Inkomen, consumptiepatronen en sociale status

Ik ben een freelance consultant en heb een mooi inkomen. Mijn broer is CEO van een middelgroot bedrijf en ik heb enkel neven die een mooie functie hebben in de banksector. In de familie zijn er ook een aantal personen die het wat minder breed hebben, dat zal in elke familie wel zo zijn.

Wat me vooral begint op te vallen de laatste tijd dat het net die mensen zijn die steeds uitpakken met dure iPhones, duurdere kleren en nieuwe auto's, terwijl ze zich dit nauwelijks kunnen permiteren. Diegene die het meeste verdienen kopen tweedehandsauto's, eenvoudige GSM's en soms kledij in de kringloopwinkel.

Mijn vraag is nu: is dat algemeen of enkel in mijn familie? Waarom doen ze dit eigenlijk?
 
Wat in deze discussie denk ik ook wel eens vergeten wordt is dat die dure Iphones enzovoort voor sommige inkomensgroepen nu eenmaal de betaalbare luxegoederen zijn.

Als je goed boert dan kan je een jaar lang uitkijken naar meerdere vakanties en daar rustig voor sparen. Of op langere termijn sparen voor bv. Een vakantiehuis.
Dit gebeurd allemaal ook met de wetenschap dat een Iphone ook nog zou kunnen indien echt nodig.

In het andere geval is dat nauwelijks mogelijk (zeker het vakantiehuis niet) en als je dan toch iets fijn met je geld wilt doen kom je al sneller uit bij dergelijke merkproducten.
 
Zolang mensen zichzelf onderhouden, zichzelf gelukkig voelen en anderen niet ambeteren kan het me worst schelen of ze een dure Iphone kopen of een goedkope gsm met toetsen.

Psychologisch mss wel interessant, maar als de stelling begint van "ik heb veel geld en kan me alles permitteren, maar doe het niet", lijkt het me weinig vanuit psychologische interesse uit te gaan.
 
Het grote probleem is dat alles te kopen is op krediet. De premium-wagens die eigenlijk oorspronkelijk voorbehouden waren voor ontwikkelde mensen, want laat ons eerlijk zijn anno 1995 reden doorgaans enkel de dokters/advocaten/architecten met BMW e.d., zijn nu zeer toegankelijk met een krediet.

Les 1: nooit iemands vermogen/kapitaal inschatten op basis van zijn wagen/kledij/telefoon
Les 2: alles is op krediet te verkrijgen, ook prullen als een iphone, er is geen echt mechanisme dat mensen tegenhoudt bij het maken van aankopen.
Les 3: minder ontwikkelde mensen zullen sneller grijpen naar statusaankopen, mede door het ontbreken van financiële geletterdheid.
 
Laatst bewerkt:
Het grote probleem is dat alles te kopen is op krediet. De premium-wagens die eigenlijk oorspronkelijk voorbehouden waren voor ontwikkelde mensen, want laat ons eerlijk zijn anno 1995 reden doorgaans enkel de dokters/advocaten/architecten met BMW, zijn nu zeer toegankelijk met een krediet.

Les 1: nooit iemands vermogen/kapitaal inschatten op basis van zijn wagen/kledij/telefoon
Les 2: alles is op krediet te verkrijgen, ook prullen als een iphone
Les 3: minder ontwikkelde mensen zullen sneller grijpen naar statusaankopen
En anno 2023 is er geen enkel auto waar je geen premium prijs voor betaald nieuw...
 
Wat in deze discussie denk ik ook wel eens vergeten wordt is dat die dure Iphones enzovoort voor sommige inkomensgroepen nu eenmaal de betaalbare luxegoederen zijn.

Als je goed boert dan kan je een jaar lang uitkijken naar meerdere vakanties en daar rustig voor sparen. Of op langere termijn sparen voor bv. Een vakantiehuis.
Dit gebeurd allemaal ook met de wetenschap dat een Iphone ook nog zou kunnen indien echt nodig.

In het andere geval is dat nauwelijks mogelijk (zeker het vakantiehuis niet) en als je dan toch iets fijn met je geld wilt doen kom je al sneller uit bij dergelijke merkproducten.
Zoals je hier aangeeft. Vakanties heb je 1-2 weken geniet van. Die iphone 2-3jaar/ auto 10+ dus die mensen geven het liever aan Iets dat ook bruikbaar is in hun dagelijks leven.
 
Ik denk eerder omwille van het streven naar status. Mensen die minder succesvol zijn en die dit willen compenseren en hun zelfvertrouwen een boost geven door status en bijhorende goederen te kopen.

Dat zie je ook aan de profielen van al diegenen die een tweedehands BMW kopen :laugh:
 
Zoals je hier aangeeft. Vakanties heb je 1-2 weken geniet van. Die iphone 2-3jaar/ auto 10+ dus die mensen geven het liever aan Iets dat ook bruikbaar is in hun dagelijks leven.
Wat een flauw argument... (bijna) élke smartphone is bruikbaar voor 2-3 jaar. Op één of andere manier heb ik de laatste maanden al verschillende keren mensen op het werk die discussie horen opstarten "Ik heb geïnvesteerd in een Iphone want dat ding gaat dan 6 jaar mee ipv 3 jaar bij "een andere smartphone", dus dat komt dan op hetzelfde neer". Basis wiskunde zegt van niet maar ik weet goed genoeg dat het geen zin heeft van die discussie te voeren.

Ik denk dat het eerder gaat over het streven naar de status die een bepaald item zogezegd zou meebrengen zoals @Brt hierboven al aangeeft.
Dat en een soort quick-fix reflex om het leven wat fijner (of dragelijk) te maken. In die context valt het mij ook altijd op hoe de concentratie aan (ketting)rokers veel hoger is bij mensen die het net wat minder breed hebben VS mensen die "hoger" op sociale ladder staan.
 
Wat een flauw argument... (bijna) élke smartphone is bruikbaar voor 2-3 jaar. Op één of andere manier heb ik de laatste maanden al verschillende keren mensen op het werk die discussie horen opstarten "Ik heb geïnvesteerd in een Iphone want dat ding gaat dan 6 jaar mee ipv 3 jaar bij "een andere smartphone", dus dat komt dan op hetzelfde neer". Basis wiskunde zegt van niet maar ik weet goed genoeg dat het geen zin heeft van die discussie te voeren.

Ik denk dat het eerder gaat over het streven naar de status die een bepaald item zogezegd zou meebrengen zoals @Brt hierboven al aangeeft.
Dat en een soort quick-fix reflex om het leven wat fijner (of dragelijk) te maken. In die context valt het mij ook altijd op hoe de concentratie aan (ketting)rokers veel hoger is bij mensen die het net wat minder breed hebben VS mensen die "hoger" op sociale ladder
Ja elke smartphone kan 2-3jaar meegaan. Maar het ging erom dat die mensen vakanties weggesmeten geld vinden omdat ze er maar 1week geniet van hebben en liever aan iets geven dat ze dagelijks gebruiken.

Ook kunnen ze die gsm kopen door gsm abonnement met data plan waardoor de drempel lager is. Terwijl vakanties meestal in 1x moeten betaald worden op voorschot na.

En vele doen het ook zodat buitenwereld op dichte familie en vrienden na niet zien dat ze amper rond komen en budget meter, schuldbemiddeling enzo zijn.
 
Laatst bewerkt:
Dezelfde vraag maar dan andersom: waar zijn al die rijke mensen mee bezig met zich dood te werken en hun geld nooit uit te geven?
Ik moet hier schuldig aan bekennen.

Als freelance consultant verdien ik ook aardig wat geld. Maar omdat ik de hele tijd werk en ook aan het bouwen geweest ben en daarnaast nog een appartement gekocht heb om te verhuren kruipen al mijn tijd, energie en geld daar in. Ik heb bijvoorbeeld geen tijd om maandelijks te gaan shoppen en mijzelf uit te dossen in dure merkkledij. Aangezien ik van thuis werk en zelden nog buiten kom heb ik daar trouwens geen behoefte aan ook. Daarnaast heb ik een betrouwbare smartphone die ik enkel gebruik voor te bellen en om bepaalde verrichtingen op te doen (aandelen, bank, mails). Zo lang die smartphone werkt ben ik tevreden, ik heb er dus geen behoefte aan om elk jaar te lopen pronken met de nieuwe iPhone, ik heb trouwens geen idee wie ik hiermee moet mogen te imponeren. Op mijn oprit staat een dikke BMW 5 met M pakket, maar omdat ik altijd van thuis werk en het druk heb met nevenactiviteiten staat die meer op mijn oprit dan wat anders.

Moest je mij op mijn fiets van 15 jaar oud naar de winkel zien rijden je zou mij 5 cent geven...
 
Ah, weer de zoveelste versie van dezelfde post/thread waarin iemand "met geld" zich afvraagt waarom mensen "zonder geld" dingen (durven!) kopen die hij niet ok vindt.
Haha ja best wel frappant. Ook het meteen wegschrijven als "uitpakken met" en de veronderstelling maken dat het op krediet is e.d. :crazy:
Triestig topic en veel nuttige discussie gaat hier ook niet meteen uit voortvloeien denk ik :unsure:
 
Wat in deze discussie denk ik ook wel eens vergeten wordt is dat die dure Iphones enzovoort voor sommige inkomensgroepen nu eenmaal de betaalbare luxegoederen zijn.
Dit.

Ik was eens voor het werk in de UK, Barrow in Furness meer precies.
Een stad waar de huizen met de verf en roest aan elkaar hangen en de lonen laag zijn dus quasi onbetaalbaar voor de doorsnee bewoner.
Daar zag ik de jeugd rondrijden met zeer mooie wagens en dat was nogal een contrast ...
Toen ik daarover eens navroeg werd me het volgende verteld: "They have given up on ever owning a place of their own. Instead they chose to purchase something they can afford, which is a fancy car for example."
 
Ik ben een freelance consultant en heb een mooi inkomen. Mijn broer is CEO van een middelgroot bedrijf en ik heb enkel neven die een mooie functie hebben in de banksector. In de familie zijn er ook een aantal personen die het wat minder breed hebben, dat zal in elke familie wel zo zijn.

Wat me vooral begint op te vallen de laatste tijd dat het net die mensen zijn die steeds uitpakken met dure iPhones, duurdere kleren en nieuwe auto's, terwijl ze zich dit nauwelijks kunnen permiteren. Diegene die het meeste verdienen kopen tweedehandsauto's, eenvoudige GSM's en soms kledij in de kringloopwinkel.

Mijn vraag is nu: is dat algemeen of enkel in mijn familie? Waarom doen ze dit eigenlijk?
Dat in het vet maken ze vooral zichzelf wijs. Ik ken vrijwel niemand die het breed heeft maar ondertussen zijn/haar kleren gaat kopen in de kringloopwinkel. Er zullen er wel zijn, maar het lijkt me vooral zo'n riedeltje dat sommige zichzelf wijsmaken om maar aan te tonen hoe slecht anderen bezig zijn.
 
Wel jammer weer hoe men hier neerkijkt omdat iemand die amper rondkomen zich iets duurder aanschaft omdat ze zelf ma ne gsm van 300€ hebben of eentje van werk krijgen.

Helft hier heeft hier mooie jeugd gehad, alle kansen van de wereld, schenking of bouwgrond. Waardoor ze zich geen financiële zorgen moeten maken. En dan nog jaloers omdat iemand met minder geld een dure gsm heeft via een abonnement. Wtf

Ikzelf kom van slechte kom af. Men ma op haar 16 buiten gegooid. Door scheiding in grote financiële problemen gekomen heeft in schuldbemiddeling gezeten, budget meter gehad. Met schaamte toen ik 15 was naar ocmw gemogen om die kaart voor budget meter te gaan vullen. Men ma die 7 jaar elke keer mocht gaan smeken om iets extra te krijgen. Dan hebben we het over 20€ voor nieuwe schoenen voor mij en dan mocht ze eerst mijn oude schoenen tonen. Dusja wanneer ze eindelijk daarvan af was en het zich kon veroorloven heeft ze zich een deftige gsm gekocht.

Moraal van verhaal niemand hoeft de rekening van een ander te maken.
 
Laatst bewerkt:
Les 3: minder ontwikkelde mensen zullen sneller grijpen naar statusaankopen, mede door het ontbreken van financiële geletterdheid.
Is ook weer zo'n dooddoener hè. Het is niet omdat je bepaalde merken koopt dat dit per definitie voor de status is. Kwaliteit kost nu eenmaal soms geld (wat niet wil zeggen dat je bij premium merken altijd de beste prijs/kwaliteit verhouding bekomt).

- Kleding: Interesseert me geen hol. Je zal me zelden in iets anders zien dan jeans en t-shirt. Koop alleen iets als ik het echt nodig heb (of onder druk van Mrs Cattadelic voor een gelegenheid ;) )
- Wagen: Al met alle geuren en kleuren gereden, momenteel staat er een premium wagen "op de oprit". Zal sommige mensen waarschijnlijk wel de ogen uitsteken, voor mij is het gewoon omdat ik daar plezier van heb.
- Telefoon: Al heel wat keren geswitched tussen Android en iOS, en kom toch altijd terug bij iOS omdat dat gewoon zo lekker werkt. Oei weeral premium :eek2:
- Reizen: In mijn jonge tijd zeer veel gereisd, de laatste 10 jaar bitter weinig. Sommige mensen vinden dat raar: "oe, gij pakt verlof mor ge gaat nie weg of wa?". Wellicht denken ze dat ik het mij niet kan permitteren omdat ik mijn geld verbrast heb aan een dure premium wagen/phone.
- Wonen: Altijd redelijk bescheiden gewoond. Nu bezig met een mooie nieuwbouw. Sommigen zullen denken dat ik gek ben om dat in deze tijden te doen (of de lotto heb gewonnen of zo).
- Eten: 100x meer plezier van het frituur of een brasserie dan een duur restaurant.

enz enz

Dus als je bepaalde aspecten van mij bekijkt, zul je mij misschien een patser vinden. Op andere vlakken dan misschien weer een armoezaaier. Veel plezier met het beoordelen van mijn financiële geletterdheid ;)
 
Terug
Bovenaan