Renegadexxripxx
Well-known member
Er is een verschil tussen doen alsof het een gelukkige uitzondering is zoals jij het doet tov een generalistisch standpunt innemen dat het allemaal habchards (overdreven vermeld) zijn waarbij die energieimpact (loonsverhogingen tgv inflatie, brandstofkosten voor transport, etc...) gewoon er helemaal niets mee te maken heeft. Laat ons ook niet vergeten dat de gasprijzen *10 zijn gegaan... als een productkost enkel bestaat uit de gaskost of voornamelijk daaruit dan is de gelieerde kost van 10% extra niet hetgeen normaal is... maar dan is dat een kostverhoging van 1000% de drijvende kracht. En die springen dan een gat in de lucht als ze maar 10% extra zouden moeten betalen... Dus als het echt energieintensieve zaken zijn dan is 10% zoals door de initiële persoon vermeld nog altijd een serieuze understatement...Er zijn bakkers, slagers, whatever die nu gouden zaken doen. Prijzen opslaan samen met hun collega’s die een variabel contract hebben, maar zelf nog een lage vaste prijs hebben.
Moeten daar niet onnozel over doen, er zijn ook winnaars. Begin dit jaar, toen de prijzen al ver over de €100 zaten, sprak een vriend mij aan over hoe het kon dat een zelfstandige waar hij een ketel was gaan installeren, een contract had met een vaste prijs voor 3 jaar aan nog geen vierde van de marktprijs op dat moment. Ik heb dat contract dan onder ogen gekregen en het contract ging in in april 2022, aan een belachelijke lage prijs. Maar was getekend in…april 2021, zowat het dieptepunt van de prijzen.
Perfecte timing van die zelfstandige, maar denk je dat die zijn prijzen niet verhoogd heeft omdat hij een goedkoop energiecontract heeft? Die gaat gewoon drie vette jaren tegemoet.
En uiteindelijk kan je het niemand kwalijk nemen om mee te gaan met de marktprijzen... dat is nu eenmaal hoe een liberaal systeem en de vrije markt ineen zit. En degene met een gelukkige deal steekt dan wat meer geld in zijn zakken. Maar voor degenen die zo'n gelukkige deal niet hebben kunnen afsluiten is dit gewoon een noodzaak. En niet omdat ze het geld uit uw zakken willen kloppen...
En ik verwacht gewoon dat er zo veel meer gaan zijn dan van die andere groep... wat niet wil zeggen dat die er niet gaan zijn.