Je ergernissen van vandaag - Deel 2

Hoe houden jullie je wasmachine proper?
Ik doe: nooit te veel kleren in één keer, gebruik maar de helft van de aanbevolen wasverzachter/wasmiddel, laat de machine altijd open staan na gebruik en ik doe pakweg om de 2 maanden een lege was met een HG middel voor een schone machine.

Toch heb ik nog steeds enorm veel last van schimmelvorming (voornamelijk in het zeepbakje) en een enorme schimmelgeur in de machine zelf.

Mijn huisgenoten en ik doen wel telkens een klerenwas op 40 graden, en huisgenoot gebruikt te veel zeep.
Je moet af en toe eens een was van 60 of 90° laten draaien zodat de schimmel doodgaat. Bvb. eens dweilen wassen op 90°. Regelmatig eens beddengoed op 60° kan ook al helpen. Te veel wasmiddel kan een probleem zijn, dat koekt samen in de machine.

Ik doe: nooit te veel kleren in één keer, gebruik maar de helft van de aanbevolen wasverzachter/wasmiddel, laat de machine altijd open staan na gebruik en ik doe pakweg om de 2 maanden een lege was met een HG middel voor een schone machine.

Toch heb ik nog steeds enorm veel last van schimmelvorming (voornamelijk in het zeepbakje) en een enorme schimmelgeur in de machine zelf.

Mijn huisgenoten en ik doen wel telkens een klerenwas op 40 graden, en huisgenoot gebruikt te veel zeep.
Nog nooit voorgehad.

Maar af en toe een programma op 60° voor lakens, of keuken- en zakdoeken op 90°, zo gaan de meeste bacteriën/schimmels ook dood.

--
En ja azijn werkt ook.
Ooit gebruikt om te veel zeepresten weg te krijgen. Als het maar blijft schuimen, eens een kort programma draaien met azijn.
Sowieso de azijn doodt ook bacteriën en neutraliseert geuren.

Laatst bewerkt:
Familie is elektricien met elektrozaak. Die zegt: 1x in de maand een lege machine op kookwas, nooit wasverzachter gebruiken en niet overdrijven met zeep. Vooral omdat die chemicaliën de werking van de machine aantasten. Tegenwoordig hebben die allemaal sensoren om gewicht te bepalen en op de binnenkant van de trommel vormen die producten een film die voor een afwijking van gewicht zorgt waardoor programma's ook weer andere tijden voor spoelen/zwieren... etc gaan gebruiken en dus onvoldoende wassen. En verkeerd wegen is ook slecht voor slijtage lagers.

En ja azijn werkt ook.
Ooit gebruikt om te veel zeepresten weg te krijgen. Als het maar blijft schuimen, eens een kort programma draaien met azijn.
Sowieso de azijn doodt ook bacteriën en neutraliseert geuren.
Azijn kan je trouwens ook met was gebruiken als "wasverzachter". Tis niet dat uw kleren dan naar azijn gaan ruiken. Al zou het mij niet verwonderen dat het op den duur de rubbers aantast.

Nog nooit iets specifiek gedaan aan de wasmachine, draai elke week 10-15 machines op 40/60 en 90. Dat gaat toch allemaal ook al 8+ jaar mee. Lijkt me toch weer veel gedoe om niks.

De tip van azijn ipv wasverzachter had ik nog al gehoord, ga ik zeker proberen! Ik zit zelf ook met een zeepallergie en gebruik al regelmatig azijn om zweetgeurtjes weg te krijgen. Dus dat zouden 2 vliegen in 1 klap zijn.

Heb trouwens net zitten prutsen aan de wasmachine en nu pas de functie van 90° gevonden, hiervoor was de warmste functie 60°. Zal ook wel helpen.

@zarathustra Hoe kom je aan 10-15 vaten per week? Hier is het (voor mezelf) 1 tot 1,5 vaten per week. Ik vermoed dat als uw machine dagelijks aan het wassen is de opbouw van zeep en/of schimmel ook gewoon geen kans krijgt.

De tip van azijn ipv wasverzachter had ik nog al gehoord, ga ik zeker proberen! Ik zit zelf ook met een zeepallergie en gebruik al regelmatig azijn om zweetgeurtjes weg te krijgen. Dus dat zouden 2 vliegen in 1 klap zijn.

Heb trouwens net zitten prutsen aan de wasmachine en nu pas de functie van 90° gevonden, hiervoor was de warmste functie 60°. Zal ook wel helpen.

@zarathustra Hoe kom je aan 10-15 vaten per week? Hier is het (voor mezelf) 1 tot 1,5 vaten per week. Ik vermoed dat als uw machine dagelijks aan het wassen is de opbouw van zeep en/of schimmel ook gewoon geen kans krijgt.
Hier ook gemakkelijk 6-8 per week. Voor een gezin met kinderen valt dat echt nog wel mee.

Om de drie maanden draai ik een lege kookwas met soda.

Als het probleem met de schimmelgeur blijf volharden en ook je kleren ernaar stinken, dan zeker eens controleren of het toestel zijn temperatuur haalt (dat probleem heb ik zelf ooit gehad en na een poos gemerkt dat hij waste met enkel koud water).

Vandaag on-site werken en geparkeerd in de gewoonlijke ondergrondse parking... Rond 18u huiswaarts willen gaan en tot de constatatie komen dat 1 band volledig plat is. 😮 Ondertussen bijna 1 uur aan't wachten op de VAB... Hopelijk snel gedepanneerd. 🤞

Gebruiken hier ook al jaren azijn ipv wasverzachter (is ook nog eens een stuk goedkoper). Handdoeken doen we wel met wasverzachter.

Voor de verhuis dit weekend al een hele tijd bezig met ons appartement op orde te zetten voor t plaatsbeschrijf en alles in dozen te steken.
Daar komt toch ongeloof veel bij kijken amai.

de emmerkes als laatst inpakken he. Woonde ge tot nu toe nog altijd boven uw werk?

Nee, een jaar of 2 bij mijn vriendin ingetrokken.
Dat was maar 1km van thuis/werk dus zaten snel altijd samen. Nu verhuizen we ook maar een goeie 2km en ongeveer even dichtbij t werk.

Terug
Bovenaan