvatting te lezen!"

Zijn we ondertussen al aanbeland in de situatie waar AI een hele tekst maakt gebaseerd op wat zinnen van persoon A, waarna die dat opstuurt naar persoon B die dezelfde tekst laat samenvatten?
Ik vind die functie wel handig, eerlijk gezegd. Af en toe zelf wel gebruikt als ik milieuvergunningen moet napluizen.

Welk model.
Dit zou ook een onderhoudsvrije moeten zijn, maar na 2 jaar al foutmeldingen die ik zelf niet opgelost krijg.
Ene van Aqua Sensor, nu Aqua Genix, al vermoed ik dat dit een OEM model is dat onder nog namen wordt verkocht. Na 1 jaar hadden we eens een probleem maar dat kwam door zand door werken in de straat. Ik heb er toen een vuilfilter laten voor plaatsen en geen problemen meer gehad.

Onderhoud van airco, pelletkachel, waterverzachter, ... heb ik nooit laten doen. Enkel bij een wagen geloof ik in een meerwaarde.
Mijn 3 voorbeelden werken nog perfect en zijn 7 jaar oud.

Om de hoeveel jaar moet dat gebeuren?
Volgens leverancier precies ineens elk jaar, na kleine discussie via mail.
Niet bepaald een hart onder de riem maar wij hebben uiteindelijk afgezien van een waterontharder voor onze nieuwbouw: een waslijst van nadelen voor wat in ons geval maar middelhard water is.
We zitten rond de 20 °F, dus wel vrij nodig.
Dat was dé reden waarom ik ene gekocht heb die geen onderhoud nodig heeft. Kostte me iets meer upfront maar ik heb ook levenslange garantie.

Hier was de waterverzachter echt een meerwaarde. Ons water is zonder verzachten rond de 55 franse graden. Alles hing onder de kalk vroeger. Nu is dat rond de 6 franse graden.
Wij hadden dus ook een model zonder onderhoud gevraagd aan architecten en technieker, maar precies niet het geval, en al zeker niet als ik Judo.eu mag geloven die jaarlijks onderhoud en elke 7 jaar de hars vervangen aanraden.

Welk toestel heb jij?

We zitten rond de 20 °F, dus wel vrij nodig.
Is dat niet aan de lagere kant van wat middelhard wordt genoemd?

Controleer eerst of je kraanwater echt te hard is​

Door de temperatuur in huishoudapparaten beneden de 60°C te houden, kan je de kalkafzetting en slijtage ook voldoende remmen. Enkel als het water zeer hard is, kan de aankoop van een ontharder zinvol zijn.
Controleer eerst of het kraanwater werkelijk te hard is. Niet overal in Vlaanderen is het kraanwater (te) hard. Je kan de hardheid van je kraanwater opvragen of opzoeken op de website van je waterbedrijf.
Deze kaart geeft een overzicht van de hardheid van het kraanwater in Vlaanderen.
Volgens die kaart is dat > 45 °F.

Ook interessant:
Een jaarlijks onderhoud is noodzakelijk. Anders kunnen er zich bacteriën in nestelen die ongezond zijn.

Wanneer je drinkwater zelf onthardt, ben je ook verantwoordelijk voor het opvolgen van de kwaliteit van het drinkwater. Lees er meer over in de 'Aanbevelingen nabehandeling en opslag van drinkwater'.

Is dat niet aan de lagere kant van wat middelhard wordt genoemd?
Klopt, maar we zien het hier toch mooi weergegeven worden op onze (zwarte) kranen.

Nuja meer lastig op dat stuk technieker die hier alles geplaatst heeft (en de architecten) waarmee we nu nogmaals miserie hebben.
Probleem is ook dat die alles gezet heeft, want cava prijs en de architecten werkten er al jaren mee, sanitair, loodgieterij, elektriciteit, airco's,...

Als iemand goede technieker kent voor dit alles regio Leuven, laat maar weten :)

Klopt, maar we zien het hier toch mooi weergegeven worden op onze (zwarte) kranen.

Nuja meer lastig op dat stuk technieker die hier alles geplaatst heeft (en de architecten) waarmee we nu nogmaals miserie hebben.
Probleem is ook dat die alles gezet heeft, want cava prijs en de architecten werkten er al jaren mee, sanitair, loodgieterij, elektriciteit, airco's,...

