Inkomen, consumptiepatronen en sociale status

Het grote probleem is dat alles te kopen is op krediet. De premium-wagens die eigenlijk oorspronkelijk voorbehouden waren voor ontwikkelde mensen, want laat ons eerlijk zijn anno 1995 reden doorgaans enkel de dokters/advocaten/architecten met BMW e.d., zijn nu zeer toegankelijk met een krediet.

Les 1: nooit iemands vermogen/kapitaal inschatten op basis van zijn wagen/kledij/telefoon
Les 2: alles is op krediet te verkrijgen, ook prullen als een iphone, er is geen echt mechanisme dat mensen tegenhoudt bij het maken van aankopen.
Les 3: minder ontwikkelde mensen zullen sneller grijpen naar statusaankopen, mede door het ontbreken van financiële geletterdheid.
De fundamentele vraag is, who cares wat een ander koopt.

Kakken op het "status symbool" van de margi zonder centen is er net even goed wel status symbool van maken, ook al beweer je anders te zijn.
Je kunt ook gewoon niks denken over een ander zijn auto.

Ik heb hier een fancy houten omheining rond mijn moestuin. Kost waarschijnlijk alles opgeteld 1000 of 2000 euro. De een zal dat belachelijk vinden, de ander dat het op niks trekt, boeiend allemaal. Ik kijk elke dag uit mijn home office er op en denk "looks good".

Wij zaten vanmiddag met 8 aan tafel op het werk.
Ik was de enige die boterhammen mee had. Nog ene met de chili con carne restjes van de dag voordien

Al de rest broodje of warm eten, zelfs ene die a la hello fresh kant en klare lunchpakketten thuis liet leveren..
En maar klagen natuurlijk.

Dat klagen is natuurlijk ook altijd goed overdreven. Bij ons zijn er ook die elke middag zagen dat ze "met 2 gaan werken en met moeite rondkomen". Wij gaan ook met 2 werken en komen goed rond. Dus ofwel zijn die collega's aan de coke ofwel verdienen ze de helft van mij (they must be bad employees).



Ik kan toch maar iedereen de tip geven, stop caring about een ander. Er is altijd iemand met meer en er zijn altijd idioten die hun geld verkwanselen. Zolang ze me niet lastig vallen ermee, zal mij worst wezen
 
Een aftrekbare kost voor de werkgever en VAA aan de ene kant. Een evenzeer aftrekbaar maar lager brutoloon aan de andere kant, extra stukje personenbelasting, en geen VAA.
Krater?



Dat heb ik niet gezegd. Ik heb het idee van een krater in twijfel getrokken, alsof de impact zo gigantisch is.



Of toch niet.
Waarbij dat de winst in de PB (VAA) helemaal niet in verhouding staat tot het verlies in PB/VENB/BTW door de (gedeeltelijke) aftrekbaarheid van de BTW, afschrijving van de aankoopprijs en alle aanverwante kosten (autotaks, verzekering, onderhoud etc etc), zeker niet bij elektrische/hybride wagens.
 
Waarom? Een uitkering is geld waar zij recht op hebben volgens ons systeem, als zij dat willen spenderen aan een Playstation 5 dan zijn dat nog steeds hun zaken. Dat gij daarmee niet akkoord zijt en dat dat een domme beslissing is kan goed zijn, maar als ze een uitkering ontvangen is het (normaal) teken dat ze er recht op hebben en aan de voorwaarden voldoen die hen werden opgelegd. Die voorwaarden daar moeten vragen bij gesteld en gecontroleerd worden, wat ze dan effectief doen met hun geld is hun keuze. Zeggen dat ge bij mensen met een uitkering wel gewoon moogt gaan oordelen is nogal kort door de bocht.
Ik zou dan ook mensen in de situatie als ze is niet gaan beoordelen want het is in praktijk eenmaal ze het in hun handjes gekregen hebben hun geld. Maar de voorwaarden mogen zeker nog eens grondig bekeken worden. En ik ben zeker voorstander van op een bepaald moment af te stappen van geld in onkundige handen te steken en in natura te geven.
Als iemand's uitgaves een probleem (dreigen te) worden dan kan ik begrijpen dat er wordt gekeken naar de financiële toestand en dat ze in het oog worden gehouden. Als ik het goed voorheb moet je bij het aanvragen van een leefloon wel aantonen waar je inkomsten en uitgaven zitten en controleren ze dat ook. Dat ze niet zomaar aan iedereen die hun uitkering verpatst een leefloon geven is maar normaal, maar zelf dan moet een ander zich niet moeien met hun rekening - het OCMW zal dat wel doen. Enkel als je dicht bij iemand staat, en je kent hun financiële toestand en je ziet dat ze zich in de nesten werken, dan kan ik het begrijpen dat je u 'moeit'. Uit bezorgdheid, en niet omdat ze 'uw' geld dreigen te verspillen of omdat 'dat toch niet kan' dat iemand op een uitkering zich een nieuwe smartphone aanschaft.
Het OCMW is de staat en de staat zijn wij. En uiteraard is dat niet uit bezorgdheid ( behalve als het kinderen betreft) maar wel omdat elke verkwanselde cent een extra cent is die de werkende mens extra mag afgeven.
 
