Inkomen, consumptiepatronen en sociale status

Als dat niet duurder uitkomt, zie ik het probleem niet. Tickets voor festivals komen een half jaar op voorhand beschikbaar, het is toch niet onlogisch dat jongeren dan gaan sparen om dat te betalen?
Dan spaar je maar voor het jaar erop. Maar bon blijkbaar is sparen tegenwoordig iets vies en moet alles meteen op zijn
Om dan te klagen dat ze geen geld hebben voor te wonen
 
Dan spaar je maar voor het jaar erop. Maar bon blijkbaar is sparen tegenwoordig iets vies en moet alles meteen op zijn
Om dan te klagen dat ze geen geld hebben voor te wonen
Ze moeten sparen verdomme, maar niet voor dit jaar, maar voor volgend!

Ja, het zal door dat Pukkelpopticket zijn, dat nu in ocharme drie schijven kan worden betaald, dat mensen geen huur of hypotheek kunnen betalen. Ik weet dat de lat al niet erg hoog lag vanaf post 1, maar er toch nog onder kunnen, chapeau.
 
Het gaat dan ook niet om dat éne ticket, maar om de hele levensstijl die dat impliceert. Luxe uitgaven worden genormaliseerd terwijl veel mensen dat eigenlijk niet kunnen betalen. "Als we dit of dat al niet meer mogen!" is altijd het argument, uiteraard gun ik iedereen een leuk festival, een nieuwe iphone of een restaurantbezoek whatever, maar sommige mensen zouden beter wat realistischer zijn in hun uitgavenpatroon. Hierbij is het grootste probleem dat er teveel op korte termijn wordt gedacht vooral als ze net geld verdienen en dan als ze het leven plots wat serieuzer willen nemen is't "Oei ja een huis huren/kopen is wel duur, en als we dan nog een kind willen amai die kinderopvang." en het zagen kan beginnen. Terwijl die uitgaven eigenlijk 100% te voorzien zijn beginnen ze met een levensstijl die niet houdbaar is eenmaal je grotere uitgaven moet doen en dan moeten inboeten is te pijnlijk voor velen dus blijven ze maar neuten en krabben om de touwtjes aan elkaar te knopen. Ik snap dus volledig de frustratie van mensen die wel moeite doen om te sparen om alle voorziene en evt. onvoorziene uitgaven te bekostigen terwijl andere mensen losbandiger leven maar dan een sociaal tarief nodig hebben omdat de energieprijzen wat stijgen. Het is ook altijd als er iets onverwacht mis loopt dat de sob stories naar boven komen van "Martine wordt na 20 jaar uit haar huis gezet met haar 3 kinderen!" OMG DIEN HUISBAAS IS DE DUIVEL! Veel mensen gaan ervan uit dat alles gewoon hetzelfde gaat blijven, alles gaat nu goed, we kunnen goed leven, ik mag niet klagen etc. terwijl ze eigenlijk op de rand van armoede staan en geen enkele schok kunnen verdragen. Misschien moeten sommige mensen hier voor ze een iphone of pukkelpopticket aanschaffen zelf ook eens nadenken over hoe voorbereid ze zijn op het verdere leven en welke crisissen er mogelijks kunnen gebeuren en hoe ze daarmee om kunnen gaan. Je kan niet alle problemen voorspellen, maar ze zijn wel gemakkelijker op te lossen als je genoeg geld hebt.
 
Het gaat dan ook niet om dat éne ticket, maar om de hele levensstijl die dat impliceert. Luxe uitgaven worden genormaliseerd terwijl veel mensen dat eigenlijk niet kunnen betalen. "Als we dit of dat al niet meer mogen!" is altijd het argument, uiteraard gun ik iedereen een leuk festival, een nieuwe iphone of een restaurantbezoek whatever, maar sommige mensen zouden beter wat realistischer zijn in hun uitgavenpatroon.
Hier ga ik wel mee akkoord, met de rest van u post al veel minder.. Veel mensen hebben gewoon pech, worden ziek, verliezen hun job..
Ook niet onderschatten dat jongere mensen zo'n zaken doen om "erbij te horen". Dan kunt ge zeggen dat dat niet nodig is maar de mentale gezondheid van deze bevolkingsgroep is serieus slecht als ik dat zo hoor. Het neemt nu wel af na de piek in corona En als een beetje teveel geld uitgeven dan ge eigenlijk kunt ervoor zorgt dat ge mentaal ok blijft, is dat misschien toch beter?

En ook gebruik u enter knop alsublief af en toe want op deze manier is het redelijk onleesbaar.
 
Sorry wat ik hier allemaal lees tart alle verbeelding...
Ik ben geen grootverdiener of een big spender.
Voor BG misschien zelfs een armoezaaier.
Maar de commentaren op deze thread, daar moet ik soms van walgen.
Hierdoor verlies ik mijn vertrouwen in hoe mensen zijn.
De amount of fucks dat mensen geven om een ander zijn leven. Staggering.

