Inkomen, consumptiepatronen en sociale status

Dat in het vet maken ze vooral zichzelf wijs. Ik ken vrijwel niemand die het breed heeft maar ondertussen zijn/haar kleren gaat kopen in de kringloopwinkel. Er zullen er wel zijn, maar het lijkt me vooral zo'n riedeltje dat sommige zichzelf wijsmaken om maar aan te tonen hoe slecht anderen bezig zijn
Wat is er verkeerd aan kleren uit een kringloopwinkel? Ik koop daar soms kleren omdat de kringloopwinkel dichtbij is en mode me totaal niet interesseert.

Als mijn GSM defect is, ga ik naar de winkel en koop een andere ergens beneden in de middenklasse. Gewoon omdat ik niet inzie wat een GSM van 1200 € meer te bieden heeft dan een van 400 €.

Waarom zou ik een nieuwe wagen aankopen als je een tweedehands auto kunt kopen voor een fractie van de oorspronkelijke prijs? Een laptop koop ik ook meestal tweedehands voor dezelfde reden.
 
Laatst bewerkt:
Dus liever wegsmijten aan een auto dat geen meerwaarde levert ? Koop dan nog een TV, nog een tv, een frigo, ..., andere zaken. Er zou toch veel moeten gebeuren eer ik randomly 20k netto extra aan een auto spendeer omdat ik wat korting krijg



Ik heb er in de familie met een volledige blok dat ze in de vennootschap gepompt hebben. En geld wegsjassen naar prive als onkosten, klusjesman, vrijwilligersvergoedingen voor allerlei diensten, prive inboedel verhuren in een gebouw van de vennootschap, ... Lijken me genoeg manieren om geld belastingloos weg te sifoneren ipv het een consumptiegoed te smijten dat na 5y 0 euro waard is.

Logische redenering maar ik ken toch een aantal zelfstandigen die er heel anders naar kijken en voor een dure auto gaan "want ik kan dat aftrekken van de belastingen = korting". Een beetje het korting syndroom waardoor mensen soms dingen kopen die ze niet nodig hebben of anders niet zouden kopen?
 
Geef die namen eens door, mag in PM. Ik heb hier nog 100 euro biljetten die eigenlijk 200 euro waard zijn (speciaal serie nummer). voor 30% korting mogen ze ze overkopen 😏
 
Logische redenering maar ik ken toch een aantal zelfstandigen die er heel anders naar kijken en voor een dure auto gaan "want ik kan dat aftrekken van de belastingen = korting". Een beetje het korting syndroom waardoor mensen soms dingen kopen die ze niet nodig hebben of anders niet zouden kopen?

Dat is de laatste tijd vooral het geval met de elektrische auto's: als bedrijf moet je een elektrische auto kopen. Dat klopt niet echt, je kan als bedrijf nog altijd een diesel kopen. Voor een equivalent van een diesel kost een elektrische auto meestal het dubbele. Dat haal je er niet uit, ook al kun je de elektrische auto 100% aftrekken. Dit vooral omdat een diesel ook tweehands te koop is en dit voor een elektrische auto een stuk moeilijker is.
 
Dat is de laatste tijd vooral het geval met de elektrische auto's: als bedrijf moet je een elektrische auto kopen. Dat klopt niet echt, je kan als bedrijf nog altijd een diesel kopen. Voor een equivalent van een diesel kost een elektrische auto meestal het dubbele. Dat haal je er niet uit, ook al kun je de elektrische auto 100% aftrekken. Dit vooral omdat een diesel ook tweehands te koop is en dit voor een elektrische auto een stuk moeilijker is.
Dat is dan ook weer te kort door de bocht. Mijn elektrische auto kost mij in maandelijkse kost even veel als mijn benzinewagen vroeger. En de restwaarde binnen 5 jaar zal een pak hoger zijn dan de restwaarde van de meeste benzines. Wat een auto kost is irrelevant, wat de TCO is daarentegen...
 
Dat is geldig voor nieuwe wagens, niet voor tweedehandse.
Tweedehands auto's kunnen helemaal niet (of veel veel minder) ingebracht worden, waardoor wederom de reële kost van een nieuwe wagen relatief heel laag is. Toen wij keken voor de bedrijfswagen van de zelfstandige vriendin kwam de rekensom tussen een tweedehands diesel ban 20k tegenover een nieuwe PHEV van 40k op niet zo heel veel verschil uit als je alles in rekening bracht.
 
