Inflatie

Er zijn bakkers, slagers, whatever die nu gouden zaken doen. Prijzen opslaan samen met hun collega’s die een variabel contract hebben, maar zelf nog een lage vaste prijs hebben.

Moeten daar niet onnozel over doen, er zijn ook winnaars. Begin dit jaar, toen de prijzen al ver over de €100 zaten, sprak een vriend mij aan over hoe het kon dat een zelfstandige waar hij een ketel was gaan installeren, een contract had met een vaste prijs voor 3 jaar aan nog geen vierde van de marktprijs op dat moment. Ik heb dat contract dan onder ogen gekregen en het contract ging in in april 2022, aan een belachelijke lage prijs. Maar was getekend in…april 2021, zowat het dieptepunt van de prijzen.
Perfecte timing van die zelfstandige, maar denk je dat die zijn prijzen niet verhoogd heeft omdat hij een goedkoop energiecontract heeft? Die gaat gewoon drie vette jaren tegemoet.
Er is een verschil tussen doen alsof het een gelukkige uitzondering is zoals jij het doet tov een generalistisch standpunt innemen dat het allemaal habchards (overdreven vermeld) zijn waarbij die energieimpact (loonsverhogingen tgv inflatie, brandstofkosten voor transport, etc...) gewoon er helemaal niets mee te maken heeft. Laat ons ook niet vergeten dat de gasprijzen *10 zijn gegaan... als een productkost enkel bestaat uit de gaskost of voornamelijk daaruit dan is de gelieerde kost van 10% extra niet hetgeen normaal is... maar dan is dat een kostverhoging van 1000% de drijvende kracht. En die springen dan een gat in de lucht als ze maar 10% extra zouden moeten betalen... Dus als het echt energieintensieve zaken zijn dan is 10% zoals door de initiële persoon vermeld nog altijd een serieuze understatement...

En uiteindelijk kan je het niemand kwalijk nemen om mee te gaan met de marktprijzen... dat is nu eenmaal hoe een liberaal systeem en de vrije markt ineen zit. En degene met een gelukkige deal steekt dan wat meer geld in zijn zakken. Maar voor degenen die zo'n gelukkige deal niet hebben kunnen afsluiten is dit gewoon een noodzaak. En niet omdat ze het geld uit uw zakken willen kloppen...
En ik verwacht gewoon dat er zo veel meer gaan zijn dan van die andere groep... wat niet wil zeggen dat die er niet gaan zijn.

Ugh... ben je hier nu serieus over ? De kostprijs van energie gaat maal 10... energie die een repercussie heeft op :

1) al dan niet met vertraging in de lonen (wegens de indexcoëfficiënt) - afhankelijk van welk PC... welke een wegingsfactor hebben in de eindkost van een product.
2) de productiekost om zaken te maken verbruikt energie, waarbij elk product een andere hoeveelheid aan energie kan verbruiken (en ik geen idee heb welk aandeel deze energiekost heeft in elk product). Zonder dan ook nog expliciet rekening te houden met het feit dat de plaats waar mensen werken ook liefst geklimatiseerd is (verwarm als het te koud is, verkoeld als het te warm is - je weet wel welzijnsregels op het werk...)
3) de kosten voor brandstoffen zijn ook gestegen, ook voor de bedrijven (vervoeer (sales)personeel, vervoersonkosten om die producten in de winkels te krijgen,...)

Maar in uw opinie is de enigste reden waarom de prijzen stijgen het feit dat bedrijven mooi hun kans zien om een serieuze prijsstijging door te voeren... het feit dat die hogervermelde kosten een impact hebben kan volgens u op geen enkele manier aan de grond liggen van de stijging die men doorvoert. Jij begrijpt zelfs niet hoe het zou kunnen dat voor sommige producten dit verschillend kan zijn (terwijl wij dag in dag uit voorbeelden krijgen van gewoon al mensen waarbij de energiefactuur dag en nacht verschilt : vb 750€ per maand aan extra voorschot versus 30€/mnd aan extra voorschot bij verschillende personen... of dat je voorbeelden ziet waarbij bakkers, slagers,... spreken over een energiekost die gaat van 7500€/mnd naar 50000€/mnd). Maar neen jongens het is enkel voor de winstmarges op te drijven. En dus niet dat zij die kosten gewoon doorrekenen in hun verkoopsprijzen... (want allez ja jij werkt dus gratis en zou die verhoogde kosten slikken om failliet te gaan...)

