Inflatie

Vermits ik zelf geen loon trek ben ik van dat hele index gedoe niet goed op de hoogte. Vandaar een vraagje: wordt de index ook omgekeerd toegepast (bvb. bij een deflatie)?

Vermits ik zelf geen loon trek ben ik van dat hele index gedoe niet goed op de hoogte. Vandaar een vraagje: wordt de index ook omgekeerd toegepast (bvb. bij een deflatie)?
Theoretisch kan dat ja, maar of dat al ooit is toegepast weet ik niet. Paar jaar geleden alvast niet gebeurd bij mij (2010 in pc 200 bv)

Hangt af van de sector, sommige gaan ook negatief, andere niet.
Id, sommige sectoren rekenen em door, anderen neutraliseren het dan weer door een indexsprong bij volgende inflatie, en de gelukshebbers die hebben nooit negatieve indexatie maar wel altijd positieve.

PC200 heeft al een stuk van de huidige index gekregen in januari (die 3,58%). De stijging van de afgevlakte gezondheidsindex op het einde van het jaar wordt voorlopig geschat op 7,44%, dat zal dus (op basis van huidige schattingen) zijn wat er in PC 200 van index is.

Samen over die 2 jaar een stuk meer dan 10%.

Ik versta niet hoe je op 7.44% kunt uitkomen.

De gezondheidsindex is nu 121. In de veronderstelling dat die vlak blijft tot einde van het jaar, zitten we toch ver boven de 7.44 ?

De afgevlakte is toch gemiddelde van de voorbije 4 maanden? Dus dat zal dan toch 121 (of meer) zijn ? Of mis ik iets. Of verwachten ze dat de index hard naar beneden begint te donderen ?

PC200 heeft al een stuk van de huidige index gekregen in januari (die 3,58%). De stijging van de afgevlakte gezondheidsindex op het einde van het jaar wordt voorlopig geschat op 7,44%, dat zal dus (op basis van huidige schattingen) zijn wat er in PC 200 van index is.

Samen over die 2 jaar een stuk meer dan 10%.
Een dom vraagje maar kan die 7.44% nog zakken?

Een dom vraagje maar kan die 7.44% nog zakken?
ja.
Als (even overdrijven) morgen de prijzen halveren, zal er idd een negatieve index zijn.

Je mag behoudens een gigantisch onverwachte zaak wel zeker al van een index van 5% rekenen, maar 7 a 8% zal realistisch zijn.

Ik versta niet hoe je op 7.44% kunt uitkomen.

De gezondheidsindex is nu 121. In de veronderstelling dat die vlak blijft tot einde van het jaar, zitten we toch ver boven de 7.44 ?

De afgevlakte is toch gemiddelde van de voorbije 4 maanden? Dus dat zal dan toch 121 (of meer) zijn ? Of mis ik iets. Of verwachten ze dat de index hard naar beneden begint te donderen ?

Maar voor PC 200 is de berekening
Het indexeringssysteem voor PC 200 bepaalt de toe te passen loonaanpassing op basis van volgende formule: het gemiddelde van de afgevlakte gezondheidsindex van november en december 2021 gedeeld door het gemiddelde van de afgevlakte gezondheidsindex van november en december 2020.
(2021 is nu 2022 en 2020 -> 2021)

@SomeDude - Ja, met die formule kan ik die 7.44 niet reproduceren.

De afgevlakte index kan ik niet reproduceren. De statbel website zegt "De afgevlakte gezondheidsindex, kortweg ook afgevlakte index genoemd (= de gemiddelde waarde van de gezondheidsindexen van de 4 laatste maanden),"

Afgevlakte index juni: 117,58

Gezondheidsindex januari: 118,21 en sindsdien gestegen. Ik moet zelfs geen rekenmachine hebben om te weten dat je niet op 117.58 kunt uitkomen van de vorige 4 getallen als de 6 getallen ervoor hoger waren dan die 117.58 -_-

De afgevlakte index kan ik niet reproduceren. De statbel website zegt "De afgevlakte gezondheidsindex, kortweg ook afgevlakte index genoemd (= de gemiddelde waarde van de gezondheidsindexen van de 4 laatste maanden),"

Afgevlakte index juni: 117,58

Gezondheidsindex januari: 118,21 en sindsdien gestegen. Ik moet zelfs geen rekenmachine hebben om te weten dat je niet op 117.58 kunt uitkomen van de vorige 4 getallen als de 6 getallen ervoor hoger waren dan die 117.58 -_-
Je moet gewoon die afgevlakte getallen van november en december nemen he

119.62 + 120.24 = 239,86 -> /2 = 119.93 (2022)
111.27 + 111.97 = 223.24 -> /2 = 111.62 (2021)

119.93 / 111.62 = 1.0744!

cijfers 2022 zijn uiteraard geschat:

Laatst bewerkt:

plan.be heeft de uitleg: "2) Tot en met maart 2015 wordt de afgevlakte gezondheidsindex berekend als het viermaandelijks voortschrijdend gemiddelde van de gezondheidsindex. De afgevlakte gezondheidsindex wordt vanaf april 2015 tot de maand voorafgaand aan de overschrijding van de afgevlakte gezondheidsindex door de referentie-index geblokkeerd op het niveau van maart 2015."

Maw: er is een indexsprong geweest in 2015 van 2% (je moet dus de afgevlakte nu rekenen als het gemiddelde van de 4 recentste maanden en dat vermenigvuldigen met 0,98

plan.be heeft de uitleg: "2) Tot en met maart 2015 wordt de afgevlakte gezondheidsindex berekend als het viermaandelijks voortschrijdend gemiddelde van de gezondheidsindex. De afgevlakte gezondheidsindex wordt vanaf april 2015 tot de maand voorafgaand aan de overschrijding van de afgevlakte gezondheidsindex door de referentie-index geblokkeerd op het niveau van maart 2015."

Maw: er is een indexsprong geweest in 2015 van 2% (je moet dus de afgevlakte nu rekenen als het gemiddelde van de 4 recentste maanden en dat vermenigvuldigen met 0,98

AHA ! OK, that explains.

"De zieke man van Europa", allemaal goed en wel, maar op hetzelfde moment is onze winkelkar duurder geworden, ons vervoer, onze nutsvoorzieningen en onze luxegoederen. door geen indexering toe te passen krijgen mensen minder koopkracht.

Maar dan koeioneer je weer de mensen die brutoloon verkozen hebben tov fiscale truukjes die u netto meer opleveren
Ik stel me daar meerdere vragen bij - wat met diegenen die de de index reeds ontvangen hebben, waar trek je de grens, impact op groepsverzekering, enz ....

diegenen met netto voordelen gaan dan weer zeggen dat deze niet geïndexeerd worden (denk ik toch - zo een thuiswerkvergoeding/IP ruling ... wordt wellicht niet automatisch geïndexeerd of wel?)

Tis een belangenorganisatie - die moeten de belangen dus verdedigen, maar of het in de huidige context realistisch is, voldoende draagvlak ....

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan