Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Bron?Heb ook al opgevangen dat de animo die er was om het systeem af te voeren al een pak minder is. Ze gaan er niet onderuit kunnen om iets aan te passen waarschijnlijk maar ziet er naar uit dat er niet al te veel zal veranderen.
Voor zover ik te horen kreeg ... is er effectief wat verandering al te merken. Nl. dat de gemiddelde percentages lager liggen voor meer 'functies' en dat meer functies niet weerhouden worden.Heb ook al opgevangen dat de animo die er was om het systeem af te voeren al een pak minder is. Ze gaan er niet onderuit kunnen om iets aan te passen waarschijnlijk maar ziet er naar uit dat er niet al te veel zal veranderen.
De rulingscommissie is inderdaad al even strenger geworden, vragen ook veel meer documentatie dan vroeger, het ging hier over het wetgevend initiatief waar er eerst zelfs geopperd werd om het systeem helemaal af te schaffen. De rulingscommissie is er uiteindelijk ook maar om zekerheid te krijgen , weinigen doen het maar je kan evengoed zonder ruling dat auteursrechten betalen.Voor zover ik te horen kreeg ... is er effectief wat verandering al te merken. Nl. dat de gemiddelde percentages lager liggen voor meer 'functies' en dat meer functies niet weerhouden worden.
Basically ... ze zijn naar 't schijnt 'strenger' geworden.
Want jah ... IT mensen die software produceren valt nog gemakkelijk te bediscussiëren, maar het systeem wordt ook toegepast op compleet andere functies binnen bepaalde organisaties (van de sales tot de marketing als ik dat zo soms hoor).
I know, maar we hebben vorige maand bevestiging gekregen dat er geen afschaffing zal zijn (alé, momenteel toch nog niet).De rulingscommissie is inderdaad al even strenger geworden, vragen ook veel meer documentatie dan vroeger, het ging hier over het wetgevend initiatief waar er eerst zelfs geopperd werd om het systeem helemaal af te schaffen. De rulingscommissie is er uiteindelijk ook maar om zekerheid te krijgen , weinigen doen het maar je kan evengoed zonder ruling dat auteursrechten betalen.
Vraag me toch nog altijd af of je als zelfstandig IT-consultant die ruling wel nodig hebt. De kans is zeer groot dat er collega's met dezelfde functie auteursrechten krijgen via hun werkgever (en dus via ruling). Je kan dan toch gewoon melden dat ge exact hetzelfde uitvoert?De rulingscommissie is inderdaad al even strenger geworden, vragen ook veel meer documentatie dan vroeger, het ging hier over het wetgevend initiatief waar er eerst zelfs geopperd werd om het systeem helemaal af te schaffen. De rulingscommissie is er uiteindelijk ook maar om zekerheid te krijgen , weinigen doen het maar je kan evengoed zonder ruling dat auteursrechten betalen.
Zo'n ruling wordt pas gegeven als er eigenlijk wel redelijk wat documentatie aangeleverd wordt.Vraag me toch nog altijd af of je als zelfstandig IT-consultant die ruling wel nodig hebt. De kans is zeer groot dat er collega's met dezelfde functie auteursrechten krijgen via hun werkgever (en dus via ruling). Je kan dan toch gewoon melden dat ge exact hetzelfde uitvoert?
Dat is idd gewoon een klucht. Heb zo consultant-collega's van ander bedrijf in mijn team met zelfde rol die dat krijgen en wij niet.Vraag me toch nog altijd af of je als zelfstandig IT-consultant die ruling wel nodig hebt. De kans is zeer groot dat er collega's met dezelfde functie auteursrechten krijgen via hun werkgever (en dus via ruling). Je kan dan toch gewoon melden dat ge exact hetzelfde uitvoert?

Als werknemer kan dat niet, maar dat komt omdat (normaal) in uw contract staat dat jij als natuurlijke persoon de auteursrechten gratis overdraagt. Maar imo zou daar gewoon hetzelfde moeten gelden ja. De ruling commissie bepaalt dat voor een bepaalde situatie er auteursrechten worden overgedragen, en dan zou dat voor iedereen in diezelfde situatie moeten gelden.Dat is idd gewoon een klucht. Heb zo consultant-collega's van ander bedrijf in mijn team met zelfde rol die dat krijgen en wij niet.
Kan ik dat niet gewoon op mijn belastingsaangifte zetten![]()
Het v8a de boekhouder zo een ruling aangevraagd. Ik kan u bevestigen dat dit een tijdrovende bezigheid is, met heel veel back en forward communicatie. (Government style) Maar na 11!maanden heb ik eindelijk men ruling.Zo'n ruling wordt pas gegeven als er eigenlijk wel redelijk wat documentatie aangeleverd wordt.
Als jij als consultant (dus op papier toch zeker een andere functie dan intern) dan wijst naar iemand anders zijn gedocumenteerd werkpatroon, lijkt me dat niet echt een sterk argument te zijn eerlijk gezegd.
Zo'n ruling is niet noodzakelijk he, maar het geeft toch aan dat je de nodige bewijslast hebt om je recht op auteursrechtenvergoeding aan te tonen.
Volgens mij eigenlijk niet, als je duidelijk auteursrechtelijk beschermd werk crëert en geen extreem percentage pakt zou ik niet goed weten op basis waarvan ze het je zouden kunnen ontzeggen. Het verbaast me persoonlijk zelfs wat dat ik nog nooit gehoord heb van een zelfstandige IT-ers die veel hogere percentage proberen toe te passen dan wat de rulingscommissie typisch toelaat, want die beperkingen zijn volledig kunstmatig, om de kerk in het midden te houden, en zijn niet wettelijk vastgelegd.Vraag me toch nog altijd af of je als zelfstandig IT-consultant die ruling wel nodig hebt. De kans is zeer groot dat er collega's met dezelfde functie auteursrechten krijgen via hun werkgever (en dus via ruling). Je kan dan toch gewoon melden dat ge exact hetzelfde uitvoert?
Ja, ik doe het ook zonder ruling met die 12,5% die de rulingscommissie naar voor schuift. Maar ik denk niet dat ze bij mijn huidige project iets zouden kunnen doen als ik veel meer zou uitkeren aangezien ik quasi 100% van de tijd custom code schrijf... Maarja, ge wilt natuurlijk niet te veel risico nemen he.Volgens mij eigenlijk niet, als je duidelijk auteursrechtelijk beschermd werk crëert en geen extreem percentage pakt zou ik niet goed weten op basis waarvan ze het je zouden kunnen ontzeggen. Het verbaast me persoonlijk zelfs wat dat ik nog nooit gehoord heb van een zelfstandige IT-ers die veel hogere percentage proberen toe te passen dan wat de rulingscommissie typisch toelaat, want die beperkingen zijn volledig kunstmatig, om de kerk in het midden te houden, en zijn niet wettelijk vastgelegd.
Niet dat je per sé gelijk zou krijgen, maar de kans is zeker niet onbestaande.
nee, wordt voor de sociale zekerheid ook als gewoon loon aanzien en dus meegeteld voor al dat soort berekeningen.Bij ons zijn ze ook van plan om auteursrechten uit te keren, maar nu kreeg ik te horen dat ons contractuele brutoloon eigenlijk relatief zal dalen naargelang het bekomen % voor auteursrechten. Dus als je bv. €4000 bruto hebt, en je krijgt 10% auteursrechten, dat je contractuele brutoloon dan €3600 is en voor auteursrechten je dan €400 bruto krijgt. Heeft die lagere brutoloon dan juist geen nadeel naar vakantiegeld, eindejaarspremie, loonindex, pensioen,...?
Bij ons zijn ze ook van plan om auteursrechten uit te keren, maar nu kreeg ik te horen dat ons contractuele brutoloon eigenlijk relatief zal dalen naargelang het bekomen % voor auteursrechten. Dus als je bv. €4000 bruto hebt, en je krijgt 10% auteursrechten, dat je contractuele brutoloon dan €3600 is en voor auteursrechten je dan €400 bruto krijgt. Heeft die lagere brutoloon dan juist geen nadeel naar vakantiegeld, eindejaarspremie, loonindex, pensioen,...?
Voor bedrijven maakt dat niet uit he of ze iets betalen als een auteursrecht of loon. Dat verandert fiscaal en financieel niks voor hen, da's enkel in de personenbelasting.Uiteraard is dat een nadeel, je wordt gewoon opgelicht door je werkgever.
Ik weet niet of je consultant bent maar laten we even dat vb nemen: stel je wordt verhuurd aan 600 euro/dag, x 220d = je genereert 132K omzet/jaar voor je werkgever. Als freelancer zou je 12,5% daarvan rekenen als auteursrecht: 16500 euro / 12 maanden: 1375 euro/maand - wat belasting. En jij krijgt 400 euro, al de rest verdwijnt in de zak vd werkgever?
Dus het heeft eigenlijk geen nadelen, enkel voordelen (buiten de groepsverzekering die ik dan moet navragen)? Hoe ziet dit eruit dan op de loonfiche? Zie je dan 2 opsplitsingen met als basisbrutoloon €3600?nee, wordt voor de sociale zekerheid ook als gewoon loon aanzien en dus meegeteld voor al dat soort berekeningen.
Misschien dat het een impact kan hebben op de groepsverzekering maar dat zal normaal ook niet het geval zijn.
Dit snap ik niet echt, de werkgever krijgt die auteursrechten niet hé?Uiteraard is dat een nadeel, je wordt gewoon opgelicht door je werkgever.
Ik weet niet of je consultant bent maar laten we even dat vb nemen: stel je wordt verhuurd aan 600 euro/dag, x 220d = je genereert 132K omzet/jaar voor je werkgever. Als freelancer zou je 12,5% daarvan rekenen als auteursrecht: 16500 euro / 12 maanden: 1375 euro/maand - wat belasting. En jij krijgt 400 euro, al de rest verdwijnt in de zak vd werkgever?
idd, als je werkgever een procentuele bijdrage doet elke maand zie je die bijdrage als een negatief bedrag zien op de loonfiche en zou je dat moeten zien verminderen, maar denk dat het simpeler en zekerder is als je het eens aan HR vraagt.Dus het heeft eigenlijk geen nadelen, enkel voordelen (buiten de groepsverzekering die ik dan moet navragen)? Hoe ziet dit eruit dan op de loonfiche? Zie je dan 2 opsplitsingen met als basisbrutoloon €3600?
Je bruto loon op je loonbrief blijft hetzelfde, het gaat vooral om waar welke belastingen op betaald worden.Bij ons zijn ze ook van plan om auteursrechten uit te keren, maar nu kreeg ik te horen dat ons contractuele brutoloon eigenlijk relatief zal dalen naargelang het bekomen % voor auteursrechten. Dus als je bv. €4000 bruto hebt, en je krijgt 10% auteursrechten, dat je contractuele brutoloon dan €3600 is en voor auteursrechten je dan €400 bruto krijgt. Heeft die lagere brutoloon dan juist geen nadeel naar vakantiegeld, eindejaarspremie, loonindex, pensioen,...?
Zoals eerder al aangehaald: hier klopt niets van.Uiteraard is dat een nadeel, je wordt gewoon opgelicht door je werkgever.