Als iemand goede technieker kent voor dit alles regio Leuven, laat maar weten :)
Dat begint te klinken als Bumaco...

De prijs tegenwoordig van alles, 'simpel' onderhoud op een waterverzachter.

€88,50 € uur voor de werkuren, het eerste uur is volledig betalend nadien zal er 22,12 euro worden aangerekend per kwartier.
€89 voor de verplaatsing
* Onze prijzen zijn exclusief BTW
Dan ben ik een zeer goedkope zelfstandige
De mijne staat er nu 8 jaar en werkt nog perfect. Nooit onderhoud laten doen. Als hij na 10 jaar (wat ik sterk betwijfel) plots stukgaat dan koop ik mij direct een nieuwe met het geld dat ik uitgespaard heb op 't onderhoud.

Niet bepaald een hart onder de riem maar wij hebben uiteindelijk afgezien van een waterontharder voor onze nieuwbouw: een waslijst van nadelen voor wat in ons geval maar middelhard water is.
Wat zijn dan zoal de nadelen? Het kraanwerk ziet er bij ons nog nagelnieuw uit na 8 jaar. Onze glazen douchewand ziet er nog perfect uit ondanks wij die nooit gaan aftrekken na het douchen.

Voordien wanneer ik de katten drinken gaf dan stond er na een dag al een witte rand op.

De prijs tegenwoordig van alles, 'simpel' onderhoud op een waterverzachter.

€88,50 € uur voor de werkuren, het eerste uur is volledig betalend nadien zal er 22,12 euro worden aangerekend per kwartier.
€89 voor de verplaatsing
* Onze prijzen zijn exclusief BTW
Dan ben ik een zeer goedkope zelfstandige

Dat lijkt me inderdaad goed doorgerekend, ik betaalde in 2022 voor een onderhoud incl. verplaatsing €91. En toen was dat onderhoud wel nodig, toch wat afdichtingen of ringen o.i.d. die moesten vervangen worden plus afregelen van de onthardingscyclus naar mijn veel lager verbruik nu hij toch bezig was.

Is het niet juist omgekeerd?
Uit de link die ik hierboven plaatste:

Regels en adviezen voor plaatsing van een waterontharder​

Laat de waterontharder enkel installeren op de warmwaterleidingen. Dat is financieel voordeliger, en gezonder.
Het water dat door de ontharder behandeld is, verandert van samenstelling en is mogelijk niet meer drinkbaar. Te zacht water (lager dan 10 Franse graden) tast de metalen leidingen aan, zodat koper, zink, lood, enz. oplossen in het water. Dit is ongezond voor wie van het water drinkt. Daarnaast vervangt de ontharder magnesium en calcium. Dit kan zorgen voor een vermindering van de inname van deze nuttige mineralen.
Laat de waterontharder plaatsen door een installateur. Die zorgt voor een correcte plaatsing. Na de installatie is een keuring nodig. Neem daarvoor contact op met je waterbedrijf.
Een jaarlijks onderhoud is noodzakelijk. Anders kunnen er zich bacteriën in nestelen die ongezond zijn.
Wanneer je drinkwater zelf onthardt, ben je ook verantwoordelijk voor het opvolgen van de kwaliteit van het drinkwater. Lees er meer over in de 'Aanbevelingen nabehandeling en opslag van drinkwater'.
De VMM raadt ook enkel ontharders aan voor hard water, zeker niet voor al bij al vrij zacht water zoals bij @Lame Edna.

Dit is wat wij in rekening gebracht hebben (hardheid 15-18 Franse graden):
  • prijs: aankoop, verbruik, jaarlijks onderhoud;
  • gezondheid: je vervangt nuttige mineralen zoals calcium en magnesium door natrium;
  • zacht water tast de leidingen aan.
Wij zitten op 26-38 Franse graden.

Water van de kraan drinken we niet meer.
Alle leidingen werden vernieuwd (kunststof).

Maar zoals @Sylverscythe zegt zou ik nu ook geen ontharder zetten voor 15-18 Franse graden.

F*cking hell...

Ik doe daarnet mijn voordeur open, net als er een strooiwagen passeert. Gans mijn inkomhal onder een zoutlaag, en ik ga de komende 3 maand geen zout bij mijn frieten moeten vragen denk ik.

Terug
Bovenaan