rubenvb
Well-known member
Als ze ineens auteursrechten invoeren en zo een deel van je loon uitbetalen kunnen ze dat niet opsplitsen en dat deel niet indexeren. Dat lijkt me contractbreuk.
Als ze je auteursrechten als aparte "bonus" geven, los van je brutoloon (wat dus in weze wederom hetzelfde blijft) kunnen ze wel kiezen om dat niet te indexeren.
Het lijkt me in ieder geval niet OK dat je brutoloon ineens zou dalen omdat ze bij een bestaand contract ineens auteursrechten invoeren.
Dat lijkt me zelfs tegen de gangbare wetten over het hele auteursrechtenstelsel zoals dat met die rulings nu toegepast wordt.
Zie hier ook een random bron die dezelfde twee mogelijkheden schetst: https://finniancolumba.be/auteursrechten-werknemers-fiscaal/
Als ze je auteursrechten als aparte "bonus" geven, los van je brutoloon (wat dus in weze wederom hetzelfde blijft) kunnen ze wel kiezen om dat niet te indexeren.
Het lijkt me in ieder geval niet OK dat je brutoloon ineens zou dalen omdat ze bij een bestaand contract ineens auteursrechten invoeren.
Dat lijkt me zelfs tegen de gangbare wetten over het hele auteursrechtenstelsel zoals dat met die rulings nu toegepast wordt.
Zie hier ook een random bron die dezelfde twee mogelijkheden schetst: https://finniancolumba.be/auteursrechten-werknemers-fiscaal/
Hoewel het hier dus niet helemaal staat uitgelegd, volgens wat ik weet en ervaar, gaat bij het aangeduide stukje niet je brutoloon naar beneden, maar enkel het deel dat effectief als loon wordt uitgekeerd. Vergelijk het met een salariswagen. Je brutoloon bevat ook dat stuk, maar die x euro wordt niet als loon uitgekeerd.Vergoeding voor auteursrecht: ‘herkwalificatie’ van loon?
Meestal wordt bepaald dat de totale financiële enveloppe van de werknemer niet gewijzigd wordt door de toekenning van auteursrechtvergoedingen. De auteursrechtvergoedingen worden dan geacht inbegrepen te zijn in het bestaande bruto-loonpakket. Met andere woorden: in de toepassing van het fiscale regime wordt het bestaande loon van de werknemer opgesplitst in een deel loon (prestatievergoeding) en een deel auteursrechtvergoeding. Het loon gaat dus naar beneden in verhouding tot de uitbetaling van auteursrechtvergoedingen.
Het is echter ook mogelijk om de auteursrechtvergoedingen aan werknemers uit te betalen bovenop het huidige loonpakket (dus als surplus). De auteursrechtvergoeding wordt dan via een opbrutering toegekend bovenop de ongewijzigde bruto-bezoldiging.
Het is van belang dat een van de twee bovenstaande scenario’s goed uitgewerkt wordt in een schriftelijk contract met de werknemer en dat het deel ‘verloning’ (prestatievergoeding) boven de sectoraal vastgelegde barema’s blijft.
Laatst bewerkt:

): Ga voor een uitdoofscenario. 95% van de huidige auteursrechten regelingen zouden niet verlengd (mogen) worden. Het probleem lost dan van zelf op, met een zo min mogelijke kans dat er meer gezinnen in de problemen gaan komen.