Voor een zelfstandige zal een typische bedrijfswagen (pakweg 800€ leasekost) betekenen dat de staat ongeveer 2000€ tot 3000€ minder ontvangt per jaar tegenover uitbetaling in loon. Voor een werknemer zal dat nog wat hoger zijn door de hogere RSZ.
Dat is al eerder debunked. Die 2000/3000 euro is maar in het geval dat die zelfstandige zonder die fiscaliteit ook nog steeds een auto van 800 euro per maand zou leasen.
 
Er zijn wel heel wat rijke mensen/CEO's die niet met een tweedehands auto rondrijden en die geen iphone van 2015 hebben. Maar dat komt ook doordat ze vaak een "presentatie" functie hebben en niet te vergeten omdat ze zelfstandige zijn en omdat je spullen die aangekocht zijn van particulieren (2dehands) niet vlot kan inbrengen in de belastingen en geen BTW kan aftrekken van zoiets.


Ik ken nog iets beter dan BTW 50% kunnen aftrekken... Gene betalen omdat je een 2e hands product koopt. Just my 2 cents.

"Iets duur kopen omdat je het kunt aftrekken" is echt nikszeggend. Dat is zoals je madam die schoenen van 1000 euro koopt omdat ze 20% krijgt. Boohoo, koop schoenen van 100 euro, nog goedkoper.
 
"en moeten het dan doen met een fles cava van Baron van 6 euro.
Ik vind wel dat we een fonds moeten openen dat mensen helpt behoeden voor het drinken van Gran Baron, the horror :(
Anderzijds, de ervaringen die ik als student had na het indrinken met Gran Baron cava aan 3,5 euro per fles, zijn zelfs voor de leden van het brutoloon topic onbetaalbaar :sneaky:
 
Als je het echt wil uithangen voor geen centen. Wodka in de Aldi, 5 euro voor een fles. Kun je met 3 man schijtekapot van gaan.
 
Ik ken nog iets beter dan BTW 50% kunnen aftrekken... Gene betalen omdat je een 2e hands product koopt. Just my 2 cents.

"Iets duur kopen omdat je het kunt aftrekken" is echt nikszeggend. Dat is zoals je madam die schoenen van 1000 euro koopt omdat ze 20% krijgt. Boohoo, koop schoenen van 100 euro, nog goedkoper.
Maar als ge 50k “overschot” van winst hebt dan kunt ge toch beter die spenderen want dan koopt ge alles aan 50% korting omdat ge daar geen belastingen op moet betalen en achteraf kunt ge het nog doorverkopen. Op den duur heb je alles al eh je kan moeilijk 2x een tweedehands iPhone kopen als je maar 1 telefoon nodig hebt. Dus ja, om die winst dan kwijt te krijgen moet je wel wat duurdere spullen kopen.

Maar ja als gij kunt kiezen tussen een Porsche aan 50% korting kunnen kopen, of uw geld op de beurs zonder korting, en ge kiest dat 2de, ja dat mag. Dan kunt ge op uw 60ste misschien ook een mooie auto kopen. Wat ge mogelijks ook niet gaat doen want tegen die tijd ben je misschien al zo verslaafd aan cijfertjes kijken op uw rekening dat je zal blijven beleggen en Fords kopen tot in de kist, een Porsche op uw 60ste zou je toch alleen maar rugpijn van krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Anderzijds, de ervaringen die ik als student had na het indrinken met Gran Baron cava aan 3,5 euro per fles, zijn zelfs voor de leden van het brutoloon topic onbetaalbaar :sneaky:
Ongetwijfeld, maar studentenjaren worden mythologisch naarmate je ouder word. Een geromantiseerde gestolde brok tijd. Zelfs die ranzige rode vodka had mogelijk wel zijn charme, hoewel ik die vandaag met een zéér grote boog zou omzeilen.
 
Maar als ge 50k “overschot” van winst hebt dan kunt ge toch beter die spenderen want dan koopt ge alles aan 50% korting omdat ge daar geen belastingen op moet betalen en achteraf kunt ge het nog doorverkopen. Op den duur heb je alles al eh je kan moeilijk 2x een tweedehands iPhone kopen als je maar 1 telefoon nodig hebt. Dus ja, om die winst dan kwijt te krijgen moet je wel wat duurdere spullen kopen.

Maar ja als gij kunt kiezen tussen een Porsche aan 50% korting kunnen kopen, of uw geld op de beurs zonder korting, en ge kiest dat 2de, ja dat mag. Dan kunt ge op uw 60ste misschien ook een mooie auto kopen. Wat ge mogelijks ook niet gaat doen want tegen die tijd ben je misschien al zo verslaafd aan cijfertjes kijken op uw rekening dat je zal blijven beleggen en Fords kopen tot in de kist, een Porsche op uw 60ste zou je toch alleen maar rugpijn van krijgen.
Of een volkswagen + een telefoon + een appartement,...

Ipv een Porsche.
 
1) Voor de mensen die hem kennen, Nijntje van 9Lives woonde tot een paar jaar geleden op een huurappartement en had een C63, Jij zou daar dus blindelings de conclussie uit trekken dat die slechte beslissingen neemt?
Leuk voor het rijplezier, maar op termijn niet echt slim. Of je zou moeten weten dat je maar x jaar meer te leven hebt en yolo gaan. Doorgaans is het verstandiger om eerst te investeren in een eigendom. Uiteindelijk is huren sowieso een ander rijker maken...

2) Waarom zou het in godsnaam verboden moeten zijn om consumptiegoederen op krediet te kopen? Ik koop quasi al mijn consumptiegoederen op krediet... Ik ben ook gaan zien of ik niet kon lenen voor mijn auto, ook al kon ik hem gewoon cash betalen...
Ok, maar dat is zakelijk lenen. Ik heb het over particulieren die lenen voor een tv, telefoon, auto,reis. Dat kadert allemaal in die "alles moet nu mentaliteit" waar we afgelopen 20 jaar naar geëvolueerd zijn. Komaan, heb ik dan zo een verkeerde opvoeding gehad? Waarom zou er moeten geleend worden voor een TV, voor een telefoon of voor reis? Er is niks verkeerd aan even geduld te hebben en te sparen voor iets, i.p.v. alles direct te willen verwerven.

3) Je vindt dat een huis kopen prioriteit 1 zou moeten zijn in het leven voordat je andere zaken zou mogen kopen. De meeste mensen kopen een huis rond hun 30e en hebben dan een lening van 20 jaar. Dus voor uw 50 koopt ge maar beter geen TV, want je kan ook TV kijken op uw smartphone? En een zetel? Je kan toch ook zitten op een keukenstoel?
Prioriteit boven luxe-goederen. Ik zeg niet dat je op grond moet zitten en geen tv moet hebben. Ik wil gewoon duidelijk maken dat er niks verkeerd is aan een ouder toestel opgebruiken, een smartphone van 180 euro en weba meubelen of zelf ikea om te starten.
 
Uiteindelijk is huren sowieso een ander rijker maken...
*teut*

 
...
Ok, maar dat is zakelijk lenen. Ik heb het over particulieren die lenen voor een tv, telefoon, auto,reis. Dat kadert allemaal in die "alles moet nu mentaliteit" waar we afgelopen 20 jaar naar geëvolueerd zijn. Komaan, heb ik dan zo een verkeerde opvoeding gehad? Waarom zou er moeten geleend worden voor een TV, voor een telefoon of voor reis? Er is niks verkeerd aan even geduld te hebben en te sparen voor iets, i.p.v. alles direct te willen verwerven.
...

Dat is het Amerikaans model waar veel winkels en fabrikanten ook actief reclame voor maken. Uiteindelijk betalen de meeste mensen die daar gebruik van maken, meer dan bij een gewone aankoop na sparen maar ze willen het inderdaad nu-nu-nu - en veel maken de rekening niet dat hun gebrek aan geduld zo meer kost.

Ik heb nog zo'n vrienden gehad, elke euro moest erdoor gejaagd worden. Maar bij de eerste financiële tegenslag of een paar maanden zonder werk vallen, was dat een drama want nul spaarbuffer opgebouwd en teveel van die kleine leningen bovenop elkaar die nog liepen.

En dan hebben we het inderdaad niet over mensen die besluiten ergens voor te lenen of via een afbetaling op lage rente te werken omdat dat goedkoper uitkomt dan geld uit aandelen/... te halen :)
 
Of een volkswagen + een telefoon + een appartement,...

Ipv een Porsche.
Een 'gewone' auto en een 'gewone' telefoon moet iedereen hebben dat zelfstandige is. Dat zal niet genoeg zijn om uw winst als zelfstandig manager in banksector te doen verdampen, waardoor ge de helft ervan aan vadertje staat zal moeten geven.