Dat is geldig voor nieuwe wagens, niet voor tweedehandse.
Vergeet ook niet dat biv en jaarlijkse verkeersbelasting niet meer meegaan met de leeftijd van de auto.
En VAA stopt aan 60% dacht ik.
Als je een goedkope oude auto pakt die ooit heel duur was, kan je op die vlakken ook wel nog altijd heel duur uitkomen.
Persoonlijk vind ik dit wel erg jammer.
 
Dat is dan ook weer te kort door de bocht. Mijn elektrische auto kost mij in maandelijkse kost even veel als mijn benzinewagen vroeger. En de restwaarde binnen 5 jaar zal een pak hoger zijn dan de restwaarde van de meeste benzines. Wat een auto kost is irrelevant, wat de TCO is daarentegen...
Hoe is de kost van de auto irrelevant?

Rij een auto van 20k op op 10-15 jaar of rij een auto van 75k op op 10-15 jaar. Op het einde alle twee niks waard en die eerste gaat altijd goedkoper geweest zijn. Nog even negeren dat die laatste waarschijnlijk nog meer kost in onderhoud.

edit: en in topics als deze is het goed te onthouden dat slecht een kleine minderheid een zelfstandige is.
 
Hoe is de kost van de auto irrelevant?

Rij een auto van 20k op op 10-15 jaar of rij een auto van 75k op op 10-15 jaar. Op het einde alle twee niks waard en die eerste gaat altijd goedkoper geweest zijn. Nog even negeren dat die laatste waarschijnlijk nog meer kost in onderhoud.

edit: en in topics als deze is het goed te onthouden dat slecht een kleine minderheid een zelfstandige is.
Omdat die van 20k misschien 0€ waard is, en die van 75k miss 60k.
Effectief voorbeeld: Porsche 991 uit 2013 kostte toen 90000€.
Die kost 2e hands nu nog ongeveer hetzelfde...
Zoek eens pakweg een Golf uit 2013...
 
Omdat die van 20k misschien 0€ waard is, en die van 75k miss 60k.
Effectief voorbeeld: Porsche 991 uit 2013 kostte toen 90000€.
Die kost 2e hands nu nog ongeveer hetzelfde...
Zoek eens pakweg een Golf uit 2013...
Daarom dat ik zeg als je die auto oprijdt eh. Op is op en dus +/- niks meer waard. Of is de stelling eerder dat de toyota avensis minder lang meegaat dan de mercedes E klasse (ofzoiets). Als je die op dezelfde manier gebruikt

Een golf en een porsche 991 gebruik je niet op dezelfde manier.
 
Daarom dat ik zeg als je die auto oprijdt eh. Op is op en dus +/- niks meer waard. Of is de stelling eerder dat de toyota avensis minder lang meegaat dan de mercedes E klasse (ofzoiets). Als je die op dezelfde manier gebruikt

Een golf en een porsche 991 gebruik je niet op dezelfde manier.
In praktijk wil "op" zeggen: "de kosten voor onderhoud/reparaties/... zijn hoger dan waarde van de auto".
De Avensis en de E-klasse zullen misschien in aantal km's wel even lang meegaan, maar de eerste gaat sneller "op" zijn volgens die definitie ja.

In praktijk maakt het echt niet uit wat een auto initieel kost, élke auto heeft een restwaarde, het enige dat van belang is, is hoeveel de auto u gekost heeft over de totale tijd dat hij in uw bezit is. En zeker in de huidige situatie waarbij elektrische auto's een veel hogere kans hebben op een hogere restwaarde, is dat een belangrijk punt.
 
In praktijk wil "op" zeggen: "de kosten voor onderhoud/reparaties/... zijn hoger dan waarde van de auto".
De Avensis en de E-klasse zullen misschien in aantal km's wel even lang meegaan, maar de eerste gaat sneller "op" zijn volgens die definitie ja.

In praktijk maakt het echt niet uit wat een auto initieel kost, élke auto heeft een restwaarde, het enige dat van belang is, is hoeveel de auto u gekost heeft over de totale tijd dat hij in uw bezit is. En zeker in de huidige situatie waarbij elektrische auto's een veel hogere kans hebben op een hogere restwaarde, is dat een belangrijk punt.

Behoudens fiscale mogelijkheden, exotische modellen of heel specifiek gebruik zullen duurdere wagens in aankoop doorgaans ook een hogere TCO hebben denk ik. De restwaarde vandaag de dag is helemaal niet representatief door diverse marktomstandigheden. Elektrische wagens - die restwaarde is vooralsnog een groot vraagteken - op basis van de winst per elektrische wagen is daar best veel ruimte om de prijs van die wagens fors te drukken, Chinese producenten kiezen tot dusver heel doelbewust om niet hun meest betaalbare modellen te lanceren, ook de productie loopt nog verre van optimaal bij alle producenten, ... en zo zijn er nog heel wat zaken die een zekere invloed kunnen hebben, voor hetzelfde geld krijgen we een tekort aan grondstoffen waardoor deze wagens zelf meer waard worden dan ze initieel gekost hebben. Die TCO is imo niet zo heel makkelijk te bepalen - zeker niet voor particuliere aankoop.

Uiteraard puur financieel benaderd, zo een E -klasse zal wat meer comfort bieden dan vele anderen .. maar ik geloof niet dat een particulier voordeliger zal kunnen rijden met een E klasse dan met een modelleke dat initieel 20% minder kost.
 
Behoudens fiscale mogelijkheden, exotische modellen of heel specifiek gebruik zullen duurdere wagens in aankoop doorgaans ook een hogere TCO hebben denk ik. De restwaarde vandaag de dag is helemaal niet representatief door diverse marktomstandigheden. Elektrische wagens - die restwaarde is vooralsnog een groot vraagteken - op basis van de winst per elektrische wagen is daar best veel ruimte om de prijs van die wagens fors te drukken, Chinese producenten kiezen tot dusver heel doelbewust om niet hun meest betaalbare modellen te lanceren, ook de productie loopt nog verre van optimaal bij alle producenten, ... en zo zijn er nog heel wat zaken die een zekere invloed kunnen hebben, voor hetzelfde geld krijgen we een tekort aan grondstoffen waardoor deze wagens zelf meer waard worden dan ze initieel gekost hebben. Die TCO is imo niet zo heel makkelijk te bepalen - zeker niet voor particuliere aankoop.

Uiteraard puur financieel benaderd, zo een E -klasse zal wat meer comfort bieden dan vele anderen .. maar ik geloof niet dat een particulier voordeliger zal kunnen rijden met een E klasse dan met een Megané, Passat bvb.
TCO is absoluut heel lastig om te bepalen. En je weet inderdaad niet wat de restwaarde van EV's gaat zijn. Maar je kan wel inschatten dat de restwaarde substantieel hoger zal zijn dan van ICE's (uitzonderingen niet meegerekend).

Maar het is wel een "probleem" dat particulieren de neiging hebben om aankoopprijs te bekijken zonder TCO te berekenen. Zeker in het geval van de exotische modellen is die aankoopprijs irrelevant. In het extreme gekeken is een hypercar aankopen waarschijnlijk de goedkoopste auto die je kan kopen. Letterlijk elke hypercar die sinds de Veyron is uitgebracht is nu meer waard dan bij lancering.
 
Als we nu al eens zouden beginnen met op de middelbare school de jeugd wat financiële geletterdheid voor het dagdagelijkse leven bij te brengen. De gevolgen van kopen op krediet, hoe sparen/investeren, wat bij huren of kopen komt kijken...
 
Wat een zielige thread is dit... Bravo, er zijn er die hier het geluk hebben dat ze smartphones en wagens van hun omzet kunnen betalen ipv van hun netto-loon. Anderen krijgen die dingen dan weer in bruikleen van hun werkgever. En dan gaat die groep zich afvragen hoe het komt dat iemand die lager op de inkomensladder staat zoiets kan permitteren? WTF, beseffen jullie hoe arrogant en wereldvreemd jullie overkomen?

