Je ergernissen van vandaag - Deel 2

Was dat op restaurant? Op restaurant in NL heb ikzelf namelijk nog niet meegemaakt dat ik er niet kan betalen met een Belgische bank of kredietkaart. In winkels lukt het ook altijd wel. Maar parkings en id nu iemand het hier post: Aan een WC op een snelweg in NL heb ik het ook al mee gemaakt.

Misschien wel ergens logisch want als ik een beetje rondneus

- In NL mag men Internationale kaarten weigeren. Men mag ook cash weigeren.
- Echter indien men niet of onvoldoende aangeeft dat men beide vormen van betaling weigert dan is de klant ook niet verplicht te betalen he.

Ik zie het al gebeuren. Plots een stormloop in een NL restaurant van Belgen. Zichzelf goed volfretten en dan gewoon wegwandelen zonder te betalen. :laugh: Als je zo'n restaurant weet: PM mij dan eens aub (grapje hé). :tongue:
Neen in een garage.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/1...-de-watergroep-is-onbereikbaar-door-technisc/

We zijn ondertussen meer dan een half jaar verder, maar van wat ik hoor van cliënten blijft het moeilijk. Wij hebben vanuit het OCMW een rechtstreeks emailadres waarop we snel antwoord krijgen. Een rechtstreekse telefoonlijn is blijkbaar niet nodig, itt tot Fluvius, commerciële leveranciers, die hebben allemaal een aparte lijn voor OCMW's.

Ik moet ook vaak contact opnemen met de watergroep is gewoon één van de minst bereikbare bedrijven ever.

Ben ooit eens naar daar gegaan een paar jaar terug omdat ik nooit iemand te pakken kreeg. Zelfs daar konden ze me niet helpen

Al de hele dag een vieze geur in de keuken, ik dacht dat het de afwasmachine was. Machine opgezet en na een uur nog altijd een vieze geur.

Daarnet hongertje dus wil pizza opzetten en zie dat er kip in de oven staat (om te laten ontdooien ofzo?). Ik denk dat die er toch al ettelijke dagen moet in gelegen hebben, net geen spauwke gedaan van de geur :puke:
Heel de benedenverdieping stinkt er nu ook naar...

Zou dat geen backup batterij hebben, waardoor het nog voor een tijd werkt. Veel stroom gaat dat toch niet nodig hebben en lijkt me ook naar brandveiligheid wel een verplichting. Of het zou gewoon moeten ontgrendelen bij stroomverlies. En bij een fysiek slot gaat de brandweer ook de deur moeten inbeuken he. Denk niet dat zij de tijd nemen om op zoek te gaan achter een sleutel

Niet altijd meer hoor. Er zijn nu ook al sloten die werken met een elektromotor die het slot bediend. Volgens mij kan @Mr.Anderson daar wel meer over vertellen, ik dacht dat die in die sector werkzaam was.

Zoals Nestorius al heeft vermeld zijn er verschillende versies. Je hebt sloten waar dit effectief gewoon een magneet is die de deur vasthoudt. Je hebt er waarbij het slot bediend wordt door een magnetisch veld (solonoïde) en je hebt er met een elektromotor. Moet wel eerlijk zijn dat dit degenen zijn die ik zowat ken (https://lecot.be/nl-be/elektronisch-bouwbeslag/deurbeslag/elektrische-sloten).

Sowieso zijn er sloten die werken op basis van een batterij die in het slot zit (https://www.stedaparts.nl/toegangscontrole/elektronisch-deurbeslag/-salto-xs4-elektronisch-beslag-one/?optie1= PC 72&optie2=Deurdikte 45 - 60 mm&optie3=Zwarte lezer&gad_source=1&gad_campaignid=19432518422&gclid=Cj0KCQjw097CBhDIARIsAJ3-nxebTt-gAI7VnBvzMknB6x3VllvRvdG7S5jaCWDClC_2PfoJJcdzobcaAqr-EALw_wcB). Het punt dat ik maakte is dat ik geen versie ken die bedraad is en die dan ook nog eens lokaal die batterij heeft zitten als nood indien de connectie met zijn sturingseenheid wegvalt.

De werkwijze die jij schetst is de basis werkwijze van een elektrische slot. Waarbij men dat decentraal een batterij heeft staan die aan de centrale sturingseenheid gekoppeld wordt. Waarbij de noodfunctie dan in normale omstandigheden gekoppeld is met die hoger vermelde brandveilige kabel.

Nu de functie die jij echter meldt is de functie die ik vermelde onder het fail safe principe. Dat de deur ontgrendeld is bij stroomuitval. Desondanks zet men er op evacuatiewegen dan in veel gevallen nog evacuatieknoppen bij (https://www.bol.com/be/nl/p/maaslan...5yum0wlvk861cW4jmj1vDJhEWk3_XDcgaAlO_EALw_wcB). Al ga je dat niet zien aan de buitenzijde van een appartement ;). Waar de discussie over handelde (feit dat de brandweer langs buiten wil binnenkomen en dan ook een ontgrendelingsmogelijkheid nodig heeft die niet, of beperkt, kan misbruikt worden door iemand anders).
Dit is gebaseerd op enerzijds het fail safe principe en anderzijds door het feit dat deze knop rechtstreeks gekoppeld is aan het slot. Waardoor de stroom van het slot gehaald wordt. Deze zal nooit op een centrale aansturing gekoppeld worden.

Er zijn echter sloten op de markt, fail secure, die zelfs bij stroomuitval vergrendeld blijven. Al is die vergrendeling enkel voorzien aan 1 zijde. Principe dat gebruikt wordt in sommige hogere beveiligingsomgevingen.
Wat late to the party maar bon. Renegade heeft het eigenlijk al goed samengevat.

Afhankelijk van de situatie kan inderdaad gewerkt worden met het fail-safe principe (ruststroom) waar snelle evacuatie verreist is of fail-secure (arbeidsstroom) waar beveiliging van de betreffende ruimte prioritair is.

Je kan een buitendeur hebben met een fail-secure slot die dus vergrendeld blijft in geval van nood maar waarbij je d.m.v. paniekfunctie wel steeds van binnen naar buiten kan en waarbij de brandweer met een sleutel via een aparte noodknop ook naar binnen kan. Allemaal zeer afhankelijk van situatie tot situatie dus.

Een motorisch slot vergrendeld meestal vanzelf (mechanisch) terwijl de motor enkel dient om het slot te ontgrendelen (lees: nachtschoten achteruit te trekken). Wordt altijd aangesloten op 12 of 24V DC (in België).

Bij een zelfvergrendelend solenoïde slot is de krukbediening vergrendeld (v.b. kamerdeur hotel) en kan deze vrijgezet worden d.m.v. een spoel. Het verschil met een motorslot is dat de ontgrendeling altijd manueel moet gebeuren (kruk bedienen), dus een vaste knop opzetten zoals bij een motorslot gaat niet. Wordt ook aangesloten op 12 en 24V.

@Renegadexxripxx de Salto XS4 die jij linkt onder 'slot met batterij' is eigenlijk geen slot. Dat is een krukgarnituur met toegangscontrole die over een geschikt insteekslot kan gezet worden. In de krukgarnituur zelf zit een batterij die de sturing voedt om de kruk vrij te kunnen geven. Zo kan je toegangscontrole achteraf toepassen als er geen elektriciteit voorzien is.

Dan heb je nog elektrische deuropeners ook. Ook aangesloten met een kabel.

Dat allemaal in combinatie met nooddeuren (EN179) of paniekdeuren (EN1125) waarbij wisselfunctie E, omschakelfunctie B en doorgangsfunctie D de meest voorkomende paniekfuncties in België zijn, en het wordt een serieuze boterham.

Bol.com product van honderd ballen in het mandje, cadeaubon voor kopen met 6% korting van ' t werk, bij afrekenen komt er op "niet leverbaar in jouw land". Cadeaubon wordt niet teruggenomen.

Inderdaad, ik had niet gezien dat ik de op de NL site zat en ja de verkoper is third party, maar pak dan gewoon mijn fakking cadeaubon terug, het was een eerlijke vergissing.

