Inkomen, consumptiepatronen en sociale status

En groepsverzekering, en hospitalisatieverzekering en ecocheques. Maar hey, een paar duizend euro verschil, wie voelt dat nou op jaarbasis? :unsure:

Daar gaat het niet over. Het gaat er over dat ik 42% belastingen betaal. Ik mag dat veel vinden. Die kleine dingetjes maken geen wezenlijk verschil.

Je mag wisselen met de groepsverzekering hoor. 300 euro per maand netto afgeven aan een black hole dat ooit binnen 30y beschikbaar is en dan nog eens 10 15 20% (misschien wel 50% tegen dan belast wordt).

Ecocheques zijn 20 euro per maand, boehoe. Kinderhand is gauw gevuld.

De hospitalisatieverzekering is 200 per maand. woohoo, 1.5% belastingen bespaard.
 
Daar gaat het niet over. Het gaat er over dat ik 42% belastingen betaal. Ik mag dat veel vinden. Die kleine dingetjes maken geen wezenlijk verschil.

Je mag wisselen met de groepsverzekering hoor. 300 euro per maand netto afgeven aan een black hole dat ooit binnen 30y beschikbaar is en dan nog eens 10 15 20% (misschien wel 50% tegen dan belast wordt).

Ecocheques zijn 20 euro per maand, boehoe. Kinderhand is gauw gevuld.

De hospitalisatieverzekering is 200 per maand. woohoo, 1.5% belastingen bespaard.
Alles samengeteld is het honderden euro's per maand die ik en veel andere werknemers trouwens, totaal niet heb.
Ik betaal zelf mijn pensioensparen, mijn eten, heb geen eindejaarspremie, betaal zelf mijn hospitalisatieverzekering, mijn nieuwe electro zonder cheques,..en ja mijn belastingsvoet ligt lager! Mijn bruto inkomen is dan ook 1/3de van het jouwe. Lucky me!
🥳

En niemand hier die zegt dat we gezamenlijk weinig belast worden he... Wel dat jij de cijfers manipuleert zoals het jou uitkomt: alle extra voordelen die duizenden euro's per jaar betekenen, onder de mat vegen
 
Laatst bewerkt:
Samenwonend, pensioensparen, woonbonus kinderopvang, dividend aftrekposten, federale woonbonus. 42.1% at your service.
Ik heb nog meer chance: alleenstaand, pensioensparen,woonbonus, dividend aftrekposten, geen kinderen...richting 45% at your service.
Enne geen maaltijdcheques geen ecocheques geen auto...wel premie´s om s'nachts beschikbaar te zijn, als ik dan zie wat daar afgaat....:oink:

1) Misschien ben ik dat, maar ik zie echt het probleem niet in het feit dat dit 42.1% is om eerlijk te zijn.
2) Het statement van BRT ofwel klopt er iets niet, ofwel verdient die zodanig veel dat je dat toch echt niet kan gaan als referentiepunt gebruiken voor de gewone arbeider...

Bij mij : Gemiddelde aanslagvoet (%) 36,4... (alleenstaande, woonbonus, pensioensparen, ambtenaar (maar dat verandert niet direct iets)) en ik verdien elke maand netto toen iets van een +/-3200€ (geen auto, geen premies, geen maaltijdcheques). Als alleenstaande. Dus als brt aan 45% zit, dan klopt er bij hem iets niet. Ofwel is hij oneerlijk aan het vergelijken en neemt hij enkel zijn laatste schijf. Ofwel verdient hij gewoon enorm goed.

Mogelijks dat het feit dat ik het sociaal bestel al nodig gehad heb, mijn mening wat kleurt, maar persoonlijk ben ik blij met de sociale bescherming die er aanwezig is. Ik ben blij met het sociaal opvangnet dat er is. En iemand moet ervoor opdraaien. Ik heb er dan ook geen probleem mee dat ik daarvoor 40 - 50% belastingen voor dok...
Al ga ik natuurlijk niet neen zeggen tegen nog meer geld overhouden. Maar mogelijks dat men enerzijds kijkt naar het indijken van de extralegale voordelen en anderzijds naar de tarieven voor zelfstandigen tgv de trend naar verzelfstandiging van de werknemersstatus.

Ik begrijp nog altijd niet waarom dat een zelfstandige die 50k uitkeert als loon en 50k als dividend anders moet behandeld worden als iemand die zichzelf 100k uitbetaalt als loon. Toch zeker omdat je hiermee het mantra van de brede schouders zwaar ondergraaft en eigenlijk de belastingen legt op de middenklasse en de "ongelukkigen" die zo'n optimalisatie niet kunnen toepassen. Gewoon personenblasting regels tot vb 500k waarbij dividend meegenomen wordt in die 500k.

Lijkt me toch geen vetpot
Punt was dan ook niet dat het geen vetpot was, punt was dat het beter is dan gewoon de bruto bedragen te vermelden.
Als je dergelijke lonen verdient, veel meer belastingstechnisch kan je nu ook niet meer doen als je al maar 6.7% belastingen betaald natuurlijk. Zeker als bij die 6.7% er nettobedragen bijkomen (vb maaltijdcheques aan 5€ per dag), wat op zijn eigen uw nettoloon dat zo'n 1750€ is met 100€ omhoogstuwt en wat zo'n extralegaal voordeel is. Wat een dopper/leefloner niet krijgt wel te verstaan.

Anders gezegd, het verschil is toch wel iets meer dan dat er hier soms vermeld werd.
 