En dan gaat het over de premium wagens en hoe die fiscaliteit hen al dan niet een paar 1000 kost of opbrengt. Het lijkt wel alsof elke discussie hier wordt herleid tot de salariswagen. Statussymbolen zoals iPhones of BMW's? Laat me niet lachen: een werk van Cézanne, een wijngaard in Bordeaux of praten over je privé-jet zoals BG'ers over een Audi A4... Dàt zijn statussymbolen :)
 
Als we nu al eens zouden beginnen met op de middelbare school de jeugd wat financiële geletterdheid voor het dagdagelijkse leven bij te brengen. De gevolgen van kopen op krediet, hoe sparen/investeren, wat bij huren of kopen komt kijken...
En veel verder dan dat, de meeste jongeren hebben geen idee wat een realistisch loon is en hoe die evolutie over de jaren ongeveer gaat. Zelfs de meeste volwassenen snappen nog niet hoe je een belastingsbrief leest/invult.
 
Wat een zielige thread is dit... Bravo, er zijn er die hier het geluk hebben dat ze smartphones en wagens van hun omzet kunnen betalen ipv van hun netto-loon. Anderen krijgen die dingen dan weer in bruikleen van hun werkgever. En dan gaat die groep zich afvragen hoe het komt dat iemand die lager op de inkomensladder staat zoiets kan permitteren? WTF, beseffen jullie hoe arrogant en wereldvreemd jullie overkomen?

En dan gaat het over de premium wagens en hoe die fiscaliteit hen al dan niet een paar 1000 kost of opbrengt. Het lijkt wel alsof elke discussie hier wordt herleid tot de salariswagen. Statussymbolen zoals iPhones of BMW's? Laat me niet lachen: een werk van Cézanne, een wijngaard in Bordeaux of praten over je privé-jet zoals BG'ers over een Audi A4... Dàt zijn statussymbolen :)
Een wijngaard in Bordeaux zou ik ook niet meer doen. De wijnboeren daar blijven zitten met miljoenen liters wijn die ze niet verkocht krijgen. De vraag naar bordeauxwijn is in vrije val, met uitzondering van Saint-Émilion of Médoc.
 
Omdat die van 20k misschien 0€ waard is, en die van 75k miss 60k.
Effectief voorbeeld: Porsche 991 uit 2013 kostte toen 90000€.
Die kost 2e hands nu nog ongeveer hetzelfde...
Zoek eens pakweg een Golf uit 2013...
Je pakt er nu net wel de uitzondering uit. Er zijn idd. wagens die minder snel in waarde dalen of zelfs in waarde zijn gestegen. Dat zijn echter uitzonderingen die de regel bevestigen.
 
Als we nu al eens zouden beginnen met op de middelbare school de jeugd wat financiële geletterdheid voor het dagdagelijkse leven bij te brengen. De gevolgen van kopen op krediet, hoe sparen/investeren, wat bij huren of kopen komt kijken...
To be fair, het wordt moeilijk om zoiets in detail te bespreken en uiteindelijk is dat een ver-van-mijn-bed-show voor pubers hé. Anders zouden we hier allemaal vlot tweetalig moeten zijn. Uiteindelijk moet er van de opleiding genoeg blijven hangen om zaken te kunnen interpreteren. Het is ook niet of al die zaken blijven onveranderlijk.

Ik heb in de lessen economie wel een hoop zaken gezien over bv. investeren, maar uiteindelijk interesseerde me dat toen weinig, en was de teneur ook "blijf weg van de beurs".

En veel verder dan dat, de meeste jongeren hebben geen idee wat een realistisch loon is en hoe die evolutie over de jaren ongeveer gaat. Zelfs de meeste volwassenen snappen nog niet hoe je een belastingsbrief leest/invult.
Zoals bij al die zaken wordt dat ook gewoon nodeloos complex gemaakt. Moest ik van kwade wil zijn zou ik zeggen zodat boekhouders hun brood kunnen verdienen met legale achterpoortjes, maar ik vermoed dat het eerder gewoon het gevolg is van ons bestuur.

Sowieso gaat een deel van de bevolking daar nooit aan uit kunnen, of ze in het middelbaar daar een paar uur les over hebben gehad of niet. Het is IMO gewoon belachelijk hoe men enerzijds kansarmoede wil bestrijden maar anderzijds het kennelijk normaal vindt dat zo'n tax-on-web een onbegrijpelijk kluwen is voor wie niet al te geletterd is.
 
Terug
Bovenaan