Inkomen, consumptiepatronen en sociale status

To be fair, het wordt moeilijk om zoiets in detail te bespreken en uiteindelijk is dat een ver-van-mijn-bed-show voor pubers hé. Anders zouden we hier allemaal vlot tweetalig moeten zijn. Uiteindelijk moet er van de opleiding genoeg blijven hangen om zaken te kunnen interpreteren. Het is ook niet of al die zaken blijven onveranderlijk.

Ik heb in de lessen economie wel een hoop zaken gezien over bv. investeren, maar uiteindelijk interesseerde me dat toen weinig, en was de teneur ook "blijf weg van de beurs".


Zoals bij al die zaken wordt dat ook gewoon nodeloos complex gemaakt. Moest ik van kwade wil zijn zou ik zeggen zodat boekhouders hun brood kunnen verdienen met legale achterpoortjes, maar ik vermoed dat het eerder gewoon het gevolg is van ons bestuur.

Sowieso gaat een deel van de bevolking daar nooit aan uit kunnen, of ze in het middelbaar daar een paar uur les over hebben gehad of niet. Het is IMO gewoon belachelijk hoe men enerzijds kansarmoede wil bestrijden maar anderzijds het kennelijk normaal vindt dat zo'n tax-on-web een onbegrijpelijk kluwen is voor wie niet al te geletterd is.

Om daar in het 2de middelbaar al mee te beginnen is inderdaad wat te gek. Maar in het 6de middelbaar lijkt het me toch dat je een hoop lessen godsdienst/levensbegeerte of hoe het ook noemt in niet katholieke scholen te vervangen door enkele lessen financiën. Aangezien je er toch ook veel gaat hebben die meteen zullen gaan werken, huren, etc.

Maar langs de andere kant kan je je ook weer afvragen of dat niet de taak van de ouders is. Want tegenwoordig moet elke levensles precies door iemand anders gegeven worden dan de mama en de papa.
 
Om daar in het 2de middelbaar al mee te beginnen is inderdaad wat te gek. Maar in het 6de middelbaar lijkt het me toch dat je een hoop lessen godsdienst/levensbegeerte of hoe het ook noemt in niet katholieke scholen te vervangen door enkele lessen financiën. Aangezien je er toch ook veel gaat hebben die meteen zullen gaan werken, huren, etc.

Maar langs de andere kant kan je je ook weer afvragen of dat niet de taak van de ouders is. Want tegenwoordig moet elke levensles precies door iemand anders gegeven worden dan de mama en de papa.
Probleem is dat veel ouders die financiele levensles ook nooit heeft meegekregen :)
 
Jan koopt een Iphone. Prijs model in de winkel, winkel biedt afbetalingsplan aan, persoonlijke lening voor smartphone. Bereken hoeveel de telefoon in elk van de gevallen kost op het einde van de rit. Zo ver van hun bed is dat nu toch niet.
 
Probleem is dat veel ouders die financiele levensles ook nooit heeft meegekregen :)
Die levensles niet nee. Maar ik gok dat de meeste volwassenen die in staat waren een kind op de wereld te zetten die ondertussen puber is wel iets of wat verstand hebben genre "rekeningen moeten op tijd betaald worden". Als is er uiteraard een deel dat dit niet gaat kunnen natuurlijk.

Ik ben er zeker niet op tegen om enkele uren aan nutteloze godsdienstlessen te vervangen in het 6de middelbaar voor toch een nuttige basis mee te geven.
 
Om daar in het 2de middelbaar al mee te beginnen is inderdaad wat te gek. Maar in het 6de middelbaar lijkt het me toch dat je een hoop lessen godsdienst/levensbegeerte of hoe het ook noemt in niet katholieke scholen te vervangen door enkele lessen financiën. Aangezien je er toch ook veel gaat hebben die meteen zullen gaan werken, huren, etc.

Maar langs de andere kant kan je je ook weer afvragen of dat niet de taak van de ouders is. Want tegenwoordig moet elke levensles precies door iemand anders gegeven worden dan de mama en de papa.
Dat laatste, zeer zeker. Al kan je het onderwijs wel zien als een manier om een minder ideale thuissituatie recht te trekken. Wie hier de mond vol heeft over beleggen en financiële constructies zal hoogstwaarschijnlijk wel wat meer financiële geletterdheid aan zijn kinderen doorgeven.

Ik zat zelf op een katholieke school, en vroeg me ook af waarom het zo noodzakelijk was om 2u godsdienst te geven. Op dat moment hadden andere richtingen bv. 2u Duits maar minder wetenschappen. Dan was mijn idee ook wel dat Duits veel nuttiger zou zijn dan godsdienst. Maar ja, daarom heb je een katholieke school zeker.

Je kan altijd iets "weglaten" voor een soort van "nuttig" vak, maar ik ben daarvoor nogal op mijn hoede.
Jan koopt een Iphone. Prijs model in de winkel, winkel biedt afbetalingsplan aan, persoonlijke lening voor smartphone. Bereken hoeveel de telefoon in elk van de gevallen kost op het einde van de rit. Zo ver van hun bed is dat nu toch niet.
Dat is gewoon basiswiskunde hé, daarvoor heb je geen nieuw vak nodig. Dat is dan ook wat ik bedoel met interpreteren, het is gewoon een faling van de individuele student en/of het systeem dat men uren wiskunde heeft gehad maar dit niet kan toepassen op het dagelijks leven. Maar daar ook zie ik gewoon het "pubereffect" hoor, waar je als ongeïnteresseerd half kind door een examen moet zijn maar je veel liever gewoon zou gamen, fuiven, enz.
 
Laatst bewerkt:
Dat is gewoon basiswiskunde hé, daarvoor heb je geen nieuw vak nodig. Dat is dan ook wat ik bedoel met interpreteren, het is gewoon een faling van de individuele student en/of het systeem dat men uren wiskunde heeft gehad maar dit niet kan toepassen op het dagelijks leven. Maar daar ook zie ik gewoon het "pubereffect" hoor, waar je als ongeïnteresseerd half kind door een examen moet zijn maar je veel liever gewoon zou gamen, fuiven, enz.
Daar gaat het niet echt om. Als je mensen duid waarom bepaalde informatie belangrijk is en mogelijks van toepassing kan zijn ga je hen (of toch een deel) veel sterker triggeren om te luisteren.

Dat is net hetzelfde als wanneer ik nu een opleiding krijg. Dan zitten ze van een tekenprogramma 35 opties & features uit te leggen waarvan ik op dat moment denk "dit ga ik nooit gebruiken want dat gaat veel te ver voor wat ik moet kunnen doen" en 2 jaar later kom je dan toch iets tegen waarvan je weet dat ze het uitgelegd hebben maar je weet het niet omdat je niet opgelet hebt. Als ik opleiding krijg over iets waarvoor ik onmiddelijk toepassings mogelijkheden zie (werk en/of privé related) dan is de kans veel groter dat ik effectief aandachtig ga zijn en dingen ga opsteken.

En laat ons even eerlijk zijn: jij zegt wel basiswiskunde maar van al die mensen die een lening afsluiten voor een smartphone zijn er volgens mij bitter weinig die beseffen hoeveel extra ze uiteindelijk gaan betalen voor die smartphone... dan krijg je van die Amerikaanse toestanden waar mensen een lening afsluiten voor een auto aan 8-9% intrest en dan verrast zijn als ze na 10 jaar nauwelijks kapitaal hebben afgelost.
 
Daar gaat het niet echt om. Als je mensen duid waarom bepaalde informatie belangrijk is en mogelijks van toepassing kan zijn ga je hen (of toch een deel) veel sterker triggeren om te luisteren.

Dat is net hetzelfde als wanneer ik nu een opleiding krijg. Dan zitten ze van een tekenprogramma 35 opties & features uit te leggen waarvan ik op dat moment denk "dit ga ik nooit gebruiken want dat gaat veel te ver voor wat ik moet kunnen doen" en 2 jaar later kom je dan toch iets tegen waarvan je weet dat ze het uitgelegd hebben maar je weet het niet omdat je niet opgelet hebt. Als ik opleiding krijg over iets waarvoor ik onmiddelijk toepassings mogelijkheden zie (werk en/of privé related) dan is de kans veel groter dat ik effectief aandachtig ga zijn en dingen ga opsteken.

En laat ons even eerlijk zijn: jij zegt wel basiswiskunde maar van al die mensen die een lening afsluiten voor een smartphone zijn er volgens mij bitter weinig die beseffen hoeveel extra ze uiteindelijk gaan betalen voor die smartphone... dan krijg je van die Amerikaanse toestanden waar mensen een lening afsluiten voor een auto aan 8-9% intrest en dan verrast zijn als ze na 10 jaar nauwelijks kapitaal hebben afgelost.
Ik snap niet wat je bedoelt met "daar gaat het niet echt om", want je zegt zelf dat je zo'n dingen beter naar waarde kunt schatten wanneer je ze nodig hebt. Dat lijkt me toch achteraf, en niet als puber? We zien al heel veel in het (ASO) middelbaar hoor, enkel is dat vaak gewoon om op de hoop te gooien wegens het nut dan niet in te zien. Alsof leerkrachten nooit zeggen dat iets nuttig kan zijn en waarom.

En ja, een vermenigvuldiging vind ik redelijk basis. Wettelijk moet de JKP al vermeld worden dacht ik.
 
En hoeveel je afbetaalt bij een lening is volgens mij ook niet echt basis wiskunde.

Als je 1k leent op 1 jaar, dat is makkelijk te bereken (op jaarbasis). 10% intrest is 10% boven op dat bedrag.

Maar 10% verrekend per maand, is dan weer een verschil. En als we het dan nog eens over meerdere jaren uitspreiden, wat kost het dan?

10% op 5 jaar (jaarlijks), is uiteindelijk 26,2%. Maar moet ik toch ook even gaan opzoeken /berekenen.
 
Ik snap niet wat je bedoelt met "daar gaat het niet echt om", want je zegt zelf dat je zo'n dingen beter naar waarde kunt schatten wanneer je ze nodig hebt. Dat lijkt me toch achteraf, en niet als puber? We zien al heel veel in het (ASO) middelbaar hoor, enkel is dat vaak gewoon om op de hoop te gooien wegens het nut dan niet in te zien. Alsof leerkrachten nooit zeggen dat iets nuttig kan zijn en waarom.

En ja, een vermenigvuldiging vind ik redelijk basis. Wettelijk moet de JKP al vermeld worden dacht ik.
Je hebt wel een punt dat dat in een 2de middelbaar moeilijk te linken is aan RL toepassingen. Maar zulke concrete praktijk voorbeelden zouden toch zeker in een 6de jaar mogen gegeven worden. Zeker in een beroepsrichting bv... de meeste van die mannen komen uit hun 6de (of 7de) jaar recht bij de werkgever terecht. Die werkgever verwacht dat ze zonder problemen en op tijd op hun werk geraken wat in realiteit vaak = auto.

Misschien is het dan niet onhandig van in een 6de jaar eens duidelijk uit te leggen aan die gasten dat ze voor hun eerste auto best eentje nemen die ze quasi volledig kunnen betalen ipv direct nen dikken bak te kopen op afbetaling... je kan wel argumenteren dat dit de taak is van de ouders en ik ben het daar 100% met akkoord maar de realiteit is dat veel ouders gewoon zelf niet in staat zijn van financieël vestandige beslissingen te nemen. Aan de andere kant, als het onderwijs in alle gaten moet gaan springen die ouders laten in de opvoeding van hun kinderen dan stopt het gewoon, dat besef ik zelf ook maar al te goed.
 
En hoeveel je afbetaalt bij een lening is volgens mij ook niet echt basis wiskunde.

Als je 1k leent op 1 jaar, dat is makkelijk te bereken (op jaarbasis). 10% intrest is 10% boven op dat bedrag.

Maar 10% verrekend per maand, is dan weer een verschil. En als we het dan nog eens over meerdere jaren uitspreiden, wat kost het dan?

10% op 5 jaar (jaarlijks), is uiteindelijk 26,2%. Maar moet ik toch ook even gaan opzoeken /berekenen.
Dit inderdaad, hoeveel mensen zouden er wel niet denken dat je op een lening van 3% op 100000€ op 20 jaar dan maar 3000€ extra zouden betalen... Er is een reden daat websites als spaargids etc een leningsimulator hebben he.

En los van dat soort dingen, een algemeen besef over hoe belastingen werken, wat "normale" bedragen zijn voor sommige dingen, wat inflatie is, ... Er wordt imo véél te weinig aandacht daar aan geschonken in het onderwijs.
 
En hoeveel je afbetaalt bij een lening is volgens mij ook niet echt basis wiskunde.

Als je 1k leent op 1 jaar, dat is makkelijk te bereken (op jaarbasis). 10% intrest is 10% boven op dat bedrag.

Maar 10% verrekend per maand, is dan weer een verschil. En als we het dan nog eens over meerdere jaren uitspreiden, wat kost het dan?

10% op 5 jaar (jaarlijks), is uiteindelijk 26,2%. Maar moet ik toch ook even gaan opzoeken /berekenen.

Recent ook een goed voorbeeld gezien van hoe ze consumenten toch proberen te misleiden:
In grote letters "er is al een Nieuwe Fiat 500 elektrisch vanaf € 199/maand". In de kleine lettertjes staat er dan "met een laatste maandaflossing van € 12.929,50"

Gegarandeerd dat er mensen zijn die zich blind staren op "maar €199 per maand"...
 
Je hebt wel een punt dat dat in een 2de middelbaar moeilijk te linken is aan RL toepassingen. Maar zulke concrete praktijk voorbeelden zouden toch zeker in een 6de jaar mogen gegeven worden. Zeker in een beroepsrichting bv... de meeste van die mannen komen uit hun 6de (of 7de) jaar recht bij de werkgever terecht. Die werkgever verwacht dat ze zonder problemen en op tijd op hun werk geraken wat in realiteit vaak = auto.

Misschien is het dan niet onhandig van in een 6de jaar eens duidelijk uit te leggen aan die gasten dat ze voor hun eerste auto best eentje nemen die ze quasi volledig kunnen betalen ipv direct nen dikken bak te kopen op afbetaling... je kan wel argumenteren dat dit de taak is van de ouders en ik ben het daar 100% met akkoord maar de realiteit is dat veel ouders gewoon zelf niet in staat zijn van financieël vestandige beslissingen te nemen. Aan de andere kant, als het onderwijs in alle gaten moet gaan springen die ouders laten in de opvoeding van hun kinderen dan stopt het gewoon, dat besef ik zelf ook maar al te goed.
Je leest toch overal "opgepast, geld lenen kost ook geld"? Ik denk dus niet echt dat zoiets meestal te maken heeft met het niet weten hoor. Net zoals iedereen wel weet dat drugs verslavend kunnen zijn, je brommer opdrijven niet mag, drinken en rijden gevaarlijk is, enz.
 
Je leest toch overal "opgepast, geld lenen kost ook geld"? Ik denk dus niet echt dat zoiets meestal te maken heeft met het niet weten hoor. Net zoals iedereen wel weet dat drugs verslavend kunnen zijn, je brommer opdrijven niet mag, drinken en rijden gevaarlijk is, enz.
Er is nog een gradatie tussen "niet weten" en "snappen" he. Iedereen weet dat drinken en rijden gevaarlijk is, en toch moeten we nog steeds campagnes doen om mensen dit te doen snappen.
 
Er is nog een gradatie tussen "niet weten" en "snappen" he. Iedereen weet dat drinken en rijden gevaarlijk is, en toch moeten we nog steeds campagnes doen om mensen dit te doen snappen.
Dit vind ik maar semantisch gelul hoor. Alsof mensen die weten dat drinken en rijden niet samengaan dat eerst nog moeten begrijpen voor ze wet volgen. En dan nog een tussenniveau dat kennelijk geen functie heeft.

Het punt was gewoon dat je nog over elk "probleem" een vak of enkele lesuren kan organiseren op school, daarmee pas je niet noodzakelijk hun gedrag aan.
 
Dit vind ik maar semantisch gelul hoor. Alsof mensen die weten dat drinken en rijden niet samengaan dat eerst nog moeten begrijpen voor ze wet volgen. En dan nog een tussenniveau dat kennelijk geen functie heeft.

Het punt was gewoon dat je nog over elk "probleem" een vak of enkele lesuren kan organiseren op school, daarmee pas je niet noodzakelijk hun gedrag aan.
Maar, je kan mensen wel dingen aanleren door praktijkvoorbeelden aan te halen bijvoorbeeld. Je kan niet voor alles een vak geven, maar imo is het véél belangrijker dat je weet hoe een lening werkt dan dat je weet dat de slag van Hastings in 1066 was en dat daar een groot tapijt over gemaakt is...
 
To be fair, het wordt moeilijk om zoiets in detail te bespreken en uiteindelijk is dat een ver-van-mijn-bed-show voor pubers hé.

Als je dit al begint te doen tja
 
Maar, je kan mensen wel dingen aanleren door praktijkvoorbeelden aan te halen bijvoorbeeld. Je kan niet voor alles een vak geven, maar imo is het véél belangrijker dat je weet hoe een lening werkt dan dat je weet dat de slag van Hastings in 1066 was en dat daar een groot tapijt over gemaakt is...
En moeten ze die praktijkvoorbeelden dan weten, of snappen, of het tussenniveau? :unsure:

Verder vind ik het een klassiek argument om "nuttigere" dingen te leren op school, maar vind ik weggaan van bredere of abstractere kennis ook gewoon de weg naar verdere nivellering hoor. Iemand die een algemene vorming heeft gekregen zou er moeten in slagen om percentages uit te rekenen en getallen te vergelijken, ook al ging het in die cursus niet over de exacte consumptiegoederen die ze willen.
 
  • Leuk
Waarderingen: derp

Als je dit al begint te doen tja
Als dat niet duurder uitkomt, zie ik het probleem niet. Tickets voor festivals komen een half jaar op voorhand beschikbaar, het is toch niet onlogisch dat jongeren dan gaan sparen om dat te betalen?
 
Terug
Bovenaan