OK, dan tel ik de aftrek voor woonbonus en kinderopvang weer bij de belastingen, dat is consumptie, geen arbeid. Dan zit ik vlot over de 45%.
de kans dat die 45% een correcte berekening is als je de aftrek voor woonbonus en kinderopvang weer optelt bij de belastingen, lijkt me héél klein. Stuur gerust je (geanonimiseerde) belastingsbrief eens door, ik betwijfel je berekeningswijze sterk.
cege zei:
Je kunt het licht van de zon ontkennen, maar ongeveer elke statistiek toont aan dat we hier platbelast worden (arbeid, consumptie, huisbezit). Ik weet niet welk punt je hier probeert te bereiken.
Je bent niet toevallig het puntje "vermogenswinst" vergeten. Toen m'n pa zijn bedrijf verkocht, heeft hij 0% belastingen betaald daarop. Allez, behalve de BTW op de commissie van de bemiddelaar.
 
1) Misschien ben ik dat, maar ik zie echt het probleem niet in het feit dat dit 42.1% is om eerlijk te zijn.
2) Het statement van BRT ofwel klopt er iets niet, ofwel verdient die zodanig veel dat je dat toch echt niet kan gaan als referentiepunt gebruiken voor de gewone arbeider...
Is idd niet helemaal correct, is louter op sommige premies dat ik zoveel betaal...
Mijn nettoloon is wel wat hoger dan het uwe, ik dacht op jaarbasis toch wel richting 40% te gaan maar moet het is nakijken.
 
Laatst bewerkt:
Mogelijks dat het feit dat ik het sociaal bestel al nodig gehad heb, mijn mening wat kleurt, maar persoonlijk ben ik blij met de sociale bescherming die er aanwezig is. Ik ben blij met het sociaal opvangnet dat er is. En iemand moet ervoor opdraaien. Ik heb er dan ook geen probleem mee dat ik daarvoor 40 - 50% belastingen voor dok...
Al ga ik natuurlijk niet neen zeggen tegen nog meer geld overhouden. Maar mogelijks dat men enerzijds kijkt naar het indijken van de extralegale voordelen en anderzijds naar de tarieven voor zelfstandigen tgv de trend naar verzelfstandiging van de werknemersstatus.
Het gaat er ook om wat er met het geld gedaan wordt, om werklozen te onderhouden die geen goesting hebben om te gaan werken geef ik liever geen geld. Voor mensen met beperkt iq, gehandicapt,....wil ik zelfs nog meer betalen.
Echter moet je ook rekening houden met de levensduurte: lees vastgoedprijzen. Zelfs met een stevig loon is het niet al te evident meer voor velen dus waarom ga je dan werken en zoveel belastingen betalen.
Openbaar vervoer: slechte ervaringen mee, naar BXL ga ik al niet meer met het openbaar vervoer, enkel nog de auto (ik heb het opgegeven, niet te betrouwen als je om x uur ergens moet zijn - de lijn en nmbs, met mivb wel goede ervaringen).
Ambtenarij? Bwah, die zijn toch ook met teveel....
Leerkrachten? Tja...wat zit daar allemaal niet tussen....
Ik begrijp nog altijd niet waarom dat een zelfstandige die 50k uitkeert als loon en 50k als dividend anders moet behandeld worden als iemand die zichzelf 100k uitbetaalt als loon. Toch zeker omdat je hiermee het mantra van de brede schouders zwaar ondergraaft en eigenlijk de belastingen legt op de middenklasse en de "ongelukkigen" die zo'n optimalisatie niet kunnen toepassen. Gewoon personenblasting regels tot vb 500k waarbij dividend meegenomen wordt in die 500k.
s
Tja het is altijd een ander dat teveel heeft en meer moet betalen he, dat is de menselijke psychologie...
Punt was dan ook niet dat het geen vetpot was, punt was dat het beter is dan gewoon de bruto bedragen te vermelden.
Als je dergelijke lonen verdient, veel meer belastingstechnisch kan je nu ook niet meer doen als je al maar 6.7% belastingen betaald natuurlijk. Zeker als bij die 6.7% er nettobedragen bijkomen (vb maaltijdcheques aan 5€ per dag), wat op zijn eigen uw nettoloon dat zo'n 1750€ is met 100€ omhoogstuwt en wat zo'n extralegaal voordeel is. Wat een dopper/leefloner niet krijgt wel te verstaan.

Anders gezegd, het verschil is toch wel iets meer dan dat er hier soms vermeld werd.
Extralegale voordelen zijn voor mij beperkt (en voor veel andere werknemers) dus vind ik dat niet echt relevant.
 
1) Misschien ben ik dat, maar ik zie echt het probleem niet in het feit dat dit 42.1% is om eerlijk te zijn.
2) Het statement van BRT ofwel klopt er iets niet, ofwel verdient die zodanig veel dat je dat toch echt niet kan gaan als referentiepunt gebruiken voor de gewone arbeider...

Bij mij : Gemiddelde aanslagvoet (%) 36,4... (alleenstaande, woonbonus, pensioensparen, ambtenaar (maar dat verandert niet direct iets)) en ik verdien elke maand netto toen iets van een +/-3200€ (geen auto, geen premies, geen maaltijdcheques). Als alleenstaande. Dus als brt aan 45% zit, dan klopt er bij hem iets niet. Ofwel is hij oneerlijk aan het vergelijken en neemt hij enkel zijn laatste schijf. Ofwel verdient hij gewoon enorm goed.