Ben je nu echt serieus...

Ja, van de grote producenten wiens processen erg energie-intensief zijn, verwacht ik dat die grotendeels of volledig gehedged zijn tegen de inflatie van de elektriciteits- en gasprijzen.
Dus ja, een deel van die leveranciers doet nu gouden zaken. Welk aandeel dat is, spreek ik me niet over uit.

Dat het merendeel van de bakkers, slagers, horeca, etc. is een andere zaak, daar zitten misschien enkele gelukkigen tussen die nog een vast energiecontract hadden lopen, maar dat is ook niet eindeloos en zelfs dan zien ze ook hun inkoopprijzen serieus de hoogte in gaan.

En uiteindelijk kan je het niemand kwalijk nemen om mee te gaan met de marktprijzen... dat is nu eenmaal hoe een liberaal systeem en de vrije markt ineen zit. En degene met een gelukkige deal steekt dan wat meer geld in zijn zakken. Maar voor degenen die zo'n gelukkige deal niet hebben kunnen afsluiten is dit gewoon een noodzaak. En niet omdat ze het geld uit uw zakken willen kloppen...
En ik verwacht gewoon dat er zo veel meer gaan zijn dan van die andere groep... wat niet wil zeggen dat die er niet gaan zijn.
En nog een geluk voor die bedrijven dat de rest ook hun prijzen optrekt want anders zit je met een groot probleem als een ander de helft rekent voor een bepaald product en jij met de beste wil van de wereld niet aan die prijs raakt.

Euh Nederlandse inflatie op 17.1%? Afwachten op de definitieve cijfers en hun berekening is wel wat anders dan de onze maar stijgt daar toch ook spectaculair.

Toch positief bijgestuurd naar 14.5 procent in NL vorige maand.

Gaat volgens mij over 2 verschillende CPI's. In België is er ook een verschil tussen de CPI en de Europese geharmoniseerde CPI (HICP)

Eerlijk gezegd verwachtten ze enkele maanden geleden ook al zo'n daling.
Het planbureau had daar begin dit jaar toch een ander idee over.

Verwacht wordt dat de inflatie in februari zal stijgen tot 6,77 procent. In januari zal de inflatie waarschijnlijk al de kaap van 6 procent ronden en stijgen tot 6,67 procent. De inflatie zal dan weer dalen, maar zal pas in mei onder de grens van 6 procent duiken. Daarna zal het verder dalen tot 2,32 procent in november. Dat betekent dus dat het mandje van duizenden producten dat wordt gebruikt om de consumentenprijsindex te berekenen 2,32 procent duurder zal zijn dan in november 2021, toen de inflatie uitkwam op 5 procent.
Bron: https://businessam.be/een-inflatie-van-meer-dan-6-procent-verwacht-in-het-eerste-kwartaal-van-2022/

Ik denk dat dit net is wat ik wil zeggen :S
Ik bedoel maar dat er volgens het planbureau helemaal geen hoge inflatie zou geweest zijn in de eerste plaats. Terwijl ondertussen wel alle alarmbellen afgingen. Geeft maar weer hoeveel waarde je aan zo'n voorspellingen moet hechten.

Ik bedoel maar dat er volgens het planbureau helemaal geen hoge inflatie zou geweest zijn in de eerste plaats. Terwijl ondertussen wel alle alarmbellen afgingen. Geeft maar weer hoeveel waarde je aan zo'n voorspellingen moet hechten.
Je kan hen dat moeilijk kwalijk nemen dat de voorspellingen van Februari er ferm naast zaten. De oorlog was toen nog niet begonnen, hé.

Hoge Inflatie zit er al enkele jaren aan te komen.
Gelddrukpersen draaiden op volle toeren de voorbije jaren.
Het was gewoon wachten op een event.

Terug
Bovenaan