Ik denk dat de hele "margis overspenden" retoriek ook self imposed is. Volgens mij zijn er heel wat minder mensen die zo leven dan de roeptoeters beweren/hopen. Het is chasing a ghost, een groep bashen die marginaal klein is.

Iets op afbetaling is des duivels, maar we hebben allemaal een hypotheek voor 20 of 25y. Aan de juiste rente kan het een goeie deal zijn. Wiskunde van 1e middelbaar kan je gebruiken om dat te bepalen... Een extra vak is daar niet voor nodig.

Anyway, I couldn't care less. Al draait 95% van de mensen zijn geld erdoor aan dommigheden, who cares?
 
Ocharme, Jos de bediende is trots op de allernieuwste iPhone die hij via zijn cafetariaplan heeft kunnen afschaffen. Hey dat ding kost meer als een minimum maandloon dus wie zich zoiets kan veroorloven moet al een hele pee zijn. En dan blijkt dat zijn buur zonder ronkend LinkedIn profiel er ook eentje te hebben... bummer zeg.

Als je statussymbolen belangrijk vindt kies dan de juiste :)
 
maar de mentale gezondheid van deze bevolkingsgroep is serieus slecht als ik dat zo hoor. Het neemt nu wel af na de piek in corona En als een beetje teveel geld uitgeven dan ge eigenlijk kunt ervoor zorgt dat ge mentaal ok blijft, is dat misschien toch beter?
Off-topic, maar tegenover 2019 en de jaren ervoor zijn zelfmoordpogingen ontegensprekelijk zeer sterk afgenomen in 2020 en nog verder in 2021.

Het aantal artikels en nieuwsberichten over mentale gezondheid, burnout, en wat nog allemaal, bevindt zich evenwel ergens in de stratosfeer.
 
Off-topic, maar tegenover 2019 en de jaren ervoor zijn zelfmoordpogingen ontegensprekelijk zeer sterk afgenomen in 2020 en nog verder in 2021.

Het aantal artikels en nieuwsberichten over mentale gezondheid, burnout, en wat nog allemaal, bevindt zich evenwel ergens in de stratosfeer.
Er was destijds heel veel gedoe rond "die coronamaatregelen gaan zorgen voor zelfmoorden ze"! Blijkt dat gemiddeld de mensen dus minder snel zelfmoord zijn gaan plegen (heb ik destijds direct voorspeld, de woon/werkbalans is gewoon gigantisch verbeterd). Maar nu die piek er niet komt hoor je alle tegenstanders van toen niet meer...
Je merkt het ook op kantoor, op het einde van de Lockdown werd een enquête gedaan en toen zeiden veel collega's dat ze terug naar bureau willen, bijgevolg management dat beslist dat iedereen 2 dagen moet komen.
Ondertussen terug enquête gedaan en nog nooit zo'n lage tevredenheidscijfers... Wie had dat toch kunnen voorspellen...
 
Er was destijds heel veel gedoe rond "die coronamaatregelen gaan zorgen voor zelfmoorden ze"! Blijkt dat gemiddeld de mensen dus minder snel zelfmoord zijn gaan plegen (heb ik destijds direct voorspeld, de woon/werkbalans is gewoon gigantisch verbeterd). Maar nu die piek er niet komt hoor je alle tegenstanders van toen niet meer...
2 jaar geleden een hele discussie over gehad in het coronatopic.

Conclusie was dan zoiets van 'de cijfers van 2020 zijn niet zaligmakend, je kan het nu nog niet weten, je zou beter de cijfers van 2021 afwachten'.
Blijkt nu vaneigens dat de cijfers van 2021 nog een stuk lager liggen :laugh:
 
Off-topic, maar tegenover 2019 en de jaren ervoor zijn zelfmoordpogingen ontegensprekelijk zeer sterk afgenomen in 2020 en nog verder in 2021.

Het aantal artikels en nieuwsberichten over mentale gezondheid, burnout, en wat nog allemaal, bevindt zich evenwel ergens in de stratosfeer.
Geen idee wat je met dit artikel wil bewijzen.

Het onderzoek staat bol van verwoordingen als: "geen significante evolutie/gebrek aan kwaliteitscontrole op cijfers/niet altijd mogelijk om een onderscheid te maken/digitale problemen dus cijfers niet ontvangen/het raden naar de impact van corona en lockdown op het aanmelden van mensen die een poging ondernamen/terminologie verschilt tussen ziekenhuizen/..."

De conclusie is dat er net geen significante evolutie te zien is tussen 2021 en 2020, volgens het document in jouw link.
In 2020 is er wel een daling te noteren t.o.v. het verleden. Maar de paper stelt haar eigen cijfers wel erg vaak in vraag.
 