Mogelijks dat het feit dat ik het sociaal bestel al nodig gehad heb, mijn mening wat kleurt, maar persoonlijk ben ik blij met de sociale bescherming die er aanwezig is. Ik ben blij met het sociaal opvangnet dat er is. En iemand moet ervoor opdraaien. Ik heb er dan ook geen probleem mee dat ik daarvoor 40 - 50% belastingen voor dok...
Al ga ik natuurlijk niet neen zeggen tegen nog meer geld overhouden. Maar mogelijks dat men enerzijds kijkt naar het indijken van de extralegale voordelen en anderzijds naar de tarieven voor zelfstandigen tgv de trend naar verzelfstandiging van de werknemersstatus.

Ik begrijp nog altijd niet waarom dat een zelfstandige die 50k uitkeert als loon en 50k als dividend anders moet behandeld worden als iemand die zichzelf 100k uitbetaalt als loon. Toch zeker omdat je hiermee het mantra van de brede schouders zwaar ondergraaft en eigenlijk de belastingen legt op de middenklasse en de "ongelukkigen" die zo'n optimalisatie niet kunnen toepassen. Gewoon personenblasting regels tot vb 500k waarbij dividend meegenomen wordt in die 500k.


Punt was dan ook niet dat het geen vetpot was, punt was dat het beter is dan gewoon de bruto bedragen te vermelden.
Als je dergelijke lonen verdient, veel meer belastingstechnisch kan je nu ook niet meer doen als je al maar 6.7% belastingen betaald natuurlijk. Zeker als bij die 6.7% er nettobedragen bijkomen (vb maaltijdcheques aan 5€ per dag), wat op zijn eigen uw nettoloon dat zo'n 1750€ is met 100€ omhoogstuwt en wat zo'n extralegaal voordeel is. Wat een dopper/leefloner niet krijgt wel te verstaan.

Anders gezegd, het verschil is toch wel iets meer dan dat er hier soms vermeld werd.
De echte belasting op je loon is natuurlijk wel hoger dan enkel die 36% die je betaalt. Daar is al 13% rsz bijdrage vanaf getrokken dus op basis daarvan is het al eerder 45% belasting en om het helemaal eerlijk te zijn moet je ook rekening houden met de werkgeversbijdragen van je werkgever, zo'n 25% op je bruto. Bij jou zal dat er op neerkomen dat je ongeveer 55% aan de staat afgeeft.
 
De echte belasting op je loon is natuurlijk wel hoger dan enkel die 36% die je betaalt. Daar is al 13% rsz bijdrage vanaf getrokken dus op basis daarvan is het al eerder 45% belasting en om het helemaal eerlijk te zijn moet je ook rekening houden met de werkgeversbijdragen van je werkgever, zo'n 25% op je bruto. Bij jou zal dat er op neerkomen dat je ongeveer 55% aan de staat afgeeft.
Dat wordt inderdaad wel vaak vergeten. Ik ben absoluut voorstander van zaken correct voor te stellen. En voor belastingdruk moeten we dan inderdaad niet enkel naar het brutoloon kijken, maar ook naar de extralegale voordelen, alsook rsz en werkgeversbijdragen. Dit zit allemaal onlosmakelijk verbonden van elkaar.

Nu wordt natuurlijk complex om met bv. Buitenland te vergelijken omdat de diensten ook altijd anders zullen liggen. In Nederland moet je zo nog zelf je sociale zekerheid gaan betalen.

Maar mijn persoonlijke mening is ook wel dat arbeid te zwaar belast wordt. Buiten dat het sowieso ook een te complex systeem is. Voor mij mogen andere zaken gerust wat meer belast.
 
Is idd niet helemaal correct, is louter op mijn premies dat ik zoveel betaal...
Mijn nettoloon is wel wat hoger dan het uwe, ik dacht op jaarbasis toch wel richting 40% te gaan maar moet het is nakijken.
Die heffing op de premies is dan ook gewoon een voorheffing. En je zal in die schijf zitten. Aangezien uw huidige inhoudingen genomen zijn op basis van de mengeling van de toepasselijke belastingsschijven.

En in dat vermelde nettoloon heb ik de belastingsteruggave niet geteld.

Het gaat er ook om wat er met het geld gedaan wordt, om werklozen te onderhouden die geen goesting hebben om te gaan werken geef ik liever geen geld. Voor mensen met beperkt iq, gehandicapt,....wil ik zelfs nog meer betalen.

Je gaat er dan ook verkeerdelijk vanuit dat elke werkloze te mottig is om te gaan werken. Wat niet wil zeggen dat er daar geen gaan tussen zitten. Maar daarvoor dient werkloosheid dan ook niet. Werkloosheid dient als opvangsysteem. En dat is dan ook de oorzaak van die kost.
En zoals gezegd daarvoor ben ik wel bereid belastingen te betalen.

Voor de rest moet je ook een afweging maken tussen de kost van de controle en de kost van het potentiële misbruik. En het feit dat zelfs dan je erlangs kan zitten.
En zoals gezegd perfectheid bestaat niet, en ik heb liever dat systeem van het opvangnet wel. Dus dient die uitgave gemaakt te worden logischerwijze. Mogelijks dat we daar wat kunnen in besparen. En dat mag voor mij gerust... als we een betere manier kunnen vinden. Of om wat korter bij de buurlanden terecht te komen.

Maar afschaffen om het dan te betalen via leefloon... lijkt mij nu ook niet DE magische oplossing.

Echter moet je ook rekening houden met de levensduurte: lees vastgoedprijzen. Zelfs met een stevig loon is het niet al te evident meer voor velen dus waarom ga je dan werken en zoveel belastingen betalen.
Omdat werken en zoveel belastingen betalen wil zeggen dat je stappen vooruit kan blijven maken. Terwijl als je in de hangmat blijft liggen dit u enkel ter plaatse doet blijven trappelen in optimum geval.
Uiteindelijk is iets afpakken van een voordeel zeer gemakkelijk gedaan. Vraag dat maar aan die 400k gezinnen die het sociaal energietarief kregen.
Waardoor ik dan ook liever reken op mijn eigen inkomsten dan op gunsten die met 1 streep kunnen afgeschaft worden.

Om nog maar te zwijgen over het feit dat 300€ - 1000€ per maand meer geld waar ikzelf kies wat ik ermee doe mij nog altijd interessanter lijkt dan het alternatief.

Openbaar vervoer: slechte ervaringen mee, naar BXL ga ik al niet meer met het openbaar vervoer, enkel nog de auto (ik heb het opgegeven, niet te betrouwen als je om x uur ergens moet zijn - de lijn en nmbs, met mivb wel goede ervaringen).
Je moet nu gewoon realistisch zijn. Een oplossing op maat voor openbaar vervoer dat kan nu eenmaal niet.
Ik gebruik het OV al minstens een decennia. En ik prefereer het boven in de file te staan stinken.
En uiteindelijk voor de kost van een abonnement heb ik nu eenmaal geen wagen.

Voor veel mensen gaat dit echter een perfect valabel alternatief zijn indien ze het ook correct kaderen. Mijn omkadering die ik eraan gegeven heb is dat ik thuis toch ook wel eens even voor TV zit. En dat ik in mijn ogen even goed die serie kan kijken op de bus/trein dan thuis. En dat het mij geen 300 - 500€ per maand kost voor een wagen in dienst te zetten. En ik mij voor de rest gewoon kan neerzetten en "gevoerd wordt". Dus geen inspanning noodzakelijk van rij ik niet te snel, heb ik de borden gezien, heb ik het verkeer rond mij in de mot, sta ik weer niet stil aan de zoveelste lichten, is er niet veel verkeer op de baan,...

Eens je de mogelijkheid op die manier benadert, en het dan ook van een positieve kant bekijkt, in plaats van enkel de negatieve kant (tijdverspilling !!!) dan doet dat al heel veel. Lijkt mij.
Maar iedereen moet daar zijn eigen weg in vinden. Maar zo relativeren heeft mij niet enkel op dit punt geholpen.

Ambtenarij? Bwah, die zijn toch ook met teveel....
Mja, is een gemakkelijke schietschijf in mijn ogen. Al heb ik een lichte voorkeur voor herfederalisatie om op die manier efficiëntie te verhogen. Maar de kiezers hebben iets anders gekozen... dan moeten ze ook maar de kosten die daaraan gelieerd zijn voor lief nemen.

Leerkrachten? Tja...wat zit daar allemaal niet tussen....
Hetzelfde als bij ambtenaren of in de private sector. Al herinner ik mij een thread op dit forum waar men aan het klagen was over hoe moeilijk het wel niet was om bij de Big Four personen te ontslaan. Waar mijn gedachte was, hey dat is de procedure die van toepassing is bij de ambtenaren.

Mogelijks dat het toch allemaal niet zo erg is?

Tja het is altijd een ander dat teveel heeft en meer moet betalen he, dat is de menselijke psychologie...

Oh maar dat was niet de optiek van waaruit die opmerking gegeven werd. Ik heb geen probleem dat een zelfstandige een bepaald voordeel heeft omdat die zelfstandig is. Maar als je een maatschappij wilt uitbouwen waar je rekent op de brede schouders van de bevolking om bij te dragen in de kosten. Dan gebiedt de eerlijkheid nu eenmaal dat uw bijdrage voor die sociale zekerheid die we wensen uit te bouwen gelijk moet zijn voor elk individu.
Echt eerlijk lijkt het nu eenmaal niet als je als zelfstandige uzelf ik zeg maar iets 18k€ uitbetaalt. Om dan gebruik te kunnen maken van de voordelen die je voor de sociaal zwakkeren voorziet. Terwijl die zelfstandige dan tegelijkertijd dividend uitkeert ter waarde van 200k, zijn volledig inboedel van de sociale woning op de zaak voorziet, rijdt met een nieuwe porsch elke 3 jaar. En hij nog andere voordelen kan krijgen zoals studiebeurs, sociaal energietarief, etc...

Of dat klopt laat ik in het midden (ik baseer mij gewoon hiervoor op de verhalen die ik gehoord heb, net zoals ik voor de uitleg van de profiterende werklozen mij ook op die verhalen baseer). Maar als er geklaagd wordt over die profiteurs van een luie werklozen, dan lijkt mij dat dergelijke abberraties ook best op de radar staan als "misbruik" waarover eens kan gedacht worden om een oplossing te voorzien.

Als men dat niet doet, daar ga ik dan echt geen boterham minder voor eten indien ze desondanks mijn belasting verhogen naar 60%. Zolang ik rondkom, wat aan de kant kan zetten en het goed leven is in de maatschappij... waarom zou ik mij dan eigenlijk echt zorgen maken over dat percentage dat men mij afneemt? Wegens schadefreude voor het geld dat ik kwijt ben... meh...