Bol.com product van honderd ballen in het mandje, cadeaubon voor kopen met 6% korting van ' t werk, bij afrekenen komt er op "niet leverbaar in jouw land". Cadeaubon wordt niet teruggenomen.

Inderdaad, ik had niet gezien dat ik de op de NL site zat en ja de verkoper is third party, maar pak dan gewoon mijn fakking cadeaubon terug, het was een eerlijke vergissing.

Je wil niet weten hoeveel geld er verdiend wordt met die cadeaubonnen.
Wij letten daar hard op en ook wij hebben cadeaubonnen die enerzijds vervallen zijn (wegens uit het oog verloren) of niet gebruikt konden worden (zoals in jouw geval) of dat we het moesten combineren met een duurdere aankoop, dus een bon als een korting.

In elk geval dat je die bon niet gebruikt: kassa kassa voor hen.

Gewoon voor mailen, de kans is heel groot dat je die nog wel terugkrijgt.

Ik lees net dat artikel over die extreem-linkse gekken die dat bedrijf in Doornik kapot hebben geslagen. Die mogen ze voor tientallen jaren de bak in steken voor het meewerken aan de genocide in Oekraïne, want door hun acties kunnen er nu voor een maand geen pantservoertuigen geleverd worden. Extreem-links is het grootste gevaar voor de maatschappij en dat moeten we aanpakken.

Je wil niet weten hoeveel geld er verdiend wordt met die cadeaubonnen.
Wij letten daar hard op en ook wij hebben cadeaubonnen die enerzijds vervallen zijn (wegens uit het oog verloren) of niet gebruikt konden worden (zoals in jouw geval) of dat we het moesten combineren met een duurdere aankoop, dus een bon als een korting.

In elk geval dat je die bon niet gebruikt: kassa kassa voor hen.
Bij ons zijn ze daar heel flexibel in: als ne klant klaagt en wat moeilijk doet wordt die bon gewoon geheractiveerd of krijgt die een nieuwe. Zelfs al geweten dat er een winkel belt over ne klant die beweert dat zijn gebruikte bon niet gebruikt was. Stond duidelijk in't systeem van wel. Eerste lijn geeft dat door naar de commericiële tak -> geeft em maar nen nieuwe bon.

Hoe houden jullie je wasmachine proper?
Ik doe: nooit te veel kleren in één keer, gebruik maar de helft van de aanbevolen wasverzachter/wasmiddel, laat de machine altijd open staan na gebruik en ik doe pakweg om de 2 maanden een lege was met een HG middel voor een schone machine.

Toch heb ik nog steeds enorm veel last van schimmelvorming (voornamelijk in het zeepbakje) en een enorme schimmelgeur in de machine zelf.

Mijn huisgenoten en ik doen wel telkens een klerenwas op 40 graden, en huisgenoot gebruikt te veel zeep.

Ik doe: nooit te veel kleren in één keer, gebruik maar de helft van de aanbevolen wasverzachter/wasmiddel, laat de machine altijd open staan na gebruik en ik doe pakweg om de 2 maanden een lege was met een HG middel voor een schone machine.

Toch heb ik nog steeds enorm veel last van schimmelvorming (voornamelijk in het zeepbakje) en een enorme schimmelgeur in de machine zelf.

Mijn huisgenoten en ik doen wel telkens een klerenwas op 40 graden, en huisgenoot gebruikt te veel zeep.

Ik meen me te herinneren dat wij eens onze machine (eerst) en al onze wasbare luiers (erna) gewassen hebben met een citroenzuur-oplossing. We hadden nu wel geen zichtbare zeepresten in het machien, maar de wasbare luiers konden niet meer zoveel vocht ophouden (typisch door zeepresidue). I.i.g. is dat een baat het niet, schaadt het niet.

Ik kan wel geloven dat zeepresten (die ook water zullen vasthouden), aanleiding kan geven tot schimmelvorming.

Manueel lang programma van 95° laten draaien met azijn.

Eco-trommelreinigingsprogramma aan 40° is nogal onzinnig imho als je het echt proper wil maken.

Terug
Bovenaan