Het is te gemakkelijk om anderen af te rekenen op hun Gsm/auto/kledij.

Draag zelf 80% van de tijd kledij die vuil is wegens mijn job. (Gewone jeans, truien.) Dan word je idd al eens vreemd bekeken.
Ach ja, ik heb in het midden van de winter, bijna altijd een korte broek aan en ik krijg dan ook vreemde blikken.

Ik krijg dan wel eens de domme vraag of opmerking: Heb jij het niet koud? Of : Je kan toch niet anders dan het koud hebben?
Je mag 1x raden of ik het dan effectief koud heb of niet.

Ja ik krijg het koud om bij koude temperaturen rond te lopen in een korte T-shirt (daarom doe ik dit ook niet), maar dat de benen bloot zijn?
Ik ben het ook gewoon zo rond te lopen. En ik ben dan ook goed behaard aan mijn benen. Dus neen ik heb het dan eerder 'warm'.
 
Hierbij is het grootste probleem dat er teveel op korte termijn wordt gedacht vooral als ze net geld verdienen en dan als ze het leven plots wat serieuzer willen nemen is't "Oei ja een huis huren/kopen is wel duur, en als we dan nog een kind willen amai die kinderopvang." en het zagen kan beginnen.

Iets wat nog niet aan bod is gekomen: het omgekeerde: Namelijk het vrij klassieke beeld van een redelijke groep Vlamingen/Belgen: namelijk denken op (te) lange termijn en het gros van je leven met de rem op leven - om dan te eindigen met een berg kapitaal voor het pensioen (alsof we dan radicaal ons uitgavepatroon gaan wijzigen), of voor de erfgenamen, of voor de staat.

Onze cultuur, regelgeving is er ook op gemaakt natuurlijk: een pensioen dat volstaat om water en brood mee te kopen, systemen voor pensioensparen, groepsverzekeringen, IPT's, VAPZ's, ... om dan vanaf je 65 eens compleet loco te gaan en dan te eindigen met een peperduur RVT met Ikea meubels en maaltijden die maar net de kwaliteit van een voedselpakket overschrijden.

Geen verwijt, denk dat velen (inclusief mezelf) hier schuldig pleiten, ook al beseffen we maar al te goed dat dit mss wel niet de beste manier is.
 
Laatst bewerkt:
Misschien moeten sommige mensen hier voor ze een iphone of pukkelpopticket aanschaffen zelf ook eens nadenken over hoe voorbereid ze zijn op het verdere leven en welke crisissen er mogelijks kunnen gebeuren en hoe ze daarmee om kunnen gaan. Je kan niet alle problemen voorspellen, maar ze zijn wel gemakkelijker op te lossen als je genoeg geld hebt.
Misschien moeten we ons 's realiseren dat we hier, van alle OESO landen, het zwaarst belast worden op arbeid. Als we naar onze bruto lonen kijken dan zullen er in België zeer weinig sukkelaars zijn. Als de staat echter de helft daarvan afroomt dan zakt de sociale status linea recta.
 
Misschien moeten we ons 's realiseren dat we hier, van alle OESO landen, het zwaarst belast worden op arbeid. Als we naar onze bruto lonen kijken dan zullen er in België zeer weinig sukkelaars zijn. Als de staat echter de helft daarvan afroomt dan zakt de sociale status linea recta.
En als we naar de totale lonen kijken? Waarom zou je enkel naar de brutolonen kijken?
 
Oh boy...de maaltijdcheques maken ons rijk :crazy:
Dit jaar (tot op vandaag) al 220 euro maaltijdcheques, 220 euro KEW, zo'n 90 euro waarde hospitalisatieverzekering, 250 euro ecocheques, 800 euro groepsverzekering, 500 euro terugbetaald treinabo (niet in alle landen), 1000 euro bruto ejp, 1000 euro bruto dubbel vakantiegeld etc verdiend.

Er is meer dan mijn maandelijks brutoloon alleen.
 
Dit jaar (tot op vandaag) al 220 euro maaltijdcheques, 220 euro KEW, zo'n 90 euro waarde hospitalisatieverzekering, 250 euro ecocheques, 800 euro groepsverzekering, 500 euro terugbetaald treinabo (niet in alle landen), 1000 euro bruto ejp, 1000 euro bruto dubbel vakantiegeld etc verdiend.

Er is meer dan mijn maandelijks brutoloon alleen.
Een DEFTIGE groepsverzekering is nog altijd voor een minderheid van werknemers. Niet de meerderheid.
Hetzelfde voor KEW? (weet zelfs niet wat dat is), ecocheques is ook voor een minderheid vermoed ik, zeker als je de ambtenaren gaat mee incalculeren, federaal zelfs geen maaltijdcheques.
Jij gaat altijd uit vd beter betaalde werknemers met veel extralegale voordelen...dat is niet de norm....wat heeft een aldi kassierster aan extralegale voordelen?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan