Gaat natuurlijk volledig voorbij aan het feit dat dit een extra belastingkorting is specifiek voor een beperkt aantal beroepsgroepen, waar de gewone bevolking die ook onder zware loonlasten gebukt gaat, niets van krijgt. Zelfs bij een efficiënt werkende overheid, zou ik zaken als auteursrechten voor IT'ers en bedrijfswagens die salariswagens zijn (want vaste werkplek) bij consultants, ook gewoon afschaffen.
In alle transparantie: ik krijg ook een zeer beperkte som aan auteursrechten (grootorde €100 netto per jaar) niet voor iets IT-gerelateerd, maar ik zou er dan ook geen probleem mee hebben mocht dit correct belast worden, voor mij was dit een (tegenvallende) bijverdienste. Looninkomsten zouden voor iedereen één som bruto -> netto moeten zijn, met een eventueel korf extralegale voordelen begrensd op een percentage van het brutoloon.
Zeker IT-consultancy bureaus zoeken echt wel de marges van de wet op wanneer je ziet wat voor netto-vergoedingen hier passeren in de brutolonen-thread. Je zou dan bijna gaan denken dat de gemiddelde IT-consultant ook deftig, strak in het pak zit (want kledingvergoeding), haha...
Het lijkt mij logisch dat degenen die nu een buitensporig fiscaal voordelig regime genieten inderdaad de verliezers zouden zijn van een eerlijkere belasting op arbeid, waarbij gelijke belastingsschalen voor iedereen gehanteerd worden en er minder uitzonderingen zijn.