Kunt ge een prive appartement kopen of een huis bouwen op kosten van de firma? Kennelijk wel ja https://www.kbc.be/ondernemen/nl/ar...nancieel/vastgoed-kopen-via-vennootschap.html daar komt wel wat rompslomp bij kijken zoals huur aan uzelf betalen enzo, maar is een optie klopt. Meerwaarde bij verkoop wordt belast. Afschrijving over 33 jaar. Risicoloos is dat niet.
 
Laatst bewerkt:
Leuk voor het rijplezier, maar op termijn niet echt slim. Of je zou moeten weten dat je maar x jaar meer te leven hebt en yolo gaan. Doorgaans is het verstandiger om eerst te investeren in een eigendom. Uiteindelijk is huren sowieso een ander rijker maken...
Klopt niet, ze hebben gewoon gewacht tot ze hun "droomwoning" gevonden hebben. Het zou véél meer gekost hebben om eerst een ander huis te kopen, dat dan te verkopen om te verhuizen

Ok, maar dat is zakelijk lenen. Ik heb het over particulieren die lenen voor een tv, telefoon, auto,reis. Dat kadert allemaal in die "alles moet nu mentaliteit" waar we afgelopen 20 jaar naar geëvolueerd zijn. Komaan, heb ik dan zo een verkeerde opvoeding gehad? Waarom zou er moeten geleend worden voor een TV, voor een telefoon of voor reis? Er is niks verkeerd aan even geduld te hebben en te sparen voor iets, i.p.v. alles direct te willen verwerven.
Nee hoor, dat is particulier lenen. Dat noemt namelijk een creditcard...
En waarom "moet alles nu". Een inflatie van 10% bvb... Het punt is dat jij impliceert dat sparen ervoor zorgt dat je niks op krediet mag kopen, en die 2 sluiten elkaar helemaal niet uit. Ik zou net voor mijn auto geleend hebben om meer te kunnen sparen...

Prioriteit boven luxe-goederen. Ik zeg niet dat je op grond moet zitten en geen tv moet hebben. Ik wil gewoon duidelijk maken dat er niks verkeerd is aan een ouder toestel opgebruiken, een smartphone van 180 euro en weba meubelen of zelf ikea om te starten.
Maar vanaf wanneer zijn het luxe-goederen? Ik heb jaren op kot gezeten zonder tv (zoals zovelen), waarom is een TV dan geen luxegoed maar een iphone wel?
 
Een 'gewone' auto en een 'gewone' telefoon moet iedereen hebben dat zelfstandige is. Dat zal niet genoeg zijn om uw winst als zelfstandig manager in banksector te doen verdampen, waardoor ge de helft ervan aan vadertje staat zal moeten geven.

Kunt ge een prive appartement kopen of een huis bouwen op kosten van de firma? Kennelijk wel ja https://www.kbc.be/ondernemen/nl/ar...nancieel/vastgoed-kopen-via-vennootschap.html daar komt wel wat rompslomp bij kijken zoals huur aan uzelf betalen enzo, maar is een optie klopt. Meerwaarde bij verkoop wordt belast. Afschrijving over 33 jaar. Risicoloos is dat niet.
Meerwaarde wordt belast aan 16,5% + gemeentebelastingen. Niet echt iets om wakker over te liggen, zou ik zeggen, er zijn als zelfstandige véél slechtere beleggingen.

En de registratierechten en andere kosten kan je nog afschrijven.
 
Een 'gewone' auto en een 'gewone' telefoon moet iedereen hebben dat zelfstandige is. Dat zal niet genoeg zijn om uw winst als zelfstandig manager in banksector te doen verdampen, waardoor ge de helft ervan aan vadertje staat zal moeten geven.

Dus liever wegsmijten aan een auto dat geen meerwaarde levert ? Koop dan nog een TV, nog een tv, een frigo, ..., andere zaken. Er zou toch veel moeten gebeuren eer ik randomly 20k netto extra aan een auto spendeer omdat ik wat korting krijg

Kunt ge een prive appartement kopen of een huis bouwen op kosten van de firma? Kennelijk wel ja https://www.kbc.be/ondernemen/nl/ar...nancieel/vastgoed-kopen-via-vennootschap.html daar komt wel wat rompslomp bij kijken zoals huur aan uzelf betalen enzo, maar is een optie klopt. Meerwaarde bij verkoop wordt belast. Afschrijving over 33 jaar. Risicoloos is dat niet.

Ik heb er in de familie met een volledige blok dat ze in de vennootschap gepompt hebben. En geld wegsjassen naar prive als onkosten, klusjesman, vrijwilligersvergoedingen voor allerlei diensten, prive inboedel verhuren in een gebouw van de vennootschap, ... Lijken me genoeg manieren om geld belastingloos weg te sifoneren ipv het een consumptiegoed te smijten dat na 5y 0 euro waard is.
 
Terug
Bovenaan