Dienstencheques - duurder + geen belastingsvoordeel

Het zou tof zijn moest die sector dan ook professioneler worden.
Als ik kijk welke poetsvrouwen ik al heb gehad. Dat is voor meer dan 90% gewoon hopeloos.
Die kennen geen bal van kuisen, je moet hun uren controleren, ze worden constant ziek, gaan ze op verlof dan halen ze hun terugvlucht niet, verschillende keren zeggen dat ze de bedden niet moeten opmaken en dan toch nog doen, ...
De huidige zit mijn PMD in de huisvuilzak te steken.

En dat kan ja, het individu bestaat nu eenmaal. Maar dat de organisatie totaal passief blijft is een grote fout.
Ik moet altijd maar zitten melden als er iemand niet is of als ik iets problematisch vind.
Met lage prijzen kan je dat aanvaarden, vanaf een bepaald prijsniveau niet meer.

Al die prijsstijgingen gaan dan ook nog eens in hun eigen zak inplaats van naar de poetsvrouw.
Dat is geen ervaring van 1 dienstenbedrijf, dat is er over verschillende. Imo doen die grote dienstenbedrijven niet meer dan dumpen.

Laatst bewerkt:
Gisteren babbeltje gedaan met de poetshulp, die ook vriend aan huis is - het begint al te rommelen bij de poetshulpen om terug in het zwart te gaan werken, vraagprijs: 10 €/h.

Dit zou dan gecombineerd worden met een uitkering waardoor het voordeliger wordt.

Ons poetsbedrijf kletst er nog eens 1eur extra kosten bij. Zo wordt het plots wel veel duurder. Gewaagde zet van hun.

Denigrerende term voor een poetshulp is onnodig.
Even bumpen.

Naar wat ik begrijp zijn er maar 179 cheques aftrekbaar per jaar.

Poetshulp komt hier elke week 4h, dus we zitten al aan ~170 cheques.

Voor volgend jaar wil ik de kar nog eens volladen om te genieten van het voordeel. Dus dat kan niet meer in mijn aacount?

a) moet ik en madam fysiek 179 cheques kopen in verschillende accounts? Of kan ik die kopen en dan splitten in de aangifte?
b) indien fysiek aparte accounts, hoe krijg je die beide gelinkt aan een prestatie via vb pluxee? Als er 2 accounts gelinkt zijn, hoe weet die van waar de prestatie af te boeken?

MODEDIT: denigrerende term voor poetshulp weggehaald

Laatst bewerkt door een moderator:
Even bumpen.

Naar wat ik begrijp zijn er maar 179 cheques aftrekbaar per jaar.

Poetshulp komt hier elke week 4h, dus we zitten al aan ~170 cheques.

Voor volgend jaar wil ik de kar nog eens volladen om te genieten van het voordeel. Dus dat kan niet meer in mijn aacount?

a) moet ik en madam fysiek 179 cheques kopen in verschillende accounts? Of kan ik die kopen en dan splitten in de aangifte?
b) indien fysiek aparte accounts, hoe krijg je die beide gelinkt aan een prestatie via vb pluxee? Als er 2 accounts gelinkt zijn, hoe weet die van waar de prestatie af te boeken?

A) je kan twee accounts hebben eentje op jouw naam en op naam van uw partner. Jullie gaan elk apart een attest krijgen van Pluxee

B) Dit moet je melden aan het bureau van de dienstencheques. Zij geven die prestaties in. Als jouw cheques op zijn gewoon het bureau verwittigen en het gebruikersnummer van uw partner doorgeven. De prestaties van de poetshulp zullen dan van het andere account worden afgeboekt.

Normaal zal dit al op de vooraf ingevulde belastingsaangifte staan ook. Hangt af van jullie familiale situatie natuurlijk.

Weet niet of de vraag hier al werd gesteld maar ... de fiscale aftrekbaarheid, wordt die toegepast op alle cheques die je koopt in 2024 en gebruikt in 2025 ? Of geldt die enkel nog voor gebruik in 2024 ?

Weet niet of de vraag hier al werd gesteld maar ... de fiscale aftrekbaarheid, wordt die toegepast op alle cheques die je koopt in 2024 en gebruikt in 2025 ? Of geldt die enkel nog voor gebruik in 2024 ?
Aftrekbaarheid is enkel op de verbruikte cheques normaal. Dus nu er nog 200 kopen voor de aftrekbaarheid in 2025 werkt niet, voor de lagere prijs wel natuurlijk.

Ik heb er toch ook wel een hoop gekocht. Snap wel dat ze het voordeel afschaffen en het duurder maken. Ik denk dat er nog veel gesnoeid zal moeten worden de komende jaren.

Ik geloof je hoor maar staat dat ergens officieel online ? Ik zie de officiële websites enkel verwijzen naar experts... wat een klucht
De fiscale aftrek is van toepassing op de aangekochte dienstencheques, en dus niet op de gebruikte dienstencheques. Het bedrag van de belastingvermindering hangt af van je woonplaats (die ingeschreven staat in het Bevolkingsregister) op de 1ste januari van het jaar dat volgt op de aankoopdag van je dienstencheques.

De fiscale aftrek is van toepassing op de aangekochte dienstencheques, en dus niet op de gebruikte dienstencheques. Het bedrag van de belastingvermindering hangt af van je woonplaats (die ingeschreven staat in het Bevolkingsregister) op de 1ste januari van het jaar dat volgt op de aankoopdag van je dienstencheques.
Wat gebeurt er met het belastingvoordeel indien je bijvoorbeeld 100 cheques aankoopt in 2024, hier belastingvermindering voor aanvraagt in de aangifte personenbelasting in 2025 en pakweg in oktober 2025 terugbetaling vraagt van bijvoorbeeld 20 ongebruikte cheques?

Wat gebeurt er met het belastingvoordeel indien je bijvoorbeeld 100 cheques aankoopt in 2024, hier belastingvermindering voor aanvraagt in de aangifte personenbelasting in 2025 en pakweg in oktober 2025 terugbetaling vraagt van bijvoorbeeld 20 ongebruikte cheques?
Die onbetaalde cheques worden terugbetaald aan de nettoprijs, 7,20 EUR (9,00 EUR - 20% belastingvoordeel) verminderd met een kleine administratieve kost (al weet ik wel niet meteen hoeveel precies).
Het is wel belangrijk om je aangekochte cheques NIET te laten vervallen want dan is geen terugbetaling meer mogelijk.

Allez, onze poetsvrouw haar bureau is overgenomen door Trixxo. We betaalden 0,50 euro extra per dienstencheque, wat neerkwam op 4 euro per maand, op 24 euro per halfjaar.
Nu kletsen die van Trixxo er plots 48 euro bij, dus 72 euro per halfjaar aan administratieve kosten :eek:
Ik zal dan maar snel nog 100 dienstencheques aankopen voor het einde van't jaar zeker. Om die extra kosten wat op te vangen ofzo...

A) je kan twee accounts hebben eentje op jouw naam en op naam van uw partner. Jullie gaan elk apart een attest krijgen van Pluxee

B) Dit moet je melden aan het bureau van de dienstencheques. Zij geven die prestaties in. Als jouw cheques op zijn gewoon het bureau verwittigen en het gebruikersnummer van uw partner doorgeven. De prestaties van de poetshulp zullen dan van het andere account worden afgeboekt.

Normaal zal dit al op de vooraf ingevulde belastingsaangifte staan ook. Hangt af van jullie familiale situatie natuurlijk.

Aaargh, genien zijn het toch ook niet in de administratie. We hebben dus een contract met 2 pluxee nummers op. Heb al 3x mogen telefoneren en ze snappen het precies niet. Hun hoofdkantoor zegt dat mijn situatie normaal is en geen probleem is. Het lokale kantoor verandert het pluxee nummer telkens van het ene in het andere ipv ze alle 2 te linken aan onze account. Ze zouden het kunnen doorhebben aangezien er op het contract 2 veldjes voorzien zijn met de obscure titels "pluxee account 1", "pluxee account 2" met een sterretje erbij waarbij ze verwijzen naar 'in geval van 2 partners in hetzelfde gezin bladiebladieblad'.

Bon, ik zal het wel zelf in de gaten houden en manueel switchen via een telefoontje als de ene account bijna leeg is...

Hier ook 190 gekocht voor volgend jaar. Wopping ~20% return, beter dan een spaarboek.

170 gekocht want onze poetsvrouw laat het nogal vaak afweten; vakantie / ziekte / kinderen / ...

En van vervanging willen wij ook niet weten. Dan liever een weekje iets vuiler dan om de x tijd een vreemde binnen.

We betalen 1.9 euro per euro voor zogezegde "administratie kosten"

Mijn kuisvrouw vroeg me al 2 keer of ik iemand ken die een kuisvrouw?
Ze heeft 2 klanten minder vanaf februari. Ze toonde me het berichtje dat ze van haar dienstenchequebureau heeft ontvangen en als reden staat er dat deze 2 personen wegens "Financiële redenen" geen kuisvrouw meer willen.

Dienstencheque kosten sinds januari ook duurder, je kunt ze niet meer inbrengen ban je belastingsbrief en die administratieve kost van 1.9 is best ook niet weinig

Ik vermoed dat ze niet de enigste zal zijn die klanten verliest. Het zullen vooral de gepensioneerden zijn, die afhaken.

Ik vermoed dat ze niet de enigste zal zijn die klanten verliest. Het zullen vooral de gepensioneerden zijn, die afhaken.
Voor gepensioneerden, toch zij die hulpbehoevend zijn, bestaat er dan ook een ander systeem dat interessanter kan zijn (gezinshulp). Zeker voor de organisaties die zelf een gezinszorgdienst hebben, zal de overschakeling idd sterker zijn.

Dit is overigens het profiel van de gebruikers van dienstencheques:

Type gezin<65 jaar> 65 jaar
Koppels met kinderen
287.481​
8.281​
Koppels zonder kinderen
89.927​
88.500​
Eenoudergezinnen
36.599​
6.971​
Alleenstaand
55.948​
86.777​
Collectief huishouden
5.354​
2.361​
Overige en onbekend
804​
4.010​
Totaal
475.144​
197.865​

Koppels met kinderen zijn dus de grootste groep, maar niet de meerderheid. Er is een relatief groot aandeel van alleenstaanden en koppels zonder kinderen, waarvan je toch wel kan veronderstellen dat de noodzaak om werk/privé te combineren nét iets minder groot is dan bij andere groepen. Voor wie geen kinderen meer heeft, maar hulpbehoevend is (een deel van de >65 jaar), is er gezinszorg.

Het zijn vooral de eenoudergezinnen die mogelijks door de verhoging van de prijs getroffen worden, maar die zijn een relatief beperkte groep.

(Cijfers gaan over Vlaanderen, 2017. Recentere cijfers vond ik niet direct, maar het aantal gebruikers is sindsdien niet sterk meer gestegen).

Terug
Bovenaan