Zolang het de volledige regeling is die op de schop gaat, heb ik er ook niet echt een probleem mee.
Nee idd, toen de eerste berichten over een mogelijke afschaffing of aanpassing verschenen i.v.m. vergoeding auteursrechten, had ik precies hetzelfde gevoel. Liever volledig afschaffen dan bepaalde groepen (in mijn geval softwareontwikkeling) buiten de boot te doen vallen.
Best wel triest eigenlijk,
- een systeem in het leven geroepen voor bepaalde groepen met niet bepaald altijd royale inkomsten,
- wordt vervolgens misbruikt door IT-consultancy boîtes die altijd al de grenzen van de fiscale wetgeving opzoeken, voor een beroepsgroep die wél een degelijk maandelijks inkomen heeft of kan hebben maar voor wie correcte belastingen blijkbaar moeilijk liggen,
- ah, maar dan moeten we het afschaffen voor iedereen nietwaar?
Veel zaken zijn in softwareontwikkeling al gestandaardiseerd op lage niveaus (design patterns, etc.).
Als een software ontwikkelaar nu betaald zou worden in een lump sum bij het opleveren en in kleinere bedragen bij het gebruik of doorverkoop van de software, dan zou een systeem van auteursrechten daar wél op z'n plaats zijn.
Maar de realiteit is dat je je als een loonslaaf verkoopt (zoals héél veel mensen, geen belediging) aan een bedrijf dat die software verkoopt en die met hun financiën die pieken en dalen in verkoop opvangt. In ruil krijg je een stabiel maandinkomen en daar hoor je correct op belast te worden.
Voor zover je van auteurschap kan spreken, sta je dat gewoon af.
Anders mag iemand mij toch eens uitleggen waar de grens ligt tussen pakweg een simpel SQL-commando om crap uit de database te halen, een klein programmaatje voor facturen naar Excel te exporteren in een mooie lay-out of een volledig programma met toeters en bellen dat eigenlijk hetzelfde doet als de voorgaande maar met UI voor dommere gebruikers (ik heb ze allen al geschreven). Vanaf wanneer ben ik een auteur?
Laten we dit systeem van auteursrechten in IT gewoon noemen wat het is: fiscale optimalisatie op de rand van misbruik en wat mij betreft eigenlijk juist erover. Terecht dat dit rechtgezet wordt.