IP Ruling - Zinnig of onzinnig?

Volgens wat ik begreep uit de eerdere comments blijft je wettelijke brutoloon 4000 euro.

Dan hebben ze dit verkeerd uitgelegd deze week aan ons, daar zeiden ze dat ons brutoloon zal opgesplitst worden en dat de wettelijke index ook niet direct van toepassing is op het deel van de auteursrechten, maar wel indirect wegens de stijging van het brutoloon.

Dat is inderdaad in tegenstrijd met hoe ik het ook had begrepen toen (ik denk) @Tyfius dit had uitgeschreven, dat uw wettelijk brutoloon blijft zoals het is. Maar ik heb nog geen voorbeeld loonfiches gezien, het zal wel duidelijker worden de komende weken.

Werd heel de IP ruling niet afgeschaft vanwege geen verlenging van dat systeem? Of heb ik dat gedroomd?

Dan hebben ze dit verkeerd uitgelegd deze week aan ons, daar zeiden ze dat ons brutoloon zal opgesplitst worden en dat de wettelijke index ook niet direct van toepassing is op het deel van de auteursrechten, maar wel indirect wegens de stijging van het brutoloon.

Dat is inderdaad in tegenstrijd met hoe ik het ook had begrepen toen (ik denk) @Tyfius dit had uitgeschreven, dat uw wettelijk brutoloon blijft zoals het is. Maar ik heb nog geen voorbeeld loonfiches gezien, het zal wel duidelijker worden de komende weken.
Verschillende personen hadden dat bevestigd. Dus inderdaad verwarrend dan dat het brutoloon opgesplitst zou worden.
Want als het klopt wat ze jou uitgelegd hebben, welke nadelen zijn er dan nog? Lager eindejaarspremie? Vakantiegeld?

Verschillende personen hadden dat bevestigd. Dus inderdaad verwarrend dan dat het brutoloon opgesplitst zou worden.
Want als het klopt wat ze jou uitgelegd hebben, welke nadelen zijn er dan nog? Lager eindejaarspremie? Vakantiegeld?
in principe kan het brutoloon niet verlaagd worden door een IP ruling. Mss is het gewoon een andere vermelding op de loonfiche, maar wordt er wel degelijk ook RSZ op geheven?

Indien geen RSZ telt het niet mee voor pensioen en is de kans ook groot dat het niet voor berekeningen a la groepsverzekering meetelt.

Is het aangeraden om voor boekjaar 2022 nog auteursrechten uit te keren, of toch beter maar niet aangezien er controles gaan komen?

Ik blijf het voorlopig nog doen a rato 10-12% omzet. (Geen ruling btw)
Ik heb ook geen ruling en ik bleef het ook steeds doen volgens die regeltjes, dus misschien die jaar nog eens doen dan zo lang er geen 'officiële' communicatie komt dat dit zal worden gecontroleerd/afgeschaft/afgestraft.

Is het aangeraden om voor boekjaar 2022 nog auteursrechten uit te keren, of toch beter maar niet aangezien er controles gaan komen?
Raad van mijn boekhouder: "gewoon blijven doen, in uw situatie is het overduidelijk IP gerelateerd werk".
Als je schrik hebt voor de controles, zit je misschien sowieso in het profiel dat er geen had moeten uitkeren? ;)

Raad van mijn boekhouder: "gewoon blijven doen, in uw situatie is het overduidelijk IP gerelateerd werk".
Als je schrik hebt voor de controles, zit je misschien sowieso in het profiel dat er geen had moeten uitkeren? ;)
Consultant in de ICT wereld die zowel code als documentatie schrijft, dus normaal gezien wel oké denk ik?

in principe kan het brutoloon niet verlaagd worden door een IP ruling. Mss is het gewoon een andere vermelding op de loonfiche, maar wordt er wel degelijk ook RSZ op geheven?

Indien geen RSZ telt het niet mee voor pensioen en is de kans ook groot dat het niet voor berekeningen a la groepsverzekering meetelt.
Er wordt wel RSZ op geheven en ik dacht ook aan 7,5% belast?

Als de regeling uiteindelijk weg valt ga ik wel een traantje laten.. :unsure: dat bedrag maakt in deze energiecrisis wel een verschil voor mij

Laatste dat ik er van vind is betalend artikel van Datanews in Juni.

Hervorming auteursrechten voor ontwikkelaars ligt stil

Een jaar geleden kondigde minister van Financiën Vincent Van Peteghem aan dat hij de misbruiken met vergoedingen in auteursrechten binnen de IT-sector ging aanpakken. Ondertussen lijkt dat plan weer opgeborgen.

Bron

Heb wel het gevoel dat dit vroeg of laat zal terugkeren.
De bedrijven die hiervan gebruik gemaakt hebben om zo deels en tijdelijk ook geen bruto loonverhogingen uit te delen zullen blij zijn gezien de komende +- 10% index in PC200 die eraan komt in Januari.

Heb wel het gevoel dat dit vroeg of laat zal terugkeren.
De bedrijven die hiervan gebruik gemaakt hebben om zo deels en tijdelijk ook geen bruto loonverhogingen uit te delen zullen blij zijn gezien de komende +- 10% index in PC200 die eraan komt in Januari.
Dit ligt meestal rond de 15% van je brutoloon waar je IP-rechten op kunt krijgen.
Op de overige 85% zal er nog steeds indexatie moeten gebeuren.
Al is het mij nog niet duidelijk of de indexatie nu op het volledig loon zal gebeuren of enkel het niet IP-rechten gedeelte. Nog een paar maandjes en het zal ons wel duidelijk worden.

Dit ligt meestal rond de 15% van je brutoloon waar je IP-rechten op kunt krijgen.
Op de overige 85% zal er nog steeds indexatie moeten gebeuren.
Al is het mij nog niet duidelijk of de indexatie nu op het volledig loon zal gebeuren of enkel het niet IP-rechten gedeelte. Nog een paar maandjes en het zal ons wel duidelijk worden.
Of het zal ons duidelijk worden dat het onduidelijk is :D

Indexatie krijg je op je totaal bruto loon.

Wat ik bedoelde is dat het management bij ons dit dan als opslag verkocht waardoor ze veel mensen geen bruto loonsverhoging meer gaven.

Ik ben geswitched van werknemer met IP-rechten naar 1 zonder dus ik heb er natuurlijk voor gezorgd dat ik minstens evenveel netto had. Dat wou zeggen hoger bruto loon en dat brengt me door de index nu toch meer dan 100€ bruto extra op.

Er ligt toch terug "iets" op tafel blijkbaar.
We zullen volgende week horen wat het geworden is normaal.

Nog bij de inkomsten stelde minister van Financiën donderdag een hervorming van de belasting op de auteursrechten voor, alsook een minimumbelasting op ondernemingen.

Volledig artikel De TIjd

Er ligt toch terug "iets" op tafel blijkbaar.
We zullen volgende week horen wat het geworden is normaal.

Nog bij de inkomsten stelde minister van Financiën donderdag een hervorming van de belasting op de auteursrechten voor, alsook een minimumbelasting op ondernemingen.

Volledig artikel De TIjd
Voor de rest staat er niks over in? Want kan het artikel niet lezen. Afwachten dus...

Terug
Bovenaan