Extralegale voordelen zijn voor mij beperkt (en voor veel andere werknemers) dus vind ik dat niet echt relevant.
Ofwel discussieer je op basis van effectieve gevallen. Ofwel baseer je op basis van gemiddelden. Maar je kan niet de basis gebruiken van uw case waar men weinig tot geen extralegale voordelen betaald maar waar je de verloning dan aanpast naar een versie die niet uw geval is maar het geval waar men WEL zulke zaken heeft.

Of anders gezegd, op dat moment neem je de actuele correcte cijfers. We hebben de vergelijking in deze thread al eens gemaakt voor een schoonmaakster waar jij duidelijk meldde dat leefloon van 1200€ tov 1850€ netto de moeite niet waard was om te gaan werken. Daar ben ik het dus duidelijk niet mee eens. Waarom zie de 3de quote van deze post.

De echte belasting op je loon is natuurlijk wel hoger dan enkel die 36% die je betaalt. Daar is al 13% rsz bijdrage vanaf getrokken dus op basis daarvan is het al eerder 45% belasting en om het helemaal eerlijk te zijn moet je ook rekening houden met de werkgeversbijdragen van je werkgever, zo'n 25% op je bruto. Bij jou zal dat er op neerkomen dat je ongeveer 55% aan de staat afgeeft.

Dan ga je er natuurlijk wel vanuit dat als die 13% RSZ bijdrage of de werkgeversbijdrage er niet was geweest, dat dit geld dan effectief in uw zak terecht zou komen. En niet gewoon bij de werkgever zou blijven?

Op het moment dat het een gelijk speelveld is, dan geloof ik daar niet in. Maar bij een ongelijk speelveld, wat het zelfstandigenstatuut als werknemer een beetje is, dan kan dat in uw eigen zakken verdwijnen. Zoals het nu ook gebeurd. En wat ook een beetje zorgt voor die shift naar het schijnzelfstandigenstatuut voor verschillende profielen. Al ben ik nog altijd zeker dat dit zelfs nu nog een beperkte factor is.
Maar dat stelde men van de bedrijfswagen 15 jaar geleden ook... en dat is nu toch al een pak prevalenter...

ik houd mijn hart dan ook vast van als dat nog prevalenter wordt waar men het benodigde geld voor onze overheid (en eigenlijk ook onze diensten/uitgaven) nog gaat gaan halen... nog wat meer bij diezelfde ongelukkige klasse :p?

Nu bon, op dit moment voelt dat niet aan als zijnde dat ik 55% aan de staat afgeef aangezien ik die 25% op mijn bruto of die 13% rsz nooit in mijn eigen handen heb gehad. En het dan ook moeilijk is om dat als gemis te aanvaarden.

En als je dan toch zo moet gaan rekenen dan zou je ook rekening moeten houden met de taksen en heffingen die je op anderen zaken betaalt (zoals accijnzen, verkeersbelastingen, BTW,...). Wat uiteindelijk ook in de richting van de overheid vloeit.
 
Heeft hier al pagina na pagina niks meer te maken met inkomen, uitgaven en sociale status.

OT: Mijn inkomen is hoog, mijn consumptie patroon is decadent, en mijn sociale status is pariah (huurder, rij met een ford, gekleed in merkloze lompen, enz.)

Et alors?
 
Die heffing op de premies is dan ook gewoon een voorheffing. En je zal in die schijf zitten. Aangezien uw huidige inhoudingen genomen zijn op basis van de mengeling van de toepasselijke belastingsschijven.

En in dat vermelde nettoloon heb ik de belastingsteruggave niet geteld.
Ik ook niet. Geen idee wat het % zou zijn zonder de woonbonus (die nu is afgeschaft) maar ik denk dat er dan van die belastingteruggave niet veel meer overblijft (is de reden waarom ik nog klein deel hypotheek heb).
Je gaat er dan ook verkeerdelijk vanuit dat elke werkloze te mottig is om te gaan werken. Wat niet wil zeggen dat er daar geen gaan tussen zitten. Maar daarvoor dient werkloosheid dan ook niet. Werkloosheid dient als opvangsysteem. En dat is dan ook de oorzaak van die kost.
En zoals gezegd daarvoor ben ik wel bereid belastingen te betalen.

Voor de rest moet je ook een afweging maken tussen de kost van de controle en de kost van het potentiële misbruik. En het feit dat zelfs dan je erlangs kan zitten.
En zoals gezegd perfectheid bestaat niet, en ik heb liever dat systeem van het opvangnet wel. Dus dient die uitgave gemaakt te worden logischerwijze. Mogelijks dat we daar wat kunnen in besparen. En dat mag voor mij gerust... als we een betere manier kunnen vinden. Of om wat korter bij de buurlanden terecht te komen.

Maar afschaffen om het dan te betalen via leefloon... lijkt mij nu ook niet DE magische oplossing.
Probleem is om effectief het misbruik eruit te calculeren. Zijn het uitzonderingen of is het meer de norm aan het worden? Persoonlijk denk ik dat het meer de norm aan het worden is. En dat opvangnet zal je wellicht veel goedkoper krijgen als je dit gaat privatiseren voor mensen met uw profiel. Ben er geen voorstander van, solidariteit is nodig maar nogmaals veel werklozen kiezen bewust voor een uitkering ipv te gaan werken.
Omdat werken en zoveel belastingen betalen wil zeggen dat je stappen vooruit kan blijven maken. Terwijl als je in de hangmat blijft liggen dit u enkel ter plaatse doet blijven trappelen in optimum geval.
Uiteindelijk is iets afpakken van een voordeel zeer gemakkelijk gedaan. Vraag dat maar aan die 400k gezinnen die het sociaal energietarief kregen.
Waardoor ik dan ook liever reken op mijn eigen inkomsten dan op gunsten die met 1 streep kunnen afgeschaft worden.

