Je ergernissen van vandaag - Deel 2

Ook chatbots leren uit hun fouten.
En uiteindelijk ben jij het die Google/Microsoft/[etc] haar service wil gebruiken, toch? Dan moet je dat erbij nemen. Er zijn sowieso veel betere search engines te vinden, dus laat dit een zetje zijn om Google/Bing gedag te zeggen.
Anno 2025 is de enige manier om niet 100 gesponsorde resultaten, AI gegenereerde content of op van die steriele pagina’s met een top 5 lijst te belanden het woord “reddit” op het einde van je zoekterm te plaatsen.

Dat is zowat de enige manier nog om geen non-human resultaten tegen te komen lijkt het. Of allé, toch in mindere maten.

Over AI posts hier op het forum vind ik het duidelijk -> gewoon niet toestaan. Je bent hier toch om op standpunten van andere mensen te reageren en niet de bot van een of andere Amerikaanse miljardair? Er wordt dan aangehaald dat het toch geen probleem is als het over iets triviaals als een fietshelm gaat. Mij lijkt het dat je dan dat je je even moet afvragen of het probleem niet is dat je iets banaals als een fietshelm al niet meer kan beargumenteren zonder AI.

Dat je het als een bron wilt gebruiken, tot daaraan toe. Maar geef er toch op z’n minst uw eigen draai aan en voeg uw eigen mening toe. “Ik heb het even aan chatgpt” gevraagd is echt zo low effort als maar kan.

Wat is het verschil tussen antwoorden van "echte" mensen hier die regelematig niet helemaal klopen, en die van AI? Niks toch. Fout is fout. Sommigen hun posts zouden zelfs een pak leesbaarder zijn als ze wat meer AI gebruiken.
Behalve dat velen het gebruiken als bron met autoriteit. Als in ‘het klopt, want chatgpt zegt het ook’ of ‘in wiki staat het zus, maar chatgpt zegt zo, dus er is nog onenigheid over’.

Ook chatbots leren uit hun fouten.
En uiteindelijk ben jij het die Google/Microsoft/[etc] haar service wil gebruiken, toch? Dan moet je dat erbij nemen. Er zijn sowieso veel betere search engines te vinden, dus laat dit een zetje zijn om Google/Bing gedag te zeggen.
Niet uit hun feitelijke fouten.

Denk dat duidelijk het verschil moet gemaakt worden tussen het klakkeloos kopieren van chatgpt teksten en het gebruiken ervan om dingen te verduidelijken/extra info te geven.

Het lijkt me niet de bedoeling dat we hier discussies houden waarbij mensen die er weinig van kennen het maar gaan opzoeken op chatgtp en verder niks bijdragen.

Ik gebruik echter chatgpt héél vaak om dingen te structuren en te vertalen. En dat werkt, mits je het natuurlijk nog naleest en soms verbetert. Onlangs nog (niet hier) een redelijk complexe juridische vraag die ik in het Frans moest beantwoorden, mét enkele voorbeelden te geven. Een goed gestructureerde vraag (de vereiste bij chatgtp!) verder, kreeg ik een prachtig en volledig correct antwoord, waarvoor ik gewoon geen zin had om het allemaal uit te schrijven en te berekenen. Mits wat opkuiswerk, was dat zo bruikbaar.

Mijn kinderen mogen overigens gerust Chatgpt gebruiken wat mij betreft, ook voor schooltaken. Maar ze moeten ook wel aantonen dat ze de kennis op zich hebben. Het aanleren van de juiste vragen te stellen aan chatgpt en consoorten én het nalezen en verbeteren van de antwoorden is echter een kunst die ze onder de knie moeten hebben.

ChatGPT kan je ook verder vooruithelpen. Als ik vraag om een tekst te vertalen, dan zie je vertalingen voor zaken die je zelf anders zou zeggen. Mits nog eens nakijken of dat effectief wel gebruikt wordt in dagelijkse franse taal, betekent dit een verrijking voor je woordenschat.

Gisteren te horen gekregen dat m'n vader kanker heeft.
Hij sukkelde al even met z'n luchtwegen: vanuit het niets een full blown longontsteking krijgen bv. Bijkomende onderzoeken laten doen naar de oorzaak en de diagnose is de ziekte van Kahler. Blijkbaar wel te behandelen maar niet te genezen. Prognose iets van een 7 tot 10 jaar.

't komt toch serieus aan. Ge weet wel dat ge ooit afscheid moet nemen van uw ouders en naarmate ze ouder worden, wordt de kans dat ze sterven ook groter. Maar z'n verdict en cijfer komen toch aan. Bam: ge hebt nog max 10 jaar.. hopelijk worden het er nog 10 en dan nog eens 10 goeie.