Om nog maar te zwijgen over het feit dat 300€ - 1000€ per maand meer geld waar ikzelf kies wat ik ermee doe mij nog altijd interessanter lijkt dan het alternatief.
Blijven trappelen moet je wel niet voor uit uw bed opstaan en een inspanning doen.
Je moet nu gewoon realistisch zijn. Een oplossing op maat voor openbaar vervoer dat kan nu eenmaal niet.
Ik gebruik het OV al minstens een decennia. En ik prefereer het boven in de file te staan stinken.
En uiteindelijk voor de kost van een abonnement heb ik nu eenmaal geen wagen.

Voor veel mensen gaat dit echter een perfect valabel alternatief zijn indien ze het ook correct kaderen. Mijn omkadering die ik eraan gegeven heb is dat ik thuis toch ook wel eens even voor TV zit. En dat ik in mijn ogen even goed die serie kan kijken op de bus/trein dan thuis. En dat het mij geen 300 - 500€ per maand kost voor een wagen in dienst te zetten. En ik mij voor de rest gewoon kan neerzetten en "gevoerd wordt". Dus geen inspanning noodzakelijk van rij ik niet te snel, heb ik de borden gezien, heb ik het verkeer rond mij in de mot, sta ik weer niet stil aan de zoveelste lichten, is er niet veel verkeer op de baan,...

Eens je de mogelijkheid op die manier benadert, en het dan ook van een positieve kant bekijkt, in plaats van enkel de negatieve kant (tijdverspilling !!!) dan doet dat al heel veel. Lijkt mij.
Maar iedereen moet daar zijn eigen weg in vinden. Maar zo relativeren heeft mij niet enkel op dit punt geholpen.
Ik heb een aantal jaren terug uit miserie een auto gekocht. Het was gewoon niet meer te doen met het openbaar vervoer (duurtijd). Ik vind het spijtig want eigenlijk rijd ik alleen met mijn auto om naar BXL te gaan. Van bus naar trein naar tram: teveel vertragingen en gemiste aansluitingen.

Mja, is een gemakkelijke schietschijf in mijn ogen. Al heb ik een lichte voorkeur voor herfederalisatie om op die manier efficiëntie te verhogen. Maar de kiezers hebben iets anders gekozen... dan moeten ze ook maar de kosten die daaraan gelieerd zijn voor lief nemen.


Hetzelfde als bij ambtenaren of in de private sector. Al herinner ik mij een thread op dit forum waar men aan het klagen was over hoe moeilijk het wel niet was om bij de Big Four personen te ontslaan. Waar mijn gedachte was, hey dat is de procedure die van toepassing is bij de ambtenaren.

Mogelijks dat het toch allemaal niet zo erg is?
Ik weet het eigenlijk niet of er veel teveel ambtenaren zijn maar dat er meer dan genoeg zijn, daar zal wellicht niemand aan twijfelen.
Oh maar dat was niet de optiek van waaruit die opmerking gegeven werd. Ik heb geen probleem dat een zelfstandige een bepaald voordeel heeft omdat die zelfstandig is. Maar als je een maatschappij wilt uitbouwen waar je rekent op de brede schouders van de bevolking om bij te dragen in de kosten. Dan gebiedt de eerlijkheid nu eenmaal dat uw bijdrage voor die sociale zekerheid die we wensen uit te bouwen gelijk moet zijn voor elk individu.
Echt eerlijk lijkt het nu eenmaal niet als je als zelfstandige uzelf ik zeg maar iets 18k€ uitbetaalt. Om dan gebruik te kunnen maken van de voordelen die je voor de sociaal zwakkeren voorziet. Terwijl die zelfstandige dan tegelijkertijd dividend uitkeert ter waarde van 200k, zijn volledig inboedel van de sociale woning op de zaak voorziet, rijdt met een nieuwe porsch elke 3 jaar. En hij nog andere voordelen kan krijgen zoals studiebeurs, sociaal energietarief, etc...

Of dat klopt laat ik in het midden (ik baseer mij gewoon hiervoor op de verhalen die ik gehoord heb, net zoals ik voor de uitleg van de profiterende werklozen mij ook op die verhalen baseer). Maar als er geklaagd wordt over die profiteurs van een luie werklozen, dan lijkt mij dat dergelijke abberraties ook best op de radar staan als "misbruik" waarover eens kan gedacht worden om een oplossing te voorzien.
Ja natuurlijk maar dat wil niet zeggen dat misbruik A OK is omdat er ook misbruik B is.
Als men dat niet doet, daar ga ik dan echt geen boterham minder voor eten indien ze desondanks mijn belasting verhogen naar 60%. Zolang ik rondkom, wat aan de kant kan zetten en het goed leven is in de maatschappij... waarom zou ik mij dan eigenlijk echt zorgen maken over dat percentage dat men mij afneemt? Wegens schadefreude voor het geld dat ik kwijt ben... meh...
Ik ook niet, maar het gaat om fairness en rechtvaardigheid.
Ofwel discussieer je op basis van effectieve gevallen. Ofwel baseer je op basis van gemiddelden. Maar je kan niet de basis gebruiken van uw case waar men weinig tot geen extralegale voordelen betaald maar waar je de verloning dan aanpast naar een versie die niet uw geval is maar het geval waar men WEL zulke zaken heeft.