Noorse huizen (ver)koop systeem
Gisteren kijk dag ( allez, uur) nu mag men bieden, bod van 5,85M, dan 5,95M en nu 6,1M. Allemaal met een verloop tijd van 30 minuten

edit: 6,2 en dan 6,3

Laatst bewerkt:
alweer zo'n werkmail.
van een niveau A, op het "hoofd"-gebouw op zaventem, kerel nooit gezien of gesproken. verzonden met "hoge urgentie".

belangrijk? als ge een uitnodiging voor een afscheidsdrink belangrijk vindt, dan wel. :sop:

Nadine de werkneemster van de maand bij KBC, stuurt die een mail onbedoeld naar mij een ganse waslijst klanten, e-mail adressen allemaal open en bloot zichtbaar van 50 of meer personen ... Dan kom ik daarnet nog onderstaande tegen, zal wel over iets anders gaan denk ik dan want mail die ik kreeg ging over een meetingafspraak. Wat bedoelen ze trouwens met posities in deze context?
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250522_95956594
Goede dag gehad precies daar bij KBC.

Nadine de werkneemster van de maand bij KBC, stuurt die een mail onbedoeld naar mij een ganse waslijst klanten, e-mail adressen allemaal open en bloot zichtbaar van 50 of meer personen ... Dan kom ik daarnet nog onderstaande tegen, zal wel over iets anders gaan denk ik dan want mail die ik kreeg ging over een meetingafspraak. Wat bedoelen ze trouwens met posities in deze context?

Wel ironisch dat ze dat dan KBC Securities Services noemen :thinking:

Uit het glimlach topic:
Een Deense Trump-lover die reeds enkele jaren in de VS woont, is door ICE gearresteerd wegens een incorrecte administratieve procedure 10 jaar geleden en zit al anderhalve maand in de cel.

Heerlijk, die karma.
Dat je het karma gedeelte leuk vind begrijp ik, maar ik vind het énorm onrustwekkend hoe snel men tegenwoordig over dit soort feiten gaat.

Het gaat hier nog steeds over iemand die in principe niets verkeerd gedaan heeft buiten mogelijks een administratieve (!) fout 10 jaar (!) geleden.
En daarvoor wordt hij al 1+ maand opgesloten zonder dat er zelfs maar een case nummer aangemaakt is.
Als je dan comments op de reddit threads leest en iedereen zit gewoon wat te lachen met die gast omdat hij een Trump stemmer is ...
Alsof het niet meer uitmaakt dat men aan de lopende band basisrechten aan het schenden is, neen het belangrijkste is dat toch 1 Trump stemmer zijn 'verdiende' loon krijgt.

Ik dacht dat vrijheid van meningsuiting in basisbegrip was in elke westerse samenleving maar voor velen lijkt dit zich meer en meer te beperken tot enkel die groep die dezelfde mening deelt.

Ik ga er vanuit dat de meesten deze arrestatie zelf en de wekenlange opsluiting wel zullen afkeuren als je het hen vraagt.
Probleem is dat je het hen tegenwoordig moet vragen om zeker te zijn, want daar het discours glijd meer en meer af naar wat die jongen verdient omwille van zijn politieke voorkeur.

Uit het glimlach topic:

Dat je het karma gedeelte leuk vind begrijp ik, maar ik vind het énorm onrustwekkend hoe snel men tegenwoordig over dit soort feiten gaat.

Het gaat hier nog steeds over iemand die in principe niets verkeerd gedaan heeft buiten mogelijks een administratieve (!) fout 10 jaar (!) geleden.
En daarvoor wordt hij al 1+ maand opgesloten zonder dat er zelfs maar een case nummer aangemaakt is.
Als je dan comments op de reddit threads leest en iedereen zit gewoon wat te lachen met die gast omdat hij een Trump stemmer is ...
Alsof het niet meer uitmaakt dat men aan de lopende band basisrechten aan het schenden is, neen het belangrijkste is dat toch 1 Trump stemmer zijn 'verdiende' loon krijgt.

Ik dacht dat vrijheid van meningsuiting in basisbegrip was in elke westerse samenleving maar voor velen lijkt dit zich meer en meer te beperken tot enkel die groep die dezelfde mening deelt.

Ik ga er vanuit dat de meesten deze arrestatie zelf en de wekenlange opsluiting wel zullen afkeuren als je het hen vraagt.
Probleem is dat je het hen tegenwoordig moet vragen om zeker te zijn, want daar het discours glijd meer en meer af naar wat die jongen verdient omwille van zijn politieke voorkeur.

Wat vrijheid van meningsuiting hiermee te maken heeft, weet ik niet. En er wordt niet gelachen met die gast omdat hij een Trump lover is en er hem iets slecht overkomt, want er zou bv niet gelachen worden met een Trump stemmer die ziek wordt, beroofd wordt of wat dan ook.
Er wordt gelachen omdat dit net een van de meest gesteunde programmapunten was van Trump, en dat velen die voor Trump stemden, dachten dst het hun niet zou treffen maar enkel de 'slechten'. Dat hun 'whiteness' hun zou beschermen.

Er wordt gelachen in de hoop dat mensen zoals deze, het licht zouden zien en hun mening wijzigen eenmaal ze zelf slachtoffer zijn van de waanzin van Trump. Want als het enkel een ander overkomt, liggen ze er niet van wakker.
One can only hope. Maar ik betwijfel het.

Gisteren te horen gekregen dat m'n vader kanker heeft.
Hij sukkelde al even met z'n luchtwegen: vanuit het niets een full blown longontsteking krijgen bv. Bijkomende onderzoeken laten doen naar de oorzaak en de diagnose is de ziekte van Kahler. Blijkbaar wel te behandelen maar niet te genezen. Prognose iets van een 7 tot 10 jaar.

't komt toch serieus aan. Ge weet wel dat ge ooit afscheid moet nemen van uw ouders en naarmate ze ouder worden, wordt de kans dat ze sterven ook groter. Maar z'n verdict en cijfer komen toch aan. Bam: ge hebt nog max 10 jaar.. hopelijk worden het er nog 10 en dan nog eens 10 goeie.
Mijn ma heeft dezelfde diagnose gekregen, 13 jaar geleden ondertussen.

Ik wil maar zeggen, ze staan al ver bij dit bepaald type kanker. Wat het niet minder erg maakt natuurlijk, ik weet hoe het voelt.

1) HLN die weeral hun aantal apparaten heeft omlaag getrokken van 5 naar 3...
2) mijn telefoon krediet dat ik had voor niks kwijt gespeeld (orange). Ik krijg een sms uw belkrediet is opgebruikt, ik check de app, iets minder als 1 gig nog beschikbaar. Ik bel hekske 123 hekske, en effectief nog zoveel dat er stond. Ik surf wat verder en niet meteen gecheckt, mijn 18 euro die ik nog had staan weg uiteraard. Al een sjans dat het niet om meer ging, maar uiteindelijk dus 7 dagen vroeger als voorzien moeten herladen. Daar kan ik het dus eens van krijgen eh.

En ook meteen de reden waarom ik nooit abbo neem, al wat erboven is betaal je veels te duur. Maar zulke praktijken is toch erg eh

Droogmolen gekocht om de was in de tuin te kunnen laten drogen op een deftig ding in plaats van ons gammel versleten droogrekje.
Wil het grondanker plaatsen maar krijg na 5 minuten sukkelen amper een paar cm in de grond met mijn spade. Beenhard geworden door aanhoudende droogte. Die plek nat gemaakt met de tuinslang maar blijft er minuten laten nog steeds quasi volledig op staan in plaats van te infiltreren. :wtf:

Reply doen dat dit een GDPR inbreuk is :)
Er s ook dit: https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/professioneel/acties/datalek-van-persoonsgegevens

Goh ik zie de relevantie tussen GDPR inbreuk en liggen kloten op uitgedroogde grond precies niet direct. :unsure:
Tenzij GDPR ook staat voor Grond Droog Public Relations, een VZW die strijdt voor het bestaansrecht van uitgedroogde gronden.

Goh ik zie de relevantie tussen GDPR inbreuk en liggen kloten op uitgedroogde grond precies niet direct. :unsure:
Tenzij GDPR ook staat voor Grond Droog Public Relations, een VZW die strijdt voor het bestaansrecht van uitgedroogde gronden.
Ik was op het uwe vergeten reageren, ik wou vragen welke molen en of het ne goeien is. We moeten ook ene hebben :lol:

Weekendje weg met verblijf in een B&B. Alles dik in orde tot er hier een koppel is toegekomen met een baby van amper een paar maand. Hoor ik die kleine krijsen tot hier. :angry: Echt blijf in uw kot e. Er zijn consequenties aan kinderen. Of ga naar Centerparcs... En ja ik heb er ook 2. Als ze hier morgenochtend 8u al aan het ontbijt zijn en die kleine is weer aan het janken zal ik het toch laten merken.

Weekendje weg met verblijf in een B&B. Alles dik in orde tot er hier een koppel is toegekomen met een baby van amper een paar maand. Hoor ik die kleine krijsen tot hier. :angry: Echt blijf in uw kot e. Er zijn consequenties aan kinderen. Of ga naar Centerparcs... En ja ik heb er ook 2. Als ze hier morgenochtend 8u al aan het ontbijt zijn en die kleine is weer aan het janken zal ik het toch laten merken.
Adults only reserveren 🤷🏻

Terug
Bovenaan