Of anders gezegd, op dat moment neem je de actuele correcte cijfers. We hebben de vergelijking in deze thread al eens gemaakt voor een schoonmaakster waar jij duidelijk meldde dat leefloon van 1200€ tov 1850€ netto de moeite niet waard was om te gaan werken. Daar ben ik het dus duidelijk niet mee eens. Waarom zie de 3de quote van deze post.
Voor dat klein verschil alle dagen opstaan en een niet al te leuke job uitvoeren en luisteren naar een baas: veel zeggen nee merci (werklozen) want poetsvrouw is ook een knelpuntberoep als ik het goed heb en daar moet je nu toch niet veel voor kunnen.

Edit: onlangs in de krant: een Oekrainse die omwille vd oorlog naar Belgie is gekomen. Ze was ingenieur in Oekraine, ze kon hier direct aan de slag als poetsvrouw maar dat wilde ze niet, ze verkoos haar leefloon. Ze vond dat ze als poetsvrouw haar talenten niet kon benutten.
Ik vind dat dus onzin he. Iedere job is eerbaar. Wat als al die poetsvrouwen zo gaan redeneren: ik kan mijn talenten niet optimaal benutten.
Dat profitariaat is meer en meer de norm aan het worden.
 
Laatst bewerkt:
OK, dan tel ik de aftrek voor woonbonus en kinderopvang weer bij de belastingen, dat is consumptie, geen arbeid. Dan zit ik vlot over de 45%.

Je kunt het licht van de zon ontkennen, maar ongeveer elke statistiek toont aan dat we hier platbelast worden (arbeid, consumptie, huisbezit). Ik weet niet welk punt je hier probeert te bereiken.
Waarom is het per capita beschikbaar inkomen voor discretionaire uitgaven van België dan bij de 15 hoogste van de wereld?

Waarom is het mediane privé vermogen van Belgen bij de top 10 in de wereld?

Omdat we werkelijk KAPOT belast worden!! :rofl:

Tel je uw corporate aandelen bij uw bruto inkomen om uw belastingvoet te berekenen?
En de groepsverzekering?
En de meerwaarde van privé pensioenplannen?
En de meerwaarde van aandelen/vastgoed?

Om nog te zwijgen van giften en erfenissen die quasi belastingvrij zijn voor de oplettende Belg.
 
de kans dat die 45% een correcte berekening is als je de aftrek voor woonbonus en kinderopvang weer optelt bij de belastingen, lijkt me héél klein. Stuur gerust je (geanonimiseerde) belastingsbrief eens door, ik betwijfel je berekeningswijze sterk.
Ja, ik ga me bezig houden met mijn brief naar jou te sturen zodat jij je punt kunt maken...

Het is nu 42% en de winst van woonbonus en kinderopvang is een 3k. Het zal wel ergens rond de 45% uitkomen.

Je bent niet toevallig het puntje "vermogenswinst" vergeten. Toen m'n pa zijn bedrijf verkocht, heeft hij 0% belastingen betaald daarop. Allez, behalve de BTW op de commissie van de bemiddelaar.
Relevantie ? Ik heb geen bedrijf.

Het ging over arbeidsinkomen


Waarom is het per capita beschikbaar inkomen voor discretionaire uitgaven van België dan bij de 15 hoogste van de wereld?

Waarom is het mediane privé vermogen van Belgen bij de top 10 in de wereld?

Omdat we werkelijk KAPOT belast worden!! :rofl:

Tel je uw corporate aandelen bij uw bruto inkomen om uw belastingvoet te berekenen?
Elke corporate aandeel dat ik krijg, is 60% belast. En ze staan gewoon op de brief. Dus ja, I guess?

En de groepsverzekering?
Nop
En de meerwaarde van privé pensioenplannen?
arbeidsinkomen?
En de meerwaarde van aandelen/vastgoed?
arbeidsinkomen?
Om nog te zwijgen van giften en erfenissen die quasi belastingvrij zijn voor de oplettende Belg.
 
arbeidsinkomen?

arbeidsinkomen?
Dat weten we toch al langer dan vandaag dat arbeidsinkomen hoog belast is, en de rest zeer laag?
En dat onderwijs en gezondheidszorg spotgoedkoop zijn tegenover andere landen met lagere arbeidsbelastingen?

Puur uit persoonlijk financieel standpunt zou ik opletten met het te willen omwisselen :)
 
Misschien moeten we ons 's realiseren dat we hier, van alle OESO landen, het zwaarst belast worden op arbeid. Als we naar onze bruto lonen kijken dan zullen er in België zeer weinig sukkelaars zijn. Als de staat echter de helft daarvan afroomt dan zakt de sociale status linea recta.

En als we naar de totale lonen kijken? Waarom zou je enkel naar de brutolonen kijken?

Dit jaar (tot op vandaag) al 220 euro maaltijdcheques, 220 euro KEW, zo'n 90 euro waarde hospitalisatieverzekering, 250 euro ecocheques, 800 euro groepsverzekering, 500 euro terugbetaald treinabo (niet in alle landen), 1000 euro bruto ejp, 1000 euro bruto dubbel vakantiegeld etc verdiend.

Er is meer dan mijn maandelijks brutoloon alleen.

Ze hebben het niet mis, mensen die claimen dat de cijfers die de OESO geeft slaan op de belastingsdruk op arbeid hebben het mis. Het gaat enkel over de belastingsdruk op belastbare arbeidsinkomens.

Je reactie ging over belasting op loon, niet op consumptie.

Het is gewoon verkeerd om de belastingsdruk op loon te bewijzen aan de hand van cijfers die tussen landen moeilijk vergelijkbaar zijn met België wegens onze traditie om zo veel als mogelijk buiten het brutoloon te houden.

Dat weten we toch al langer dan vandaag dat arbeidsinkomen hoog belast is, en de rest zeer laag?

Blijkbaar niet, zie hierboven 🙃
En dat onderwijs en gezondheidszorg spotgoedkoop zijn tegenover andere landen met lagere arbeidsbelastingen?

Puur uit persoonlijk financieel standpunt zou ik opletten met het te willen omwisselen :)
Anywayz, end of discussion here. Gras is groen, jpv zegt gras is blauw. Gras is blauw, jpv zegt Gras is groen. Zinloze en eindeloze moving goalposts discussions as usual.
 
Dan ga je er natuurlijk wel vanuit dat als die 13% RSZ bijdrage of de werkgeversbijdrage er niet was geweest, dat dit geld dan effectief in uw zak terecht zou komen. En niet gewoon bij de werkgever zou blijven?

Op het moment dat het een gelijk speelveld is, dan geloof ik daar niet in. Maar bij een ongelijk speelveld, wat het zelfstandigenstatuut als werknemer een beetje is, dan kan dat in uw eigen zakken verdwijnen. Zoals het nu ook gebeurd. En wat ook een beetje zorgt voor die shift naar het schijnzelfstandigenstatuut voor verschillende profielen. Al ben ik nog altijd zeker dat dit zelfs nu nog een beperkte factor is.
Maar dat stelde men van de bedrijfswagen 15 jaar geleden ook... en dat is nu toch al een pak prevalenter...

ik houd mijn hart dan ook vast van als dat nog prevalenter wordt waar men het benodigde geld voor onze overheid (en eigenlijk ook onze diensten/uitgaven) nog gaat gaan halen... nog wat meer bij diezelfde ongelukkige klasse :p?

Nu bon, op dit moment voelt dat niet aan als zijnde dat ik 55% aan de staat afgeef aangezien ik die 25% op mijn bruto of die 13% rsz nooit in mijn eigen handen heb gehad. En het dan ook moeilijk is om dat als gemis te aanvaarden.

En als je dan toch zo moet gaan rekenen dan zou je ook rekening moeten houden met de taksen en heffingen die je op anderen zaken betaalt (zoals accijnzen, verkeersbelastingen, BTW,...). Wat uiteindelijk ook in de richting van de overheid vloeit.
Maar als dat niet zo is dan is dan is de oplossing voor de hoge belasting enorm simpel, belastingen afschaffen en een werkgeversbijdrage van 55%. De staat ontvangt hetzelfde maar het zijn enkel de werkgevers die nog belastingen betalen, en hen kan het ook niet schelen want de kosten blijven hetzelfde.

Waarom is het per capita beschikbaar inkomen voor discretionaire uitgaven van België dan bij de 15 hoogste van de wereld?

Waarom is het mediane privé vermogen van Belgen bij de top 10 in de wereld?

Omdat we werkelijk KAPOT belast worden!! :rofl:

Tel je uw corporate aandelen bij uw bruto inkomen om uw belastingvoet te berekenen?
En de groepsverzekering?
En de meerwaarde van privé pensioenplannen?
En de meerwaarde van aandelen/vastgoed?

Om nog te zwijgen van giften en erfenissen die quasi belastingvrij zijn voor de oplettende Belg.
Click to expand...
Dat zijn niet echt goede metrics om belastingdruk te bepalen. Als je algemene belastingdruk wil vergelijken kijk je beter naar government spending. En daar is België de 3de hoogste ter wereld, na Griekenland en Frankrijk. Het mediaan loon en gemiddelde discretionaire uitgaven zeggen niet zoveel omdat belastingen niet per sé de gemiddelde lonen doen dalen, dat geld gaat ergens naartoe, die belastingen zorgen voor een herverdeling van naar wie het geld gaat. Als je bvb een advocatenkantoor bent dat voor de overheid werkt of een aannemer die overheidsopdrachten doet kan je dik geld verdienen aan een overheid die de bevolking zwaar belast.
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn niet echt goede metrics om belastingdruk te bepalen.
Integendeel, dat zijn de beste metrics.

Als de mediane burger 10 miljoen euro vermogen heeft, en een discretionair inkomen van 1 miljoen, en nummer 1 staat in de wereld hiermee, who cares dat de government spending 90% is of de belastingdruk 95%?
 
Integendeel, dat zijn de beste metrics.

Als de mediane burger 10 miljoen euro vermogen heeft, en een discretionair inkomen van 1 miljoen, en nummer 1 staat in de wereld hiermee, who cares dat de government spending 90% is of de belastingdruk 95%?
Maar dan is het argument dat we zo rijk dat het er niet meer toe doet, niet dat de belastingen niet hoog zijn.
 
Maar dan is het argument dat we zo rijk dat het er niet meer toe doet, niet dat de belastingen niet hoog zijn.
Maar zijn de belastingen in dat geval 'te hoog' te noemen?

Waarom uiteindelijk beschouwt men 30% als hoog, of 50%, of 70%?

Als de mediane burger een steeds beter leven kan leiden, men in vergelijking met de rest van de wereld voorop loopt, en de zwaksten een menswaardig bestaan leiden, wat maakt het dan uit of 1 of ander cijfer dan 10%, 50%, of 99% is?
 
Terug
Bovenaan